Hoofdsponsor

1/35 Chevrolet G7107 Army Truck.

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 24 augustus
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.
Vind hem toch ook heel geslaagd.
Je zou er eens een zw/w foto moeten van nemen en gaat realisme uit stralen.
 
Sluit mij aan bij mijn voorgangers. Ook ik vind het eindresultaat heel goed meevallen.
 
Mooie truck geworden (y)
 
Ik beschouw deze als afgewerkt. Geen kwalitatief hoogstaand werk en showstopper maar ben er best tevreden mee. Tenslotte bouw ik mijn voertuigen als zouden ze deel uitmaken van een privé verzameling; niet om in een dio te fungeren.

Op het einde nog een tegenslag gehad met de decals. De kit voorziet er één met een mooie olifant op de portieren. Ik had, als naar gewoonte, mijn decal mooi uitgesneden maar bij het afschuiven van de decal ging het mis en krulde de zich op; Had deze decal dikker geweest zou ik het misschien nog kunnen redden hebben maar deze is zo dun dat ik hem niet meer kon goed krijgen.
Dus maar een andere decal set uitgekozen en deze maal de decal niet mooi uitgesneden maar in zijn eigen vorm gebruikt.
Hierdoor is de vrachtwagen dus uitgevoerd als zijnde gebruikt aan het 1ste Belorussische front, Polen, Kustrin in februari 1945.

Enkele eindfoto's genomen in het avondlicht:

Bekijk bijlage 435045

Bekijk bijlage 435046

Bekijk bijlage 435047

Bekijk bijlage 435048

Bekijk bijlage 435049

Bekijk bijlage 435050

Bekijk bijlage 435051

Bekijk bijlage 435052

Voilà, we kunnen weer beginnen nadenken wat de volgende truck of staff car zou kunnen worden ...
Mooie truck geworden Erwin. Mooi detail zijn de spijlen van het radiator rooster die boven en beneden een halve cirkel hebben in tegenstelling met de GMC waar het rechte hoeken zijn . Wat mij dan wel verwonderde is dat ze het cabine dak niet uit een stuk konden gieten. Willy.
 
Ik vind deze zeer mooi afgewerkt, niet te veel en niet te weinig verweerd. Prachtig (y):cool:
 
Een mooi eindresultaat hoor,

En ook ik ben fan van niet te veel verweerd, het waren niet allemaal modder of roestbakken.

Grtz.

Luc :cool:
 
Heel erg mooi. Komt me hyper realistisch over.

Hoe heb je de verwering aangepakt? Ik vind deze namelijk erg mooi subtiel gedaan.
 
Iedereen bedankt voor de reacties.

@Michel: Ik volg steeds mijn zelfde tactiek. Voor alle duidelijkheid: ik verf mijn voertuigen zoveel als mogelijk met spuitbus, in dit geval Humbrol 155 (10,20€ voor 150ml bij Passion132). Is niet goedkoop maar spaart mij een hoop tijd en miserie met de AB.

Hierna breng ik aan de technische delen zoals cardanassen, veringen en dergelijke een wash (MIG Dark Wash) aan maar niet in het algemeen, gewoon op de plaatsen waar o.a. bevestigingen of draaiende stukken zijn.
Ook alle groeven of (klink)nagels, bouten en dergelijke op de carrosserie of laadbak krijgen een pinwash. Niet overdrijven van de eerste keer en een eventueel teveel direct afvegen of openwrijven met behulp van een oorstaafje. Wel zoveel als mogelijk wrijven in de richting van de zwaartekracht, dus van boven naar onder.

De bladveren en eventueel de uitlaatbuizen en pot krijgen hierna wat roest aangebracht met pastelpoeder. De uitlaat zelf krijgt een roet pastel (grime).
De onderzijde inclusief de spatborden en de banden krijgen dan een stof kleur, in dit geval werd MIG Russian Earth gebruikt, gewoon poeder aangebracht met een oude borstelige droge borstel.

Al deze poeders steken op hun beurt de eerste pinwash weer wat weg en dus volgt er dan een tweede beurt pinwash. Onderaan, aan de bewegende delen, breng ik dan MIG Oil and Grease Stain aan. Als je ooit al eens een vrachtwagen onderaan bekeken hebt weet je waar de vette delen zijn.

Bij eerdere trucks heb ik ook soms MIG Deep Green Wash aangebracht op de plaatsen die iets lichter moeten kleuren of zelfs MIG Allied Green Fading pastel poeder. Bij deze laatste moet je echter oppassen niet te overdrijven maar voordeel is wel dat je het gemakkelijk kan open wrijven met een doekje. Ook gebruik ik soms de AK weathering pencils.
Bij deze truck heb ik de metalen randen wat geaccentueerd met een Karisma potlood dat de metaalglans naar voor brengt.

Maar ik herhaal wel dat ik mijn voertuigen bouw als zijnde in bezit van een privé verzamelaar die ze af en toe eens gebruikt om er mee naar buiten te komen tijdens evenementen. Die voertuigen zijn altijd goed onderhouden, vertonen geen sporen van roest en worden regelmatig gereinigd. Ik zie ze jaarlijks in volle glorie rondrijden in Normandië en dat is mijn inspiratie.
Met mijn manier van werken ga je geen prijzen pakken op wedstrijden.

De plaatsen waar decals moeten komen worden, na het verven, voorzien van een laag Klir op het volledige oppervlak. Dit is hier dus het volledige portier onder het raam en het deel van de laadbak waar de decals komen. Decals met Sol en Set en wanneer droog een matte vernis van AK welke ik persoonlijk de meest matte vind.
Het volledige voertuig heeft GEEN vernis gekregen.

Hoop dat dit je kan helpen.
PS: Ik gebruik dezelfde techniek ook bij lichter gekleurde voertuigen maar daar is de kleur van de wash dan eerder bruin.
 
Merci Erwin.

Ik ga het afprinten en bij mijn volgende bouw eens toepassen. Ik hou persoonlijk ook wel van mooi onderhouden voertuigen en als je daar dan geen prijzen mee kan winnen zal me een zorg zijn. Ik bouw voor mezelf en niet voor een jury. Al heb ik al wel mogen genieten van een prijs met een Ducati hier op t forum waar ik wel heel tevreden mee was. Maar ook die heb ik uiteindelijk voor mezelf gebouwd.

Ik heb zeker evenveel respect en bewondering voor afgeleefde modellen hoor. Ik vind gewoon dat ze naast elkaar mogen staan.

Voor mij mag een mooi onderhouden militair voertuig ook een prijs winnen.
 
Misschien een domme vraag, maar die voorste ruit, was dat bij alle uitgebrachte modellen of alleen deze. Heb dat trouwens nooit geweten dat dat open kon
 
Misschien een domme vraag, maar die voorste ruit, was dat bij alle uitgebrachte modellen of alleen deze. Heb dat trouwens nooit geweten dat dat open kon
Dit was typisch voor de GMC (dus ook Chevrolet) modellen maar ook andere landen/merken hadden soms een dergelijk systeem.
Ook de Russische GAZ en ZIS trucks (kopie in licentie van de Ford trucks) hadden een dergelijk systeem.
Zie het als een primitieve airco. Meestal staan dan ook de zijramen deels open maar de ruiten in deze kit waren zo mooi dat ik ze maar gesloten hield.

@Michel: Nog even bij vermelden dat ik eventuele schade en/of "retouchkes" aan de Humbrol 155 verf oplos door gebruik van Vallejo Surface Primer US Olive Drab (74608) welke heel dicht bij de Humbrol 155 aansluit. In feite zou je zelfs met een AB deze kleur op het voertuig kunnen aanbrengen en er zo met verder gaan.
Wel die verf heel goed schudden want er zit een blauw pigment in dat zeer goed moet vermengd worden.
 
Aan verf geen gebrek hier. Ik heb zowat alle mogelijke kleuren in huis inclusief olive drab. :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan