Hoofdsponsor

1/72 Dornier Do 24MS [wip]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.462
Toen ik een tijdje geleden een oude collectie Duitse vliegtuigen WW2 gekregen heb, staken er tot mijn verwondering verschillende grote toestellen tussen. Onder hen verschillende Do24 waarvan ik er toevallig toen zelf één aan het bouwen was.

Eén van die toestellen was een Do 24 voorzien van een mijnenring om magnetische mijnen tot ontploffing te laten brengen. Ik wist dat er een bouwdoos bestond van een BV138 (Supermodel) en een Ju52 (Italeri) met zo een ring en even dacht ik dat Italeri ook de Do24 met die ring uitgebracht had maar van dat laatste heb ik geen bewijs gevonden.
Derhalve moet ik voorlopig aannemen dat het toestel uit die collectie een verbouwing is van een Italeri kit met vermoedelijk een Supermodel BV138 ring.

attachment.jpg

Het toestel zelf was onbeschadigd uit de verhuis gekomen maar bleek toch niet zo goed ineen te steken als dat ik gedacht had. Op de foto zie je duidelijk dat het een oude bouw is daterend uit de tijd dat er door de toenmalige bouwer nog geen bijkomend plamuur en schuurwerk werd verricht. De gebruikte kentekens komen duidelijk uit de Italeri kit.

attachment.jpg

Tijdens het opzoekwerk naar mijn (nu afgewerkte) Do24 had ik gezien dat er slechts 1 van deze toestellen voorzien werd van zo een MS ring (Minensuch) en dat dit toestel op het einde van de oorlog achtergelaten werd ergens in Noorwegen of Denemarken.
Er bestaat 1 redelijk onduidelijke foto van en daarop zijn de kentekens niet leesbaar en ze worden ook niet vernoemd in enige mij bekende publicatie. Het enige wat ik met zekerheid weet is dat het nr 0006 op de neus staat.

Maar het toestel liet mij niet los en daarom heb ik besloten om het te demonteren en op te kuisen om er opnieuw een deftig en uniek model van te maken.

attachment.jpg

en dit is het resultaat van een half uurtje zorgvuldig demonteren waarbij er gelukkig niets gebroken werd.

Voorlopig wordt dit een tussendoortje wanneer de jeep en de scooter liggen drogen maar ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.
 
Het wordt een hele Dornier-familie hier, ik hou deze in de gaten!
 
Hey,

Alez hup, laat u gaan.....😉
 
Na heel wat schuurwerk om deze oude kit weer tot een degelijke standaard te brengen zijn we maar begonnen met de montage van de romp en het toevoegen van wat gewicht opdat deze een meer natuurlijke pose zou aannemen.

Vermits het cockpitglas voorzien in de kit iets te breed is ten opzichte van de romp, werd een stukje plastiek strip tussen de beide romphelften juist achter de cockpit verlijmd. Op die manier komt de romp wat wijder te staan en sluit de cockpit mooi aan. Het brengt natuurlijk wat extra vul- en schuurwerk met zich mee.
De geschutstorens en cockpit werden herschilderd en opnieuw geplaatst en vervolgens gemaskeerd met het oog op de komende spuitwerken.

attachment.jpg

Het toestel kreeg een laag primer en nu gaan we kijken wat er nog moet bijgewerkt worden.

Wordt vervolgd....
 
is een prachtige vlieger om bij u collective te plaatsen ben benieuwd naar het resultaat van deze opkuis
 
Recyclage van een ouder model, ziet er al goed uit met de primer, is ook een mooi toestel.
 
vraagje die primer zet je er die eerst op om foutjes beter te zien? ben aan het leren he grt Pascal
 
dat is inderdaad één van de redenen waarom je een primer kan zetten. maar de belangrijkste reden waarom je een primer op je model zet is waar ze voor gemaakt is. namelijk voor een betere hechting op het model.

Grt Tiger
 
Pascal, jouw vraag is hier al grotendeels beantwoord door Tiger.

Na het assembleren van de diverse onderdelen kijk je uiteraard eerst en vooral waar je nog wat moet aanpassen door eventueel schuren en plamuren. Als je dat achter de rug hebt zijn er dikwijls nog plaatsen dat je over het hoofd gezien hebt of waarvan je dacht dat het al goed was. Daarom komt er een eerste laag primer op.
Deze primer zal je laten zien waar er nog wat moet bijgewerkt worden en dan begint uiteraard opnieuw plamuren en schuren. Eventueel kan je in die fase ook reeds enkele paneellijnen hertrekken (rescribing) indien nodig.
Als je dan denkt dat het in orde is breng je een 2de laag primer aan welke je opnieuw eventueel achtergebleven fouten zal aantonen.
Is het nodig nog bij te werken, dan doe je dat en anders be je er vanaf.

De primer zal een betere hechtlaag vormen voor de achterkomende verflagen. Als je een korrelige primer hebt kan het nodig zijn om deze eerst nog eens zacht af te schuren met waterschuurpapier.

In het geval van deze Do24MS zal ik eerst wat zilver spuiten op bepaalde delen die bij landing op het water zwaar onderhevig zijn aan slijtage. Hierna zil ik de onderzijde spuiten en daarna overgaan tot het spuiten van de lichtste van de tweekleurige bovenlagen.
De enige foto van de MS versie die bekend is, is van een toestel welke in feite de oorlog overleefd heeft maar dat achtergelaten werd en het mag dus wel wat verwering krijgen maar ik ga het niet overdrijven; het zal eerder zijn zoals bij mijn vorige Do24 want uiteindelijk moet hij in mijn museum/vliegveld komen te staan.
 
Even een update om te zeggen dat er geen positieve update is.

Na de herstelling van enkele foutjes welke aan het licht kwamen na een laag primer, werd het toestel voorzien van een 2de laag primer welke we goed hebben laten drogen. De onderzijde werd vervolgens gespoten in AK Interactive AK-2023 equivalent voor RLM 78 Hellblau gevolg door Vallejo 70992 Neutral Grey om deze kleur wat op te lichten. So far so good, afgetaped en klaargemaakt om de bovenzijde te spuiten.

Begin deze week dan maar de bovenzijde gespoten in AK Interactive AK-2022 equivalent voor RLM 73 Dunkelgrün en opnieuw goed laten drogen.
Wat blijkt nu? De verf vertoond appelsienenhuid en nu, bij het afschuren, lijkt het alsof deze verf niet gepakt heeft op de primer; op sommige plaatsen kan ik die er gewoon afpellen. Nochtans heb ik dezelfde primer (van bij Action) ook gebruikt op de onderzijde en daar heb ik geen problemen ondervonden.

Het is dezelfde primer, het toestel werd ontvet, alles heeft tussendoor goed kunnen drogen en er is telkens gespoten met hetzelfde merk verf AK Interactive.
Begrijpe wie kan maar ik begrijp het niet meer. Wat is er fout gegaan? De enige verdunner die gebruikt werd is die van AK zelf.
Is er iemand die ditzelfde probleem ook al heeft voorgehad?

Ondertussen zit er niets anders op dan de boel maar opnieuw af te schuren en te herbeginnen.
We proberen vol te houden......
 
Ja Erwin Dat is balen.
Ik heb het zelfde probleem gehad met motip spuitbus verf op men r/c boot (ook primer en verf van motip)
Waarschijnlijk de primer niet goed uitgehard te dikke laag, of teveel verdunner gebruikt.
Het klinkt misschien raar maar ik gebruik voor men statische modelbouw sinds enige tijd Revell aqua color met water verdund en een druppel ethanol of isopropyl alcohol.
Lukt zonder probleem op een ondergrond van Humbrol matt colors.
Maar het liefst nog steeds airbrush met Gunze.
Hou de moed erin;)
Groetjes Marc
 
Ik blijf bij Actionprimer keer op keer hetzelfde verhaal horen, Erwin. Schilder er een houten stoel mee, maar gebruik voor een plastic model degelijke primer. Bespaar desnoods op wat je daar over schildert. Ik gebruik Sencys en het komt er zelfs niet af als ik er met een mes op zit.
 
Kleine update.

De meesten onder jullie zullen vermoedelijk niet weten welk toestel ik nu aan het bouwen ben en daarom ben ik zo vrij de enige gekende foto van een Do24MS te plaatsen.

attachment.jpg
(De foto is enkel voor referentie doeleinden en zal verwijderd worden van zodra gevraagd/only for reference purposes)

Decals dienden gevonden te worden in de restjesdoos en we hebben ons geholpen met wat we vonden en nog bruikbaar was.
Het spuitwerk in ondertussen gedaan en de vleugel heeft een voorlopige positie ingenomen. Waarom voorlopig ? wel, hij rust nu enkel op de centrale steunen op de romp en moet de zijsteunen nog ontvangen; dat is een werkje voor morgen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het nummer 0006 staat iets te ver uit elkaar maar het zijn DecaDry decals en beter dan niets. Wat ik echter nog niet gevonden heb is het wapenschild van Seenotgruppe 5 in Noorwegen waar het toestel zou aan verbonden zijn geweest.
Misschien dat iemand kan helpen?
 
Dat gaat nog een toer worden om die ring errond te krijgen. Of is deze in meerdere stukken?

heb je een voorbeeld van dit embleem?
 
Dat gaat nog een toer worden om die ring errond te krijgen. Of is deze in meerdere stukken?

heb je een voorbeeld van dit embleem?

De ring is in de kit geleverd in 4 stukken maar ik heb deze al mooi rond gekregen. Het overbrengen naar het vliegtuig is gemakkelijk te doen maar de bevestiging van de ring aan de vleugels dat zal een probleem worden want de foto is het enige waar ik kan op afgaan. 1 ding is zeker: het is niet dezelfde ophanging als bij de BV138 maar lijkt er wel op.

Wat het wapenschild betreft heb ik geen enkele afbeelding beschikbaar, heb al via Google getracht dit te vinden maar negatief.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan