Hoofdsponsor

1/24 Ford Mustang Shelby GT350 H 1966 (Revell) [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Na een weekend zonder modelbouw vandaag de draad terug opgenomen bij de Mustang.
Body trims gedetaillieerd, ramen geplakt en nog een aantal "prulletjes" geverfd/geplakt.
Morgen de assemblage en afwerking.

SAM_2146.jpg
SAM_2148.jpg
SAM_2156.jpg

Ik heb hier en daar de lak proberen bij te werken, maar vermits men skills nog niet zover reiken heb ik het erger gemaakt dan beter.
Heb het zo goed als mogelijk proberen weg te werken, ben nu over het algemeen tevreden over deze kit.
Alleen had ik er net dat ietsje extra van verwacht qua details ofzo.

Morgen alles tot 1 geheel gieten, afwerken, details en eventueel een aantal decals.
Ik ga hem niet volledig nabouwen met de striping en dergelijke, enkel de striping op de flanken maar dat ga ik morgen nog eens bezien.
 
Het belangrijkste aan elke bouw, is dat je er van leert Mitch. Dit ziet er in ieder geval goed uit.
Ik denk dat dit in jouw geval zeker zo zal zijn, dus niet teveel van aantrekken en gewoon op de ingeslagen weg verder doen.

Mark
 
Ah voila, mooi gezegd Mark ;)
Wie niet waagt niet wint maar waar een wil is is een weg! :D
DE 2 leuzes waar ik me vaak aan optrek ;)
 
Ge gaat erg snel Mitch. De body uit een plastic kit is eigenlijk nooit klaar om te spuiten. Op diverse plaatsen zijn er gietnaden en lijntjes die nodig zijn voor de fabrikant om de body te kunnen spuitgieten, maar die zowel op de echte auto als op het model niet thuis horen.
Vooraleer ge een body gaat spuiten is het handig om de body even met wat schuurmatjes of staalwol te schuren om die naden en lijntjes weg te krijgen.
Om te checken of ze volledig weg zijn, spuit ge best een laag primer. Die primer zorgt ook weer voor een betere hechting en dekking van de laklaag.

Verchroomde delen (zoals bij deze kit de velgen) zien er altijd plastic en speelgoed-achtig uit. Het geeft een mooier en realistischer resultaat als ge de chroom eraf haalt en de onderdelen schildert.
 
@ Pascal: Bedankt voor de tips, bij mijn volgende build eens werk van maken.
Kun je toevallig vertellen of de plamuur/grondlak/vernis van een modelbouwfabrikant MOET komen, of mag dit ook van de doe-het-zelf zijn?
En de onderdelen die normaal chrome zijn, met wat (welke kleur/product) gebruik je hiervoor?

@ Mark: Ik heb je tip bij de Mini over de koplampen opgevolgd en ik moet zeggen, het resultaat mag er zeker zijn.
Nogmaals dank!! :)
 
Daarvoor zijn we hier hé Mitch, om mekaar te helpen en bij te staan met de nodige raad...
Overigens graag gedaan hé.
Plamuur, grondverf en vernis moeten niet per sé van een modelbouwfabrikant komen, maar...
-Van deze producten kun je bijna zeker zijn dat ze geen problemen gaan opleveren in het verdere verloop van je bouw...
-Er is echter niets wat je tegen houdt om zelf te experimenteren met andere merken (doe het zelf, gekende fabrikanten...)
-Plamuur is dan weer wat anders. Je kan autoplamuur gebruiken in beperkte hoeveelheden (althans mijn ervaring). Reden hiervoor zijn de solventen die meestal in het product zitten en die gaan reageren met het plastic van je kit. Zelfde raad als hiervoor experimenteer er eens mee. Wat voor een ander niet werkt, kan voor jou de ideale oplossing zijn...
-Hetzelfde voor het reinigen van je plastic (verwijderen van oude verflaag) hiervoor kan je gebruik maken van een ovenreiniger (schuim in een plastic boodschappentasje spuiten en je model er voor een aantal uren inleggen, anderen gebruiken hier dan weer remolie (DOT4) voor, alleen geen cellulose thinner gebruiken of aceton, dissolvent voor nagellak en verfafbijtmiddel, want dat levert je gegarandeerd een plastic papje op...
-Diezelfde ovenreiniger kan je dan weer gebruiken om chroom te verwijderen, of soda kristallen oplossen in lauw water en je chroom onderdelen er in laten weken geeft hetzelfde resultaat...
Denk dat je hier voorlopig weer al even mee verder kunt;) als er nog vragen of problemen zijn, horen we het wel van je...

Mark
 
Hier kunnen we weer mee aan de slag. :)
Ik denk dat ik deze week nog eens een uitstapje naar de modelbouw/doehetzelf-winkel ga moeten maken ;)

Nog 1 vraagje, als de chrome onderdelen zijn ont-chromed, worden deze dan gewoon met metaalkleur overschilderd (Revell 90 ofzo?)
Of is dit een speciaal soort lak?
 
Mitch...een prachtige topic van een nog prachtiger voertuig...echt Nostalgie...ga dit zeker van dichtbij volgen......:):):)
 
Mitch, er bestaan spuitbussen met "chroom"-verf. Als je een airbrush hebt gebruik je best Alclad II verf.
Deze hebben alle metaaltinten in hun gamma. Een blinkende zwarte ondergrond en daar 3 à 4 dunne laagjes "chroom" over... net echt.
Gouden regel : altijd je onderdelen goed reinigen, best een grondlaag zetten en dan de toplaag aanbrengen . Voor Alclad is dat dus die zwarte basislaag.

Mark
 
Hier kunnen we weer mee aan de slag. :)
Ik denk dat ik deze week nog eens een uitstapje naar de modelbouw/doehetzelf-winkel ga moeten maken ;)

Nog 1 vraagje, als de chrome onderdelen zijn ont-chromed, worden deze dan gewoon met metaalkleur overschilderd (Revell 90 ofzo?)
Of is dit een speciaal soort lak?

Je kunt van diverse merken lak gebruikmaken. Zelf ben ik gek op Valejo Modelair, hun koper, messing, metaalkleuren e.d zijn echt zeer goed.
Anderen gebruiken weer Tamiya (ook mooie kleuren) of bijvoorbeeld Humbroll (op olie basis dus langere droogtijd) e.d. Werkelijk alles kan. Speciale lak is dus niet aan de orde.

P.s. Geef je zelf de tijd, velen op dit forum zijn al langer met modelbouw bezig dan jij, bij wijze van spreke, op aarde rondloopt. Probeer niet in één maand alles te leren, dat gaat echt niet en het zou zonde zijn als je teleurgesteld zou raken. Je bent heus goed bezig, kijk naar je Mustang en bedenk dat vele tevreden zouden zijn met het behaalde resultaat.

Groet en veel plezier, Ronald
 
Mark en Ronald bedankt wat betreft de tips rond het chromé ;)

Ronald, helaas zit het in mijn aard dat ik altijd maar meer en vlugger wil bijleren en uitproberen.
Lukt het niet, better luck next time :D
Ik geef toe dat ik soms iets TE hevig ben, maar dat is leergeld :)
Ben vooral zelf trots op de dingen die ik probeer te maken want enkel ik weet hoeveel tijd en moeite maar ook liefde ik erin steek :)
Plus jah, ik heb (helaas) tijd teveel, dus hele dagen de tijd om dingen te bouwen, proberen, researchen, ...

Ik heb tot zojuist de Mustang verder afgewerkt.
Hier en daar enkele schoonheidsfoutjes, maar ik ben tevreden en heb bij deze kit weer veel nieuwe truckjes geleerd.
Bij deze enkele foto's! ;)

Ik heb de gouden striping niet gebruikt, maar dat is met een reden gedaan.
In de toekomst wil ik een chocolade-bruine Mustang GT350 H maken en daar de gouden striping bij gebruiken.
Deze mustang wou ik vooral stock maar met een bepaald karakter maken.

Gekozen lak is een Metalic Black van Tamiya, krijg hem enkel niet goed op foto :D

SAM_2166.jpg
SAM_2169.jpg
SAM_2174.jpg
SAM_2177.jpg
SAM_2196.jpg
 
Hij ziet er goed uit Mitch. Goed werk geleverd, fijn schilderwerk. Hij mag gezien worden.
Nu is het echter de moment om je foto's eens kritisch te bekijken, niet alleen naar het mooie, maar en vooral waar kan ik beter...
Als je op je eerste foto kijkt, zie je aan het achterpaneel een streepje (bijna aan de punt, licht plekje...) dat is nog een gietnaad.
Ter hoogte van de zijruit aan de overgang naar de achterruit heb je ook zo'n streepje, dat is weer een gietnaad...
Wanneer je nu aan een model begint, kun je deze gietnaden makkelijk terug vinden, mits gebruik van een potlood (een gewoon zwart tekenpotlood).
Als je hier mee over de panelen gaat en er zijn gietnaden, ga je deze donker maken. Dat zijn dus al plaatsen waar je kan schuren...
Verder veel referentie materiaal (foto's) gebruiken en vergelijken met je model en als het kan eens naar een echt model gaan kijken.
Je bent op de goede weg en je bent bereid om naar de raad van anderen te luisteren, dus dat kan alleen maar betere resultaten opleveren.
Succes bij je volgende bouw.

Mark
 
Klein detail maar kan o zo veel doen, de bougiekabels. Even een elektrasnoertje afpellen met dunne aders en die nog even van de verdeler naar de bougies steken. Dan van de verdeler nog een draadje naar de bobine en dan lijkt het al heel wat meer. Verder mooi gewerkt!
 
Thanks voor de bijkomende kritische maar nuttige tips!
Dat van die bougie-kabels was ik zelf nog niet opgekomen, ga ik zeker onthouden! :)
 
Als primer gebruik ik de grijze van de Action. Voor velgen en dergelijke gebruik ik de spuitbus van de Gamma zilver zijdeglans nr. 705.
 
BTW Mark, check de koplampen, geplakt met andere lijm op jou aanraden, wereld van verschil! ;)

Ook bedankt aan de rest voor de vele tips wat betreft de trims rond de ramen, het plakken van ramen, bevestigen van decals enzovoort enzovoort :)
Al een héél verschil naar mijn mening vergeleken met builds voor ik op dit forum kwam!
 
Ziet er goed uit mitch.beetje bij beetje kom je erwel.Maar zoals je nu bezig bent,vind het leuk je bezig te zien.
 
BTW Mark, check de koplampen, geplakt met andere lijm op jou aanraden, wereld van verschil!
Kijk, daar wordt een mens dan weer blij van. Heel graag gedaan hoor Mitch.

Mark
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan