Hoofdsponsor

1/50 bouwverslag oseberg billing boats

Status
Niet open voor verdere reacties.
@ fred: bedankt voor de foto.
@wim: ik heb het kunnen drogen nadat ik het gesplit had, het spreekt vanzelf dat het maar dunne takken waren ( max. 2 cm diameter) of 2 jaar oud.
 
moooi hoor johan dat je dit er ook bij maakt . ben weeral benieuwt hoe het er uit gaat zien ;)
 
dank zij het slechte weer dan toch nog een dag verder kunnen werken aan de Oseberg ;)

hier een tussenstand van de werken.


attachment.php


de banken zijn nog niet klaar en ze staan nog niet op hun plaats.

attachment.php
 
Heb je nog met die kopertape gestoeid?
De banken zien er wat grof uit. Weet niet of ik ze mooi vind maar ja ze zijn nog niet af en het is jouw model. Wacht het af.
 
Zijn de banken/kisten historisch Johan, ik heb daar nog niets over gevonden.

Fred
 
@lightning strikes : ik heb een winkel in Antwerpen (Deurne) gevonden die tyffani materiaal verkoopt maar ik moet er wel eens langs komen (het is niet bij de deur).
@fred: dit heb ik gevonden op het internet : oseberg box chairs
de zitting zou in geweven touw zijn.

http://www.vikinganswerlady.com/wood.shtml

attachment.php


andere bronnen spreken van een "stargazer " chair die mobieler is , en rond die tijd een eerste maal zou ontworpen zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
attachment.php

hier heb ik een poging gedaan om een "stargazer" stoel na te maken.
let op de schuine rugleuning , die het roeien moet bevorderen.
 
Die website kon ik nog niet Johan, daar staat inderdaad veel informatie op.
Leuk die "stargazer" nog 29 te gaan?

Fred
 
attachment.php

vandaag veel tijd besteed om de uiteinden van de boot te verwijderen omdat billing boats een fout heeft gemaakt en de beide kopstukken te dik zijn.

attachment.php

de 1° zijde ziet er o.k. uit.

attachment.php

ook de 2° kant is klaar.

ik kan nu de sierstukken aanbrengen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, dat is nogal een werkje he Johan.

Fred
 
u mag er zeker van zijn. van 9h30 tot 16h00 met een kleine middag pauze.........
 
Een heel werkje Johan, maar het loont uiteindelijk wel de moeite.

Mooie roeistoelen ben je aan het maken trouwens. Nu heb ik die website ook bezocht en er stond geschreven (zoals ik het lees) dat er één 'chair' was aangetroffen. Wat zijn je plannen?
 
in eerste instantie dacht ik er aan om 30 stoelen te maken, maar..... is dit relevant ?aan de andere zijde denk ik dat de roeiers toch ergens moesten op zitten , maar waarop ?
de zoektocht gaat verder, hopelijk heb ik een oplossing voor september.
 
Johan, ik vroeg het omdat ik dacht dat je het zo authentiek mogelijk probeerde te maken. Omdat het een begrafenisboot was begreep ik even niet waarom er zo veel stoelen voor roeiers bij kwamen. Ik wacht rustig je beslissing en de verdere bouw af.
 
vandaag heb ik de achterste sierkrul bewerkt,

in eerste instantie heb ik versterkingen aangebracht

attachment.php


daarna is hij op zijn plaats gezet, maar de fijne afwerking moet nog gebeuren.

attachment.php


ook de soepketel is klaar, ik heb die gemaakt als extra documentatie.

attachment.php


ten slotte een overzicht van een beetje van alles.

attachment.php


bij die houtsoorten ziet u rechtsonder taxus , zowel in ruwe toestand als in geschuurde toestand.
linksboven is het notelaar
 
ziet er weer piekfijn uit en nu krijg ik tog wel goesting in een kom soep zeker . de vikings waren echte mannen die gingen op hun helm zitten als ze roeide ;)
 
attachment.php
attachment.php


bij BB moet men overal stukken afschuren die te dik zijn of te lang en te breed . nu moest ik de boeg en de achterkant van de oseberg versmallen om er de sierstukken op te monteren, gelukkig is Fred al voor geweest (met de zelfde problemen) anders zou ik serieus beginnen twijfelen....
 
Vind jou sierlijsten wel mooier dan de mijne :angry:;)
Hoe heb je dat gedaan Johan?

Fred
 
Dat is supper Johan, niet alleen het schip maar ook je uitleg Applaus
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan