Hoofdsponsor

1/35 Der Ruckmarsch [wip]

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 nov 2009
Berichten
1.952
Goedenavond Beste Kijkers !

Een nieuw (groot) project staat op stapel.
Hierbij wil ik de tractor, de ChTZ S65 (zie topic Rollend Materieel), samen met een 21 cm Mörser, in een dio gieten.
De Mörser wil ik later nog de revue laten passeren in het Rollend Materieel.

De 21 cm Mörser werd normaal in twee delen vervoerd, één deel was de affuit, het tweede deel was de loop op een apart onderstel.
In uitzonderlijke omstandigheden werd het kanon op zijn geheel vervoerd : bvb in 1940 om de snel oprukkende troepen tijdens de Blitzkrieg bij te benen, of, op het einde van de oorlog, als een Russisch offensief doorbrak en de artillerie snel moest terugtrekken : Der Rückmarsch. Vandaar de titel van het dio.

De Russische tractor moet dus de 21 cm Mörser trekken in een winterse setting.
De winterse sfeer wil ik benadrukken door enkele figuren in een winter tenue er bij te plaatsen.

Daarvoor dient deze kit :

attachment.jpg

Een kit van Master Box, die wat prijs/kwaliteit betreft, van de bovenste plank is ! Een goede pasvorm, voldoende fijn gedetailleerd en weinig correcties behoevend. Enkel de schop vervang ik door een exemplaar uit een Dragon kit waarvan de steel veel fijner is.

attachment.jpg

Een drietal figuren zijn reeds onder handen genomen, voorzien van een primer en de eerste verf fases. Het rechts figuur heeft zijn schop tussen zijn riem steken. De schop is ook afkomstig uit een Dragon set en het geheel gebaseerd op een foto van een Duitse infanterist die zijn schop zo meedraagt.

attachment.jpg

Twee soldaten dragen een geïmproviseerde witte jas over hun overjas.
De foto's zijn wat onderbelicht, waardoor het minder duidelijk te zien is dat de huidskleur ook reeds aangebracht is.
De volgende stappen kunnen nu verder afgewerkt worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als eerste kreeg ik "406 error" op je link. Dit komt door de puntjes boven de u van Rückmars. :)
Nu door de belichting kan ik niet zien welke kleur je vesten en broeken hebben. Maar de jassen hebben mooie sneeuw wit teint gekregen. Doe zo verder, ben benieuwd naar het vervolg.
 
Mooi begin en als het over figuren gaat zet ik gelijk er een stoeltje bij!!!
 
Als eerste kreeg ik "406 error" op je link. Dit komt door de puntjes boven de u van Rückmars. :)

Vreemd ,heb/had ik totaal geen last van....las dit topic toen het net gepost werd en kon alles zien,kreeg ook geen error .

Succes met de tractor,heb deze ook (met cabine) liggen,is een mooi model ;)
 
Thanks mannen.

Ik heb dit draadje in twee stukken geschreven, er zat een pauze tussen van het avondmaal. Toen ik het wilde posten kreeg ik ook deze error. Achteraf bleek dat het toch gepost was. Dus wat er is misgelopen, weet ik niet.

@Jumper : het kleur dat je ziet is de zwarte primer. Enkel het witte vest en de huidskleur zijn geschilderd.
Ik begin het liefst met de huidskleur te schilderen, omdat je hierbij rap 'buiten de lijntjes' kleurt. Achteraf is dit gemakkelijk te herstellen bij het schilderen van het textiel. Wanneer het textiel eerst geschilderd is moet je te veel opletten bij het schilderen van de huidskleur.

Huidskleur schilder ik steeds met olieverf. Dit gebeurt in opeenvolgende lagen, nat in nat. Dit vergt een namiddagje werk, wat ik meestal op zondag plan.
Om toch te kunnen starten had ik eerst de witte vesten geschilderd, deze liggen niet in de buurt van huidskleurige vlakken.

Het volgende zal nu het feldgrau worden, maar eerst laat ik de olieverf enkele dagen drogen.

@PeiperJ : de versie met cabine, zoals Trumpeter ze uitbrengt, is de Russische versie. Ik heb de versie liggen zonder cabine, maar wil er een versie van maken met Duitse cabine, dit geeft meer mogelijkheden in het schilderen (3 tone camo).

@Hugemikus en Danny : welkom !

Groeten Rik
 
Ola dat beloofd iets moois te worden ,wil hier zeker op de hoogte blijven dus volgen die handel :-) !!

Grtz yves,
 
Wintercamo lijkt goed op weg, ga toch eens moeten kijken hoe je dit juist verwezenlijkt...
 
Deze gaan we uiteraard ook mee volgen, net als de voertuigen.
Het begin is in ieder geval al veelbelovend.

Mark
 
Dit ziet er terug veel belovend uit, ik volg terug mee.

Grtz Bart.
 
Goedemiddag Beste Kijkers !

Vooreerst : bedankt voor jullie reacties en belangstelling.

attachment.jpg

Een S60 tractor welke een Krupp Protze voortrekt door de Russische modder. Typisch aan deze tractor zijn het kruis voor de radiator en een vat links van de bestuurder (hier niet zichtbaar). Verder was deze tractor zeer rudimentair : niks van bescherming, geen cabine of motorkap.
Maar wat mij aan deze foto interesseerde was het gebouw rechts op de foto.

Zo te zien is dit niet echt een bebouwde kom, zoals wij dat kennen. Het gebouw is tamelijk alleenstaand 'ergens te velde'.
Een mooi idee voor de setting : een ruïne in een hoek met het span er voor...

attachment.jpg

Deze kit zal ik proberen in het dio in te werken. Hoewel de titel vermeld dat het een Berlijns gebouw is, vertoont het wat gelijkenissen met het gebouw op de foto : een bakstenen gebouw, onderaan een plint en wat sobere ornamenten,... het zou een Russische ruïne kunnen zijn.

attachment.jpg

De onderdelen van de kit welke ik zal gebruiken. Verder zitten er nog twee delen met zandzakken in de kit en een plakje resin met kisten en bagage, maar dat vliegt in de scrapbox.
Aan de onderdelen heb ik wat bramen moeten verwijderen en de achterkant vlak geschuurd. Mijn bedoeling is de achterzijde te bekleden met wat gescheurd behangpapier.
Voorts heb ik de deur en het raam erboven uitgezaagd. Deze beide openingen waren gevuld en ik wilde dit geopend zien.

attachment.jpg

Uit een stukje beuk heb ik wat fijne latjes gezaagd zodat ik de restanten van het schrijnwerk kan weergeven.
De deur laat ik achterwege, deze is weggeblazen...
Het kleine raam moet ik nog voorzien van wat hout...

Groeten Rik
 
Uit welk materiaal bestaat het gebouw Rik ? Is dit ook resin ?
Toffe aanpassingen, ik blijf volgen...

Mark
 
Rik, mooie figuren set ben benieuwd wat je er van maakt.
Heb er een stoeltje bijgezet.

Grtx Jan
 
@Grijze wolf : welkom.

@Interceptor : het gebouw bestaat uit plaaster, maar het is wel tamelijk hard. Het laat zich goed bewerken, zonder dat je moet vrezen dat het zal breken.

Groeten Rik
 
Rik, ge zijt een dio-verslaafde ! dju.... Ge gaat het ganse gevaarte (tractor en morser) dan toch niet op een zwarte sokkel zetten ? tis goed !!!! ............... :@ ......................;):laugh::laugh::laugh::laugh::laugh:
inderdaad jong, het zal een serieus dio worden, succes !
 
Your welcome, Mark !

@Famo : ik zet het dio op een zwarte sokkel. :8:8;)
Toen jullie er van spraken om het span op een zwarte sokkel te plaatsen, was ik er niet zo enthousiast over omdat ik reeds met het idee speelde om een dio samen te stellen met verschillende figuren. Je foto van de tractor met het Russisch 152 mm kanon met die Russische soldaten versterkte mijn idee nog.

Groeten Rik
 
Het word beter en beter hier,het gebouw ziet er top uit ben dan ook benieuwd welke kleurtjes je gaat gebruiken hiervoor..
We blijven vol bewondering u werk volgen!!!!
 
Eentje om van te gaan genieten, en den deze wel ten volle !
 
Goedemorgen Beste Kijkers !

@Danny : ik ben ook benieuwd welke kleuren ik ga gebruiken. ^^ De bakstenen in ieder geval in rood tinten. Voor de rest denk ik de boxart te volgen, met wat kleurvariatie in het schrijnwerk. (Blauw of groen)

@GUnit : welkom, meester !

Het laatste werk dat gisteren gebeurde, het samenvoegen van de drie delen :

attachment.jpg

De drie onderdelen met het schrijnwerk. Uit een balkje beuk heb ik de diverse latjes gezaagd, respectievelijk 1x1, 2x2 en 2x3 mm.
De balkjes 2x3 heb ik gebruikt in de deuropening, de balkjes 2x2 zijn voor de vensters en de fijnste voor de verdelingen.
In de balkjes 2x2 heb ik putjes gefreesd met een 1.5 mm boortje. Hierin zitten de 1x1 mm latjes verzonken, tevens heb ik een sterkere verbinding door ze hier in te lijmen. De kruisverbindingen in de verdelingen zijn tot op halve diepte ingevijld waardoor de latjes in hetzelfde vlak liggen.Een beetje zoals een professionele schrijnwerker het doet, maar dan in 't klein...:D

attachment.jpg

Hier zijn de drie delen reeds samengelijmd, het lijmen gebeurde met Soudal High Tack, een siliconenlijm, wat zich laat zien in de voegen.
Die zwarte lijnen zijn dus de (zwarte) siliconen en geen kieren ! Uiteraard, en dat is de volgende stap, zal ik deze nog opvullen zodat de gevel één geheel wordt.

Groeten Rik
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan