Hoofdsponsor

1/35 Chevrolet G7107 Army Truck.

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 24 augustus
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.425
Tijd voor een nieuwe bouw in Normandië.
Traditiegetrouw een "green machine" en liefst iets Amerikaans maar deze maal met een kleine twist.

De Chevrolet type G7107 vrachtwagen werd gebruikt op alle fronten. Hij belandde in de USSR via het Lend-Lease programma, hetzij verpakt in kisten via de vaarroute naar Moermansk, hetzij via de Oostelijke route via Iran en dergelijke.

De kit die ik nu ga bouwen is een recente uitgave van ICM die ik bij Sturmtiger kocht voor 35,99€. Ironisch was dat ze juist een lading ICM producten binnen gekregen hadden en er stak slechts 1 dergelijke truck bij en dat werd dus de mijne zonder discussie. Waarom deze? Zomaar, ik vond hem mooi met die hoepels boven de laadruimte en hij heeft een "steel bed", een metalen laadplatform.

Boxart.jpg

Parts.jpg

De doos is goed gevuld, alles in 1 zak maar je kan zien op de foto dat de stukken lijken door te buigen. Misschien te warm verpakt, ik weet het niet, maar ik behoed mij toch voor eventuele warping, mede door het feit dat het plastiek redelijk zacht is.

Instructions.jpg

Maar ICM staat garant voor veel details en dat is te zien aan de instructies die heel duidelijk zijn.

Decals.jpg

Juist jammer dat er alleen Russische en de aan hen verbonden satelliet staten decals bij zitten maar de truck werd dan ook veelvuldig door hen gebruikt en het is eens iets anders.

Maar we zijn er aan begonnen en mijn vrees werd bewaarheid: er is warping op de chassisbalken.

Stage 1-5.jpg

Stage 1 is het bevestigen van de bladveren op een chassisbalk en vervolgens het samen stellen van het achterstuk met de trekhaak.

Stage 6.jpg

Stage 6: Verder bouwen aan de tussenstukken van het chassis.

Stage 7 - 8.jpg

Stage 7 - 8: Aanbrengen van de vering en andere stukken op de andere chassisbalk.

Stage 9.jpg

Stage 9: Samenbrengen van de beide balken en de tussenstukken. Hier komt de warping duidelijk naar voor vermits de beide balken de neiging hebben aan de voorzijde naar buiten te willen buigen.

Nu nachtje goed laten drogen ...

Wordt vervolgd ...
 
zalig , 1 van mijn lievelingstrucks van in de oorlog
veel bouwplezier Erwin
 
Veel plezier ermee. Als het plastic zacht is dan is het normaal dat het wat doorbuigt.
 
Tijd voor een nieuwe bouw in Normandië.
Traditiegetrouw een "green machine" en liefst iets Amerikaans maar deze maal met een kleine twist.

De Chevrolet type G7107 vrachtwagen werd gebruikt op alle fronten. Hij belandde in de USSR via het Lend-Lease programma, hetzij verpakt in kisten via de vaarroute naar Moermansk, hetzij via de Oostelijke route via Iran en dergelijke.

De kit die ik nu ga bouwen is een recente uitgave van ICM die ik bij Sturmtiger kocht voor 35,99€. Ironisch was dat ze juist een lading ICM producten binnen gekregen hadden en er stak slechts 1 dergelijke truck bij en dat werd dus de mijne zonder discussie. Waarom deze? Zomaar, ik vond hem mooi met die hoepels boven de laadruimte en hij heeft een "steel bed", een metalen laadplatform.

Bekijk bijlage 434403

Bekijk bijlage 434404

De doos is goed gevuld, alles in 1 zak maar je kan zien op de foto dat de stukken lijken door te buigen. Misschien te warm verpakt, ik weet het niet, maar ik behoed mij toch voor eventuele warping, mede door het feit dat het plastiek redelijk zacht is.

Bekijk bijlage 434405

Maar ICM staat garant voor veel details en dat is te zien aan de instructies die heel duidelijk zijn.

Bekijk bijlage 434406

Juist jammer dat er alleen Russische en de aan hen verbonden satelliet staten decals bij zitten maar de truck werd dan ook veelvuldig door hen gebruikt en het is eens iets anders.

Maar we zijn er aan begonnen en mijn vrees werd bewaarheid: er is warping op de chassisbalken.

Bekijk bijlage 434407

Stage 1 is het bevestigen van de bladveren op een chassisbalk en vervolgens het samen stellen van het achterstuk met de trekhaak.

Bekijk bijlage 434408

Stage 6: Verder bouwen aan de tussenstukken van het chassis.

Bekijk bijlage 434409

Stage 7 - 8: Aanbrengen van de vering en andere stukken op de andere chassisbalk.

Bekijk bijlage 434410

Stage 9: Samenbrengen van de beide balken en de tussenstukken. Hier komt de warping duidelijk naar voor vermits de beide balken de neiging hebben aan de voorzijde naar buiten te willen buigen.

Nu nachtje goed laten drogen ...

Wordt vervolgd ...
Tijd voor een nieuwe bouw in Normandië.
Traditiegetrouw een "green machine" en liefst iets Amerikaans maar deze maal met een kleine twist.

De Chevrolet type G7107 vrachtwagen werd gebruikt op alle fronten. Hij belandde in de USSR via het Lend-Lease programma, hetzij verpakt in kisten via de vaarroute naar Moermansk, hetzij via de Oostelijke route via Iran en dergelijke.

De kit die ik nu ga bouwen is een recente uitgave van ICM die ik bij Sturmtiger kocht voor 35,99€. Ironisch was dat ze juist een lading ICM producten binnen gekregen hadden en er stak slechts 1 dergelijke truck bij en dat werd dus de mijne zonder discussie. Waarom deze? Zomaar, ik vond hem mooi met die hoepels boven de laadruimte en hij heeft een "steel bed", een metalen laadplatform.

Bekijk bijlage 434403

Bekijk bijlage 434404

De doos is goed gevuld, alles in 1 zak maar je kan zien op de foto dat de stukken lijken door te buigen. Misschien te warm verpakt, ik weet het niet, maar ik behoed mij toch voor eventuele warping, mede door het feit dat het plastiek redelijk zacht is.

Bekijk bijlage 434405

Maar ICM staat garant voor veel details en dat is te zien aan de instructies die heel duidelijk zijn.

Bekijk bijlage 434406

Juist jammer dat er alleen Russische en de aan hen verbonden satelliet staten decals bij zitten maar de truck werd dan ook veelvuldig door hen gebruikt en het is eens iets anders.

Maar we zijn er aan begonnen en mijn vrees werd bewaarheid: er is warping op de chassisbalken.

Bekijk bijlage 434407

Stage 1 is het bevestigen van de bladveren op een chassisbalk en vervolgens het samen stellen van het achterstuk met de trekhaak.

Bekijk bijlage 434408

Stage 6: Verder bouwen aan de tussenstukken van het chassis.

Bekijk bijlage 434409

Stage 7 - 8: Aanbrengen van de vering en andere stukken op de andere chassisbalk.

Bekijk bijlage 434410

Stage 9: Samenbrengen van de beide balken en de tussenstukken. Hier komt de warping duidelijk naar voor vermits de beide balken de neiging hebben aan de voorzijde naar buiten te willen buigen.

Nu nachtje goed laten drogen ...

Wordt vervolgd ...
Spijtig van de vervorming bij zo een mooie kit . De Russen kregen meestal Studebaker trucks die zeer gelijken op Chevrolet en GMC trucks , zie Katayusha , Stalinorgels.Succes. Willy.
 
Lang geleden dat ik hier nog iets gepost heb maar na mijn terugkeer uit Normandië was ik even de schwung kwijt.

Bedankt voor de reacties maar ik heb de indruk dat deze Chevrolet truck soms verward wordt met een GMC truck. Het zijn beide producten uit de General Motors stal maar het verschil zit hem in het laadvermogen. De GMC is normaal gezien een 2 1/2 ton truck (berekend op rijden in alle terrein) en kon tot 5 ton gaan op normale wegen. De Chevrolet die ik nu bouw zit in de 1 1/2 ton klasse.
Uiterlijk zijn ze het best te onderscheiden aan het aantal assen: 2 assen = Chevrolet, 3 assen = GMC. De cabines zijn zeer gelijkend en veel stukken waren standaard voor beide types.
Duitsland had een zelfde gewichtsverdeling met zijn Opel Blitz waar de grote vrachtwagen een 3-tonner was maar de kleinere (waaronder de ambulance) een 1 1/2 ton.

Stage 14 - 17.jpg

Stage 14 - 21: aanbrengen van de assen en begin van de motor.

Stage 22 - 24.jpg

Stage 22 - 24: uitbouwen motor.

Stage 30 - 34.jpg

Stage 30 - 34: Verder uitbouwen van het chassis.

Interior 1.jpg

Stage 45 - 51: Aankleden van het interieur.

Het glad maken van het dak zal wel wat schuurwerk vragen. Alle stukken die deel uitmaken van het interieur zijn ondertussen gespoten in primer en in olive drab. Komt er nu op aan de cabine te sluiten en de buitenzijde mooi glad te maken.

Wordt vervolgd ...
 
Tof onderwerp , benieuwd naar het vervolg en de verfklus.

Greetzzzz Modest.
 
Tijd voor een update:

Cab 1.jpg

Het dak bestaat uit een achterwand, een middenpaneel en de aansluiting op de voorruit.
Veel naden in een dak is niet leuk en dus komt het er op aan om ze zo goed als mogelijk te laten aansluiten. Ik heb eerst het middenpaneel verlijmd met de achterwand, dit in dryfit geplaatst op de rest van de cabine en zo een nacht laten drogen. Daarna heb ik deze verlijmd met het frame van de voorruit.
Hier en daar diende toch iets bijgevuld te worden met putty en voor alle veiligheid heb ik ook een lijn CA lijm aangebracht op de voorste naad.
Het stof op de zetel toont dat er al wat geschuurd is en daarna heb ik er toch nog wat grijze primer over geborsteld om te zien waar er nog fouten zaten.

Cab 2.jpg

Na een nieuwe sessie schuurwerk bracht een 2de laag primer (Spectrum) geen fouten meer naar voor en dus konden we gaan spuiten met Humbrol 155 (spuitbus).

Dryfit 4.jpg

Hier nu met een kleurtje en in dryfit. Ik heb de motor er ook even in geplaatst alsook de radiator.

Dryfit 3.jpg

De motor werd blauwgrijs geschilderd afgaande op kleurenfoto's gevonden op het net. De kit stelt voor deze in staalkleur te schilderen.
Voor de bekabeling heb ik beroep gedaan op 0,2 mm looddraad van Plusmodel.

Dryfit 1.jpg

Er moet natuurlijk nog van alles bijgeplaatst worden.
 
Mooi strak geschuurd Erwin. Ik vind het een mooie truck en heb deze liggen op schaal 1/35.
 
Some good progress made here , seems you got the seams sorted nicely,
 
Er begint vorm in te komen:

Vorm 1.jpg

Vorm 3.jpg

Vorm 2.jpg

Vorm 4.jpg

Vorm 5.jpg

De zitbanken zijn ondertussen ook gemaakt en de wielen hebben een kleurtje gekregen.
Met wat geluk steekt deze dit weekend in elkaar.
 
Je werkt met een flink tempo aan deze kit! Ziet er goed uit, misschien met een mesje de ruitjes nog even nalopen (chromen lijsten).
 
Die oude trucks blijven iets hebben om te zien.
Volg mee.
 
Je heb de gang er weer in zitten (y)
 
Mooi werk. Nadeel van de spuitbus lijkt me dat het niet overal even goed dekt
 
Mooi werk. Nadeel van de spuitbus lijkt me dat het niet overal even goed dekt
Is beetje mijn schuld door een slechte belichting als ik 's avonds spuit maar eventuele fouten worden steeds bijgewerkt.
Op de foto's komen ook fouten naar voor die je in feite met het blote oog weinig of niet ziet.
 
Ziet er fantastisch uit Erwin, echt mooi werk, ik ben er jaloers van. (y)
 
Ziet er goed uit. Weer eentje die op een tweetal weken klaar is zo te zien :unsuree: :winking:.
 
Ik beschouw deze als afgewerkt. Geen kwalitatief hoogstaand werk en showstopper maar ben er best tevreden mee. Tenslotte bouw ik mijn voertuigen als zouden ze deel uitmaken van een privé verzameling; niet om in een dio te fungeren.

Op het einde nog een tegenslag gehad met de decals. De kit voorziet er één met een mooie olifant op de portieren. Ik had, als naar gewoonte, mijn decal mooi uitgesneden maar bij het afschuiven van de decal ging het mis en krulde de zich op; Had deze decal dikker geweest zou ik het misschien nog kunnen redden hebben maar deze is zo dun dat ik hem niet meer kon goed krijgen.
Dus maar een andere decal set uitgekozen en deze maal de decal niet mooi uitgesneden maar in zijn eigen vorm gebruikt.
Hierdoor is de vrachtwagen dus uitgevoerd als zijnde gebruikt aan het 1ste Belorussische front, Polen, Kustrin in februari 1945.

Enkele eindfoto's genomen in het avondlicht:

Buiten 1.jpg

Buiten 2.jpg

Buiten 3.jpg

Buiten 4.jpg

Buiten 5.jpg

Buiten 6.jpg

Buiten 7.jpg

Buiten 8.jpg

Voilà, we kunnen weer beginnen nadenken wat de volgende truck of staff car zou kunnen worden ...
 
Ik vind 'm prachtig Erwin, heel realistisch ogend.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan