Hoofdsponsor

1/100 Chinese Piraten Jonk (1:100) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het einde begint inderdaad te naderen, nu vind ik het super dat je de masten gewoon goed hebt staan... :)

Enne. Ben zeer benieuwd naar de molen.. Maar je hebt ook nog een scratsch model staan van de jonk.. :) Hoe is het daar mee?
 
Rik, de masten moeten nog vastgezet worden. Ze hebben wel de juiste lengte en de goede positie. Bij de voorste mast is het zeker belangrijk dat de positie goed is.

Mag die molen ook een vuurtoren zijn, het is Boston Lighthouse. Ik had de onderdelen bij me op de ledendag.

De scratchversie van de Jonk is nog niet verder dan de kiel met spanten en het dek. Eerst wil ik wat anders doen en dan komt ze aan de beurt en dan als handelsschip.
 
Och ja... Wat de vuurtoren... :)

Verder over de masten, andere woorden, de zelfde uitleg. Je hebt de positie goed gekozen. Ik heb ze te vaak recht gezien....
 
Prachtig zicht zo met de masten en zeilen.
Ik heb nog nooit zo een mooi model van een Jonk gezien !
 
Rik, juist die mastvoering vind ik één van de mooie dingen aan oude Jonken.

Michel, er zijn er nog meer die een mooi model hebben neergezet, maar bedankt voor de mooie woorden.
Bekijk haar nog maar eens op de volgende ledendag (onder voorbehoud).
 
Hoi Wim,

prachtige Jonk zeg Applaus, ben benieuwd naar de foto met het derde zeil.:))
Mocht het al een keer zien tijdens de vorige ledendag, toen nog in volle aanbouw.:8
Dus de afgewerkte versie ...... te zien bij de volgende ?????:):):)
 
Hoi John,

Dank je wel.
Vanavond zijn alle masten er op gelijmd, dus deze week volgt er nog wel een foto met alle zeilen. Vandaag lekker opgeschoten en het ziet het er naar uit dat ze dit jaar wel afkomt. En dus op tijd voor de volgende ledendag :laugh:.
 
Hoi Wim,

ik kijk er al naar uit (ledendag)!!!!
Nog even een vraagje zij je zeilen bewegend, of ga je ze vast zetten ?????
 
Ha John, denk dat ik de zeilen op sommige punten wel zal vastzetten.
Het is zo fragiel dat ik het niet aandurf om het allemaal bewegend te maken.
De tuigage komt trouwens ook vast te zitten op het dek en op delen van het dek (de hoger gelegen balken o.a.).
Ga voor de ledendag al eens op zoek naar geschikt materiaal om haar in te vervoeren.
 
Wim, zeilen altijd vast zetten. Het bewegen komt er meestal niet van. Als het beweegt bewegen andere delen mee waarvan je niet wil dat ze bewegen. Dit is echt gebouwd als statisch. Anders zal het straks echt een keer mis gaan. En dat is zonde....
 
Hoi Wim,

als je dan de romp op één of ander manier kunt vast zetten in een houten kist.
Door een kist te maken waar je de Jonk recht opstaand in kunt plaatsen of schuiven.
Moet het te vervoeren zijn. Misschien met de masten te borgen! Zit er zeker geen beweging meer in.
 
Rik, het is ook inderdaad te fragiel, het gaat dus op zeker vast.

John, dacht al een kartonnen doos met piepschuim, dat is de vorige keer met de Bon Retour goed gegaan.
Van Ward nog eens de tip gekregen om het met dekens te doen en die van hem zijn ook allemaal goed overgekomen.
Hoe dan ook, ze gaat mee naar de ledendag :).
 
Ik durf het best wel hoor Fred :nowink: :P

Nog een van de allerlaatste foto's met de drie zeilen.

1_Jonk112.jpg


Zoals bekend ben ik inmiddels bezig met de tuigage, best wel pietepeuterig werk.
Tot op heden kon ik nog niet vinden wat er op de winches op het middenschip moest komen.
Als ik goed naar de foto op de bouwdoos kijk zit er ook niets op.
Dat vind ik eigenlijk een beetje kaal.
Weet iemand waarvoor die winches dienden en staat het anders raar er gewoon touw om te doen??

Ik bedoel deze winches:

1_Jonk93.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mij lijkt het dat deze dienen om dingen in en uit het ruim te halen. Maar ik ben uiteraard niet zeker ;)
 
Prachtig werk met de zeilen erop in vol ornaat, jonkzeilen werden in hun geheel gehesen de wiches werden mischien daarvoor gebruikt.
Door de juiste touwen te lossen en aan andere te trekken vouwde het zeil zich op.
In 1964 werd dit syteem op een klein zeiljacht http://www.junkrigs.com/links.htm toegepast door BLONDIE HASLER, hij noemde het op je sloffen de oceaan over door het bedienings gemak van het tuig. Hij eindigde op de 2 de plaatst in de toen 1 ste solo zeilwedstrijd over de atlantise oceaan.
 
Michel zei:
Mij lijkt het dat deze dienen om dingen in en uit het ruim te halen. Maar ik ben uiteraard niet zeker ;)

Michel, hier had ik nog niet aan gedacht, maar ik krijg toch de indruk dat of als kaapstander gebruikt werden of als takelmechanisme voor de zeilen.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Prachtig werk met de zeilen erop in vol ornaat, jonkzeilen werden in hun geheel gehesen de wiches werden mischien daarvoor gebruikt.
Door de juiste touwen te lossen en aan andere te trekken vouwde het zeil zich op.
In 1964 werd dit syteem op een klein zeiljacht http://www.junkrigs.com/links.htm toegepast door BLONDIE HASLER, hij noemde het op je sloffen de oceaan over door het bedienings gemak van het tuig. Hij eindigde op de 2 de plaatst in de toen 1 ste solo zeilwedstrijd over de atlantise oceaan.

René, de tuigage van de Jonk staat inderdaad bekend om zijn bedieningsgemak.
Het bestaat al eeuwen en wordt nog steeds toegepast. Bedankt voor het reageren.

Nog een paar reacties gehad en kort samengevat:
De winches kunnen dus dienen als kaapstander, maar ook als takelmechanisme voor de zeilen.
Ik zal een keuze moeten gaan maken en ik denk er aan om dan maar twee touwen die vanaf de top van de hoofdmast komen naar die winches te geleiden.
Of dit correct is blijft een vraag, maar ik vind dat mooi staan
 
Nog een paar reacties gehad en kort samengevat:
De winches kunnen dus dienen als kaapstander, maar ook als takelmechanisme voor de zeilen.
Ik zal een keuze moeten gaan maken en ik denk er aan om dan maar twee touwen die vanaf de top van de hoofdmast komen naar die winches te geleiden.
Of dit correct is blijft een vraag, maar ik vind dat mooi staan

Denk persoonlijk dat dit de juiste is, als je even bedekt wat het gewicht moet zijn van zo een grootzeil :)
 
lijkt me een goede keuze wim . of je gaat 20 kleine chineesjes nodig hebben om het grootzeil naar omhoog te hijsen :D
 
René en Dirk, het lijkt mij inderdaad de juiste keuze om de winches te gebruiken voor de zeilen.
Zal vanavond eens een foto maken van de bouwtekening en aangeven welke touwen ik daarvoor in gedachten heb.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan