Hoofdsponsor

clyde puffer morningstar schaal 1/24

ERVARING
Ben ondertussen alweer heel wat jaartjes actief maar een gedeelt van dit project is nieuwe matterie.
BOUWWIJZE
zoals al vele jaren gewoon vanaf plan en met een boel foto's als lijdraad
BOUWBUDGET
niet van toepassing
BOUWSTATUS
de nieuwe matterie is reeds verkend en getest
COMMENTAREN
je schrijft maar :)
@ Dempsey, als je niets mag vragen hoef ik hier ook geen bouwverslag te posten :)
Dit schip word uiteindelijk voorzien van een epoxy romp, maar hiervoor heb je natuurlijk een mal nodig waarover je de doek en epoxy kan modelleren. Je kan hiervoor een mal maken die je later er terug uit haalt , zoals ik mijn PT boot heb gebouwd of je kan zoals ik nu doe een soort bekisting maken waarop je het doek en epoxy dan modelleer. de Zeehond is op gelijke wijze gebouwd.
Je kan het het beetje vergelijken met de romp van een houten schip waarop je 2 lagen hout plaatst , de eerste om de vorm correct te bepalen, hier kan je met plamuur nog wat corrigeren indien nodig, en de uiteindelijk zichtbare laag die netjes moet zijn omdat ze zichtbaar blijft.
Hopelijk heb ik wat meer duidelijkheid geschapen, anders hoor ik het wel,
 
Erg mooi project, spreekt me aan omdat je helemaal 'vanaf nul' met alleen wat bouwplannen en een computer, begint met het bouwen van iets. Leuk scheepje ook, past goed in je verzameling.
 
@ Dempsey, als je niets mag vragen hoef ik hier ook geen bouwverslag te posten :)
Dit schip word uiteindelijk voorzien van een epoxy romp, maar hiervoor heb je natuurlijk een mal nodig waarover je de doek en epoxy kan modelleren. Je kan hiervoor een mal maken die je later er terug uit haalt , zoals ik mijn PT boot heb gebouwd of je kan zoals ik nu doe een soort bekisting maken waarop je het doek en epoxy dan modelleer. de Zeehond is op gelijke wijze gebouwd.
Je kan het het beetje vergelijken met de romp van een houten schip waarop je 2 lagen hout plaatst , de eerste om de vorm correct te bepalen, hier kan je met plamuur nog wat corrigeren indien nodig, en de uiteindelijk zichtbare laag die netjes moet zijn omdat ze zichtbaar blijft.
Hopelijk heb ik wat meer duidelijkheid geschapen, anders hoor ik het wel,
Goh... dank voor de duidelijke uitleg!
Mijn uitspraak in mijn vorige bericht 'dit heb ik nog nooit eerder gezien' is echter fout:oops:, zie ik nu... ik heb in 2013 gereageerd in je bouwverslag... dus beter is 'ik ben het compleet vergeten'
Deze keer ga ik dus extra goed opletten:winking:
 
Mooie vorderingen, Marc, dat ziet er al veelbelovend uit en ik denk dit in jouw handen een pracht van een stoomboot wordt.
Wat het stoomaspect betreft, moet een zelfgemaakte stoommachine niet gekeurd worden ? Of is dat pas vanaf een bepaalde ketelinhoud ?
 
Regelgeving in Belgie voor stoommachines is beetje anders dan in NL , maar wel sterk gelijkend, ( om reactie vanuit NL hoek te voorkomen)
Bij ons hoeven stoomketels onder een bepaalde inhoud en werkend onder een bepaalde druk niet gekeurd worden.
ze moeten echter wel volgens goed vakmanschap gebouwd zijn en er moeten steeds veiligheden opzitten.
Ik blijf voor beide ver onder de norm :)
Bij ons in de club is jaarlijkse test van de veiligheden verplicht ook voor niet gekeurde ketels en elke machine en ketel worden visueel gecontroleerd of ze wel volgens de regels zijn vervaardigd gelijk aan de de wel te keuren modellen voor ze een eerste x in gebruik genomen worden.
 
hier zijn we weer met een beetje vordering maar een mijlpaal in de bouw van dit schip.
Inderdaad de romp is volledig dicht met hout en er staat reeds wat plamuur op om enkele misplaksels te verdoezelen.
Inderdaad achteraan had ik een klem een beetje te strak opgespannen waardoor ik de vloeiende lijn kwijt was.
Net als op de plaats waar ik de laatste planken bij de boeg en de zijkant had ingekleefd was de verlijming niet perfect na verwijderen van de plakband en klemmen bleef er een kleine zonk inzitten.
Nu kan ik dit later ook nog corrigeren maar hout plamuur schuurt zoveel makkelijker dan straks de epoxy.
enkele foto's ter illustratie.
05 (1).jpg
hierboven zie je heel duidelijk het gevolg van te strak opspannen.

05 (2).jpg
maar ook vooraan waar ik nog zoveel moeite had gedaan om de huid mooi strak te laten aansluiten was het achteraf toch niet helemaal zoals ik me had voorgesteld

05 (3).jpg
dus , later eerst maar eens netjes de juiste vorm erin schuren voor we met de epoxy beginnen kliederen.
tot later, Marc
 
vermits we toch moeten wachten op de droging jullie even op de hoogte brengen van enkele werkzaamheden van vorige winter.
De stoomketel, gelukkig heb ik van een clublid voor een prikje een bestaande ketel kunnen krijgen. welliswaar zonder de nodige onderdelen.
voor hem was deze ketel te klein gebleken voor de stoommachine die hij had gebouwd en deze lag stof te vergaren ergens in zijn werkplaats.
Als eerste werk moest de ketel opnieuw van isolatie voorzien worden en netjes afgewerkt met een houten omkisting zodat je als hij onder stoom komt je je handen niet verbrand mocht je per ongeluk de ketel aanraken bij de ene of andere handeling. Natuurlijk mag het oog ook wat hebben.
als laatste heb ik ook vorige winter er reeds de pootjes ondergezet om de ketel straks mee te bevestigen in de romp.

06 (1).jpg
06 (3).jpg
06 (2).jpg
06 (4).jpg
06 (5).jpg
Zover al vast het verhaal van de ketel, de rest is voor de aankomende winter. Later zal ik ook van de stoommachine die voor 90%klaar is ook enkele foto's en uitleg posten
 
  • Geweldig
Waarderingen: Ron
Mooi werk Marc. Je bent ondertussen een meester aan het worden in RC botenbouw.
 
Erg mooi, reeds als kind was ik gefascineerd door stoommachines, helaas ken ik er bitter weinig van al had ik ooit de kans op het werk (toen ik nog machinist was) om op stoom te leren rijden, maar omdat de enige stoomlocomotieven in eigendom van de Spoorwegen zich toen in Brussel bevonden heb ik me daar toen toch maar niet kandidaat voor gesteld. Ergens wel jammer dat die mooi geïsoleerde ketel achteraf totaal onzichtbaar in het schip zal zitten.
 
Ik ben een blije modelbouwer! zie dat ik er in slaag wekelijks vorderingen te plaatsen :) benieuwd hoelang we dat gaan volhoouden :)

Verder met de romp, veel viel er niet te doen deze week. Alles mooi gladschuren en de voorbereidingen treffen om alles te bekleden met epoxy.
Dit laatste gaat ergens half volgende week plaatsvinden samen met een club lid, die net zo ver gevorderd is als ik met zijn romp.
07 (2).jpg
07 (3).jpg
07 (1).jpg
zoals je merkt is ook achteraan de romp opnieuw vloeiend geworden zoals gepland.
het vervolg in volgende post.
 
Laatst bewerkt:
En dan had ik nog beloofd enkel beelden te tonen van de stoommachine die er in moet komen.
Het is een ocilerende machine of wiegelaar, deze is eenvoudig te vervaardigen voor een beginner maar neemt ook weinng plaats in.
Bij deze machine gaan de zuigers niet op en neer in de cilinder maar beweegd de hele cilinder waardoor de in en uitlaat telkens van poort wisselen. Op het internet tekeningen met de vleet maar deze keer uit een boek gebouwd. Netjes het stappenplan volgen en de nodige onderdelen vervaardigen op de draaibank of aan de freesmachine. En uiteindelijk alles monteren met boutjes of aan elkaar lassen met zilver solduur.
20220218_224841.jpg
grondplaat en vliegwiel en de blokjes waarin straks de as word doorgevoerd.
20220402_201541.jpg
Het hoofdblok waarop straks de cilinders worden gemonteerd en waarin nog een boel kanaaltjes dienen geboord te worden waardoor later de stoom zijn weg zal vinden.

20220402_201742.jpg
En er begint hier al wat vorm in te komen, het vliegwiel draait al netjes rond.

20230101_115713.jpg
de cilinders in wording
20230122_090450.jpg
en aan elkaar gelast met zilver solduur
20230122_090428.jpg
De verschillende onderdelen van de nokkenas, in voorbereiding om vast gezet te worden op de as.
20230221_113446.jpg
En dan waar we uiteindelijk zijn beland eind vorige winter. De elastiek diend nog te verdwijnen en vervangen te worden door echte veren en enkele metalen kogeltjes. Binnen in de cilinders moet er op de piston nog een ring gemaakt en geplaats worden als ook de verschillende afdichtingen op de cilinder as dienen nog vervaardigd te worden. Het goede nieuws is dat alles draaid zoals het nu gemonteerd is maar vermits er nog nergens dichtingen inzitten kan err geen compressie opgebouwd worden. Hopelijk slagen we daar deze winter in :)

tot later, Marc
 
Man, man toch.
Metaal bewerking kan tellen.
Ben onder de indruk van wat je hier weer toont.
 
Ho wacht, dit wordt een werkende stoommachine…?! Had ik niet eens in de gaten… dat wordt hier steeds gekker :)

Prachtig idee.
 
Knap dat je dat zelf kan maken.
 
En dan staat er een club lid naast je op de koer om samen 2 rompen in de epoxy te zetten.
Gaat het zo goed vooruit en ben je zo in gesprek dat geen van beide er aan denkt om enkele foto's te nemen.
Aan de andere kant, wat is er nu te zien aan 2 mannen met een verfborsteltje en een kopje epoxy in de hand die als gekken zitten te doppen op een romp van een schip
:)

hoe dan ook enkele dagen later mijn romp er yterug bij gehaald om deze van de bouwplank te halen en alvast het teveel aan keperweefsel te verwijderen met een scherp mes nu de epoxy nog niet 100% is uitgehard. Uit ervaring weet ik dat als ik nog enkele dagen wacht ik hiervoor een snijschijf nodig heb ipv een scherp mes. Het los krijgen van de bouwplank was net wat moeilijker dan verwacht, toch wat meer epoxy naast de romp gemorst dan de bedoeling was. Ook was het epoxy al harder dan verwacht en zijn er enkel spanten reeds afgebroken op de breuklijn die ik er had in voorzien net boven het dek.
Niets ergs dus want deze stukken moeten later toch verwijderd worden. Verder was ik een uurtje later een voldaan modelbouwer, nu nog enkel dagen laten doorharden en dan kan ik het teveel aan aangebrachte lagen bij de boeg gaan wegschuren. achteraan kan dan ook de schroef en roer kader aangebrachtworden samen met de kiel.
f01 (1).jpg
f01 (2).jpg
f01 (3).jpg
f01 (4).jpg
f01 (5).jpg
tot later, Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan