Hoofdsponsor

1/8 FIAT F2, 130 HP Racer Pocher [wip]

Radiateur


Voor het maken van de motorkap moet de radiateur op zijn plek zitten, ook hier weer kleine doch arbeidsintensieve aanpassingen gedaan, ten eerste de bevestiging van de radiateur aan het chassis vervangen.
De bevestiging was uitgevoerd in onooglijk dik plastic, op een van de voorgaande foto's is het wel zichtbaar.
Dus met wat staaf messing en plat messing andere houders gemaakt daarbij ook 2 passende schroeven gemaakt, geheel op het frame met 2k lijm en bouten vastgezet.
Als laatste aanpassing twee 'profielplaten' uitgezaagd en links en rechts op de messing omlijsting van de radiateur gesoldeerd.


https://flic.kr/p/24Zmvb7]40686803502_88cc2e4a16_o.jpgP3102389.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


Daarna van 3 mm roodkoperenbuis de beugels gebogen voor de leren riem die de motorkap gesloten houd.


https://flic.kr/p/24Zmw25]40686806342_8a365cf335_o.jpgP3102390.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr


En dan nog de voetenbak voorzien van wat klein detail, een flens voor de doorlaat van een leiding (olie of brandstof geen flauw idee maar er zit er een aan beide zijden.
De klinknagels vind bij nader inzien te groot, hopelijk krijg ik ze er nog uit, ze zitten gelijmd met CA........


https://flic.kr/p/24ZmxqN]40686811082_db5b90506c_o.jpgP3102392.jpg[/url] by https://www.flickr.com/photos/haddewade/]Mark Nijenhuis[/url], on Flickr




Salut!
 
Gewoon vlammetje eronder, CA verbrandt en je klinknagels vallen eruit.

Indien voetenbak (?) van plastic of ander kunststof, dan wordt het een kwestie van pielen.

Mooie voortgang.
 
Pielen dus :wub::laugh:


Louvres


Daar ben ik dan weer, na 2 weken tweaken lukt het om de louvres te maken. Allereerst heb ik de mal en stempel gemaakt, hier zie je de mal, deze is negatief het stempel is in een positieve vorm maar zit afgesteld in de pers.


40114458765_b7551fd5a1_o.jpgP3252414.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr




40965585072_ab0d6f6e45_o.jpgP3252413.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr




26136704127_f594f2354a_o.jpgP3252412.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr




Het gelijk tijdig 'snijden' van het messing en dan de louvre erin drukken lukt me niet. De messingplaat die ik heb is te hard omdat zo voor elkaar te krijgen, dus dan de plaat uitgloeien.
Uitgloeien maakt het messing zachter en daardoor makkelijker te bewerken, hoe gaat dat dan in zijn werk?
Leg de messingplaat in een oven die minimaal 450 graden kan halen, laat het messing er een uurtje of 2 in liggen en daarna aan de lucht laten afkoelen. Het is nu zo zacht at je het bij wijze van spreken met een stanleymes kunt snijden.


Aaaaaaaah, en daar zit hem nu weer de crux, het messing is veel te zacht en vervormt het met de minste of geringste druk van het stempel, het voud zich onder de druk van de pers gewoon op.......
Dit zou te voorkomen zijn door een klem inrichting te maken zodat de plaat vlak en strak op de ondergrond blijft liggen echter dat geeft in mijn opstelling weer problemen met de stempel en de aanslag.
Aangezien er maar 10 louvres geperst hoeven te worden wordt dat een heel ge Mac-Gyver en ben ik langer bezig om de hele klem inrichting te maken, stempel en mal ombouwen of nieuw maken dan de uiteindelijke louvres erin te drukken.
Scratchbouw legende Gerald Wingrove heeft er ooit een hele machine voor gemaakt, het boek waar die machine in staat is onderweg, mocht ik toch (ooit) gaan besluiten zoiets te gaan bouwen dan zal ik dat wel posten maar voorlopig hou ik het simpeler.


Dus eerst moet er een snede gemaakt worden maar ook dat ging niet vanzelf, met een 0,5 mm freesje getracht een sleufje (30 mm lang) door het messing (0,5 mm plaat dikte) te fresen maar nadat ik het 5 freesjes in stukken uiteen had zien spatten en ik dus door die voorraad heen was en nog maar net met het 3e sleufje bezig was voor het test plaatje vond ik dat idee ook wel juuuu.

Dat zou en moest anders en minder destructief kunnen, dus met een kop koffie, sigaar en de benen op tafel eens overdenken hoe zonder al te veel materiaalverlies en zonder freesjes een snede in het messing te krijgen. Het idee wilde echter niet komen, dus hop in de benen en door de lades met gereedschap, BINGO, een pijpensnijder.


http://www.limtrade.nl/media/catalo...25d08d6e5fb8d27136e95/m/s/ms125_enwnmpro1.jpg


Die had ik al eens voor een paar euro mee besteld, en als die koper kan snijden dan kan die ook messing wel aan.
Dus een houder gebouwd voor in de freeskop, stukje rond 12 mm staal afgevlakt, gaatje boren en M5 tappen, mesje eraan en in een houder in de frees.
Freeskop laten zakken totdat het mesje het messing raakt en vervolgens de tafel steeds 30 mm heen en weer bewegen en ondertussen het mesje steeds ietsje verder laten zakken en na ongeveer 20 keer heen en weet is et messing voorzien van een snede.




41007460131_71b5a65f7c_o.jpgP3252415.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr




26136715357_5eaac50398_o.jpgP3252416.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr






Plaat onder de pers en louvre erin drukken.


26136701767_85dd075801_o.jpgP3252411.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr


39198290290_990aaf7574_o.jpgP3252410.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr


41007446241_6aae342502_o.jpgP3252409.jpg by Mark Nijenhuis, on Flickr




Nu dat getackeld is kan ik de andere bewerkingen en werk volgorde gaan uitdenken.




SALUT!


 
Die Fiat F2 heeft zulke gigantische louvres, daar passen er ook maar 10 van op zo'n auto :D

Mooie mal die je hebt gemaakt! Je zou ook kunnen proberen de snede te maken met een mini-zaagblaadje van Proxxon; zo heb ik dat Propeller zien doen bij de bouw van zijn Talbot-Lago. Maar jouw oplossing is ook het overwegen waard; zit je niet met torsie-neigingen?
 
Er tordeert niks, de frees is ruim 350 kilo zwaar, het wieltje zou ik er best in 1 keer door kunnen drukken maar dan vervormd het messing te veel. De 12 mm as/stang hoeft alleen het snijwieltje in toom te houden, dat M5 boutje krijgt nog het meest te verduren maar ook die geeft zolang ik met 2 tiende per keer zak geen krimp.

De frees heeft een eind stop voor als de tafel bijna aan het eind van de x of y gang is, met een redelijk simpele ingreep kan ik die eindstoppen gebruiken om de lengte van de sleufjes consistent te krijgen.

Met zaagblaadje zou ook nog kunnen, maar dan moet ik eerst een tool maken om de proxxon in de frees te houden.
Hmmmmmmmmmm:D
 
Weer een wel doordachte oplossing, maar dat zijn we ondertussen gewoon hier in dit topic.
 
Er tordeert niks, de frees is ruim 350 kilo zwaar, het wieltje zou ik er best in 1 keer door kunnen drukken maar dan vervormd het messing te veel.

Ok, zeker een interessante oplossing. Ik ga die overwegen voor de Delage, hoewel mijn freesmachine natuurlijk lang niet dat gewicht heeft.

Met zaagblaadje zou ook nog kunnen, maar dan moet ik eerst een tool maken om de proxxon in de frees te houden.

Dit is de constructie van Propeller:

148.jpg

(Copyright Propeller. Hope you'll allow Dan; it's for reference and educational purposes only, I'll remove the pic upon your first request)

Zie hier.
 
Ha ja, dat is waar ook, was al aan het zoeken maar wist niet meer bij welke bouw hij hem had gebruikt.
Met jou proxxon frees zou ik de Propellor methode nemen, dat geeft nul belasting op je machine, tenzij je natuurlijk geen losse handfrees hebt.
Digitale uitlezing is dan ook fijn werken. Hbm heeft leuke setjes dan ben je voor 10 tientjes helemaal het heertje.

Ik ga dat tooltje maken, is een stuk minder bewerkelijk dan met het snijwieltje wat ik nu heb en zal toekomstig ook handig zijn.
 
Er zijn 3 uitvoeringen van 3 verschillende races die gewonnen zijn met de F2. Die in Turijn staat in het Nationale Automuseum is geschonken door Fiat en staat dus niet in het Fiat Museum! is de laatste die dus de race in Frankrijk heeft gewonnen en ook donker rood en niet zoals Pocher rood.
Zelf ga ik in Turijn binnenkort foto's maken van deze Fiat omdat ik het Pocher ook langer in huis heb en zie dat menig detail niet juist is. Bij Modelmotorcars in Amerika zijn al veel verbeterde onderdelen te koop voor deze Pocher (en ook andere Pochers)
 
@Coachke: afgezien van wat ik hierboven schreef, lijkt het me ook absoluut onwaarschijnlijk dat de natuurlijke circulatie, zoals door jou beschreven, ten behoeve van deze auto afdoende was. Onthou, dit ziet er in onze ogen misschien wel uit als een traag beestje, maar komt qua prestaties waarschijnlijk een aardig eind in de buurt van veel moderne auto's. 130 PK in een auto uit 1907 is ongekend; de normale straatauto's kwamen niet verder dan circa 90 PK en dat was in de absolute topklasse. Bijvoorbeeld, een T-Ford uit 1908 had 20 PK.
!
 
De Fiat F2 had volgens het standaardwerk 'The Grand Prix Car' van Pomeroy (versie 1949) een maximumsnelheid van 157 kilometer per uur.

De eerste in dat boek beschreven Grand Prix auto's die de 200 km/u haalden, waren de Alfa Romeo en de Sunbeam, beide uit 1924. Daarna de Delage uit 1925. Dit was dus 17 resp. 18 jaar na de Fiat. Niets ten nadele van de Fiat overigens, want dat was in zijn tijd natuurlijk een machtige machine.

Zou je je trouwens even willen voorstellen in het introductie-forumgedeelte? Dan komen we er een beetje achter wie je bent en wat je doet. Overigens wordt in onderhavig topic allang niet meer gebouwd, maar persoonlijk vind ik het niet heel erg als een oud topic wordt heropend met nieuwe info. Toch zou ik je willen aanraden en verzoeken om, na je introductie, een nieuw topic te openen voor je eigen voorbereidingen en bouw van de Fiat. Een Pocher-bouw is altijd de moeite waard en zeker van deze (nog redelijk betaalbare) klassieker.
 
Ik ben nu niet direct een fan van civiele voertuigen, buiten enkele tijdsperiodes waarin ze verschenen. Dit is er eentje van en het blaast me meteen uit mijn sokken.:You_Rock_Emoticon: Dit is een heel knap staaltje van puur modelbouwwerk.

MVG

Danny
 
Hier wordt tenminste nog gereageerd.

Ik maak me meer zorgen over de algemene bereidheid tot activiteit op dit forum en wijs iedereen die dit leest (dat zijn er een stuk meer dan die reageren) in dat verband nog maar eens op dit verzoek.
 
Terug
Bovenaan