Hoofdsponsor

clyde puffer morningstar schaal 1/24

ERVARING
Ben ondertussen alweer heel wat jaartjes actief maar een gedeelt van dit project is nieuwe matterie.
BOUWWIJZE
zoals al vele jaren gewoon vanaf plan en met een boel foto's als lijdraad
BOUWBUDGET
niet van toepassing
BOUWSTATUS
de nieuwe matterie is reeds verkend en getest
COMMENTAREN
je schrijft maar :)
tof om volgen, zal mij er nooit aan wagen, (denk ik nu) maar is altijd interessant om nieuwe dingen te leren.
 
ondertussen is de romp aan de buitenkant nog eens geschuurd na het aanbrengen van een laagje plamuur. Al leek de romp na het aanbrengen van de epoxy vrij egaal merk je nu toch een boel kleinere oneffenheden op. Maar dat wisten we uit ervaring al . Na het schuren hebben we daarop volgend de roerhak en schroefraam uit aluminium geplaatst en wat later de kunststof kiel en boegbalk.
Volgende stappen zijn de schroefas en daarmee zijn we dan meteen aan de binnenzijde beland, maar hiervoor eerst terug wat vrije tijd sparen :)

09 (1).jpg
09 (2).jpg
09 (3).jpg
tot later, Marc
:)
 
Kijk, bij die laatste foto... dat is dus iets wat ik me altijd afvroeg vroeger toen ik een door iemand anders gebouwde RC boot had (ik had deze gekregen voor mijn twaalfde verjaardag... 43 jaar geleden), de valse kiel aan de binnenkant van de romp was veel dikker (ergens tussen de 6 en 10 mm) maar ik kreeg het toen maar niet in mijn kop dat de kiel aan de buitenkant maar een 3-tal mm breed was, terwijl het toch één geheel leek.
De boot was een Nederlandse sleper genaamd "Amerika" overigens.
 
Hoe de kiel word uitgevoerd hangt meestal van de bouwwijze af.
Als de romp volledig in hout is en geschilderd word is de kiel binnen en buiten meestal dezelfde plank.
Indien er polyester of epoxy en keperdoek gebruikt word om de buitenkant te bekleden zoals bij mij word deze er achteraf meestal opgekleeft.
Het is gewoon onmogelijk om met het doek die 4 haakse plooien te maken :)
De uitzonderingen bepalen natuurlijk de regel want er zijn ook houten, geschilderde schepen waar achteraf een messing kiel i opgekleefd om beschadiging te voorkomen. Alles hangt dus van de bouwer en zijn kunde of mogelijkheden af.
 
zo, hier zijn we dan met ik vrees de laatste up date van dit jaar voor dit project althans.
Na de kiel was de schroefas koker en het dek voorbereiden de volgende stap in de werkzaamheden.
De Schroefas koker met daarin de as moet netjes parallel lopen met de kiel omdat deze straks nog dient verlengt te worden vermits de stoommachine halfweg het laadruim komt te staan. zodra we daar zijn met de werkzaamheden natuurlijk wat meer toelichting.
het dek in dry-fit plaatsen was dan weer belangrijk om te bepalen waar de spanten dienden doorgezaagd zodat er een groot gat voor het laadruim ontstaat. Als voorlopig laatste handeling heb ik ook aan de binnenzijde van het schip een laagje epoxy met doek aangebracht.
Vermits dit weer een tijdje dient uit te harden voor de volgende werkzaamheden ga ik van de gelegenheid gebruik maken om opnieuw aan mijn 2 andere lopende projecten wat verder te werken.
10 (2).jpg
10 (1).jpg10 (4).jpg10 (3).jpg
tot later, Marc
 
Direct een hele verandering met het dek er op en even laten rusten bij dergelijke grote projecten kan waarschijnlijk nooit geen kwaad.
 
Laat ik starten met de beste wensen over te brengen.

Eindelijk was het ook aan dit bouwsel ( het moeilijkste voor mij ) om terug vanonder het stof gehaald te worden.
Enkele weken geleden starte ik opnieuw met de stoommachine
De cilinders dienden opnieuw gedemonteerd worden om een teflon ring te vervaardigen die op de zuigers moest geplaatst worden.
Deze ring zorgt voor de stoomafdichting van de zuiger met de cilinder wand.
meteen ook wat teflon koord rond de zuigerstang gedraaid om ook hier de dichting te verzorgen.
Helaas ging ik zo in dit werkje op dat foto's nemen er overgeschoten is.

11 (2).jpg
Hierna besloten om een poging te ondernemen om de stoom-omkeer kraan te vervaardigen.
Het begin was niet zo moeilijk, een blokje op maat maken. maar al snel ging het mis en bij de boring van de kraan zitting vergat ik een vastklem schroef voor de verticale beweging opnieuw vastte zetten na een frees wissel met gevolg dat een gat van 10 bijna 11 werd en we genoodzaakt waren dit met 12 opnieuw te frezen zodat er opnieuw een mooi ronde zitting verscheen. Tot u toe niet echt een probleem, maar daarna bleef alles een beetje mislopen en tegenwerken maar ik denk dat de opdracht uiteindelijk volbracht is.
Altans op mijn persoonlijke luchtdruk werkt het , hopelijk straks ook op stoom
11 (3).jpg11 (4).jpg11 (1).jpg
Nu nog even wachten op zeskant boutjes om het geheel te verbinden met het stoomblok. Momenteel heb ik enkel inbusboutjes in huis, maar daarmee is het niet te monteren.
En dan hopen op een vlotte test van het geheel met luchtdruk.
Volgende te bouwen item zal het smeertoestel worden en daarna de ketel afwerken...... nog genoeg om de winter te overbruggen.
tot later , Marc
:)

:)
 
yes, we kunnen weer posten :)
Maar er is zoveel gebeurd dat het teveel gaat zijn om alles te overlopen , zal dus in grote sprongen naar de huidige stand van zaken springen.
op een gegeven moment had ik de stoommachine dus volledig in elkaar staan en kon er getest worden.
Met grote teleurstelling heb ik toen moeten vaststellen dat de machine niet wou lopen zoals vooropgesteld.
Samen met een ervaren clublid betreffende stoommachines het geheel van dichtbij bekeken en enkel punten gevonden die mogelijk aan de basis liggen van het niet werken zoals het hoort. Ik heb toen de machine weggelegd om alles even te laten bezinken om dan na de zomer een nieuwe poging te ondernemen.
Niet zo lang geleden heb ik opnieuw een aanvang genomen met het afwerken van de romp.
zo werd het dek er in gelijmd,
met behulp van een tochtstrip omdat ik een beetje teveel van de randen had weggeschuurd en ik op deze manier de opening kon volgieten met vullende houtlijm.
1726246906961.jpeg
1726247030782.jpeg
hierna ben ik de ooit uit gelazerde onderdelen verder aan elkaar blijven lijmen zoals het plan was.
maar ook werden er in de romp enkele openingen gemaakt volgens het bouwplan.
1726247137041.jpeg
en van het ene volgt het andere, zoals de beplanking van voor en achterdek, het bovenste gedeelte van de stuurhut......
1726247352004.jpeg

1726247369100.jpeg

1726247388611.jpeg
En hierna ben ik aan de slag gegaan met 3D tekenen en de deze attributen uit te printen, maar laat ik dat voor volgende update houden.
tot later,Marc
 
Pascal, ben mijn post begonnen met een foto van een gerestaureerd exemplaar en een historische foto,
maar ja da is ook al weer een tijdje geleden 😀
Begrijpelijk dat je dat even vergeten was 😀
 
Op laatste foto van vorige post zie je in het ruim reeds een doosje staan met 3D geprinte onderdeeltjes, laten we hier wat verder op in gaan.
In de stuurhut moesten natuurlijk raam en deur kozijnen inkomen als ook een trap om er te geraken. In de hut heb ik de vloer weggezaagd en ruimte voorzien om een ventilator te plaatsen indien later nodig, brander van de stoomketel is gasgestookt en heeft dus wat zuurstof nodig. Op de vloer is hierna een rooster voorzien zodat de stuurman en de stuurhut attributen straks toch een plaatsje kunnen vinden.

16 (1).jpg
16 (2).jpg
15 (3).jpg
verder was er ook nog een soort toegangs hutje om in de bemanningsvertrekken in het vooronder te kunnen neerdalen.
Verder kan je ook de mastvoet zien op volgende foto.
17 (3).jpg
Verder moet op het voordek ook nog een stoom-winch komen welke ik niet werkend uit de 3D printer heb laten komen.
De bemanning was ondertussen ook geronseld en hier en daar wat her gepositioneerd en bijgewerkt.
Uiteindelijk heb ik ook nog een sloep getekend en geprint.
En natuurlijk is er een aanvang genomen om dit alles te schilderen.

18 (2).jpg14 (3).jpg
18 (5).jpg18 (6).jpg
18 (1).jpg18 (3).jpg19.jpg
ach ja en op de foto zie ik ook nog een half anker, enkel takelblokken en wat oude messing lantarens waarin nog een glas en led moet komen.
ondertussen is ook aan de romp nog wat verder geknutseld en is deze bijna afgewerkt ( eerst dacht ik helemaal) , maar de volgende dag merkte ik nog enkele vergeten dingetjes op die nog moeten komen.
Maar zo is de reling afgewerkt , de meeste stoot balken aan de buitenzijde , de zichtbare spanten boven het dek en met het laadruim is ook al een start gemaakt, ook de anker hijskraan de water afvoergaten in de reling en het roer zitten momenteel daar waar het moet.

19 (2).jpg19 (3).jpg
Aan de buitenzijde van de romp ontbreken nog enkel verstevigings balken als ook de anker kluizen en waarschijnlijk nog wel wat... :ROFLMAO: .
Hiermee zijn we dan voorlopig aan het einde van ons verhaal.
Nog werk genoeg aan de stookruimte en stuurhut dus waarschijnlijk tot snel met wat meer.
groetjes, Marc
 
3D printen maakt het soms wel makkelijker.
Ziet er prima uit.
De tijd die je er insteekt scheelt weinig met volledig zelf bouwen, details zijn natuurlijk makkelijker te bekomen maar ook als je meerdere gelijke exemplaren nodig hebt is het wel handig. Voor mij is het grote voordeel dat je in het teken programma kan inzoomen om de details aan te brengen. Anders zou ik continu met een loep moeten werken en persoonlijk vind ik dat heel onhandig.
 
Terug
Bovenaan