Hoofdsponsor

1/48 FOCKE-WULF Fw 190 [DONE]

Duitsers mochten hun vliegtuigen op gebied van camouflage naar eigen inzicht bepalen

Binnen strikte grenzen en daarbinnen nog voornamelijk voor de jagers. In de praktijk vond een verregaande uniformering plaats (al helemaal bij de bommenwerpers). Wat betreft de kleuren gold dat al (wellicht op een enkele uitzondering na) helemaal, daar waren de voorgeschreven RLM-kleuren regel. De grootste vrijheid bestond uit de keuze van het logo, maar goed dat is geen camouflage. En natuurlijk waren er nachtjager-jasjes, wintercamouflages en woestijncamouflages, maar dat is logisch en werd ook niet door de piloot bepaald.

Ik ben het dus voor de verandering eens niet met je eens Bart (mag ook wel een keer he :D )
 
Gelukkig zijn we het niet altijd eens ;-)

In verband met de uniformering van de te gebruiken kleuren volg ik je, maar ik dacht dat de piloten of de crew die bij het toestel hoorde zelf de mottling bepaalde terplaatse of bepaalde vlakken meer of minder camoufleerde (vooral bij de vroege toestellen, dat ben ik zeker) ten opzichte van de fabriekscamouflage. Vooral in verband met zichtbaarheid van de toestellen uit de lucht, maar ik zou me er eventueel eens verder moeten in verdiepen...
 
Laatst bewerkt:
Wat ook handig en vrij goedkoop is zijn 'posterbuddy's' van Pritt.

Daar kan je ook mooie worstjes van draaien en hergebruiken;)

Grtz.

Luc8)
 
@Silenoz: Wat de extra info betreft kan ik dit meegeven:

attachment.jpg

6° staffel II Gruppe / JG 3

Ref : altervista.org

Grtz yves,
 
Dat ziet eruit als een scherpe demarcatie dus ik zou zeker geen softe overgang maken.
 
Dat ziet eruit als een scherpe demarcatie dus ik zou zeker geen softe overgang maken.

Heb de camo ook zo gelaten... ;-)
Kleine update..
Propeller staat erop en het bommeke hangt ook op zijn plaats...
attachment.jpg

attachment.jpg

Grtz yves,

Grtz yves,
 
Het blijft toch een van de mooiste vliegtuigen ooit ontworpen. Wat een prachtige vormen...

En het sexy ultra-brede landingsgestel maakt het straks nog af, neem ik aan? (Hoop ik?) Of ga je hem in vlucht weergeven?
 
Het blijft toch een van de mooiste vliegtuigen ooit ontworpen. Wat een prachtige vormen...

En het sexy ultra-brede landingsgestel maakt het straks nog af, neem ik aan? (Hoop ik?) Of ga je hem in vlucht weergeven?

Neenee..landingsgestel komt eronder...heeft de kleur al maar ga deze ook nog verweren na de vernislaag,heb uit het verleden geleerd deze als laatste te monteren om stukken te vermijden..
Kmoet wel zeggen ,het is een leuk vliegerke om te bouwen.. ;-)

Grtz yves,
 
Mooi zo, het landingsgestel maakt het toestel nog nét iets indrukwekkender vind ik.

Toch maar even een filmpje, ter inspiratie en motivatie. Ga naar 2:30 om de FW 190 aan de start te zien, trots op zijn wijde naar binnen gebogen poten als klauwen. En geniet vervolgens van het tranentrekkende motorgeluid van de 1700 PK 14-cilinder BMW-aandrijving als het ding komt overvliegen.

 
Zaaaalig...geluid..allé filmpke ook hé, merci daarvoor...Dat brengt een mens nog meer in de stemming!!

Grtz yves,
 
Hey,

Knappe werken Yves, maar een kleine nuance, onderaan is het geen bom maar een reservetank om langer de lucht in te kunnen. Bij het aangaan van een gevecht werd dit eerst en vooral afgeworpen om dan verder te vliegen op zijn interne tanks.
Dit is juist het interessante van Duitse vliegtuigen, hun veelvuldigheid van camou-kleuren. Men had zich inderdaad te houden aan het RLM-reglement maar ik dacht dat men toch de vrijheid had om hun camou-patroon zelf te kiezen, vandaar dat men veel patronen heeft om na te bouwen wat, soms, een zegen is voor ons modelbouwers. ;) :)
 
@Pascal: Mercikes vriend..!!
@Swaken: Das dan ook weeral iets dat ik bijgeleerd heb...tja de technische kant is nie mijn beste :$ ,maar allé als ze wa geluk hadden en die lege tank kwam bij het droppen op vijand terecht, da zal ook wel aangekomen zijn hé ? :D:D:D..
Bedankt voor de informatie.

Grtz yves,
 
Mis wat die reservetank betreft want die waren meestal vervaardigd uit geperst karton, dus 1malig gebruik.
 
Thanks Roy,

Ook hier kwamen de haartjes even recht van het motorgeluid:wow:
Blijft inderdaad een van de mooiste toestellen van die tijd, na de Spitfire natuurlijk:laugh:

Grtz

Luc8)
 
Hey,

Indd, waar wat Erwin zegt, het is een kartonnen versie en een soort van eerste tetra-verpakking door de Duitsers uitgevonden. Binnenkant van zo'n ding was bedekt met een soort metaalachtige folie om het lekken tegen te gaan uiteraard, want volledig karton zou niet goed komen....:) ;)
 
ge moet het maar weten allemaal ik leer hier ook constant bij top grt Pascal
 
Al enkele foto's van het eindresultaat...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Morgen nog enkele trekken in daglicht...

Grtz yves,
 
Mooi resultaat hoor!

Misschien kun je het rechter wiel en vooral de bijbehorende klep nog iets meer in de goede richting buigen, dan is 't helemaal af.

Ik neem aan dat de glans op de motorkap, te zien op de laatste foto, door de flits komt. Zo niet, dan misschien nog een laagje matte vernis eroverheen...

Nog één ding, zou je de mitrailleurs niet een laagje 'gun metal zwart' geven?
 
Dank je Roy..!!
Dat rechterwiel is ondertussen al gecorrigeerd,de glans komt iddd van de flits maar hij krijgt zowiezo nog een matte vernislaag..
De tip van de mitailleurs ga ik ten harte nemen en morgen het gepaste laagje geven voor die laatste vernislaag..
Volgende foto's zal dat te zien zijn...

Grtz yves,
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan