Hoofdsponsor

1/24 Citroën DS3 WRC - T.Neuville- Monte Carlo '12 (Heller) [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Vandaag een vrije dag, dus kon er weer wat gebeuren aan deze wagen.
Vorige week werd de body herspoten en dit keer verliep alles zonder noemenswaardige problemen.
Daarna werd nog een laagje blanke lak er overheen gezet alvorens ik kon beginnen decallen.
En dat laatste is wat dan ook gebeurd is vandaag.
Hoewel dit ook niet zonder slag of stoot ging. De decals van Renaissance zijn namelijk geen volledige livery maar een aanvulling op de decals van Heller zelf. Wat dus betekent dat je even moet puzzelen om te zien welke decal waar hoort.
En alsof dat nog niet genoeg was, zijn de Red Bull decals niet volledig afgeprint maar in stukjes, wat nogmaals een puzzel oplevert.
Het was dus even goed nadenken welke decal eerst moest.
Om even een indruk te geven, het Red Bull logo op de motorkap bestaat uit 6 verschillende decals.. :crazy:
Wat meestal het leukste werkje is, werd dus een heuse nachtmerrie.
Maar wel eentje met goede afloop want er zijn geen brokken gemaakt.
Hier alvast even een impressie van het gebeurde decal werk.

1zbrzag.jpg

2dm8apx.jpg
 
2 hobby's in 1. Modelbouwen en puzzelen.
Maar de puzzel ziet er in ieder geval geslaagd uit.
 
Was de puzzel eindelijk compleet, gaat het weer fout..

Na de decals kwam er vernis overheen en enkele dagen later begon ik met afplakken om de zwarte accenten aan te brengen.
Mijn tape zat niet 100% correct, dus trok ik die er weer even af om opnieuw te beginnen..
Opnieuw beginnen mag ik heel ruim opvatten want de hele body mag opnieuw..
Tot aan de primer toe, trok ik de verf mee.

6y2ogi.jpg

De zin om er aan verder te werken is momenteel heel erg zoek..
 
Damn, dat is nogal :@
Even aan de kant laten en dan met nieuwe moed er aan beginnen??
 
Dat is de enige oplossing inderdaad.
Tis jammer maar gelukkig nog altijd te herstellen.
 
Ik heb dat ook al meegemaakt. Het ligt aan de primer in combinatie met het soort verf.
De beste primer voor mij is Motip.
 
hey Cedric (( is het toch he ) man man dat is nu toch balen he , ik heb het ook al meegemaakt en er is nu echt niemand die u kan helpen . Van de decals is het zonde dat ge hem opnieuw moet spuiten dat gaat , maar die decals zijn niet te redden dat vind ik nu spijtig en ik meen dat
Zeg Cedric hetgeen ge op mijn sun-visor repliceert dat is niet zo erg ook niet negatief hoor het is gewoon hoe dat u dat ziet en we kennen elkaar ( van hier op het forum he )
Grtz Marc
 
@ michel: Het kan inderdaad bijna niet anders dan dat dit de oorzaak is.

@coachke: Je hebt mijn naam idd goed. De body zal weer volledig gestript moeten worden en ik heb twee nieuwe setjes decals nodig.
De originele uit de kit en degene van Renaissance. Lekker handig hoor, die decals moeten combineren haha.
Maar ik zit ondertussen al te denken hoe ik volgende keer te werk ga, dus komt allemaal wel weer goed.
En was ook helemaal niet negatief bedoeld op je sun visor. Ik wist wel dat je zou snappen dat het enkel om je verder te helpen was.
 
Das even balen.
Ik vind iets afplakken dat al gespoten is altijd een zenuwslopend werkje. (zeker als je de tape verwijdert.)
Best even aan de kant schuiven, nieuw doosje opendoen en als je er terug zin in hebt, deze terug hervatten.
 
Ik ga sowieso eerst wat anders maken nu.. Ben er even helemaal klaar mee.
Leuk detail, de volgende die op het programma staat, moet in 4 verschillende kleuren gespoten worden, dus weer afplakwerk haha.
 
Ik zou eerst plastic primer voor primer laag zetten ( van motip )
 
Een gekend probleem

Welke grond verf gebruik je !
welke base laag verf gebruik je !
welke vernis gebruik je !


bijvoorbeeld : Gebruik je tamiya grond verf , dan ook je base laag van tamiya nemen , geen noot bij meerdere kleuren voor je wagen
want je gebruikt de zelfde merk , en nadien met vernis van tamiya , kan je nog altijd gerust weer afplakken
!!! altijd je spuit bus zeer goed schudden ofwel voor te spuiten met spuit bus als voor aftappen uit je spuitbus om dan
vervolgens met AB te spuiten zodat je verharder die in de spuitbus zit daad werkelijk gemengd is ( indien met AB eerst
de gas er uit laten komen voor een paar uurtje of met een proper slag nagel in je potje onmiddelijk het gas verwijderen
dan met mixertje van trumpeter mixen voor gebruik zodat je verharder mooi gemixt word )

altijd op passen als je verschillende merken door elkaar gebruikt , je moet immers weten dat verschillende soorten merken
anders van samen stellingen gemaakt worden en kunnen vechten met elkaar en wanneer zie je dat het meest als je meerdere
kleuren voor een zelfde wagen gebruikt bij het afplakken !!!!!!!!!!!!


bijvoorbeeld : zero paint , je gebruikt zero paint grond verf en de rest in andere merken !!!!!
dat kan en mag maar hou rekening grond verf die niet goed gemixt word ( enkel minuten )
van zero paint zal je nooit kunnen in meerde kleuren met afplakken kunnen doen want het komt los van je
model ( alle zero paint verfen of vernissen altijd zeer goed mixen ) ik gebruik een op batterijen mixer van
trumpeter , maar ook voor tamiya potjes enzomeer

een gouden regel : gebruik je een grond laag van een merk dan de rest die je verder wilt doen ook met het zelfde merk doen
of echt zeer goed schudden of mixen ( niet 20 sec maar echt enkel minuten )

bij verschillende merken door elkaar en vooral bij meerdere kleuren dan zou ik aan raden ieder keer een fijne glanzend vernis laag te
leggen en laten uitharden voor je afplakt en verder gaat met een andere kleur



ik zelf ben bezig met een Renault R5 turbo van tamiya , moet in drie kleuren gespoten worden
wit - geel - zwart : mijn grond laag is van tamiya - wit is van tamiya - geel is van tamiya -zwart is van zero paint
vernis is van tamiya ( steeds laten uitharden ) dan decals er op en dan echte auto vernis er op
geen problemen ondervonden enkel goed mixen van verf is de boodschap


gr tom
 
Bedankt voor het meedenken en het advies! Wordt zeer gewaardeerd.

Ikzelf gebruik steeds de witte primer van Tamiya voor op de body. Nog nooit problemen mee gehad.
Echter zat ik zonder en heb ik de witte primer van Zero Paints gebruikt. Tussen de lagen door werden de verven inderdaad steeds uitgehard en werd alles grondig gemixt. Ietsje verwarmd zelfs.
En alle verven waren van Zero Paints die er op volgden. (Wit, blauw en 2K vernis)
Mijn mening is, dat het aan die primer ligt. Lijkt me namelijk heel toevallig dat ik met Tamiya primer nog nooit problemen heb gehad en nu dus wel.

Die Motip plastic primer heb ik ook liggen. Alleen ben ik dan weer bang voor reacties met Zero Paints.

We zullen zien. De Tamiya primer ligt ondertussen al in mijn online winkelmandje.

Groeten,
Cedric
 
of gewoon eens eerst staaltje maken help ook nog wel eens :)
 
Nou, het gekke is, dat ik dit bij deze dus gedaan had.
Om te zien of de verven niet zouden reageren nadat het al een keer misgelopen was.
Nu weet ik dat ik er een testje bij moet doen, namelijk een stukje tape er op plakken nadat alles uitgehard is en kijken of de verf lost.
 
het is net die zero primer die echt zeer goed moet gemixt worden

heb in der tijd ook veel die problemen gehad en een e-mail verzonden naar zero paint zelf met het probleem
en daar kreeg ik het antwoordt zeer goed schudden of mixen voor gebruik

ik ontvet nu ook met zero ontvetter en geen probleem meer voor ge had

gr tom
 
Laatst bewerkt:
Tussen het flesjes geven van mijn jongste spruit heb ik eindelijk nog eens wat tijd voor mezelf genomen en ben ik wat gaan verder doen met de DS3.
Ik had hem sowieso niet te ver weggelegd, zodanig dat die niet in het vergeethoekje terecht zou komen en alsnog af zou raken.

Ik heb de laatste hand gelegd aan het interieur en voor mij is het voldoende.
Het is de eerste keer dat ik echt experimenteer met kabeltjes en PE en volgens mij is dat toch aardig gelukt. Er is ruimte voor verbetering maar dat kan ik alleen maar meenemen naar mijn volgende build.
Verder staat de body ondertussen alweer te blinken in de witte lak.
Ik heb een reeks testen gedaan met verf en nu heb ik eindelijk weer moed om die straks opnieuw te gaan verven.
Na een oproep op Facebook, kreeg ik de originele decals van een man uit Macau.. Zo zie je maar, modelbouwers hebben vrienden over de hele wereld haha
Rest me nu nog enkele foto´s te plaatsen van het afgewerkte interieur..
Opmerkingen? Let me know!

33y3r0m.jpg

71te1j.jpg

29fcavp.jpg

241a0iu.jpg
 
Opmerking? Ja, het is een mooi interieur geworden, zeker geslaagd ;)
 
Vandaag kreeg ik een extra dagje weekend door het slechte weer en omdat ik anders toch geen plannen had, ben ik wat gaan decallen.
Ik kreeg van enkelen de vraag of het nu echt zoveel verschillende stukken decal zijn die je aan elkaar moet puzzelen dus bij deze toon ik even hoe de zijkant tot stand komt.

Allereerst worden alle nodige decals uitgesneden uit zowel het Heller als het Renaissance vel.

28wfegy.jpg

Alsof dat nog niet genoeg is, levert Renaissance een mal mee om de grote decal te gaan bijsnijden (al is die mal wel heel handig)

2v95it4.jpg

De mal werd uitgesneden en op de decal geplaatst..

4kfsly.jpg

Dan is het een kwestie van naast de lijntjes te snijden, et voila..

2ez1k5s.jpg

Renaissance was het matte gedeelte op de decals vergeten, dus heb ik die van Heller er uitgesneden..

11btgm0.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan