Hoofdsponsor

1/24 Chevy Vantasy (AMT) [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Beste Jutteke ik zie hier een grove fout of heb ik het mis rond de Flames heb je silverling , dat is het transparante folie die zich op een matte achtergrond zichtbaar maakt dit kan je verhelpen door eerst alle plaatsen waar een decal komt blinkend te spuiten , achteraf kan je alles mat spuiten of satin , het is zonde dat krijg je niet weg hoor
Marc
 
Idd.
Alweer iets dat we bijgeleerd hebben.:(
 
Kleine vordering aan het onderstel.
De lijm moet echt goed uitharden; onderdelen passen niet altijd 100%. Dus wat meer geduld.
Aandrijfas kan nog wat schuurwerk verdragen.

attachment.jpg
 
Juteke , lees eens vrijblijvend deze How To .... en de volgende keer dat je decals zal aanbrengen ,zal dit een stuk vlotter gaan :)

Tjah, ik ben niet goed in het schrijven van een tutorial, maar ik wil hier wel de stappen geven zodat een meer getalenteerd schrijver er eentje kan van maken.

1 Voor het beste resultaat, zorg ervoor dat de oppervlakte waar de decal op moet, glanzend is (bij matte modellen houdt dat dus inderdaad in om eerste een laagje glanslak, of P+ aan te brengen)

2 Snij de de decal zo dicht mogelijk bij de tekening uit (zo verminder je het restje "blanco" decal)

3 Leg de uitgesneden decal in lauw water

4 breng wat setting solution aan op de plaats waar de decal komt

5 ondertussen zal de decal-lijm aan het loskomen zijn

6 houd met een pincet de decal vast bij het papier, en houd dit zo op de positie waar ie moet komen

7 terwijl je decal tegen houdt met een nat penseel, trek je voorzichtig het papier weg vanonder de decal

8 indien nodig kan je op dit ogenblik nog de decal verschuiven met het natte penseel

9 dep met behulp van een wattenstaafje voorzichtig de decal, er zorg voor dragend dat ze niet meer verschuift, zo duw je als het ware het water en eventueel luchtbelletjes weg vanonder de decal

10 nu kan je de decal behandelen met een sol

11 na een behandeling van sol zal de decal rimpelen, geen paniek, dit is volkomen normaal en zal naderhand wegtrekken.

12 (optioneel) sealen met de van toepassing zijnde lak (glans, mat of zijde)

Opmerking : soms kan het de bedoeling effectief zijn om de decals eruit te laten zien als stickers (bijvoorbeeld bij rally wagens), dan is het niet aan te raden om nog te sealen, omdat dit er juist voor zorgt dat de decal er niet uit ziet als zijnde een aangebrachte sticker.

Gebruikte materialen :
- pincet
- penseel
- Microscale Set (of gelijkaardig)
- Microscale Sol (of gelijkaardig)

attachment.jpg
 
Opmerking bij stap 12: je kunt het beste eerst altijd een glanzende vernis spuiten bovenop de decal. Als de decal zich nestelt tussen twee lagen glanzende vernis, is hij bijna niet meer te zien.

Daarna, indien nodig, een matte vernis.
 
Knappe beschildering die blijf ik zeker volgen.
Marc S
 
Kleine update.
Door de hectische tijd v/d laatste dagen stond mijn hoofd er niet echt naar.

attachment.jpg
 
Kleine update.
Veel werk is er niet meer aan maar is ******** een tegenwringer bij het assembleren.

attachment.jpg
 
Ziet er goed uit.
Heb ik ook al vaker gehad dat het wringen is om de body erover te krijgen.
Met een beetje veel geduld en voorzichtigheid, lukt het wel.
 
Is inderdaad een regelmatig terug kerend euvel bij dit soort kitjes
 
Mooie Van. Dit is inderdaad wel een regelmatig terugkerend euvel zoals Ron zegt, vooral bij kits van AMT heb ik al opgemerkt dat de body echt over het chassis gewrongen moet worden, ik gebruik er het plastiekstokje van een wattenstaafje voor, deze tussen de body en het chassis steken ter hoogte van de wielkasten en zo rustig de body een ietsje opentrekken tot hij erover klikt, dat doe je aan de 4 zijden.
 
Body erover krijgen, is niet zo het probleem maar wel dat motorblok en toebehoren blijft steken.:@
 
Daarom blijf ik steeds zo hameren op het belang van dryfitten. Steeds blijven dryfitten! Zolang je dat niet doet hou je niet het heft in eigen hand als een kitfabrikant foutjes of onhandigheden heeft gemaakt. Bij modelbouw is het van groot belang dit soort dingen niet aan het toeval over te laten.
 
Hey Juteke11, mooi toch....wat is er dan niet goed aan??
 
Dankzij goede tips weet ik nu dat ik op matte kleur geen decals moet bevestigen zonder eerst de plek van de decal te AB'en met gloss.
Grootste probleem zit onderaan maar dat valt niet op op de foto.
Gisteren had mijn vrouwtje wel een fotobox voor mij ineen gestoken. Nu zelfs amper belichting nodig voor de foto's.
Vandaag eerst wat bloemekes en plantjes gehaald voor den Hof; maar aangezien ik niet degene ben met groene vingers thuis, heb ik deze kunnen afwerken.
Nu op naar de Impala....
 
Ik vind deze versie zeer geslaagd,mooie vlammen en de skull erop ja hoor helemaal mijn ding toch.
 
Voor mij is hij ook goedgekeurd ik denk toch dat ik nog iets zie zijn er geen achterlichtjes ? Of moeten er nog op komen
Verder knap werk zou ik zeggen
Marc
 
Hij ziet er mooi uit, inderdaad alleen jammer van de silvering aan je vlammen :(
Kan je er niet nog een beetje set onder laten vloeien? Of een beetje vernis?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan