Hoofdsponsor

1/35 Dodge WC-52

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB maar er zal waarschijnlijk aan de motor gesleuteld worden.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 8 juni.
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.
Klein beetje vordering aan deze truck.

Grille.jpg

Lichten en grille geplaatst.

Dash.jpg

Decals op het dashboard.
 
Het is toch aangenamer als het minder warm is ...

Opnieuw enkele vorderingen vandaag:

Vordering 1.jpg

Windscherm, stuur, kussens in de stoelen, laadbak, benzinetuit, reflectoren geverfd en enkele decals geplaatst.

Vordering 2.jpg

Beetje weathering mocht ook niet ontbreken.

Wielen.jpg

Met de wielen en de motorkap oogt hij al veel beter.
Moet natuurlijk nog wat bijgewerkt worden en nog een paar details geplaatst.
 
Gaat vlug op deze manier, altijd leuk als er grote veranderingen aan het model gebeuren.
 
Gewoon knap .
Mooi en stoer voertuig vind ik dit.
 
De kit voorziet de plaatsing van de hoepels welke de bache in plaats moeten ondersteunen. Er zijn echter geen baches voorzien maar vind een dergelijk geraamte wel iets hebben.
Vermits er toch geen mitrailleur in dit model komt, dus de hoepels.

Hoepel 1.jpg

Bumper ook wat bijgeschilderd en achteruitkijkspiegel geplaatst.

Hoepel 2.jpg

Reservewiel mocht niet ontbreken en ook de werktuigen niet.

Hoepel 3.jpg

2 jerrycans werden ook voorzien. Het kleurverschil op het achterste spatbord is een laag blinkende vernis als ondersteuning van de decals die er nog op moeten.

Hoepel 4.jpg

Wat moet er nog gebeuren?
- Decals plaatsen,
- Voertuig mat maken,
- Banden en velgen bijwerken,
- Weatheren.

De motor mag gezien worden maar de motorkap is daar niet echt op voorzien. Ik ga deze er dan maar los laten opliggen zodanig dat deze steeds kan afgenomen worden.

Hopelijk zondag de eindfoto's.
 
Leuke truck geworden Erwin. Triviaweetje : waarom noemt een jerrykan zo ? Omdat het een Duitse uitvinding was :)
 
Leuke truck geworden Erwin. Triviaweetje : waarom noemt een jerrykan zo ? Omdat het een Duitse uitvinding was :)
En daar komen ook de namen van Tom & Jerry vandaan (Tommie= GB, Jerry= D) en hun onuitputtelijke vijandigheid tegenover elkaar.. ;)
 
Tof die weetjes.
Dat het Duits was had ik gelezen maar Tom en Jerry wist ik niet.
Mooie vordering alweer.
 
In feite zijn dit geen jerrycans maar “merrycans”, zo genoemd naar “American can” welke een kopie was van de Duitse jerrycan. Trouwens de Duitsers kenden hun jerrycans als Wehrmachtcanister welke een inhoud had van 20 liter. De Duitse versie was zwaarder en gelast in het midden. De US versie was herkenbaar met een in de plaat ingeslagen kruis en de randen waren geperst wat tot meer lekkages leidde. Ze waren ook iets lichter dan de Duitse.
De US kannen waren voorzien van een draaidop waarvoor je een sleutel nodig had om te openen en een schenktuit. Dat systeem werd door hen gebruikt tijdens WO1 en opnieuw toegepast om hun kannen herkenbaar te maken van de andere. Uiteindelijk werd dit systeem toch nog vervangen.
Mijn uitleg is een simpele versie van de geschiedenis, er bestaan boeken over de hele ontwikkeling er van.

In de modelbouw komen we al die versies ook tegen.
Een kan met vierkante indruk en eigen giettuit = jerrycan
Een kan met kruis indruk en ronde afsluiting = merrycan
Een kan met kruis indruk en eigen giettuit = laat WO2 of na-oorlogs
 
weer een voltreffer he , knappe bouw , zal weer blij zijn om hem in het echt te kunnen bekijken he
Marc
 
Wat mij betreft is deze WC-52 afgewerkt. Mijn vrouw heeft hem gekeurd en goed bevonden voor het nemen van foto's buiten (oef!) :LOL:
De eindfoto's, sommige misschien wat overbelicht door de straffe zon.

De motorkap ligt er los op zodat de motor kan getoond worden. Dit is soms goed te zien op de foto's.

Fin 1.jpg

Fin 2.jpg

Fin 3.jpg

Fin 4.jpg

Fin 5.jpg

Fin 6.jpg

Fin 7.jpg

Fin 8.jpg

Fin 9.jpg

Om even het verschil te tonen wat de late versie laadbak voorstelt op dit voertuig nog even deze vergelijkingsfoto's:

Verschil 1.jpg

Verschil 2.jpg

Het verschil ligt dus aan de afmetingen van de laadbak welke aan de linkerzijde een stuk verloor. Verder genoot het voertuig ook van een grotere vuldop voor de benzine.

Verschil 3.jpg

Hier nog eens het verschil tussen een WC-51 (zonder winch) en een WC-52 (met winch).

Hij mag de collectie vervoegen, we hebben nu al een WC-51, WC-52 (late), WC-54 (ambulance), WC-56 (command car), WC-61 (6-wieler zonder winch) maar we zijn zeker nog niet volledig.

Kleine bijkomstigheid: deze truck bestaat dus echt maar als een WC-51.
Bij het opzoeken van de kentekens (waarvan ik de 107 niet kan thuisbrengen) stootte ik op een foto van dit voertuig:

D-Day_Hel,_Poland,_2011.jpg

De foto zou genomen zijn in Polen en het is duidelijk te zien dat het aangepast werd naar de huidige verkeerswetgeving door extra richtingslichten. Maar we hebben hier een WC-51 en dan nog een vroege versie zonder aangepaste laadbak.
Blijft dus de vraag wie er juist is: de re-enactor/eigenaar of AFV Club of heeft AFV Club ergens de kentekens van dit voertuig gekopieerd voor gebruik in zijn kit?
 
Laatst bewerkt:
Dit is een heel mooi voertuig geworden. Heel mooie kleurschakeringen op het koetswerk en een realistische (niet overdone) weathering. Top !
 
Mooi model geworden, komt me realistisch over.

Ben wel fan van deze.
 
Wat een mooi presentatie die buiten foto's.
Zeer geslaagde onderneming op alle gebied.
 
Heel mooi geworden.

De weathering zit er volgens mij ook heel realistisch op, niet teveel en niet te weinig (y)

Grtz.

Luc:cool:
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan