Hoofdsponsor

1/72 Dornier Do 24MS [wip]

@rvk: bedankt maar het zit er volgens mij niet tussen.

Een eerste poging om te ring te bevestigen is mislukt t.t.z. de ring werd bevestigd maar diende daarna weer losgemaakt te worden want bij een test fitting van de propellers bleken zij de ring te raken en dat kan natuurlijk niet juist zijn.
Toch een foto van het zaakje:

attachment.jpg

Volgende keer beter.
 
Ik heb zo'n vermoeden dat de ring op de originele foto groter is !?
 
En een stuk verder naar voor. Ring op foto hangt over de geschutskoepel. Of toch bijna.
 
Ik heb zo'n vermoeden dat de ring op de originele foto groter is !?

Heb hier geen bevestiging over maar ik denk dat die ring een soort standaard fabrieksgeleverd product was want dezelfde ring is te zien op de Ju52 en de BV138. Waarschijnlijk zijn enkel de bevestigingspunten verschillend volgens type vliegtuig. Bij de Ju52 hing ie gewoon onder de romp wat het opstijgen er zeker niet gemakkelijker zal op gemaakt hebben.
 
En een stuk verder naar voor. Ring op foto hangt over de geschutskoepel. Of toch bijna.

Of ie over de geschutskoepel hing weet ik ook niet maar ik veronderstel van niet om deze nog te kunnen gebruiken. Op de foto staat hij ongewapend maar de foto is dan ook genomen na de wapenstilstand.
Veel speling tussen ring en propeller was er niet en dit wordt bevestigd als je naar de linker propeller kijkt.
Wat de functie is van de driepoot structuur boven op de cockpit en lopende tot juist voor de propellernaaf van de centrale motor weet ik ook nog niet. Enerzijds denk ik aan een steun waar verschillende kabels van vertrekken tot de ring en anderzijds denk ik aan een constructie voor als het toestel aan land staat maar ik kan er geen uitsluitsel over vinden.
Een dergelijke driepoot staat trouwens ook bovenop de vleugel en ik denk dat van daar ook kabels liepen naar de ring.

Een andere mogelijke functie van de voorste driepoot zou kunnen zijn dat deze verbonden was met de propellernaaf en dat op die manier stroom werd opgewekt om door de ring te jagen maar, opnieuw, ik heb er geen gegevens over.
 
Even een laatste doch trieste update wat dit project betreft.

Ik heb besloten de bouw van dit toestel (tijdelijk) stop te zetten, het gaat even de koelkast is.
Reden hiervoor is dat ik geen duidelijke uitkomst krijg wat betreft de juiste plaatsing van de ring en zijn bevestigingspunten. Hierdoor zijn er redelijk wat pogingen gedaan doch deze liepen allemaal verkeerd af.

Het laatste wat ik ontdekt had bij het herbekijken van de enige foto van dit toestel was dat de middelste geschutskoepel in feite was weggehaald. Ik had dan ook de koepel op de kit verwijderd en er een scratch dekplaat over gelegd. Dit had natuurlijk ook als gevolg dat ik een deel van het toestel diende te herschilderen, wat ook gebeurde, maar het resultaat was niet mooi meer.
Om goed te zijn zou ik het volledige toestel moeten strippen en herschilderen en daar heb ik momenteel geen goesting meer voor.
Tevens hebben mijn verdere opzoekingen naar voor gebracht dat de binnendiameter van de Minensuchring in realiteit 14m was. Bij het nameten van de ring op mijn toestel bleek die uit te komen op 13,35 m. Aanpassen is een mogelijkheid, misschien nog niet eens een moeilijke, maar als je niet zeker bent waar en hoe je bevestigingspunten aan de vleugel zijn, is dit in mijn ogen een maat voor niets.

Dus, tot ik verdere degelijke en betrouwbare info heb, stop ik dit project in de koelkast.
Het stoot mij tegen de borst, het is het tweede rebuild vliegtuig dat opzij wordt gelegd, maar ik heb er effe genoeg van.

Ik ga mij verder concentreren op de Pfalz D.III, de PT 109 in de groepsbouw, het Element Cointet in een Normandië setting en de GMC 2 1/2 ton voor mijn clubwedstrijd.
Enne....... er liggen hier nog andere kits genoeg hoor, projectjes genoeg.

Erwin
 
Het is nooit leuk om te lezen dat een bouw niet wil opschieten of tegenwerkt. Maar ik meen me te herinneren dat nog niet zolang geleden een jeep ook de nodige moeilijkheden gekend heeft en die is toch zeer mooi geworden uiteindelijk. Je gaat vast en zeker wel weer ergens een oplossing vinden voor dit euvel.
misschien een ideetje om deze mee te brengen naar de ledendag? je weet maar nooit dat iemand de gouden tip heeft voor je.

en anders kan je nog altijd terugvallen op de enorme collectie om een ander projectje te starten, keuze genoeg lijkt me.

alleszins nog veel succes gewenst met deze en ik hoop toch in de nabije toekomst het topic weer te zien verschijnen.
 
@Camaro: Bedankt voor de link Jelle en, je zal het niet geloven, maar het is de eerste maal dat ik er het bouwplan bij zie.
Ik heb mij tot nu toe ingehouden om de conversie set aan te schaffen om reden dat hij duurder is dan de kit + PE set samen.
Ik was reeds verschillende malen naar de site van Kora Models gaan piepen maar nooit een foto gezien van de resin onderdelen of de instructies.
Het bewijst ook dat ik in ieder geval reeds goed zat met de verwijderde geschutskoepel.

@Baenske: Ja Tim, vind het heel jammer want het is een speciaal toestel met die ring aan.
Misschien dat ik toch ooit die Kora set ga kopen en hem toch ga bouwen want hij zou zeker niet misstaan bij een Ju52 en een BV138 met een MS ring.
 
Hey,

Oei da's slecht nieuws.
Breng eens mee naar de volgende vergadering, we gaan eens brainstormen over dat ding zodat je een mogelijke oplossing kan hebben. 😉
 
dan volg ik uw volgend project he grt Pascal
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan