Hoofdsponsor

1/8 Citroën Traction Avant 15-6

ERVARING
Ervaren, maar fouten maken doe ik nog genoeg
BOUWWIJZE
Out of box, met hier en daar wat scratchwerk
BOUWBUDGET
Geen budgetlimiet in gedachten
BOUWSTATUS
Voorbereiding
COMMENTAREN
Altijd welkom!
Verdunde tamiya putty werkt redelijk op naden en schuurt wat makkelijker als onverdunde putty.
 
Inderdaad wel een erg uitdagende samenbouw, vooral ook om alles nog beweegbaar te houden.
 
@Pascal in feite heb je voor deze kit geen kennis van voertuigen voor nodig, je kunt gewoon de instructies volgen en dan kom je ook tot een mooi resultaat (iets andere volgorde hanteren, zoals bijna altijd met instructies). Iets anders is, dat het onderwerp je moet liggen. Zonder passie voor auto's is deze kit misschien wat veel van het goede.

@Erwin en @Ron ik hoop (afhankelijk van hoe het plastic reageert op de lijm, maar het lijkt tot nu toe prima te bewerken) dat als ik de helften goed insmeer met plasticlijm, even laat inweken en daarna stevig op elkaar druk, enige naad wordt opgevuld door het weggeperste plastic. Dit lukt bijna altijd. Putty gebruik ik niet meer (op Milliput na heel soms), als ik vul doe ik dat met secondenlijm. Na het plamuren is het een kwestie van schuren. Flexifile heb ik niet meer, die schuurpapiertjes gaan bij mij altijd stuk. Wel een goed idee voor als ik er niet uitkom met stukjes schuurpapier.

@dancooper ja in elk geval wil ik de wielen in een bepaalde stand kunnen zetten. Blijkbaar werkt bij deze kit het sturen vanaf het stuurwiel in de praktijk niet, of je zou de onderdelen moeten vervangen door metaal. Maar je kunt de wielen wel handmatig verstellen.

@Lucske die tank is waarschijnlijk precies even moeilijk als deze auto, afhankelijk van hoe gedetailleerd je te werk wilt gaan en hoe ver je het allemaal wilt voeren. Vergeet niet dat dit schaal 1/8 is, tweemaal zo groot als jouw tank. Dus ook tweemaal zo makkelijk te hanteren.



11. Ik had behoefte aan een vrije dag, het is druk genoeg geweest de afgelopen weken. Dus even lekker pielen en nadenken hoe de bouwvolgorde aan te pakken. Eerst het belangrijkste probleem... de onderste draagarm. Ik had een ingewikkeld plan met boren van een gat door de hele lengte van de pin heen, dan een stukje afzagen dat dan later teruggelijmd kan worden... ik had de onderdelen voor me liggen en bedacht toen een veel makkelijkere oplossing. Nagemeten en... het is zo simpel! Gewoon de uiterste stukjes van de pin afzagen.



12. Als je ruim twee millimeter aan elke kant afzaagt, kan de draagarm in z'n geheel moeiteloos binnen het dwarsdeel worden gemanoeuvreerd. Er is nog méér dan voldoende 'vlees', ik denk dat je aan beide kanten veilig nog wel een millimeter zou kunnen weghalen als dat nodig was. Wel kunnen de houders te zien op foto 10a (A en B) pas daarna worden geplaatst. Maar dat is geen probleem, het zijn ook in het echt vast te schroeven onderdelen.



13. Dat is een hele zorg minder dus. Nu even kijken of er andere obstakels zijn om het dwarsdeel samen te lijmen. De hele draag- en fuseeconstructie schematisch neergelegd. Zo is ook beter te ontdekken welke bouwvolgorde ideaal is.



Conclusie is, dat het dwarsdeel vastgelijmd kan worden (ik moet daarvoor wel de levering van Heller afwachten).

14. Heller is trouwens zo vriendelijk geweest om de onderdelen op nummervolgorde in de sprues te plaatsen en ook de sprues zelf op volgorde te nummeren. Echt heel fijn! Ik heb dit stapeltje zwarte sprues steeds tegenover me liggen en vind de onderdeeltjes steeds binnen 10 seconden, ondanks dat de set meer dan 1.000 onderdelen bevat. Wel moet ik zeggen dat ik niet nadenk over de hoeveelheid sprues, dat doet StevenVD waarschijnlijk ook niet en zijn modellen komen altijd af. Hou ik me dan maar voor.



Totaal bestede bouwtijd: 15 uur.
 
@Pascal in feite heb je voor deze kit geen kennis van voertuigen voor nodig, je kunt gewoon de instructies volgen en dan kom je ook tot een mooi resultaat (iets andere volgorde hanteren, zoals bijna altijd met instructies). Iets anders is, dat het onderwerp je moet liggen. Zonder passie voor auto's is deze kit misschien wat veel van het goede.
@Pascal waar het vooral op neer komt is dat je voldoende (3 dimensioneel) inzicht hebt om in te schatten waar je van de voorgestelde volgorde af moet stappen.

Roy, ik ben hier echt aan het genieten man. (Ergens zou ik deze kit ook dolgraag aanschaffen, maar een mens kan niet alles krijgen wat ie wilt hé, ik moet nu eenmaal keuzes maken met een beperkt budget, en voorlopig kies ik voor een bescheiden brouw installatie).Ik vraag me overigens af hoeveel kilo plastic daar ligt. :unsuree:

Dan zet ik eventjes mijn petje van "modelbouwer" af en zet mijn petje van "metroloog" in de plaats op om een vraag te stellen.
Ik zie dat je schuifmaat geen Mitutoyo is en ik herinner me van een ander verslag dat je een nieuwe gekocht had omdat je de andere niet vond, ik herinner me echter niet meer welk merk dit is.
Kan je misschien eens de merknaam en de nauwkeurigheid (staat normaal gezien vermeld, hetzij op de achterkant, hetzij op bijgeleverde attesten, meestal op beiden) van dit toestel ?
 
The clean up is really paying off , it’s coming along nicely but still a lot of work to do ,
 
Wat mij verwonderd , is dat jij zo lyrisch bent over deze kit , ik bedoel daarmee dat ik meestal lees dat Heller kits slechte pasvorm hebben en rare ontwerpen hebben. Blijkbaar geldt dit niet voor deze. Wist trouwens niet dat Heller failliet was….
in ieder geval veel plezier en success met het vervolg van deze

Greetzzzz Modest.
 
@dancooper

@Pascal waar het vooral op neer komt is dat je voldoende (3 dimensioneel) inzicht hebt om in te schatten waar je van de voorgestelde volgorde af moet stappen.

Zoals Dany zegt. Deze kit is een bovengemiddeld goede oefening in het plannen van een bouw.

Roy, ik ben hier echt aan het genieten man. (Ergens zou ik deze kit ook dolgraag aanschaffen, maar een mens kan niet alles krijgen wat ie wilt hé, ik moet nu eenmaal keuzes maken met een beperkt budget, en voorlopig kies ik voor een bescheiden brouw installatie).Ik vraag me overigens af hoeveel kilo plastic daar ligt. :unsuree:

Als je op een gegeven moment de gelegenheid krijgt deze kit voor een goede prijs aan te schaffen... zeker doen. Het is een werk waar veel Franse liefde (chauvinisme zelfs misschien wel een beetje) in gestoken is en dat merk je constant wanneer je ermee bezig bent. Het inspireert ook om die verwachtingen zelf ook te proberen waar te maken.

Ik zie dat je schuifmaat geen Mitutoyo is en ik herinner me van een ander verslag dat je een nieuwe gekocht had omdat je de andere niet vond, ik herinner me echter niet meer welk merk dit is.
Kan je misschien eens de merknaam en de nauwkeurigheid (staat normaal gezien vermeld, hetzij op de achterkant, hetzij op bijgeleverde attesten, meestal op beiden) van dit toestel ?

Mijn vertrouwde schuifmaat is een Mahr 16EWR.



Ik was die inderdaad kwijt. Net nadat ik de vervanger had gekocht (de Mahr nog eens te bestellen vond ik weer wat veel van het goede, hij is duurder dan de meeste Mitutoyo's), vond ik de Mahr terug. Diezelfde avond dus. Een paar dagen later ontving ik de Mitutoyo en die zit nog ongebruikt in de doos simpelweg omdat de Mahr werkelijk perfect werkt. Nadeel van de Mitutoyo vind ik, dat hij zichzelf niet automatisch uitschakelt. Ik weet daarnaast niet of er aan de achterkant ook een steel zit om binnenin iets te meten, daar had ik nog wel op gezocht in elk geval omdat ik dat aan de Mahr handig vind.

Hier de Mitutoyo:



@GraemeB: there's no punishment in cleaning up the parts of this kit, seeing them evolve into lifelike images of their 1/1 counterparts. It's really been a joyful experience thus far.

@Modestforest

Wat mij verwonderd , is dat jij zo lyrisch bent over deze kit , ik bedoel daarmee dat ik meestal lees dat Heller kits slechte pasvorm hebben en rare ontwerpen hebben. Blijkbaar geldt dit niet voor deze. Wist trouwens niet dat Heller failliet was….
in ieder geval veel plezier en success met het vervolg van deze

Dank Modest. Wat het faillisement betreft, volgens mij was dat in 1980 dus 3 jaar na afronding van deze kit. Het bedrijf is vanaf toen in de loop der jaren overgenomen / samengegaan met andere fabrikanten.

Wat je eerste opmerking betreft...



15. Heller staat om de een of andere reden bekend als een B-merk. Ik weet niet waarom dat zo is, heb nooit eerder iets van Heller gebouwd. Maar zo zijn er ook die Revell en Italeri als B-merken beschouwen. En een enkeling vindt Tamiya 'slecht'. De meningen verschillen en zoals meningen plegen te doen, is er ook polarisatie. Heb je eens een slechte ervaring met een bepaald merk, dan zul je misschien niet heel positief spreken over dat merk in het algemeen.

Wat ik heb begrepen over Heller is, dat de reputatie vooral te wijten is aan de ouderdom van veel mallen. Heb je een nieuw model van nieuwe mallen, dan past het allemaal prachtig. Idem dito met Airfix: het nieuwe werk laat zich vergelijken met de pasvorm van Tamiya. Idem Revell. En overal wordt gehakt, dus in elke kit vind je wel een of meerdere spaanders terug.

Deze kit specifiek, ondervindt een wijd palet aan meningen. De een vindt 'm niet goed passen (wat ik me kan voorstellen als je de bouwinstructies aanhoudt... zie het begin van dit bouwverslag; je moet die body echt eerst afwerken en strak maken), de ander vindt 'm beter dan alles wat Pocher op deze schaal heeft geprobeerd (de mening van Roymattblack, Britmodeller). Ik heb nooit een Pocher gebouwd en ik hoop dat ik dat zo kan volhouden, maar wat ik van Pochers weet en heb gezien, sluit ik me voorlopig aan bij Roymattblack. Deze kit is met ongekende wilskracht tot stand gekomen. Het was voor Heller een prestigeproject en het moest en zou een prachtig model worden.

De Franse eigenaardigheden zitten er trouwens wel in. De stoelen zijn van een beweeglijk, nauwelijks lijmbaar, type kunststof en vormen een van de minpunten van de kit. Ik zie er niet naar vooruit. Het hemeltje schijnt niet te passen (hoewel sommige modelbouwers 'm zonder problemen geplaatst krijgen... gek is dat ;) ). Dan zijn er nog rare rubberen sprues met allerlei onderdeeltjes die waarschijnlijk allemaal zullen worden vervangen door plastic, messing of aluminium. Het valt allemaal wel te gebruiken, maar maakt het model er niet mooier op. Ach ja, men experimenteerde wat he. Vergeet niet, we hebben het over de jaren '70 :)
 
Bedankt voor de informatie Roy, blijkbaar zijn de maximale afwijkingen dezelfde als van Mitutoyo (deze heeft trouwens ook een dieptemeter).
 
16. De as waar de schokbreker aan komt te hangen. De hele auto rust daarop... voor de zekerheid vervangen door staal.





17. Eerste lijmwerkzaamheden: de wielplaat-helften worden aan elkaar gekleefd, de fusees ertussen. Niet de beschermkappen vergeten!

Na het lijmen en uitharden, worden de verbinding tussen de twee helften zo strak mogelijk gemaakt (schrapen / vijlen / multitool). Schuren binnenin is buitengewoon lastig. Ik kies ervoor om een laagje dunne secondenlijm over het geheel te leggen, om de naad te verhullen. Er ontstaat dan een licht golvend, minimaal onregelmatig oppervlak. Dat past prima bij dit auto-onderdeel.



18. Poging de piramide na te maken uit messing (draaibank/frees). Door klontering van het messing, is de bovenste moer (=een na bovenste verdieping) verpest, door het freeswerk is de tweede ring beschadigd. Hier zal ik de volgende keer beter op moeten letten, nuttige oefening. Ik ga toch maar de kitversie gebruiken, ook -bij nader inzien- omdat ik liefst zoveel mogelijk (plastic-)lijmoppervlak ter beschikking heb.



19. De onderste draagarm is het moeilijkst te bereiken eenmaal verlijmd, dus die gaat het eerst. Gelijmd, nachtje laten uitharden (plasticlijm niet te vroeg schuren!) en dan schuren, schuren schuren. Het is geen vervelend werkje en uiteindelijk kom je overal bij.



20. Schuren is gebeurd. Nota bene, hier is géén vulmiddel gebruikt. Simpelweg beide helften goed insmeren met (twee lagen) plasticlijm en dan goed tegen elkaar drukken. Uitharden -> schuren. Dan ziet de onderste draagarm eruit alsof die één deel is:



21. Wel zit er nog een klein kiertje, op bovenstaande foto te zien. Ook is er een sinkhole in de draagarmbalk. Die sinkhole verdwijnt straks bijna helemaal uit het zicht, maar toch wilde ik 'm opvullen. Gewoon wat dikkere secondenlijm overheen gedaan. Eigenlijk hoeft hier nu niets meer aan gedaan te worden, misschien schuur ik het straks nog een beetje op.



22. Daarna de bovenste draagarm verlijmd. Tweemaal ingesmeerd met liquid poly (klein penseeltje, om precies te kunnen werken... de holte waar de fuseekogel moet komen dient droog te blijven, maar AL het overige plastic, elke tiende millimeter, moet ingesmeerd worden!) en tegen elkaar gedrukt. Dan zie je wat plastic eruit geperst worden en dat laat zich straks mooi schuren.



23. Te drogen.



Totaal bestede bouwtijd: 20 uur.
 
Een beetje tijd nodig gehad om bij te lezen.
Een heel grondige aanpak van de bouw en heel wat achtergrondinformatie. Ik blijf zeker volgen.
Hopelijk krijg je de ontbrekende stukken snel toegestuurd. Succes verder.
 
Dank je voor het volgen @airbus56 en voor de wensen... ik help het je hopen. Voorshands nog niets van Heller gehoord.


24. Toch maar even geschuurd. Secondelijm bleek al nagenoeg strak, maar beter zeker weten.



25. Hier de ene helft van de 'kroon' opgeschoond, bij de andere zie je nog het plasticoverschot zitten.





26. En opgeschoond. Prachtige onderdeeltjes om mee te werken. Lang niet altijd sluiten twee helften in een kit zo mooi aan. Wel moet ik toegeven dat ik lang bezig ben geweest om het mooi te krijgen, maar de kit faciliteert dit resultaat en dat is fijn.



27. Hoe 't beweegt.


28. Volgend te bevestigen onderdeel: draagarmstuk bovenaan voor. Het hoeft niet te scharnieren dus ik lijm het vast.



29. Na schoonmaken van de bussen die de draagarm aan het dwarsdeel koppelen..



29. Dryfit met de schokbreker.



Totaal bestede bouwtijd: 23 uur.
 
Ik lees dat je het draagarmstuk verlijmt hebt. Zal dat later geen probleem geven bij de positionering van de wielen?
 
Ik lees dat je het draagarmstuk verlijmt hebt. Zal dat later geen probleem geven bij de positionering van de wielen?

28. Volgend te bevestigen onderdeel: draagarmstuk bovenaan voor. Het hoeft niet te scharnieren dus ik lijm het vast.

Het is inderdaad een hele mooie gedetailleerde kit, heb deze ooit ergens eind 70 jaren gebouwd en was eerlijk gezegd toentertijd niet echt een succes :eek: :ROFLMAO:
 
Ik gebruik ook nog alleen maar ca lijm ( soms met bloem ) om gaten te vullen.
Mooie werken weer .
 
@dancooper Vrees niet, ik ben geen Belg aan het worden; ik had tijdens het schrijven van de vorige update maar een paar minuten ter beschikking en dan worden de zinnen vaak net iets korter en gebruik ik soms een iets ongebruikelijker woord. Het is bijna altijd lastiger om makkelijke woorden te gebruiken. Dat zie ik in mijn werk ook als uitdaging en ik probeer daar steeds beter op te letten.

"Piramide" zou heel mooi kunnen worden op draaibank en frees, maar kost teveel tijd, bovendien is het onderdeel van Heller daar te goed voor, achteraf gezien. Zie foto 26. Resinprinter heb ik niet ter beschikking en ik wil altijd zoveel mogelijk zelf proberen te doen.

@Erwin: de fuseekogels zijn niet verlijmd. Het draagarmstuk waar het scharnier zit, bovenaan, heb ik inderdaad verlijmd en ik vraag me nog steeds af of dat stuk op de echte auto meer dan een paar millimeter zou scharnieren. Bij de kit is dat scharnierpunt niet relevant.

@Ron: nog maar 's proberen? :)

@Pascal: dank!


30. Tijd voor de traditionele om de zoveel tijd door mij gemaakte fout. Aflevering 1: bijvijlen van het dak.

De achterkant van de body wordt gezien als een uitdaging van deze kit. Ik ben eens gedetailleerder gaan dryfitten. In mijn hoofd had ik om de een of andere reden verankerd, dat het dak-deel en het zijkant-deel gelijk zouden moeten lopen. In de kit steekt het dak-deel echter 1 millimeter uit. Voor mij was dus de eerste logische klus, het dakdeel bij te vijlen/frezen/schuren.





31. Pompiedom...



32. Hierna kwam een vraagteken bij mij op. Ook al heb ik dit nu weggevijld, het onderdeel past nog steeds niet. Sterker nog, eigenlijk KAN het zo niet passen want de C-stijl staat dat niet toe. Er zit een golflijn in de C-stijl. Zie hieronder de rode lijn.



Toen ben ik de deur gaan dryfitten... en daar zit precies zo'n zelfde golflijn in.

En toen vreesde ik natuurlijk al wel wat er aan de hand was: dat stuk dat ik net had weggevijld, was wel degelijk nodig want ook aan de achterzijde van de carrosserie (achter het portier) hoort zo'n golflijn te zitten.

Veel filmpjes bekeken, nergens goed te zien vanwege het zwart. Maar uiteindelijk deze en andere foto's gevonden die mijn vrees bevestigden:



33. Dus ik heb er weer plastic (van de sprue, zo'n Citroën-naamplaatje) tegenaan gelijmd. Een stap vooruit, een stap terug.



Ik toon dit om iedereen die wel eens een fout maakt, een hart onder de riem te steken. Goed afgewerkte modellen komen bijna nooit zonder slag of stoot tot stand.

34. Ook stijgt hierdoor mijn waardering voor deze kit nog verder. Het achtersteven past beter dan ik dacht.

Maar de kit heeft ook z'n minpunten. Een daarvan is het gevacuformde hemeltje. Dat is in mijn geval niet te gebruiken, wegens beschadigd en vervormd in de doos. Veel bouwers van deze kit zijn al tegen dit probleem aangelopen. Ik ga proberen om voor het hemeltje echte stof te gebruiken, maar ik weet niet in hoeverre dat gaat lukken. Het moet uiterst dun zijn, uiterst fijnmazig en liefst ook nog een beetje elastisch. Mocht dit niet lukken, dan ga ik het helemaal anders aanpakken en zal ik het hemeltje gaan boetseren / airbrushen.



Totaal bestede bouwtijd: 24 uur.
 
Nylon of lycra voor de hemel? En eventueel de vacu als mal gebruiken ?
Lijkt mij wel een hele opgave...
 
Het moet uiterst dun zijn, uiterst fijnmazig en liefst ook nog een beetje elastisch.
Eén product springt me meteen te binnen bij deze vereiste specificaties, en het is ook nog eens -tig verschillende kleuren en tinten beschikbaar : nylon panties. Al zal je dan wel moeten een draadframe maken zoals bij echte daken het geval was in die tijd.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan