Hoofdsponsor

1/87 Ford CL9000 "Road Train" (Lindberg)

ERVARING
Redelijk wat ervaring
BOUWWIJZE
Out of the box met wat aftermarket en scratsh
BOUWBUDGET
€ 0,0- , alles wat ik nodig acht voor dit model wil ik uit de reserve- onderdelendoos halen of scratshen
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Commentaar en tips zijn altijd welkom

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.020
Uit mijn collectie "gekregen en verzamelde modellen over de jaren heen" heb ik een model uitgehaald dat ik wel eens onder handen wou nemen.
Het betreft een US truck, een Ford CL9000, en naar aanleiding van het programma 'outback truckers' heb ik besloten om er een Road Train van te maken.
Wie niet weet wat een Road Train is, dit is een oplegger met (meestal) 3 of meerdere opleggers aan elkaar.
090d107159a46b1c56a884e3c3dd7317.jpg
Road_train_(25).jpg
hqdefault.jpg

De laatste foto is geen dagelijks zicht op de Australische wegen, dit was voor een wereldrecord...
Maar het maakt wel duidelijk dat er keuze is in het aantal aanhangers je wil gebruiken op je model :D

Zelf heb ik niet zoveel dezelfde modellen liggen, dus ga ik het iets anders aanpakken, ik ga meer voor iets in deze zin:
93376739_s.jpg


Ik ga een mengeling maken van een gesloten oplegger en dan een flatbed (of 2?) waar ik nog wat extra rommel uit de sparebox op kwijt kan...

Soit, hoe staat het nu met het model?
Als basis heb ik hier 2 afgewerkte snap-kits van Lindberg/Revell
1183173-26866-98-pristine.jpg
Naamloos.png

En zo zagen ze er een weekje geleden nog uit, nadat ik gestart was met het demonteren en scriben van de ramen die op het model gesloten waren:
005.jpg

Dan werd het model helemaal uit elkaar gehaald en werden enkele openingen dicht gestopt die geen functie meer gaan hebben.
007.jpg

009.jpg
012.jpg

In de onderdelen doos werden nog wat onderdelen opgevist om een iets meer afgewerkt model te verkrijgen:
013.jpg

En alles eens in een dryfit samen:
015.jpg

En de trailer is ook al wat aangepakt om iets meer detail te krijgen:
018.jpg
019.jpg

Deze Road Train is momenteel gestopt in dit station :D
Binnenkort volgende halte.. ;)
 
Laatst bewerkt:
Mooi project dat ik zeker ga volgen.
Opmerking: maak een duidelijk verschil tussen een oplegger en een aanhanger. De oplegger zal waarschijnlijk direct aan de trekkende (towing) truck hangen, de aanhangers via een Fruehauf (of ander merk) koppeling met een tow bar.
Een Australische road train bestaat doorgaans uit een towing truck met oplegger gevolgd door aanhangers of door een truck met laadbak gevolgd door aanhangers.
 
Kijk ook af en toe naar het programma gelijktijdig als ik aan het bouwen ben.
Ben dus wel geïnteresseerd, laat de road train maar komen.
 
leuk project. Veel bouwplezier
 
Dit is weer eens wat anders om te volgen.
 
Mooi project dat ik zeker ga volgen.
Opmerking: maak een duidelijk verschil tussen een oplegger en een aanhanger. De oplegger zal waarschijnlijk direct aan de trekkende (towing) truck hangen, de aanhangers via een Fruehauf (of ander merk) koppeling met een tow bar.
Een Australische road train bestaat doorgaans uit een towing truck met oplegger gevolgd door aanhangers of door een truck met laadbak gevolgd door aanhangers.
Hier wil ik je even corrigeren Erwin.
Road Trains zijn wel degelijk trailers of opleggers die getrokken worden.
De reden hiervoor is dat de truck alle aanhangers afzonderlijk moet kunnen trekken indien er ergens één kan/moet achtergelaten worden..
Om dit op te lossen maakt men gebruik van een dolly.
IMG_4492.jpg

Gewoon ter info ;)
Alvast bedankt om eens te komen piepen gasten :D
 
knap zeg ik ga lekker uitkijken naar het vervolg
 
Omdat de Aussie's aan de verkeerde kant van de weg rijden zoals in Engeland, heb ik de bestuurderskant moeten wisselen.
Om dit te bereiken heb ik eerst het volledige dasboard horizontaal afgezaagd ter hoogte van de bodem. Dan werd het in drie delen gezaagd, een deel met het stuur, het bedieningspaneel en dan de kant met het handschoenkastje. Een beetje passen en meten voor het bedieningspaneel te laten aanvullen op de andere twee delen en dit is het resultaat met de chauffeur die alles eens uittest of het goed zit:
20.jpg
 
(Noot voor de lezer, je kunt beter beginnen te lezen bij "HIER")

Ik heb van die serie ook best een aantal episodes gezien. Zoals de meeste Discovery (en soortgelijke programma's), wordt de regiestrategie gedreven door alles wat er fout gaat, redelijkerwijze fout kán gaan en misschien ook fout zou kunnen gaan. Samengepakt met een restcategorie 'het volgende zou in theorie fout kunnen gaan, maar de kans erop is eigenlijk nihil, maar laten we het toch gewoon maar noemen om het spannend te maken', krijg je als kijker het gevoel dat je constant wordt getriggerd om vooral niet naar een andere zender te gaan zappen.

Naar mijn idee heeft de serie dit helemaal niet nodig. Ik vind het leuk om naar die lange cargocombinaties te kijken en te zien wat er allemaal gebeurt en wat de chauffeur meemaakt, zonder dat ik elke drie seconden te horen "IF he doesn't reach his destination within the next 6 hours, THEN..." en "IF the workshop doesn't have the water pump available, THEN" en "If the tyre explodes, it could cause" en "He has no choice but to risk" et cetera et cetera.

Tegelijkertijd realiseer ik mij wel dat er zeker een kern van waarheid zit in deze (als kijkerlokkerij bedoelde) aaneenschakeling van gevaarbesprekingen. Er kan zeker van alles mis gaan, er zijn vaak grote belangen, het zijn enorme voertuigen, het zijn vaak niet meer de jongste vrachtwagenmodellen...

Zeker met het oog op dat laatste, vind ik het een goede keuze van model.

"HIER"
Zo'n oude ruwe Ford vrachtwagen zie ik daar in gedachten zeker wel rondrijden. Ik ben vooral benieuwd of je het zult laten bij deze trailers of dat je uiteindelijk denkt 'mwoah ik pak er gewoon nog eentje bij'. En ook, waar in huis je deze zelfveroorzakende file gaat stallen. Ondanks schaal 1/87, zal dit toch geen heel korte 'footprint' opleveren neem ik aan?

Hoe dan ook, volg ik dit bijzondere project natuurlijk vol genoegen. En misschien binnenkort toch maar weer eens Discovery aanzetten, het is misschien stiekem toch wel heel verslavende televisie ;)

Succes met de werkzaamheden.
 
Interessant onderwerp.
Trucks zijn niet direct mijn ding maar heb wel heel veel respect voor de chauffeurs die er dagelijks mee rijden.
Vooral het achteruit rijden met losse dessel is vakmanschap.
Hoeveel ton vracht kunnen die trekken en vermoed dat die alleen op 1 uitgestippeld plat traject rijden.
Volg graag mee.
 
Roy, ik volg je frustratie ivm zulke programma's. Ik kijk meestal wat tijdens het zappen, ik kan die vrachtwagens wel waarderen, tot de reclame opdoemt, dan zap of loop ik weg... Beetje hetzelfde met al die schatten-zoekers-programma's. Veel miserie en tegenslag, maar nog geen enkele schat gevonden :D

Wat het model betreft, momenteel heb ik een combinatie in gedachten van 3 opleggers.
Dit zal echter niet allemaal direct gemaakt worden. Als deze truck met deze oplegger klaar is, weet ik nog niet of ik direct verder ga werken aan de opleggers. Ik heb wel opleggers liggen die kunnen dienen, maar ik moet een halve verhuis doen om er bij te kunnen...
Dus zal dit later wel eens gebeuren als de gezondheid dat iets meer toelaat..
Qua plaats zal het inderdaad wat plaats innemen, gelukkig heb ik een eigen hobby ruimte ter beschikking :D

Pascal, wat het tonnage is dat kan getrokken worden hangt wellicht af van de truck die gebruikt wordt?
Maar vrachtwagens zijn sterker dan men wel eens denkt...
In Australië worden de Road Trains gebruikt om allerlei materialen en levensbenodigdheden tot helemaal in de outback te brengen, dus daar zijn het vaak onverharde wegen met allerlei hindernissen onderweg. Al zullen er wel delen zijn die op de jouw vermoede manier gebruikt worden?
 
Hier wil ik je even corrigeren Erwin.
Road Trains zijn wel degelijk trailers of opleggers die getrokken worden.
De reden hiervoor is dat de truck alle aanhangers afzonderlijk moet kunnen trekken indien er ergens één kan/moet achtergelaten worden..
Om dit op te lossen maakt men gebruik van een dolly.

Awel, daar had ik nu nog nooit op gelet maar het lijkt mij inderdaad heel logisch.
Zal die trucks dus nog eens beter moeten gaan bekijken.
 
Best mogelijk dat andere versies ook bestaan Erwin, ik ken enkel met opleggers. Maar een mens kan ook niet alles weten hé ;)

Aangezien ik nog wat heb kunnen verder werken wil ik de aanpassingen met jullie delen.
Het zijn kleine veranderingen, maar nu bijna klaar voor de verf..
Alles is nog dryfit, dus hier en daar een onderdeeltje scheef is geen probleem, zal een los onderdeel zijn ;)
21.jpg
22.jpg
23.jpg
024.jpg


En dan tijd voor een spelletje "Zoek de verschillen", ik zal er al ééntje verklappen, de gele truck heeft geen wielen...
026.jpg
027.jpg
028.jpg
029.jpg
030.jpg
 
Hmm.. de gele truck heeft de ruitenwissers in een andere stand staan. En de gele truck heeft geen wielen.

Ik zie ook hier en daar nog wel wat andere scratchdingetjes, mooi gedaan tot nu toe.
 
Is het de bedoeling dat de gele truck een voorruit heeft uit 2 delen? (blauw stukje tussen beide ruitenwissers)
Zo ja, dan staat de splitsing niet mooi in het midden.
 
De rode heeft luchthoorns?

Maar mooi werk aan dat kleine spul. (y)
 
knap scratchwerk op deze schaal , de verschillen zijn wel duidelijk.
 
Merci Roy, inderdaad, je hebt er enkele gevonden :D

Hey Erwin, de voorruit in twee delen is inderdaad een typisch kenmerk eigen aan deze vrachtwagen, en de ruitenwissers staan opvallend anders dan op het model, daarom dus de aanpassing.
Goed gezien dat het op mijn model niet in het midden staat, gelukkig is het raam één van de losse onderdeeltjes dat tijdens de fotosessie wat verschoven is, en het lijntje en ruitenwissers zijn aan het raam vast...
Naamloos.png

Ja, Ron, goed opgemerkt, nog ééntje om af te vinken, dank U :D

Dank U wel Marc

Door een klein festivalletje en een familiefeestje ligt deze even te wachten, maar er komt binnenkort zeker een vervolg ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan