Hoofdsponsor

clyde puffer morningstar schaal 1/24

ERVARING
Ben ondertussen alweer heel wat jaartjes actief maar een gedeelt van dit project is nieuwe matterie.
BOUWWIJZE
zoals al vele jaren gewoon vanaf plan en met een boel foto's als lijdraad
BOUWBUDGET
niet van toepassing
BOUWSTATUS
de nieuwe matterie is reeds verkend en getest
COMMENTAREN
je schrijft maar :)
tof om volgen, zal mij er nooit aan wagen, (denk ik nu) maar is altijd interessant om nieuwe dingen te leren.
 
ondertussen is de romp aan de buitenkant nog eens geschuurd na het aanbrengen van een laagje plamuur. Al leek de romp na het aanbrengen van de epoxy vrij egaal merk je nu toch een boel kleinere oneffenheden op. Maar dat wisten we uit ervaring al . Na het schuren hebben we daarop volgend de roerhak en schroefraam uit aluminium geplaatst en wat later de kunststof kiel en boegbalk.
Volgende stappen zijn de schroefas en daarmee zijn we dan meteen aan de binnenzijde beland, maar hiervoor eerst terug wat vrije tijd sparen :)

09 (1).jpg
09 (2).jpg
09 (3).jpg
tot later, Marc
:)
 
Deftige werken om dit zo te krijgen.
 
Kijk, bij die laatste foto... dat is dus iets wat ik me altijd afvroeg vroeger toen ik een door iemand anders gebouwde RC boot had (ik had deze gekregen voor mijn twaalfde verjaardag... 43 jaar geleden), de valse kiel aan de binnenkant van de romp was veel dikker (ergens tussen de 6 en 10 mm) maar ik kreeg het toen maar niet in mijn kop dat de kiel aan de buitenkant maar een 3-tal mm breed was, terwijl het toch één geheel leek.
De boot was een Nederlandse sleper genaamd "Amerika" overigens.
 
Hoe de kiel word uitgevoerd hangt meestal van de bouwwijze af.
Als de romp volledig in hout is en geschilderd word is de kiel binnen en buiten meestal dezelfde plank.
Indien er polyester of epoxy en keperdoek gebruikt word om de buitenkant te bekleden zoals bij mij word deze er achteraf meestal opgekleeft.
Het is gewoon onmogelijk om met het doek die 4 haakse plooien te maken :)
De uitzonderingen bepalen natuurlijk de regel want er zijn ook houten, geschilderde schepen waar achteraf een messing kiel i opgekleefd om beschadiging te voorkomen. Alles hangt dus van de bouwer en zijn kunde of mogelijkheden af.
 
zo, hier zijn we dan met ik vrees de laatste up date van dit jaar voor dit project althans.
Na de kiel was de schroefas koker en het dek voorbereiden de volgende stap in de werkzaamheden.
De Schroefas koker met daarin de as moet netjes parallel lopen met de kiel omdat deze straks nog dient verlengt te worden vermits de stoommachine halfweg het laadruim komt te staan. zodra we daar zijn met de werkzaamheden natuurlijk wat meer toelichting.
het dek in dry-fit plaatsen was dan weer belangrijk om te bepalen waar de spanten dienden doorgezaagd zodat er een groot gat voor het laadruim ontstaat. Als voorlopig laatste handeling heb ik ook aan de binnenzijde van het schip een laagje epoxy met doek aangebracht.
Vermits dit weer een tijdje dient uit te harden voor de volgende werkzaamheden ga ik van de gelegenheid gebruik maken om opnieuw aan mijn 2 andere lopende projecten wat verder te werken.
10 (2).jpg
10 (1).jpg10 (4).jpg10 (3).jpg
tot later, Marc
 
Direct een hele verandering met het dek er op en even laten rusten bij dergelijke grote projecten kan waarschijnlijk nooit geen kwaad.
 
Indrukwekkende werken weer wat je laat zien.
 
Laat ik starten met de beste wensen over te brengen.

Eindelijk was het ook aan dit bouwsel ( het moeilijkste voor mij ) om terug vanonder het stof gehaald te worden.
Enkele weken geleden starte ik opnieuw met de stoommachine
De cilinders dienden opnieuw gedemonteerd worden om een teflon ring te vervaardigen die op de zuigers moest geplaatst worden.
Deze ring zorgt voor de stoomafdichting van de zuiger met de cilinder wand.
meteen ook wat teflon koord rond de zuigerstang gedraaid om ook hier de dichting te verzorgen.
Helaas ging ik zo in dit werkje op dat foto's nemen er overgeschoten is.

11 (2).jpg
Hierna besloten om een poging te ondernemen om de stoom-omkeer kraan te vervaardigen.
Het begin was niet zo moeilijk, een blokje op maat maken. maar al snel ging het mis en bij de boring van de kraan zitting vergat ik een vastklem schroef voor de verticale beweging opnieuw vastte zetten na een frees wissel met gevolg dat een gat van 10 bijna 11 werd en we genoodzaakt waren dit met 12 opnieuw te frezen zodat er opnieuw een mooi ronde zitting verscheen. Tot u toe niet echt een probleem, maar daarna bleef alles een beetje mislopen en tegenwerken maar ik denk dat de opdracht uiteindelijk volbracht is.
Altans op mijn persoonlijke luchtdruk werkt het , hopelijk straks ook op stoom
11 (3).jpg11 (4).jpg11 (1).jpg
Nu nog even wachten op zeskant boutjes om het geheel te verbinden met het stoomblok. Momenteel heb ik enkel inbusboutjes in huis, maar daarmee is het niet te monteren.
En dan hopen op een vlotte test van het geheel met luchtdruk.
Volgende te bouwen item zal het smeertoestel worden en daarna de ketel afwerken...... nog genoeg om de winter te overbruggen.
tot later , Marc
:)

:)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan