Hoofdsponsor

1/8 Citroën Traction Avant 15-6

ERVARING
Ervaren, maar fouten maken doe ik nog genoeg
BOUWWIJZE
Out of box, met hier en daar wat scratchwerk
BOUWBUDGET
Geen budgetlimiet in gedachten
BOUWSTATUS
Voorbereiding
COMMENTAREN
Altijd welkom!
Ik zou eerder denken aan zijde (er mag zelfs wat glans in zittten) of zijdepapier en nu we toch over papier spreken: het papier dat je aantreft in schoendozen.
 
Dank jullie wel voor de tips!

@Beyond en @dancooper: Natasja kwam ook al met wat nylon aanzetten. Dat ziet er eigenlijk meteen perfect uit. De vacu-vorm kan tot op zekere hoogte als mal dienen, maar is veel te klein voor het interieur. Een enkele modelbouwer zegt "iedereen klaagt over het hemeltje en dat wordt als zwakste plek van de kit gezien" maar die zal zeker een gunstige persing in zijn doos hebben aangetroffen, want wat ik in de doos vond is zeker 1 centimeter (!) te kort; ook aan de randen lijkt het niet helemaal goed te komen. Maar goed, geen probleem, het wordt handwerk.

@Erwin aan zijde zat ik zelf ook te denken, maar Natasja kwam al vrij snel met nylon en ik dat ziet er zo prachtig uit (en lijkt me dusdanig bruikbaar) dat ik niet verder ga kijken.

35. Het vinden van de juiste stof (nylon) was hier NIET de grootste uitdaging. Hoe nu deze stof te bevestigen dusdanig dat het er realistisch uitziet... dat is een heel ander probleem. Ik zal jullie de circa 10 pogingen besparen (hele nacht door getest), met naald en draad, met secondelijm, met verschillende verbindingen... en kom tot mijn eerste -mogelijk te gebruiken- oplossing.

Nylon geeft een mooi, extreem fijn patroon. Het ziet er goed schaalgetrouw uit.



36. Twee strookjes tape, plus epoxylijm (secondelijm werkt niet).



37. Lijm gladstrijken.



38. Tape verwijderen.



39. Doek erop en 30 minuten wachten voor de zekerheid.



40. Messing plaat op maat rissen, buigen en breken. Rollen en om cilindervorm heen bol maken. Plaatsen op het dak (in dit geval: dryfit met blu-tack).



41. Zo komt de curve er mooi in.



Totaal bestede bouwtijd: 29 uur.
 
Is inderdaad een mooi stofje ervoor en je heb je roeping gevonden :cool:
 
hmm ik zeg niks en wacht af , ik ga hier stelen met mijn ogen je weet maar nooit voor wat het goed is he
Succes
Marc
 
mooie techniek bedacht, resultaat lijkt ook wel netjes. ben alleen verwonderd de lijm niet te zien door de stof door.
 
Blijft het plaatje zitten.
Ben bang als dit zo is dat je het per ongeluk induwt bij het manipuleren en de deuk zichtbaar blijft.
Ik zou dit volledig opvullen op een of andere manier.
De nylon oogt super voor dit werkje.
 
Ziet er een beter resultaat uit met nylon dan dat ik zelf verwacht had :LOL:
Maar het ziet er redelijk dikke nylon uit, kan dit? Niet dat het te dik is voor dit project, integendeel, ziet er perfect uit, tot nu toch... :winking:
 
Mooi model, ferme schaal, en sterk bezig !
Het lijmen niet te ver zoeken, pak een klein test kitje en test het eerst,
Stukje per stukje werken, tamiya de donkergroene lijm, die we allemaal het meest gebruiken, te behandelen oppervlak (stukje bij beetje ) inwrijven, dan trekt dat weg op 1 minuutjes je kent het wel, maar dus nog eens inwrijven en nog eens, zodanig dat het plastic een beetje smelt , als het meeste vocht weg is de nylon erop drukken een stevig aanwrijven,.

Deze zit dan versmolten in het plastic aonder bleeding komt niet meer los, je kan beetje bij beetje weken, voor die staven kan je alles gebruiken want komt toch vast te zitten.
 
Ahja en zou je deze techniek toepassen, aandrukken en lang genoeg afblijven totdat het plastic volledig gecured is,

heb deze techniek voor de eerste keer toegepast toevallig op dit forum voor de stoel van mijn Porsche 1/12 met nylon kous, was toen de eerste keer, zelf ter plaatse uitgevonden,
dus het resultaat zou je gaan bladeren is niet perfect Én slordig !
maar kan wel perfect worden uitgevoerd, ,nylon kous is wel moeilijk door zijn structuur omdat deze scheef trekt en dat zie je dan, ga je met deze stof die jij gebruikt niet hebben.
 
Afblijven klopt ook niet af en toe aanwrijven,
Niet te hard drukken met alle geweld of he kan deuken krijgen , en op dat mooi fluweel grijs zie je dat mss maar dan moet je wel al serieus overdrijven maar ik ken uw kracht niet.
Da was men tip 🙃
 
Dank jullie wel voor de reacties.

Ondanks mijn stilte hier, ben ik bijna elke dag aan dit project (het hemeltje) aan het werken. Ik ben het helemaal anders aan het doen; binnenkort meer nieuws.

@Guy dank, maar helaas kan ik jouw methode niet gebruiken, zo min als ik mijn eigen hierboven beschreven methode kan gebruiken hoewel die op zich prima werkte. Hoe dun het lijntje lijm ook was, het was niet conform origineel want in het origineel zit dit doek als V-vouw, niet als U-vouw (waarbij het gelijmde onderdeel dan het onderste streepje van de U voorstelt).

Ik wil pas weer wat tonen als ik zeker weet dat het lukt, maar het begint er steeds meer naar uit te zien. Dat mag ook wel, tientallen uren later. Binnenkort meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ron
kan een valse plooi niet helpen? Dubbelplooien en een 5-tal mm verder 1 zijde weer overplooien, eventueel met dubbelzijdige tape aan elkaar gekleefd?
 
Dank voor de tips, maar die zijn momenteel niet meer te gebruiken. Heel kort over jouw tip: dit was een van mijn gedachtes en probeersels, maar helaas werkt dat niet.

Ik heb sinds de vorige inhoudelijke update waarschijnlijk zo'n 50 uur werk zitten in het hemeltje en het lijkt goed te komen. Er komt een update zodra ik een toonbaar resultaat heb.
 
42. Toch een kleine update. Ik had op 3 oktober bij Heller een verzoek tot toezending van twee ontbrekende sprues ingediend, via een webformulier met de veelbelovende introductiezin "We are pleased to help you get the spare parts for your model kit." Op 30 oktober heb ik een vriendelijke en beleefde herinneringsmail gestuurd. Tot op heden geen reactie. We zullen het zien.

Intussen was ik al op de uitkijk voor black friday-aanbiedingen van de kit, voor het uiterste geval. Maar ik vind het zonde om 260 euro uit te geven aan iets waar ik 92% niet van nodig heb en wat bovendien veel ruimte in beslag neemt. Ik had steeds in mijn achterhoofd het bouwtopic van Bengalensis, in de openingspost gerefereerd, waarin hij schreef dat hij precies deze twee sprues over had. Heller had hem dus in plaats van 2 paar sprues, 3 paar sprues geleverd. Maar de bouw was 2 jaar geleden afgerond, dus hoe groot is de kans dat hij die dingen nog had liggen.

Ik de stoute schoenen aangetrokken en hem via Britmodeller een privébericht gestuurd. Hij zou even kijken. Twee uur later waren de sprues verzonden met de Zweedse posterijen. De sprues zijn nog voor 95% compleet, de rest is makkelijk na te maken. Ik ben Bengalensis natuurlijk ontzettend dankbaar!

Herenigd:



43. Het werk aan het hemeltje gaat trouwens vol ijver door. Het is een complexe aangelegenheid en ik ben blij dat ik de moed niet heb opgegeven en dat oplossing voor tal van problemen zich hebben aangedragen. Er zit nu zo'n 75 uur werk in. De moeilijkste kwesties zijn opgelost. Hopelijk binnenkort foto's.

Op dit punt ook een correctie op wat ik eerder schreef, namelijk dat het vacuform hemeltje niet zou passen. Ik hield geen rekening met een nog te plaatsen plastic onderdeel. Het ziet er naar uit dat ook het hemeltje prima zou passen. Daarmee, ziet het er naar uit dat Heller een nagenoeg perfecte kit in het assortiment heeft en dat van alle 'van horen verhalen' over deze kit, dat die niet goed zou zijn, niets mag worden aangetrokken. Het is een in alle opzichten inspirerende bouwset en ik kan deze niet genoeg aanraden. Twijfel je? Koop hem dan.

Het enige wat me tot nu toe tegenvalt is de verpakking van het hemeltje (dat gedeukt en daardoor niet meer te gebruiken is). En de klantenservice van Heller tot nu toe. Maar we wachten (puur voor het experiment) geduldig af.
 
k de stoute schoenen aangetrokken en hem via Britmodeller een privébericht gestuurd. Hij zou even kijken. Twee uur later waren de sprues verzonden met de Zweedse posterijen. De sprues zijn nog voor 95% compleet, de rest is makkelijk na te maken. Ik ben Bengalensis natuurlijk ontzettend dankbaa
Mooi verhaal en tof om dit te lezen.
 
Daaraan zie je dat solidariteit onder modelbouwers nog altijd bestaat.
 
Kijk nu weet je waar die twee spreu's zijn gebleven 😄

Goed dat je je kit nu compleet heb.
 
Dat is goed nieuws,

Nu alles compleet is kan je bijna niet anders dan deze helemaal afwerken :winking:

Grtz.

Luc:cool:
 
Dank voor jullie reacties. Ik ben ook erg blij met die onderdelen.

43. We zijn nu ruim een maand verder. Op 13 dagen na, waarin ik bezig ben geweest met de sinterklaassurprise, heb ik zo ongeveer elke dag hard gewerkt aan het interieur van de Citroën, met name het hemeltje.

Het was mijn bedoeling om het prototype van het hemeltje morgen te kunnen tonen. Zo goed als alle problemen (tientallen) zijn inmiddels voorzien van een oplossing en de afronding van één zijde naderde. Totdat ik er vandaag achter kwam dat de 15-Six een andere hemelophanging kent dan de andere Tractions. Gelukkig geen ramp, sommige onderdelen zijn nu verkeerd gemaakt of overbodig en de constructie moet anders, maar de ingreep is niet ingrijpend en uiteindelijk is deze versie "simpeler" te maken. Toch is dit tot nu toe het moeilijkste project dat ik tijdens mijn modelbouwcarrière tot voltooiing zal hebben gebracht. En het eerste waar ik écht trots op ben (naast de Honda die ik met mijn dochter Karmijn bouwde).

Tot op heden heb ik zo'n 145 uur werk in het hemeltje + rest van de bekleding zitten. Maar het einde is nu echt in zicht. Hopelijk dit jaar nog foto's.

Intussen is mijn respect voor de kit nog zelfs gegroeid. Het is een parel.

Totaal bestede bouwtijd: 174 uur.
 
Heb heb idee dat ik iets mis? 🙂
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan