Hoofdsponsor

1/24 Dodge Viper GTS [wip]

Schaal 1/24 - 1/25
W

washi

Guest
Nieuw kitje aangeschaft, de Dodge Viper GTS:

IMG_20150504_213642.jpg


Was toen ik kleiner was een van de eerste kitjes die ik ooit gemaakt heb. Een beetje nostalgie dus.
Toen ging het wel om het model van Bburago:

m7m06JrcBRzrYYo8NL-UG5A.jpg

Metaal was al geverfd, was enkel nog assembleren. Ik was toen al niet zo'n held met verf :8. Maar op die leeftijd was assembleren ook al puur plezier.

De kit uitgepakt ondertussen:
IMG_20150504_213605.jpg


Al heel wat dryfitting gedaan en helaas klopt het plaatje niet altijd:

IMG_20150504_213811.jpg

IMG_20150504_213820.jpg


Iemand al een idee hoe ik dat kan "opvullen". Het komt op de onderkant van de wagen, dus zal altijd zichtbaar zijn..

Onderkant staat ook wat krom, maar ik denk dat dat zichzelf wel zal oplossen bij het monteren:
IMG_20150504_213838.jpg


Ik ben nog aan het twijfelen voor het kleurtje, rood zoals vroeger, ofwel zoiets als op de doos. Bedoeling zou ook zijn om deze eventueel met airbrush te doen (voor de allereerste keer :wow:), maar dan moet ik tijdig in de winkel geraken :sleep:.
 
Met een beetje plamuur van revell of tamiya krijg je dit wel weg.
 
Wat sprue op "maat" snijden, er in steken, deftig wat lijm er op, en als het plastic van de sprue zacht aan het worden is wat op duwen zodat het de laatste kieren opvult.
Goed laten drogen en vijlen waar nodig ;)
 
Een paar stapjes verder gewerkt.

Eerste keer airbrush gebruikt.
Eerst met een kleurtje gestart op papier, zien dat ik ongeveer een egaal resultaat kon boeken en wat gekeken hoe het werkte.
Dan met zwart begonnen, de bodemplaat, ging het niet goed, dan was het "maar" de onderkant van de auto:

IMG_20150514_114435.jpg

IMG_20150514_114456.jpg

IMG_20150514_114505.jpg

IMG_20150517_183608.jpg

IMG_20150517_183617.jpg


Wel wat paniek in het begin, nat leek het niet goed te komen (precies niet egaal, vlekken,...). Maar eenmaal droog leek da te verdwijnen als sneeuw voor de zon. Ikke content natuurlijk. Daarna dacht ik dat het meteen in orde ging komen voor de rest, niks is minder waar.

De carrosserie van de auto had ik eerst rood willen spuiten. Had ook voor de eerste keer primer gebruikt een paar dagen ervoor, dus ik was er klaar voor. Ik meng de verf, ik begin te spuiten, en ik had de indruk dat de verf gewoon niet pakte op sommige plekken. Airbrush begon ook te druppen, kortom, het was niet wat ik verwacht had in vergelijking met mijn zwarte bodemplaat.

Ik denk dat het door teveel verdunner kwam. Proberen rechttrekken, maar het lukte niet. Model terug afgekuist, klaar om opnieuw te beginnen. Vervolgens bedacht ik mij dat het leuk zou zijn om er 2 witte strepen over te zetten, dus eerst 1e laag wit en dan daarna aftapen en rood erover.
Had ik met de witte verf ook pech, airbrush gaf weer geen mooi egaal resultaat, maar eerder minuscule spatjes, natuurlijk ook niet goed, opnieuw proberen, niet kunnen rechttrekken, carrosserie terug afgekuist. Ik denk dat het ook aan slechte verhouding verf/verdunner lag. Ik heb het nooit echt afgemeten, maar eerder geschat. Ik denk dat ik dat veel preciezer ga moeten aanpakken. Hopelijk lukt het volgende keer wel, ik ben alvast overtuigd van de resultaten die je ermee kan boeken, alleen moet ik nog 't een en 't ander leren en nog veel oefenen ^^
 
Kan je even wat meer uitleg geven ivm de verf die je gebruikt hebt,
met wat je verdund hebt?
Heb je alles eerst een badje gegeven voor het spuiten?
Eenmaal alles proper is, niet meer aanraken met je vingers.
Ik gebruik dan steeds latex handschoenen.
 
Kan je even wat meer uitleg geven ivm de verf die je gebruikt hebt,
met wat je verdund hebt?
Heb je alles eerst een badje gegeven voor het spuiten?
Eenmaal alles proper is, niet meer aanraken met je vingers.
Ik gebruik dan steeds latex handschoenen.

Zwart, wit en rode verf was email color van revell, zoals je zie hier kan zien: Revell site
Na de primer heb ik het geen bad meer gegeven.

Verdunnen was met revell color mix, zoals je hem hier kan zien: http://www.revellspecialist.nl/color-mix-verdunner-100ml.html
 
Proberen om dunne laagjes te spuiten.
En zorgen dat de airbrush proper is.
Met welke druk heb je gespoten?
En wat voor airbrush gebruik je?
 
Ik gebruik de revell starter kit, werkt op een luchtdrukfles...

Weet niet of het daaraan ligt. Proper was hij in ieder geval wel.
 
Carroserie even onder handen genomen. Het is me stilaan duidelijk geworden dat deze kit effectief een leerstuk zal worden. Pasvorm is verre van ideaal en ben al veel aan het klungelen/experimenteren/testen geweest bij het spuiten.

Plan was om eerst een witte laag te leggen, af te tapen en vervolgens rode laag:

112.jpg


Ik had na het drogen al gemerkt dat er toch iets niet pluis was. Op het dak zijn er plekken waar de verf precies minder gepakt heeft (ik heb het dan over dat plekje rechts onderaan):

IMG_20150602_205830.jpg


Bovendien heb ik gemerkt dat ik het niet zo zorgvuldig opgeborgen heb blijkbaar:

IMG_20150602_205841.jpg


IMG_20150602_205850.jpg

De tape plakt erop om te zien of de verf wel stand houd als ik hem er daarna terug aftrek, bij wijze van spreken nogmaals een test :P.

IMG_20150602_205904.jpg


Vragen:
1. wat is een mogelijke verklaring waarom de verf niet gepakt heeft met als resultaat dat "circeltje"?
2. kan ik die kras op het dak nog goedkrijgen op een of andere manier? Of lijkt helemaal herbeginnen hier beter aangewezen?

Alvast bedankt!
 
die hogedrukbussen worden heel koud (bevriezen) sommige steken ze in een emmer met warm water, ik ben daar ook met begonnen en vond het maar niets ben toen over geschakeld naar tamiya spuitbussen en dat zijn de beste, als je toch wilt leren met de airbrush spuiten zou ik een echte kopen is veel geld maar zeker de moeite waard.
Mijn raad is de verf volledig afbijten en op schuren of neem zelfs een andere doos iedereen heeft wel misser staan, koop primer en verf van tamiya en een top coat (gloss) van mr hobby dat werkt altijd mijn corvette sporza is zo gedaan zonder airbrush.
greetz
 
Hoe ga je te werk Washi ?
Spuit je eerst een grondlaag, of onmiddellijk de kleurlaag ?

Beste werkwijze is:
- Model wassen in lauw water met zeep (dreft of zo).
- Model goed afdrogen, best na het afdrogen nog 12u in de buurt van een radiotor (niet er op leggen, je riskeert dat je kit vervormt).
- Daarna een grondlaag spuiten. Ik gebruik vaan Humbrol nr 1, of een primer uit een spuitbus.
- De primer laag 24 u laten uitharden.
- Dan pas de kleurlaag spuiten.

Om de schade te repareren zou ik overwegen het achterste deel van het dak af te schuren (verschillende gradaties schuurpapier gebruiken van iets ruwer 200 of 300 naar zeer zacht 400, 600, 800) en opnieuw te spuiten.

Groeten & succes,

Dirk
 
Oefenen is het sleutelwoord bij airbrush. Toen ik de mijne pas gekocht had heb ik er een grote tekening (1,5m doorsnede) mee op m'n muur gemaakt. Dat was een groot vlak en zo was het mogelijk om vanalles uit te testen, vind ik beter dan beginnen met het kleine werk.

Ook ben ik het eens met de opmerking om een echte te kopen met een compressor.
 
Ik sluit me aan bij wat Leysend en (95% van wat) Dendave zeggen (wat het kopen van een airbrush deel ik de mening van Dendave en MrArtex niet, zie over mijn mening dit topic, in het bijzonder onder het kopje 'airbrushsetje').

Wit is sowieso een moeilijke kleur, beter 10 dunne laagjes spuiten (dan dekt het echt wel) dan een paar wat dikkere. Ik denk dat als je nog een paar laagjes wit eroverheen doet, dat het dan goed komt. Probeer je daarbij de methode van Leysend, wees dan wel heel voorzichtig met het afschuren.

Spuit je enamel, dan is een primer eigenlijk niet nodig (hoewel wel aan te raden, ik gebruik altijd een primer); spuit je met acryl dan is het zeer onverstandig om zonder primer te beginnen.

Wat betreft de tape die je eraf trekt: je kunt het beste een paar keer een stuk tape op een glad oppervlak plakken en er dan weer af trekken, zo verdwijnt de 'tackiness' een beetje. Als je dat bijv. met Tamiya tape twee keer doet, zul je normaal gesproken geen problemen ondervinden met de onderliggende verflagen (mits je een goede primer hebt gebruikt).
 
Ik was nog vergeten te zeggen als je wit wilt spuiten neem je best mat wit die zijn minder vloeibaar dan de gewone wit en met een vernis laag gaat die wel blinken, autolak is ook altijd mat. Geel is ook zo een moeilijk kleur daarom dat je weinig gele wagens ziet in de modelbouw.
Wat je ook kan doen is blauw is een zware kleur eerst licht een grijze primer op zetten en dan de witte over doen liefst de zelfde merken van primer om geen problemen te krijgen.

Ik heb ooit zo een wagen gemaakt die enkel in de witte primer van tamiya staat gewoon vernis op gedaan, als je wilt laat ik een foto zien.
Greetz
 
die hogedrukbussen worden heel koud (bevriezen) sommige steken ze in een emmer met warm water, ik ben daar ook met begonnen en vond het maar niets ben toen over geschakeld naar tamiya spuitbussen en dat zijn de beste, als je toch wilt leren met de airbrush spuiten zou ik een echte kopen is veel geld maar zeker de moeite waard.
Mijn raad is de verf volledig afbijten en op schuren of neem zelfs een andere doos iedereen heeft wel misser staan, koop primer en verf van tamiya en een top coat (gloss) van mr hobby dat werkt altijd mijn corvette sporza is zo gedaan zonder airbrush.
greetz


Hoe kan ik de verf afbijten? En zal de primer die ik erop deed (uit brico maar dan de plastiekversie hiervan) dan mee verwijderd worden?
Ter info, de body heeft wel een primer, de achterbumper en motorkap niet (bij wijze van test gedaan om het verschil te zien). Ik vind net dat de verf beter pakte op de motorkap dan op de body die wel geprimerd was.
 
Hoe ga je te werk Washi ?
Spuit je eerst een grondlaag, of onmiddellijk de kleurlaag ?

Beste werkwijze is:
- Model wassen in lauw water met zeep (dreft of zo).
- Model goed afdrogen, best na het afdrogen nog 12u in de buurt van een radiotor (niet er op leggen, je riskeert dat je kit vervormt).
- Daarna een grondlaag spuiten. Ik gebruik vaan Humbrol nr 1, of een primer uit een spuitbus.
- De primer laag 24 u laten uitharden.
- Dan pas de kleurlaag spuiten.

Om de schade te repareren zou ik overwegen het achterste deel van het dak af te schuren (verschillende gradaties schuurpapier gebruiken van iets ruwer 200 of 300 naar zeer zacht 400, 600, 800) en opnieuw te spuiten.

Groeten & succes,

Dirk

Er zijn een paar dagen (als niet weken sinds de start van dit topic). Dus primer was goed droog. Ik heb de werkwijze dat je aangeeft ook gevolgd, uitgezonder dat mijn grondlaag die van die brico is.
Misschien is die grondlaag niet overal egaal gespoten?
 
Als je beter zonder dan met primer (acryl?) weet te spuiten, heb je de wereldprimeur.
 
Daar zit het probleem alles wat brico, action en andere verkoopt is niets voor modelbouw plastiek iedereen heeft wel eens problemen gehad met die primers of verf, ik weet dat het veel geld kost (heb zelf al veel geld ingestoken) primer van tamiya maar de kwaliteit dat tamiya geeft is zijn geld meer dan waard want u model valt of staat met de lak.
De verf kan je afbijten met remolie dot3 of 4, 5 niet en als geluk hebt kan het met ovenreiniger, inspuiten en laten weken.

Greetz
 
Daar zit het probleem alles wat brico, action en andere verkoopt is niets voor modelbouw plastiek iedereen heeft wel eens problemen gehad met die primers of verf, ik weet dat het veel geld kost (heb zelf al veel geld ingestoken) primer van tamiya maar de kwaliteit dat tamiya geeft is zijn geld meer dan waard

Ik sluit mij hierbij aan.

Als je een heel mooi eindresultaat wil en makkelijk koop dan een busje primer van tamiya, en een spuitbusje tamiya TS.
kost dan intotaal 15 euro voor de 2 ipv 4 euro bij den brico of gamme, action dergerlijke, maar dan ga je ook het verschil zien
en uzelf veel miserie/frustratie besparen.

Ik weet dat er verschillende modelbouwers zijn die met de goedkope spuitbussen perfect kunnen werken,
maar zet de eindresultaten dan maar eens naast elkaar.

om het kort te houden en geen onnodige discussies te crieeren:) modelbouw ? koop verf/primer die voor modelbouw is.


Airbrushen: zoals hierboven, heb je eerste een goede nodig,
ik had eerst ook zo een instap model = RAMP voor mij persoonlijk. staat in de kas samen met die luchtdrukbus.
maar direct een goede gekocht + compressor en dat is dan weer iets volledig anders.
maar kost veel geld, airbrushen en spuiten , vernislaag, etc
is ook weer terug leren met de nodige fouten.

daarom dat ik zou aanraden koop eerst tamiya spuitbusjes !
makkelijker kan niet en het eindresultaat indien goed gedaan is bijna niet te onderscheiden van een airbrush.
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan