Hoofdsponsor

1/87 De Heemskerck 1638 Werfmodel schaal 1:87

Status
Niet open voor verdere reacties.
geen probleem jack.

ik heb tot nu toe 9 vlakbouw rompen gedaan en kan je zeggen dat ik er ook nog niet helemaal ben.
afbreken is niet aan de orde denk ik daar zit gewoon veel te veel werk in dat weet ik maar al te goed.
ik ben ook van oordeel dat er bij een vlakbouw boven de kimmen niet meer verjongt moet worden, zelfs bij het vlak en de kimmen mag er niet verjongt worden tot waar het voorsteven begint.

als je dit in het dio inbouwt gaat het ook niet echt opvallen
 
Dirk ,als je op deze manier een romp maakt voor een RC-boot, is die dan sterk genoeg.

De bedoeling is dan ook om deze romp later iets boven de waterlijn , over zijn gehele lengte, door te zagen.(nadat er natuurlijk een bovenste dek is ingeplaatst)
 
Dirk, zegt Witsen iets over de zantstrook? waar die moet eindigen want daar ben ik nog niet aan uit.
 
luc ik denk niet dat er een minier is om je romp sterker te maken tog niet in hout.

jack over de zandstrook zegt witsen dat ze niet hoger mag uitkomen als bovenkant kiel. dus je trekt bovenkant kiel een denkbeeldige lijn door op het voorsteven en op die lijn zaag je de zandstrook horizontaal af . denk dat het duidelijk is anders laat je het maar weten

zoals ik kan zien zit dit bij jou redelijk tot heel goed 8)
 
luc ik denk niet dat er een minier is om je romp sterker te maken tog niet in hout.

jack over de zandstrook zegt witsen dat ze niet hoger mag uitkomen als bovenkant kiel. dus je trekt bovenkant kiel een denkbeeldige lijn door op het voorsteven en op die lijn zaag je de zandstrook horizontaal af . denk dat het duidelijk is anders laat je het maar weten

zoals ik kan zien zit dit bij jou redelijk tot heel goed 8)

Hmm, dat is wat ik ook altijd dacht. Nu weet ik niet hoe ik bij een volgende model die boeg laag kan houden, alle latjes zijn daar fors verjongt, dat moet ook wel omdat je
vlak eerst horizontaal gaat en aan de boeg gelijk vertikaal. Ik ga nog eens wat rondzoeken.

Jack
 
ik vermoed dat je wijnig of niets gaat vinden jack.
het vlak blijft evenbreed tot waar het voorsteven begint daarna moet je verjongen naar het voorteven.
ik weet dit klinkt alemaal makelijk maar dat is het niet dus, want je hebt altijt de nijging om hoger uit te komen dan je mag of moet uitkomen.
probeer zo breed mogelijk te werken en niet omhoog te werken je moet verjongen tot ongeveer 1/2 maar dan op de shuine kant gemeten dus de kant die in het rabat gaat van het steven en niet op de brete van je huidplank of anders haal je het nooit ,dit is iet minder dan 2/3 van de brete van de huidplank.
 
Ik snap wat je bedoelt. Misschien moeten de planken van het vlak voortijdig eindigen? dus afzagen voordat ze de boeg in lopen,
dan moet je ze wel spits maken, net zoals je in feite met de zantstrook doet.
 
ik begin meestal met een volle plank in de boeg lijm deze helemaal en als de lijm hard is neem ik een beitel en snij het overtollige hout weg aan de boeg.
dit geeft bij mij altans het beste rezultaat.

dan kan je vanonder ook een beetje afdoen juist aan het steven want je hebt tog niet de hele brete van je latje nodig en moet je het hout ook niet in onwringbare bochten proberen te wringen.

daar ligt denk ook het geheim van de vlakbouw ;)
 
Hee, een deelprojektje van je dio. Die had ik nog niet gezien.

Echt heel erg knap gemaakt, en dat op die kleine schaal. Als je me zou vertellen dat het 1:50 is geloofde ik je ook ;)
Misschien heb je het al ergens vermeld, maar tot hoe ver ga je dit schip afbouwen ?
 
Hoi Arjan,

Ja, ik heb die even afgesplitst van het dio topic omdat het eigenlijk een projectje op zich is.

Het wat initieel de bedoeling om deze eindfase te bereiken:

Heemskerck_019.jpg

Maar denk dat ik niet zo ver kom, het is allemaal veel meer werk als gedacht en we moeten verder he.

Jack
 
je hebt tog zoveel tijt tot heel je dio helemaal af is .
volgens mij moet dat wel lukken hoor jack het mooielijkste werk zit er namelijk op nu is het nog voltassen ;)
 
Maar denk dat ik niet zo ver kom, het is allemaal veel meer werk als gedacht en we moeten verder he.

Volgens mij zeg je dit tegen beter weten in, jou kennend ga je er gewoon voor :).
 
Nou ja, ik wil een scheepswerf bouwen met een schip in aanbouw, het schip zelf is enigszins ondergeschikt.

Dit vind ik ook wel een mooi plaatje:

thumb_96.jpg

Het gaat meer om de uitstraling.

Jack
 
Helder Jack, elk stadium van de bouw van een schip heeft zijn charme.
Wacht geduldig af hoe het gaat worden.
 
Je kan achteraf nog altijd verder doen met het schip , moest er tijd over zijn.
 
ja eigelijk maakt het niet uit in welk stadium je eindigt jack.
ik vind mijn dio van de kiellegging nog altijt het mooiste ook al staat er bijna niets op, je bent begonnen en je kan ijgelijk in elk stadium stoppen.
aan jou de keuze wat je het mooiste vind . meestal geld bij dio s les is more ;) dan kan je zelf nog verder fantaseren hoe het er komt uit te zien hoe het zou zijn dat het af zou zijn en dat prikkelt de geest van de kijker
 
Heel mooi Jack en dat op deze schaal8)

Hoe ver ben je van plan te gaan. Alleen het "frame" of ook de dekken er in?


[mod] Wegens geen activiteit slotje er op gezet. Bij vervolg kan dit er weer open.[/mod]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan