Hoofdsponsor

1/144 Duo bouw Boeing 737-100 en Boeing 737-200

ERVARING
gevorderd
BOUWWIJZE
Bouw met eigen aanpassingen
BOUWBUDGET
Nvt
BOUWSTATUS
Work in progress.
COMMENTAREN
Welgemeende opmerkingen steeds welkom.

airbus56

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 mrt 2017
Berichten
986
Zoals jullie weten wissel ik bij het uitvoeren van mijn projecten graag eens af.
De bouw van de Seaking gaat gestaag door en ook het project van de Space Shuttle (dat reeds een tijdje stilligt) wordt binnen afzienbare tijd terug opgepikt.
Ondertussen ben ik aan de voorbereidingen begonnen voor de bouw van een civiele airliner.
Maar eerst dus een beetje achtergrondinformatie om dit laatste project te situeren.

Begin jaren 60 werd door Boeing een nieuw verkeersvliegtuig ontworpen dat de opvolger moest worden van hun succesvolle Boeing 727 en een aanvulling moest zijn op de types Boeing 727 en Boeing 707. De nieuwe Boeing moest tevens de concurrentie aangaan met de Britse BAC One-Eleven en de DC-9 van die andere grote Amerikaanse vliegtuigconstructeur McDonnell Douglas.
Het nieuwe ontwerp van Boeing werd Boeing 737 gedoopt en was bedoeld als verkeersvliegtuig voor de korte en middellange afstand met een capaciteit van ongeveer 100 passagiers. Het ging hier dus om een kleiner toestel dan de grotere B 727.
De eerste Boeing 737-100 koos voor het eerst het luchtruim in april 1967. Reeds snel bleken er enkele onvolkomenheden in het ontwerp van het nieuwe vliegtuig te zitten. De luchtweerstand bleek aanzienlijk groter dan de ontwerpers hadden voorzien en bovendien werkten de straalomkeerders (reversers) niet. Tevens hadden nogal wat klanten bedenkingen bij de passagierscapaciteit (115 passagiers) van het toestel.
Het eerste ontwerp werd dus aangepast. Er werden nieuwe motorgondels ontworpen waarbij de uitlaten van de motoren werden verlengd zodat de straalomkeerders verder van de vleugel kwamen te zitten. Het vliegtuig zelf werd eveneens verlengd (+ 1,87 m) wat de capaciteit aan passagiers verhoogde van 115 naar 130 passagiers.
Het nieuwe vliegtuig werd B737-200 genoemd en werd de standaardversie van de Boeing 737.
Van het eerste type (versie B737-100) werden slechts een dertigtal toestellen gebouwd. De versie B737-200 daarentegen werd in de loop der jaren een van de meest succesvolle verkeersvliegtuigen. Van deze versie werden er 1.114 gebouwd en we vonden dit type in nagenoeg elke vliegtuigmaatschappij ter wereld terug.
Later (begin jaren 80) werd dan de Boeing 737-300 Classic (tweede generatie) ontwikkeld met daarvan afgeleid type B737-400 en B737-500.
Vanaf 1996 werd de Boeing 737 NG (derde generatie) geproduceerd (737-600/700/800/900 series).
Momenteel kennen we de Boeing 737 MAX (MAX 737-7/8/9/10 series) als laatste telg uit de 737 familie. De 737 MAX serie vormt dus de vierde generatie van de Boeing 737 familie.

Van de B737-200 en 737-300 heb ik reeds enkele exemplaren in mijn vitrinekast staan. Tijd dus voor iets nieuws. Deze keer gaan we naar het basisontwerp namelijk naar een 737-100.
En terwijl we dan toch bezig zijn kunnen we misschien direct een duo-bouw van dit toestel aanvatten zijnde een B737-100 en een 737-200.

We vertrekken vanuit de bouwdoos van Airfix waarvan ik nog een aantal exemplaren in mijn stash heb zitten. Het betreft hier de bouwdoos Nr 03181 Boeing 737-200 op schaal 1/144. Deze kit maakt sinds 1969 deel uit van de catalogus van Airfix. De mal is dus meer dan 50 jaar oud (Foto Nr 1). In mijn verzameling heb ik ook nog een aantal van deze oude uitgaven zitten, maar deze dozen worden gekoesterd als een relikwie en zullen niet zo snel worden gebouwd :winking: (Foto Nr 2).

We vangen onze bouw dus aan met twee dozen van vernoemde bouwkit. Aangezien het hier een duo-bouw betreft worden beide maquettes tegelijkertijd gebouwd en worden de verschillende bouwstadia gelijktijdig uitgevoerd.

Foto Nr 1 Bouwdoos Airfix Nr 03181.jpg
Foto Nr 1 : Bouwdoos Airfix Nr 03181

Foto Nr 2 Oude versie van de bouwdoos B737 Airfix.jpg
Foto Nr 2 : Oude uitgave van de bouwdoos Boeing 737 Airfix

Tot de volgende voor de start van onze bouw……
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verkeersvliegtuigen zien we tegenwoordig niet veel meer passeren op het forum. Ik zal zeker volgen, weliswaar waarschijnlijk meer in stilte omdat ik er weinig ervaring mee heb. Al heb ik ooit eens in het begin van deze eeuw een poging ondernomen om het vliegtuig die ons van onze vakantie op de Dominicaanse Republiek terug bracht na te bouwen met behulp van decals en verf van Daco (of zoiets)... helaas waren mijn Airbrush skills destijds zelfs nog minder dan wat ze nu zijn...
 
Lekkere oude kits, nostalgie, volger bij.
 
succes kan ik je alvast wensen en veel bouwplezier.
 
Bij gelezen,bij geleerd en stoeltje bijgezet.
 
Hierbij starten we dus met onze Duo bouw Boeing 737-100 en 737-200.
Aangezien we de twee types van het vliegtuig met elkaar gaan vergelijken en we twee zo correct mogelijke maquettes willen maken gaan we eerst even de bouwdoos en inhoud van naderbij bekijken.

Nazicht onderdelen bouwdoos + nazicht afmetingen echt vliegtuig versus schaalmodel.

Bouw van de romp 737-200


De Boeing 737-200 is in werkelijkheid 30,53 m lang (neustip tot uiterste tip stabilo).
Op schaal 1/144 geeft dit 21,2 cm. De Airfix kit blijkt voor dit gegeven exact 21,2 cm en is dus wat lengte betreft 100 % correct.
De breedte van de Boeing 737-200 is 38,35 m (vleugeltip tot vleugeltip). Op schaal 1/144 geeft dit 19,6 cm. De Airfix kit blijkt voor dit gegeven 19,6 cm en is dus ook voor wat breedte betreft 100 % correct.
De hoogte van de Boeing 737-200 bedraagt 11,29 m (tarmac tot tip kielvlak). Op schaal 1/144 geeft dit 7,8 cm. Ook voor dit gegeven is de Airfix kit correct (op een millimetertje na).
De afmetingen van het model zijn dus correct op schaal.

De Boeing 737-200 was uitgerust met twee motoren Pratt & Whitney JT8D onder de vleugels (drie verschillende types nl JT8D-7, JT8D-9 of JT8D-15/15A). De motoren uit de bouwdoos zijn te klein voor de versie -200. Het gaat hier om de eerste generatie motoren die op de 737-100 werden gebruikt (motoren met slecht werkende straalomkeerders). Voor de B737-200 dienen dus motoren te worden gebruikt met een langere motorgondel zodat de straalomkeerders verder van de vleugel komen te staan. Voor de juiste motor moeten we naar de after market bij de producent AUTHENTIC-AIRLINERS die een JT-8D motor in resin heeft uitgebracht (zie Foto Nr 3). Deze set motoren biedt tevens de mogelijkheid om de straalomkeerders in geopende stand te zetten.

Foto Nr 3 Motoren uit de kit (grijs) en resin motoren van AUTHENTIC-AIRLINERS .jpg
Foto Nr 3
Motoren 737. De donkergrijze motoren uit de bouwdoos dienen te worden gebruikt voor de versie 737-100. De motoren in resin zijn bestemd voor de versie 737-200.

De vleugels en stabilo’s uit de kit zijn gegraveerd, maar deze gravures zijn vrij ruw (het gaat hier dan ook om een bouwkit van meer dan 50 jaar oud). Momenteel twijfel ik nog of ik de oude gravures ga dichtmaken en opnieuw ga graveren. Ik wacht dus nog even af tot ik in dat stadium (vleugels en stabilo’s) van de bouw zit.

Na nazicht van de afmetingen en de details van de onderdelen kan de romp van onze Boeing 737-200 worden geprepareerd.
Hiervoor worden in de twee romphelften aan de binnenkant de raampjes dicht gemaakt met een strookje plasticard en wordt in de linker helft een neusgewicht geplaatst bestaande uit enkele stukjes zegellood. De buitenkant van de raampjes wordt opgevuld met stukjes evergreen en op de randen van de romp worden strookjes dunne plasticard aangebracht welke het vastlijmen van beide helften moeten vergemakkelijken. De raampjes zullen later verder worden opgevuld met putty en/of secondelijm waarna zij zullen worden glad geschuurd (Foto Nr 4). Eens de romphelften tegen mekaar zijn gekleefd kunnen de naden en raampjes worden opgevuld met putty (Foto Nr 5).

Foto Nr 4 Voorbereidingen alvorens de romphelften aan mekaar te zettn.jpg
Foto Nr 4
Romp 737-200. Voorbereidingen alvorens de romphelften aan mekaar te zetten.

Foto Nr 5 Alle naden + raampjes worden opgevuld met putty.jpg
Foto Nr 5
Romp 737-200. Klaar om te schuren.

Bouw romp 737-100

De Boeing 737-100 is in werkelijkheid 28,67 m lang (= 1,87 m korter dan de versie 737-200).
De breedte van de B737-100 (spanwijdte vleugels) en hoogte is dezelfde als voor de B737-200.
De Airfix romp dient dus 1,32 cm te worden ingekort. Voor de rest blijven alle andere afmetingen behouden.

We verwijderen dus een sectie van 2 raampjes voor de vleugelbasis en twee raampjes achter de vleugelbasis ( = 2 x 0,66 cm). Op deze manier bekomen we een romp op schaal 1/144 van 19,9 cm (neustip tot uiterste tip stabilo).
Voor het inkorten van de romp worden eerst de te verwijderen secties aangeduid (Foto Nr 6). Het uitzagen zelf gaat vrij vlot waarna we drie afzonderlijke rompsecties bekomen (Foto Nr 7). Deze rompsecties worden aan mekaar gekleefd (linker en rechter romphelft) en voorzien van stukjes plasticard die het aan mekaar zetten moeten vergemakkelijken (Foto Nr 8). Nu kunnen de drie rompsecties aan mekaar worden gezet. De stukjes plasticard tussen de verschillende secties laten toe om drie delen mooi op mekaar aan te sluiten. Tevens kunnen op deze manier de delen worden gefixeerd zodat de gehele romp tot op de millimeter kan worden nagemeten. Eens de drie delen in mekaar zijn geschoven wordt alles vastgezet met een voldoende hoeveelheid secondelijm waarna alle ruimtes worden opgevuld met putty (Foto Nr 9). Nu kan alles mooi worden glad geschuurd.

Foto Nr 6  Aanduiden te verwijderen secties.jpg
Foto Nr 6
Romp 737-100. Te verwijderen secties om tot de kortere romp te komen.

Foto Nr 7 Na het uitzagen bekomen we drie afzonderlijke rompsecties.jpg
Foto Nr 7
Drie afzonderlijke rompdelen.

Foto Nr 8 Afzonderlijke rompsecties..jpg
Foto Nr 8
Afzonderlijke rompsecties.

Foto Nr 9 De drie delen zitten aan mekaar. Alle ruimtes worden nu opgevuld met putty.jpg
Foto Nr 9
Romp 737-100. Klaar om te schuren.

Naast het opvullen van de ramen en de naden werden ook de APU- uitlaten van de twee vliegtuigen aangepakt.
De APU-uitlaat van de maquette van Airfix is vrij slordig uitgevoerd en onregelmatig van vorm. Om deze uitlaat mooi af te werken wordt op de ligplaats ervan een evergreen buisje geplaatst en stevig vastgelijmd waarna alles in vorm wordt geschuurd (foto Nr 10 en Nr 11).

Foto Nr 10 Herstelling uitlaat 1.jpg
Foto Nr 10

Foto Nr 11 Herstelling uitlaat 3.jpg
Foto Nr 11
Foto Nr 10 en Nr 11
; herstelling APU-uitlaat.

Na een aantal uurtjes intensief schuurwerk (met enkele kleine retouches) bekomen we twee afgewerkte rompen waarna de andere onderdelen van onze maquettes kunnen worden aangepakt (Foto Nr 12).

Foto Nr 12 Beide rompen klaar .jpg
Foto Nr 12
Beide rompen zijn klaar. Bovenaan 737-100, onderaan 737-200.

Tot de volgende voor het verdere verloop van onze duo-bouw…
 
Laatst bewerkt:
Goed dat je er twee te samen bouwt, zo zien we duidelijk het verschil.
Serieuze ingreep reeds achter de rug.
 
Aan de oude mallen herken je de meesters in het elkaar brengen en verbeteren van de modellen.
De schaal alleen al is een prestatie.
 
Dit is nu wel eens een tak van de luchtvaart waar ik me ook eens aan wil wagen.......Civiele verkeersvliegtuigen. Ik ga er mij eens eentje aan moeten schaffen.

Veel succes met dit projectje.

MVG

Danny
 
Beste vrienden,

Het is al een tijdje geleden dat we nog een stand van zaken hebben gegeven aan de bouw van onze twee boeings. Jullie zullen ondertussen reeds weten dat ik af en toe eens afwissel van project waardoor lopende bouwsels soms een tijdje blijven liggen. Hoe dan ook, vroeg of laat pik ik opgeschorte projecten steeds weer op.
Hierbij dus het vervolg van onze Duo bouw Boeing 737-100 en Boeing 737-200.

Beide rompen zijn klaar. Rest nog het uitboren van de ligplaats van de pitotbuizen (op de neussectie en in het kielvlak).
De ligplaats wordt met zwarte stift aangeduid op basis van enkele foto’s. Vervolgens brengen we een stukje tape aan op de respectievelijke secties. De tape moet toelaten om het boortje probleemloos vast te zetten op het oppervlak van onze maquette (foto Nr 13).

Foto Nr 13 Uitboren pitotbuizen.jpg
Foto Nr 13
Uitboren pitotbuizen.

Nu kunnen we overgaan tot het samenstellen van de andere onderdelen.

Vleugels en stabilo’s.
We beginnen met de vleugels en de stabilo’s. Het samenstellen van de vleugels is heel simpel, onderste helft op bovenste helft kleven en de fairings vastlijmen.
Zoals ik in het begin van het topic heb aangegeven zijn de gravures van de vleugels en stabilo’s sterk buiten proportie en heb ik het er een beetje moeilijk mee om deze zo te laten, zeker wanneer ik de gravures vergelijk met de moderne schaalmodellen van passagiersvliegtuigen. Op foto Nr 14 zie je links (donker grijs) de vleugels van onze 737-200 van de Airfix kit (uitgave jaren ’70). Rechts zie je de vleugels van een 737-400 van een kit van Skyline (uitgave jaar 2006). Het verschil is gigantisch en er zit dus niets anders op dan de vleugels en stabilo’s opnieuw te graveren.

Foto Nr 14 bis Vleugels Airfix kit en Skyline.jpg
Foto Nr 14.
Verschil oude Airfix kit (links) versus moderne Skyline airliner kit (rechts).

Vooreerst worden de groeven opgevuld met secondelijm en glad geschuurd. Dit is een vrij arbeidsintensief werkje omdat de groeven niet in éénmaal kunnen worden opgevuld (de lijm droogt uit en krimpt bij elke vulling) en de bewerking moet soms tot drie maal toe worden herhaald. Hopelijk is het resultaat de bijkomende schuursessies waard. Ik neem me voor om in de toekomst bij dergelijke werkjes een combinatie te gebruiken van dunne strookjes sprue samen met CA lijm om dit soort brede groeven op te vullen.
Ter informatie; opvullen van groeven met CA biedt de mogelijkheid om de ontstane oppervlakken opnieuw te graveren zonder dat je het risico loopt dat bij het graveren de opvulling of het oppervlak gaat afbrokkelen.
Op foto Nr 15 zie je het vleugeloppervlak nadat dit werd opgevuld en glad geschuurd. Je ziet nog duidelijk de contouren van de originele groeven in het plastiek.

Foto Nr 15 bis Opgevulde groeven.jpg
Foto Nr 15.
Opgevulde groeven.

Voor het graveren van de vleugels gebruiken wij verschillende graveernaalden en tools waarvan wij in de loop der jaren een voorraadje hebben aangelegd (foto Nr 16).

Foto Nr 16 bis Graveren vleugeloppervlak.jpg
Foto Nr 16.
Gereedschap voor het graveren van het vleugeloppervlak.

Het te graveren onderdeel wordt op een brede strook omgekeerde tape gekleefd (= kleefzijde naar boven) zodat dit vrij vast en stabiel komt te liggen. Dan begint een geduldig werkje waarbij alle nieuwe lijnen op het vleugeloppervlak worden aangebracht met een graveernaald.
Foto Nr 17 toont de herwerkte vleugel en stabilo. Ik heb de groeven bij wijze van test even opgevuld met verdunde zwarte verf van Vallejo en het resultaat is vrij behoorlijk. Alleszins een flinke verbetering tegenover de originele gravures. Hier en daar dient nog iets zorgvuldiger te worden gewerkt maar voor een eerste poging gaat het er mee door.
De vleugel en stabilo op foto Nr 17 worden niet weerhouden voor onze bouw en dienen uitsluitend als test.

Foto Nr 17 Test graveren vleugeloppervlak.jpg
Foto Nr 17.
Test gegraveerde vleugel. Er zijn nog enkele kleine onvolkomenheden. Deze zullen in de definitieve versie worden weggewerkt.

Het vastzetten van de vleugels aan de romp zal pas worden uitgevoerd nadat de motoren zijn gebouwd en aangepast aan de onderkant van de vleugels.

Tot de volgende voor het samenstellen van de motoren…
 
Tijd voor een kleine update van onze duo bouw Boeing 737.

Na het aanpassen van de vleugels en de stabilo’s gaan we over tot de bouw van de motoren.

Motoren 737-100.
Voor de versie -100 gaan we dus de motoren uit de kit gebruiken.
De toestellen B737-100 hebben slechts kortstondig gevlogen met de eerste versie van de Pratt & Whitney JT8D motoren en deze werden vrij snel vervangen door het nieuwere type (met langere motorgondels waarbij de straalomkeerders verder van de vleugelrand kwamen te zitten). Aangezien ik echter een van de eerste operationele toestellen 737-100 wil maken (D-ABEQ Lufthansa) ga ik dus voor de eerste versie van de JT8D.
De motoren uit de kit zijn voorzien van opliggend detail. Ik heb enkele pogingen gedaan om deze motoren te graveren maar door de ronde vorm en de kleine afmetingen van deze onderdelen was het onmogelijk om dit werkje tot een goed einde te brengen.
De graveernaald schoof voortdurend weg op het kleine ronde en gladde oppervlak en ook een mal (graveertool) of tape was heel moeilijk aan te brengen. Er zit dus niets anders op dan de motoren in hun originele staat te behouden en bij het lijmen en schuren achteraf het delicate opliggende detail zoveel mogelijk intact te laten.

Het samenstellen van de motoren is heel eenvoudig. Linker + rechter helft aan mekaar lijmen nadat eerst de voorste en achterste fan blades zijn bevestigd. Voor het lijmen gebruik ik de Thin CA van ZAP zodat zo weinig mogelijk lijmresten op het oppervlak van de motoren komen te zitten. Het te veel aan lijm wordt weggeschuurd met een stukje schuurpapier korrel 600 zodat de oppervlakte structuur zo min mogelijk wordt beschadigd.
Aangezien het de originele motoren uit de bouwkit betreft is er weinig probleem om de motoren aan te passen aan de onderkant van de vleugel. Een klein beetje schuren volstaat.
Op foto Nr 18 zie je de aansluiting van de motor op de onderkant van het vleugeloppervlak.
De mooie passing laat ons toe de motor verder af te werken en te verven en deze dan pas op het einde van de bouw te bevestigen aan de vleugel.

Foto Nr 18 Dry fit motor versie -100 .jpg
Foto Nr 18
Dry fit afgewerkte motor aan de onderkant van de vleugel. De motor sluit mooi aan en kan dus volledig worden afgewerkt alvorens deze aan de vleugel vast te zetten.

Motoren 737-200
Voor de versie -200 gebruiken we de motoren van AUTHENTIC-AIRLINERS. Deze motoren zijn gegoten in resin. De afmetingen zijn vrij goed maar op het oppervlak is er weinig detail voorzien. Ook hier is het niet evident om het onderdeel te graveren en laat ik het maar zo.
De motoren zijn in twee delen gegoten en de passing is niet zo denderend. De voorste sectie dient op het uiteinde een beetje glad te worden geschuurd zodat de achterste sectie er kan worden aan gelijmd. De rechter motor is iets langer dan de linker motor en hier dient dus iets meer materiaal te worden weggeschuurd. De kieren worden opgevuld met stukjes dunne plasticard en secondelijm waarna alles in vorm wordt geschuurd. Op foto Nr 19 zie je de eerste bewerking van de motoren van AUTHENTIC-AIRLINERS.

Foto Nr 19 bis Eerste bewerking resin motoren.jpg
Foto Nr 19
Eerste aanpassingen motoren in resin.

Vervolgens wordt de motor verder in vorm gezet waarna een kleine dry fit volgt. In tegenstelling tot de motoren van de versie -100 zijn de resin motoren moeilijk aan te passen aan de vleugel. Bijgevolg worden de motoren in deze fase reeds vastgelijmd en worden de kieren opgevuld met secondelijm en putty zodat vleugels en motoren naadloos in mekaar overgaan. Het vraagt een beetje werk om de resin motoren aan te passen maar eens deze klaar zijn dient wel gezegd dat deze motoren stukken beter zijn uitgevoerd dan deze uit de bouwkit van Airfix. De fan blades zijn heel mooi gegoten en ook de straalomkeerders zijn perfect weergegeven.
Wegens de aard van het materiaal (resin) worden alle bewerkingen aan de motoren van AUTHENTIC-AIRLINERS buiten uitgevoerd.
Op foto Nr 20 zie je bevestigde en afgewerkte motoren van de versie -200.

Foto Nr 20 bis. Afgewerkte enb gemonteerde motoren in resin.jpg
Foto Nr 20
Afgewerkte en gemonteerde motoren in resin.

Rest nu enkel nog het vastlijmen van de vleugels aan de romp en het opvullen en opschuren van de overgang vleugels/romp. Enkele uurtjes later zijn beide boeings klaar om te verven.
Op foto Nr 21 zie je de afgewerkte romp + andere onderdelen.

Foto Nr 21 bis.  Beide vliegtuigen klaar om te verven.jpg
Foto Nr 21
Beide vliegtuigen zijn klaar om te verven.

Tot de volgende voor het verven van onze Boeings…
 
Ik schuur mijn resin altijd nat want ben ook niet zo gecharmeerd van de schuurstof. Geen verstand van vliegtuigen maar volg het meestal en nette bouw.
 
Bewonder steeds de resultaten na zo een intense verbouwing.
 
Bijgelezen , amai serieus verbouwd deze kits. En dat voor 145 Frank , das een volle € 3,5 voor een complete kit , das echt goedkoop 😄

Greetzzzzz Modest.
 
Bijgelezen , amai serieus verbouwd deze kits. En dat voor 145 Frank , das een volle € 3,5 voor een complete kit , das echt goedkoop 😄

Greetzzzzz Modest.
Collector items. Zijn meer dan 40 jaar oud :winking: . Gelukkig heb ik voldoende recente kits om te maken en de bouwdozen van dit projectje zijn ook niet zo duur, het gaat immers om oude ontwerpen en oude mallen. De dozen van 145 Bfr blijven zoals ze zijn :-) .
 
En toch weet je er perfect mee om te springen. Ik ben echt benieuwd naar de verdere progress.

MVG

Danny
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan