Hoofdsponsor

1/35 Flakvierling - AFV Club special edition [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
dat zou ik ook wel eens willen weten .
gr dirk.d
 
Schitterend Thierry!
@Mad Ice: bedankt voor de link.

Peter
 
bedankt voor de link thierry
net eens door genomen maar ik zal het morgen nog eens op nieuw doen mijn grijze cellen willen niet goed mee deze avond .
gr dirk d
 
Bedankt voor de complimenten gasten!

@Danny: ik ben van plan om hem op een heel simpele basis te zetten met ernaast een Fallschirmjager (van Mantis Miniature) en 20mm munitiekisten (van Royal Model). Uit mijn documentatie blijkt dat elke Fallschirmjager Division in Normandië over een FlakAbteilung beschikte (voorzien onderandere met Flakvierlingen). Hiervan heb enkele foto's op het net gevonden.


Voor degenen die geïnteresseerd in OPR zijn, geeft de link van Mad Ice hierboven inderdaad een prima overzicht van deze techniek. Ik zou het inderdaad niet beter kunnen uitleggen ; )
Wat ik er toch over kan zeggen is dat deze techniek verschillend is dan de "oliepuntjes" techniek. Eigenlijk gebruik je hier olie echt om bepaalde details en / of volumes te accentueren en meer contrast te geven. Dit wil dus zeggen dat je hier olieverf niet "min of meer toevallig" moet gebruiken (zoals met de oliepuntjes techniek bv) maar je moet je kleuren bepalen en plaatsen naargelang het effect dat je probeert te bereiken en echt stukje per stukje werken (niet onmiddelijk op één grote oppervlakte).

Dit zijn de elementen dat je, volgens mij, moet onthouden:

- telkens met een klein beetje olieverf tegelijkertijd werken
- een brede kleurpalet gebruiken (hier heb ik bv 7 verschillende kleuren gebruikt). Opgepast: de kleuren moeten gekozen worden naargelang de basiskleur van het voertuig
- verschillende borstelen tegelijkertijd gebruiken
- de olieverf met een bijna droge borstel verwerken. Maar een heel klein beetje thinner,liefst geurloos, is hiervoor nodig. Ontlaad dus je borstel op keukenpapier.
- je moet altijd in verschillende dunne lagen werken. Het kan dus gebeuren dat je meerdere keren over hetzelfde plekje met dezelfde of een andere oliekleur gaat.
- deze artistieke techniek berust ook heel veel op eigen smaak en eigen oordeel en dit betekent dus dat je dit liefst op meerdere dagen doet om je werk met een andere blik te kunnen bekijken (dit helpt echt).

Voor de rest.... 'tja... geldt hetzelfde als voor de andere technieken: oefenen oefenen en nog... oefenen


Thierry
 
@MadIce : Bedankt voor de link. Lijkt mij een interessante techniek die ik zeker ga uitproberen.

@Thierry : proficiat met je resultaat, levensecht.
Bedankt om je ondervindingen met deze techniek te posten. Het verduidelijkt de uitleg in de link.

Groeten Rik
 
Hélaba gasten,

Mijn Flakvierling is nu bijn 100 procent klaar en ik heb besloten om hem met deze resin figie van Mantis Miniature te vergezellen.

Eerst heb ik het figuurtje met de Grey Primer van Vallejo gespoten en dan met gedilueerde german fieldgrey van Vallejo die ik telkens met een beetje basic skintone lichter gemaakt heb en die ik van boven gespoten heb.

Dan heb ik een borstel en de volgende kleuren gebruikt:

- Hoofd: Lifecolor Flesh Paint Set + Vallejo: cavalry brown, english uniform, flat red, white, black, japanese uniform, ice yellow en pale sand.
- Helm: Vallejo: london grey, grey blue, glossy black
- Broek: Vallejo: london grey, grey blue, black
- Bovenste van het uniform: german fieldgrey, basic skintone en black
- Alles wat in leder is: Vallejo: glossy black, german cam. black brown, orange brown.

Verder heb ik ook de volgende referenties gebruikt: green brown, glaze medium, german uniform en ook Flat base van Tamiya (X-21) + potlood op de metalen elementen en de zijkanten van de helm gevreven. Decals van Tamiya werden ook uit mijn doos gehaald voor de decoraties op de helm en op de rechtse borst van de Fallschirmjäger.


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het projectje van de Flakvierling is nu bijna af maar ik moet er nog een of twee kleine dingen verbeteren vòòr zondag zodat ik hem mee kan brengen op de BSMC 2013 in Putte.

De laatste update volgt dus binnenkort! Dus... STAY TUNED!

Thierry
 
Ziet er goed uit Thierry. Ga deze zondag zeker "live" kunnen bewonderen dan.
Ik vermoed dat hij hier nog in de drogingsfase zat want hij blinkt nog tamelijk hard (mijn gedacht...)
Ben benieuwd...

Mark
 
Knap geschilderd, zeg. er zijn hele subtiele schaduwen gebruikt op die mantel. Ik vind wel de schoen wat raar gevormd. Is dit de enige figuur die er bij komt te staan? Zelf heb ik geprobeerd om een volledige crew van zes man bij mijn kit te verzamelen, ik ga onder andere die van Tamiya voor de Flak 37 gebruiken, dan heb ik wel minder detail dan jij.

top550.jpg
 
@ Mark: Misschien tot zondag dan! Wat betreft het blinkgedoe is het voor een grote deel te wijten aan het feite dat ik hem onder een lamp heb gezet om de foto's te trekken... ik heb altijd hetzelfde probleem omdat ik meestal enkel 's avonds tijd heb om mijn foto's te trekken en te publiceren en dit valt op meestal op de figuren...

@Steven: THX voor de complementen. De schoenen zien er idd een beetje raar uit maar dit valt minder op als hij op de basis van het vignette'je staat.
Die zes man man crew die je hierboven laat zien ziet er perfect uit voor een Flak, ik zou toch misschien de hoofden door exemplaren van Hornet wisselen.
Wat mij betreft zal dit het enige figuurtje die ik bij mijn flakvierling ga plaatsen omdat dit project oorspronkelijk nooit had moeten ontstaan... ik zal dit dus simpel houden om op een volgend project te kunnen werken. Hoe dan ook heb ik er toch plezier van gehad en veel bijgeleerd onderanderen het werken met olie op een andere manier dan ik vroeger deed.

Thierry
 
Mooi geschilderd, je figuurtje. Veel succes in Putte, ik kan jammer genoeg niet komen, moet werken... :(

Groeten Rik
 
Bedankt Rik! Jammer dat je niet kan komen... ik zal zeker in de loop van volgende week een photoreport van de wedstrijd op mijn blog posten als het je interesseert.

Inmiddels is het vignette'je klaar voor BSMC 2013. Foto's volgen binnenkort. STAY TUNED

Thierry
 
Hé Thierry, ik heb de Hornethoofden al gekocht hoor. Bedankt voor de tip.
 
@ StevenVD: ze zien er veel beter uit dan die van Tamiya + het is gemakkelijker om ze te schilderen omdat ze heel goed gesculpteerd zijn. Dit help met het aanbrengen van schaduwen en velichitingen (dit is natuurlijk een persoonlijke mening).

Thierry
 
Figuurtje ziet er zeer goed uit !
 
Ja, in "real life" gezien en een fotoke van genomen. Mag zeker gezien worden.

Mark
 
Bedankt mannen,

Ik moet nog foto's van het eindresultaat van het vignette'je trekken maar Mark heeft er al één in zijn reportage over BSMC getrokken!
Deze week zal ik er zeker trekken en posten.

Thierry
 
Knappe vignette geworden. Ben echt benieuwd naar de detailfoto's ervan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan