Hoofdsponsor

1/35 Cheers!, Normandy '44 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
wat een mooi gebouw daar kijk ik naar uit grt Pascal
 
Slimme toevoeging, ook vanwege het zeer interessante en uiterst zichtbare interieur van zo'n seinhuis. Ik heb wel eens een verlaten seinhuis bezocht en heb foto's van het interieur, indien interesse kan ik wat foto's posten van het bedieningspaneel.
 
Het seinhuis in Simpelveld is een Rijksmonument en er zijn diverse foto's van het interieur in omloop, dat is misschien nog makkelijker.

edieningsinstallatie_-_Simpelveld_-_20384121_-_RCE.jpg

(Courtesy Wikipedia Commons)


Door de grote ramen zal dit dus goed zichtbaar zijn in je diorama. Wil je je niet bemoeien met het interieur (wat veel treinliefhebbers jammer zouden vinden, maar wat wel te begrijpen is vanwege het vele extra werk) dan kun je de ramen met planken dichttimmeren. In de oorlog kan alles he.

 
Hey Roy, je brengt mooie herinneringen naar boven met deze foto want mijn vader is seingever op zo'n blokpost geweest in de tijd dat wissels nog 'getrokken' werden met deze van kettingen voorziene hefbomen. Als ik me niet vergis, dienden de kleinere hendels boven de trekstangen om een zgn. slot op de wissel te leggen. Deze waren gelood en het vergde wat inschrijvingswerk indien ze bewerkt waren. Het bordje met "Denk aan de overweg" is een leuke touch trouwens, moeten we zeker naar het Frans overzetten indien we besluiten de mikmak te gaan scratchen. De ramen dichttimmeren zou erg zonde zijn, en ook een beetje onlogisch, want een seingever had goed zicht nodig om in alle veiligheid te kunnen werken. Je hebt me in een verleidelijk extra projectje verzeild doen geraken, misschien kan ik een en ander wat vereenvoudigen en de suggestie wekken van het interieur ipv. tot in het laatste detail te gaan nitpicken.

Wat een prachtig apparaat, die kleine ronde venstertjes.... :):

Btw. ik herinner me opeens deze nog, een stoffige jukebox en een oude Cola automaat in 1:35 die ik ooit maakte. Projecten in een project, maar zoveel plezier dat ik eraan beleefde.

12230d7b-4df0-47b8-8872-bea6a3675b30_zps8e26ddaa.jpg

19_zpsfbd3f935.jpg
 
Laatst bewerkt:
mhh, dat seinhuis, gewoon om van te smullen... u kennende komt dat wel goed...
 
Man man..,dit topic barst hier serieus uit zijn voegen..wat een uiteenzetting aan info en geschiedenis...knap al die kennis..!!

Grtz yves,
 
Ja die mini-bouwwerkjes herinner ik me nog, prachtig!

Ik denk dat je vroeger of later vanzelf had moeten gaan nadenken over interieur of niet, dus ik onttrek me van alle verantwoordelijkheid wat betreft het eventuele subprojectje :laugh:

Nog wat stof ter inspiratie, zie hier: een indrukwekkende verzameling foto's, filmpjes en documentatie van klassieke seinhuisjes, wissels, interieurs van seinhuisjes, et cetera. Zie hier tekeningen van allerhande apparatuur, voor als je het interieur toch wilt scratchen.

En ter verdere herinnering, een oud filmpje (op bovengenoemde website te vinden) van de seinwachter in actie:

 
En hier een uitleg van hoe het seinhuis precies functioneert. Wellicht handig voor de bouw (hoewel je, te zien aan wat je vader deed, al de nodige kennis zult hebben):


Voor beide filmpjes geldt dat je ze op het forum kunt kijken, maar dan heb je geen ideale kwaliteit. Wil je de details kunnen zien, klik dan op de Youtube-knop en klik in Youtube op de knop 'volledig scherm'.
 
Wow als dat komt dat gaat een juweeltje worden dat seinhuisje
Grt
Marc
 
super gebouwtje, als je dat kan namaken in schaal dan is je diorama in combinatie met de voertuigen die je al hebt gewoon een instant hit
 
Prachtige dingen die je hier te zien krijgt,ben echt benieuwd naar het seinhuis.
Marc S
 
waauw, als je beziet hoe dat vroeger geberde tegenover nu, echt wel maf eigelijk
 
Hey,

Mija... meestal volgen we in stilte, maar is hier weer serieuze koekebak aan het worden. Onzen Guy kennende gaat hij geen uitdaging uit de weg en zal er gescratcht worden....dit met de performante schildertechnieken.....mjan.....smullen die handel.....;) ;) :))
 
Ik zit al te kwijlen bij voorbaat van de bouw van het seinhuisje. Ik heb ze heel vaak gezien, de oudste waar ik in mocht/kon was een relaisseinhuis en geen elektro-mechanische. Mocht ik alleen van afstand naar kijken. Heel veel succes
 
Mooi seinhuis en zeker een aanwinst op het diorama.
 
Bedankt voor alle toffe reacties jongens, ik heb zo het idee dat jullie woorden een boost zullen zijn voor het welslagen van dit grote project.

Maarrrr...vandaag heb ik twee keer een schrikmoment beleefd.
Het eerste deze morgen, toen ik mijn dryfit Platformwagen tegen mijn locomotief plaatste met de bedoeling de buffers ten overstaan van mekaar te controleren. En wat bleek ? Dat mijn schrik werd bewaarheid, de wagenbuffers komen omgerekend zo'n 17 cm hoger dan de locomotiefbuffers ! Dus wat heb ik gedaan ? Inderdaad, lekker lopen sakkeren en daarna beginnen checken op de realiteit, wat ik beter eerst had gedaan, want wat vond ik hieromtrent :

ONLY FOR REFERENCE PURPOSES !
railway-wagon-buffers-22400229_zpsqkmrurfc.jpg
ONLY FOR REFERENCE PURPOSES !

ONLY FOR REFERENCE PURPOSES !
ive-buffers-as-seen-at-grosmont-ed9a3y_zpszaqvyhrs.jpg
ONLY FOR REFERENCE PURPOSES !

Verschillen in bufferhoogte lijken hier geen probleem te vormen maar toch zal ik dit verder uitzoeken, ik blijf echter optimistisch.

Het tweede schrikmoment kwam er toen ik een e-mail opende van mijn modelspoorvriend die een foutje had gespot op een foto van mijn WR360, ook met betrekking op de buffers. Het zit namelijk zo dat elk spoorvoertuig een bolle en een platte buffer heeft, een platte buffer komt zodoende altijd terecht tegen een ronde. Nu is er toch wel een ezelsbruggetje zeker, en ik plaats het in vet zodat iedereen het heeft gelezen en niet in de fout gaat zoals ik.

De drie R-renregel !

Met de Rug naar de wagen is de Rechtse Rond !

"Fijn" nieuws want Trumpeter en Sabre schenen het andersom begrepen te hebben ? Mijn hartverzakking was gelukkig van korte duur want een kwartiertje later had ik alle buffers gecorrigeerd door ze om te gooien.

Nu volgen foto's van de spuitwerken welke ik maakte VOOR de correctie, pin je dus niet vast op de buffers.

Eerst een laag Tamiya glanzend zwart, dit hecht beter dan een matlaag als grondlaag.
8_zpsjccb01hs.jpg

Daarna een vuile, donkere bruintoon, mix van Tamiya mat Roodbruin + Tamiya glanzend zwart, iets satijniger.
7_zpsucir1sfw.jpg

De houten balken in grijstonen, nonchalant opgespoten.
9_zpsfwpmglwr.jpg

De plekken waarop de draaistellen worden bevestigd gemaskeerd en de onderzijde op dezelfde manier als de bogies gespoten.
11_zpsswwgaxlz.jpg

Een vleug iets lichtere verf van bovenaf gespoten voor het schaduweffect.
12_zpsflogir5s.jpg

Zeer dunne verf overigens zodat de kleur niet te zeer dekt.
13_zpsf8vbxgsk.jpg

De linker voor de lichtere kleurtoon, de rechter erna.
14_zpsp9pjsgj2.jpg

15_zpsa0pxfxmf.jpg

Alles goed gemaskeerd en gespoten, eerst met een donkergrijs, mix van Tamiya glanzend zwart + Tamiya glanzend wit.16_zpszzbnlfha.jpg

Daarna vanuit de hoogte naar beneden een lichtere grijstoon, bestaande uit een merendeel aan Tamiya glanzend wit.
17_zps9sw7txyt.jpg

Om deze sessie af te sluiten heb ik een vuil stoflaagje opgebracht onderaan de zijpanelen, om alvast wat verbinding te maken met de draaistellen.
18_zpsortmvt3c.jpg

Tot zover de gedane werkjes, morgen ga ik verder met dit resultaat.
19_zpsclfkdgo4.jpg

Sorry voor de monsterupdate jongens, maar ik wilde jullie de drie R-renregel etc. niet onthouden.

Tot snel.
 
jaja, dat kleurwerk ziet er mooi uit man, en weer wat bijgeleerd over treinstellen ook :D
 
Dank jullie wel, ook nog zo laat op jongens ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan