Hoofdsponsor

1/35 Churchill Mk. VII (Tamiya)

ERVARING
Beginner
BOUWWIJZE
(Bijna) out of the box
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
Work in progress
COMMENTAREN
Ja

Bitweiser

Well-known member
Registered
Lid geworden
9 aug 2023
Berichten
95
Locatie
Tongeren
Hallo,
Mijn naam is Peter en ik heb net beslist om aan modelbouw te gaan doen om de stress van de werkdag wat achter te laten aan de bouwtafel. Mijn enige ervaring die ik heb in modelbouw was 45 jaar geleden toen ik wat vliegtuigjes in elkaar bokste met simpele tubelijm om er dan wat Humbrol verf op te kladderen. Vandaag wil ik natuurlijk veel beter doen en mijn echte doel is het maken van Diorama's. Maar dan moet ik eerst leren kruipen alvorens ik wil lopen :-)
Al jaren ben ik gefascineerd door alles van WOII (ik denk dat ik zowat alle films in mijn videotheek steken heb) en dus was de keuze voor deze periode dan ook snel gemaakt. Met de diorama's in het achterhoofd koos ik bewust voor de 1/35 schaal en omdat de Churchill een bouwdoos leek voor absolute beginners zoals ik waren vertrokken voor een nieuw avontuur.

Alles werd reeds in elkaar gestoken zoals je hieronder kan zien.
Bouw_001.jpg

Ook heb ik ondertussen het model in de primer gestoken en heb ik wat zelfgemaakte "bagage" op het platform gemonteerd. De kisten werden 3D geprint. De toren heb ik ook wat "gebetonneerd" met Tamiya Putty om meer het gevoel van gegoten ijzer te krijgen. Dit had wat mij betreft wat meer textuur mogen hebben.

Bouw_002.jpgBouw_003.jpg

Nu ben ik de tracks aan het voorbereiden. Dit zal nog wel enige dagen duren en dan zal het monteren worden en alles spuiten met de juiste Olive Drab voor de periode.

Bouw_004.jpg

Hopelijk kan ik snel een update posten en kan ik reken op jullie enorme kennis en ervaringen.

[wip]
 
Laatst bewerkt:
Al direct een grote start die ik volg met interesse want ik heb hier nog ergens een half begonnen Crocodile liggen.
Het Britse olive drab verschilde met dit van de Amerikanen. Indien je tank thuis hoort in de periode 1944 - '45 en in Europa, dan noemt dit SCC 15. MIG brengt dit uit onder nummer MIG-112.
 
Als tip zou ik aangeven dat je de platen op de tankkoepel waarschijnlijk kan doen passen aan de rand door ze goed te schuren. Los dit probleem niet op door met putty op te vullen. Ik heb deze oude kit ook nog liggen uit archeologische modelbouwinteresse, maar de koepel ga ik vervangen door een resin gietstuk met hessian camo.
 
Hessian tape camonet.
 
Mooi begin, al begrijp ik niet goed waarom je de koepel wil insmeren met putty om er een gegoten exemplaar van te maken wanneer je het ding even goed kan inkwasten met Tamiya extra thin en dan met een stijve kwast deukjes erin kan drukken wanneer het plastic zacht is.
 
Mooi begin, al begrijp ik niet goed waarom je de koepel wil insmeren met putty om er een gegoten exemplaar van te maken wanneer je het ding even goed kan inkwasten met Tamiya extra thin en dan met een stijve kwast deukjes erin kan drukken wanneer het plastic zacht is.
Dat heb ik in eerste instantie gedaan. Ingesmeerd met Extra Thin maar ik heb het indeuken met een kwast niet gedaan. Dat element van deze methode heb ik dus gemist. Dat is voor een volgend project dus. Bedankt voor de tip.
 
Dag Peter.
Volg mee al ken ik niet zoveel van voertuigen.
 
Een flinke start zo te zien (y)
Die kisten zien er top uit maar ik ben benieuwd naar de schilderwerken achteraf van de 'bagage' welke reeds vastgelijmd zijn aan de tank.
Ik schilder mijn bagage voor het vastlijmen op de tank maar ik werk dan ook op 1/16:giggle:
Op 1/35 zal dat schilderen nadien nog wel te doen zijn denk ik.

Grtz.

Luc:cool:
 
Even een update.

De tracks zijn af en ik vind ze zeker voor een eerste keer meer dan geslaagd.
Bouw_005.jpg

Vervolgens heb ik wat hooglichten (Ammo Pure White) toegevoegd op de primer (Vallejo zwart).

Bouw_006.jpg

Bouw_007.jpg

Vervolgens de SCC-15 Britisch Olive Drab van Ammo (A.MIG-0112) erover heen en voor een eerste spuitklus met de airbrush (Harder & Steenbeck Ultra) ben ik meer dan tevreden over het resultaat tot nog toe. Wat vinden jullie?
Volgende stap, de bagage verven, gloss vernis erover heen, decals toevoegen en waar ik het meeste angst voor heb... het verweren...

Bouw_008.jpg
 
Laatst bewerkt:
We naderen het einde. Vandaag de beschilderingen afgewerkt en het model is voorzien van een vernislaag (AK Gauzy Agent). Nu de decals nog, de verwering en dan gaan we ons ook wagen aan iets om de randen op de koepel wat te verbergen.
Wat heb ik tot nu toe geleerd? Dat ik vooral nog veel beter dingen moet schuren, vooral de malrisidus moeten beter. Dit wordt pijnlijk duidelijk bij het beschilderen maar al bij al ben ik dik tevreden tot nu toe.

Bouw_009.jpg
 
Voor een eerste model ziet het er niet slecht uit. Als je de opmerkingen en aanvullingen van de collega modelbouwers ter harte neemt zal je snel vorderingen zien. Een kleine opmerking; de kleuren van de bagage steken sterk af tegen de kleur van de tank. Gaat een beetje ten koste van het principe van camouflage.
 
Als ik toch ook eens iets mag schrijven wat me ietsje stoort is de bowdenkabel opzij die zou nooit zo linkend zilver kleurig zijn eerder donkerder metaal kleur of roestig
Verder mag je best tevreden zijn over uw eerste bouw ik zou u het zeker niet na doen als eerste x
Proficiat
 
Voor een eerste model na jaren vind ik het een mooi begin.
 
Voor een eerste model ziet het er niet slecht uit. Als je de opmerkingen en aanvullingen van de collega modelbouwers ter harte neemt zal je snel vorderingen zien. Een kleine opmerking; de kleuren van de bagage steken sterk af tegen de kleur van de tank. Gaat een beetje ten koste van het principe van camouflage.
Bedankt,
Ik heb deze kleuren gebruikt om wat extra contrast te geven, maar je hebt wel gelijk, ze steken te fel af (al is een fruitkistje natuurlijk van bleek hout). Deze tip neem ik mee naar de volgende bouw, maar eerst deze nog afmaken :-)
 
Als ik toch ook eens iets mag schrijven wat me ietsje stoort is de bowdenkabel opzij die zou nooit zo linkend zilver kleurig zijn eerder donkerder metaal kleur of roestig
Verder mag je best tevreden zijn over uw eerste bouw ik zou u het zeker niet na doen als eerste x
Proficiat

100% gelijk. Dat kon veel beter. Ik ga zien of ik daar nog iets kan aan doen om het te verminderen (een dark/rust wash misschien). Die fout ga ik niet meer maken. Ik ben trouwens van plan om die in de toekomst te vervangen door kabels van echte draad. Maar ook die moeten natuurlijk correct geverfd worden.
 
Vergeet ook niet om na de decals nog eens te vernissen voor je begint te verweren, anders kan een wash zich er op vastzetten.
 
Mijn eerste bouw zit er op. Ik heb nog geen figuren geverfd omdat ik daar nog niet klaar voor ben. Verwering kon iets beter maar al doende leert men zeker :-)
Ik heb de raad van coachke en airbus56 opgevolgd en de bagage wat donkerder gemaakt. Ook de sleepkabels heb ik wat minder blinkend gemaakt.

Dit is het resultaat geworden. Ik heb ervan genoten en vooral ik heb veel bijgeleerd. Op naar een nieuw project...


Bouw_010.jpg
Bouw_011.jpg
 
Oeps ik zie net dat ik de antennes heb vergeten... Die ga ik er nog wel nog opzetten hoor...
 
Netjes maar erg bling bling.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan