Zoals jullie weten wissel ik bij het uitvoeren van mijn projecten graag eens af.
De bouw van de Seaking gaat gestaag door en ook het project van de Space Shuttle (dat reeds een tijdje stilligt) wordt binnen afzienbare tijd terug opgepikt.
Ondertussen ben ik aan de voorbereidingen begonnen voor de bouw van een civiele airliner.
Maar eerst dus een beetje achtergrondinformatie om dit laatste project te situeren.
Begin jaren 60 werd door Boeing een nieuw verkeersvliegtuig ontworpen dat de opvolger moest worden van hun succesvolle Boeing 727 en een aanvulling moest zijn op de types Boeing 727 en Boeing 707. De nieuwe Boeing moest tevens de concurrentie aangaan met de Britse BAC One-Eleven en de DC-9 van die andere grote Amerikaanse vliegtuigconstructeur McDonnell Douglas.
Het nieuwe ontwerp van Boeing werd Boeing 737 gedoopt en was bedoeld als verkeersvliegtuig voor de korte en middellange afstand met een capaciteit van ongeveer 100 passagiers. Het ging hier dus om een kleiner toestel dan de grotere B 727.
De eerste Boeing 737-100 koos voor het eerst het luchtruim in april 1967. Reeds snel bleken er enkele onvolkomenheden in het ontwerp van het nieuwe vliegtuig te zitten. De luchtweerstand bleek aanzienlijk groter dan de ontwerpers hadden voorzien en bovendien werkten de straalomkeerders (reversers) niet. Tevens hadden nogal wat klanten bedenkingen bij de passagierscapaciteit (115 passagiers) van het toestel.
Het eerste ontwerp werd dus aangepast. Er werden nieuwe motorgondels ontworpen waarbij de uitlaten van de motoren werden verlengd zodat de straalomkeerders verder van de vleugel kwamen te zitten. Het vliegtuig zelf werd eveneens verlengd (+ 1,87 m) wat de capaciteit aan passagiers verhoogde van 115 naar 130 passagiers.
Het nieuwe vliegtuig werd B737-200 genoemd en werd de standaardversie van de Boeing 737.
Van het eerste type (versie B737-100) werden slechts een dertigtal toestellen gebouwd. De versie B737-200 daarentegen werd in de loop der jaren een van de meest succesvolle verkeersvliegtuigen. Van deze versie werden er 1.114 gebouwd en we vonden dit type in nagenoeg elke vliegtuigmaatschappij ter wereld terug.
Later (begin jaren 80) werd dan de Boeing 737-300 Classic (tweede generatie) ontwikkeld met daarvan afgeleid type B737-400 en B737-500.
Vanaf 1996 werd de Boeing 737 NG (derde generatie) geproduceerd (737-600/700/800/900 series).
Momenteel kennen we de Boeing 737 MAX (MAX 737-7/8/9/10 series) als laatste telg uit de 737 familie. De 737 MAX serie vormt dus de vierde generatie van de Boeing 737 familie.
Van de B737-200 en 737-300 heb ik reeds enkele exemplaren in mijn vitrinekast staan. Tijd dus voor iets nieuws. Deze keer gaan we naar het basisontwerp namelijk naar een 737-100.
En terwijl we dan toch bezig zijn kunnen we misschien direct een duo-bouw van dit toestel aanvatten zijnde een B737-100 en een 737-200.
We vertrekken vanuit de bouwdoos van Airfix waarvan ik nog een aantal exemplaren in mijn stash heb zitten. Het betreft hier de bouwdoos Nr 03181 Boeing 737-200 op schaal 1/144. Deze kit maakt sinds 1969 deel uit van de catalogus van Airfix. De mal is dus meer dan 50 jaar oud (Foto Nr 1). In mijn verzameling heb ik ook nog een aantal van deze oude uitgaven zitten, maar deze dozen worden gekoesterd als een relikwie en zullen niet zo snel worden gebouwd (Foto Nr 2).
We vangen onze bouw dus aan met twee dozen van vernoemde bouwkit. Aangezien het hier een duo-bouw betreft worden beide maquettes tegelijkertijd gebouwd en worden de verschillende bouwstadia gelijktijdig uitgevoerd.
Foto Nr 1 : Bouwdoos Airfix Nr 03181
Foto Nr 2 : Oude uitgave van de bouwdoos Boeing 737 Airfix
Tot de volgende voor de start van onze bouw……
De bouw van de Seaking gaat gestaag door en ook het project van de Space Shuttle (dat reeds een tijdje stilligt) wordt binnen afzienbare tijd terug opgepikt.
Ondertussen ben ik aan de voorbereidingen begonnen voor de bouw van een civiele airliner.
Maar eerst dus een beetje achtergrondinformatie om dit laatste project te situeren.
Begin jaren 60 werd door Boeing een nieuw verkeersvliegtuig ontworpen dat de opvolger moest worden van hun succesvolle Boeing 727 en een aanvulling moest zijn op de types Boeing 727 en Boeing 707. De nieuwe Boeing moest tevens de concurrentie aangaan met de Britse BAC One-Eleven en de DC-9 van die andere grote Amerikaanse vliegtuigconstructeur McDonnell Douglas.
Het nieuwe ontwerp van Boeing werd Boeing 737 gedoopt en was bedoeld als verkeersvliegtuig voor de korte en middellange afstand met een capaciteit van ongeveer 100 passagiers. Het ging hier dus om een kleiner toestel dan de grotere B 727.
De eerste Boeing 737-100 koos voor het eerst het luchtruim in april 1967. Reeds snel bleken er enkele onvolkomenheden in het ontwerp van het nieuwe vliegtuig te zitten. De luchtweerstand bleek aanzienlijk groter dan de ontwerpers hadden voorzien en bovendien werkten de straalomkeerders (reversers) niet. Tevens hadden nogal wat klanten bedenkingen bij de passagierscapaciteit (115 passagiers) van het toestel.
Het eerste ontwerp werd dus aangepast. Er werden nieuwe motorgondels ontworpen waarbij de uitlaten van de motoren werden verlengd zodat de straalomkeerders verder van de vleugel kwamen te zitten. Het vliegtuig zelf werd eveneens verlengd (+ 1,87 m) wat de capaciteit aan passagiers verhoogde van 115 naar 130 passagiers.
Het nieuwe vliegtuig werd B737-200 genoemd en werd de standaardversie van de Boeing 737.
Van het eerste type (versie B737-100) werden slechts een dertigtal toestellen gebouwd. De versie B737-200 daarentegen werd in de loop der jaren een van de meest succesvolle verkeersvliegtuigen. Van deze versie werden er 1.114 gebouwd en we vonden dit type in nagenoeg elke vliegtuigmaatschappij ter wereld terug.
Later (begin jaren 80) werd dan de Boeing 737-300 Classic (tweede generatie) ontwikkeld met daarvan afgeleid type B737-400 en B737-500.
Vanaf 1996 werd de Boeing 737 NG (derde generatie) geproduceerd (737-600/700/800/900 series).
Momenteel kennen we de Boeing 737 MAX (MAX 737-7/8/9/10 series) als laatste telg uit de 737 familie. De 737 MAX serie vormt dus de vierde generatie van de Boeing 737 familie.
Van de B737-200 en 737-300 heb ik reeds enkele exemplaren in mijn vitrinekast staan. Tijd dus voor iets nieuws. Deze keer gaan we naar het basisontwerp namelijk naar een 737-100.
En terwijl we dan toch bezig zijn kunnen we misschien direct een duo-bouw van dit toestel aanvatten zijnde een B737-100 en een 737-200.
We vertrekken vanuit de bouwdoos van Airfix waarvan ik nog een aantal exemplaren in mijn stash heb zitten. Het betreft hier de bouwdoos Nr 03181 Boeing 737-200 op schaal 1/144. Deze kit maakt sinds 1969 deel uit van de catalogus van Airfix. De mal is dus meer dan 50 jaar oud (Foto Nr 1). In mijn verzameling heb ik ook nog een aantal van deze oude uitgaven zitten, maar deze dozen worden gekoesterd als een relikwie en zullen niet zo snel worden gebouwd (Foto Nr 2).
We vangen onze bouw dus aan met twee dozen van vernoemde bouwkit. Aangezien het hier een duo-bouw betreft worden beide maquettes tegelijkertijd gebouwd en worden de verschillende bouwstadia gelijktijdig uitgevoerd.
Foto Nr 1 : Bouwdoos Airfix Nr 03181
Foto Nr 2 : Oude uitgave van de bouwdoos Boeing 737 Airfix
Tot de volgende voor de start van onze bouw……
Laatst bewerkt door een moderator: