Zoals beloofd laat ik nu zien hoe ik de beplanking van de romp aanpak. Een stukje terug kun je zien hoe het mis kan gaan
en verderop hoe ik weer opnieuw begonnen ben volgens de "bandenmethode".
Ik voeg steeds, om en om, een gang (rij) planken toe aan bakboord en stuurboord. Dit om kromtrekken van de romp te voorkomen.
Allereerst bepalen waar de plankjes moeten komen volgens het gekozen patroon:
Bij de rode kruisjes op de spanten dus. Vervolgens de latjes aftekenen en op lengte snijden.
Daarvoor gebruik ik gewoon een scherp hobbymes, van snijapparaten krijg ik de zenuwen ...
.
En mijn snijmat is niet meer de jongste ..... net als ik
.
Voor ik ga verjongen bepaal ik met een hobbymesje eerst in welke richting het hout zich het beste laat schrapen. In die richting zet ik een kruisje bij een uiteinde. Deze kant van het plankje plaats ik later richting boeg. Dan weet ik dat ik later altijd naar de boeg toe moet schrapen.
Dit zijn de hulpmiddelen die ik bij het verjongen gebruik:
Het genoemde (oude) platte hobbymesje en een wetsteentje. Verder een digitale schuifmaat om de vorderingen te meten en te controleren. Zo'n digitale kan ik iedereen aanbevelen. Dat leest veel sneller af dan een analoge, bij mij gaan daar de streepjes voor de ogen dansen
.
Wel het laatste cijfer (0,01 mm) met een flink korrelje zout nemen! Ik hanteer zelf een marge van 0,05 - 0,10 mm.
Verder grof schuurpapier (korrel 80) en een een verfroerstokje rondom beplakt met hetzelfde schuurpapier. Met alleen schuurpapier gaat de bewerkte rand toch vaak "golven". Met zo'n stokje kun je het redelijk recht houden over een flinke lengte. Ook is het later een handig hulpmiddel om de romp bij te schuren. Moeilijke stukjes zijn beter te bereiken dan met een schuurblokje, zeker omdat je ook een hele smalle kant hebt.
Maar eerst de plankjes even in warm water laten weken. Dan gaat het bijwerken sneller en vooral: geeft minder stof! Belangrijk als je, zoals ik, slechte longen hebt maar vooral verstandig voor iedereen.
Op een A4-tje heb ik op 4 lijnen de afstanden van de spanten uitgezet en de spanten van boeg tot achtersteven genummerd. Vier lijnen omdat ik in iedere gang 4 planken gebruik. De lijnen overlappen elkaar omdat het patroon van de planken steeds verspringt.
Na iedere band die ik gevuld heb ga ik voor de volgende band op iedere spant de benodigde breedte van de plankjes bepalen. Deze breedte noteer ik bij iedere spant.
En nu maar schrapen en schuren ........en vooral meten, meten, meten. Valt mee hoor, voor de plankjes in dit voorbeeld had ik minder dan 20 minuten nodig. Zorg er wel voor dat je steeds dezelfde kant van de plank bijwerkt, dan krijg je steeds een "rechte" kant die aansluit op een bewerkte. Ik werk steeds de kant bij die niet naar de kiel gericht is.
Dit is het resultaat:
De plankjes lijken niet recht bijgewerkt maar dat komt door de schaduwwerking en het bobbelige papier. Ik leg er ook steeds natte plankjes op
Dan de planken een tijdje in water laten weken. Het klemmetje dient om planken van dezelfde gang in de juiste volgorde bij elkaar te houden.
De plankjes laat ik nat in vorm op de romp drogen. Alleen voor hele sterke krommingen gebruik ik een hulpmiddel, de z.g. "soldeerbout". In dit voorbeeld om de bijna haakse kromming bij de achtersteven verkrijgen.
In 30 seconden zat deze bocht erin. Het hout moet wel goed nat zijn en de bout moet blijven bewegen anders krijg je schroeivlekken.
Vervolgens bevestig ik de plankjes met punaises op de romp en laat ze drogen. De droogtijd is afhankelijk van het gebruikte hout maar minstens een paar uur.
Om de spanten en vooral mijn vingers
te sparen boor ik met een handboortje gaatjes van 1 mm voor.
Op deze foto is duidelijk een kier te zien. Dit komt omdat de romp hier sterk rond loopt en de plankjes op de spant tegen elkaar liggen en naar buiten toe uiteen wijken. Dit lossen we op door na het drogen de aansluitende rand van het nieuwe plankje zorgvuldig af te schuinen totdat het zonder kier past.
Nu kunnen we de plankjes vastlijmen. Voor de langsnaden gebruik ik witte houtlijm D2 van Bison. Deze blijft soepel en vult de naden op. Voor de bevestiging op de spanten gebruik ik UHU hart. Dat droogt vrij snel zodat er minder kans op verschuiven is. De planken zet ik weer vast met punaises maar dit keer ook met een batterij lijmklemmen.
De aandachtige lezer ziet dat er geen spijker/nagel aan te pas komt. Daarvoor heb ik maar een advies:
in de kliko met dat spul. Je hebt er alleen maar last van ....... bijv. met schuren, ze veroorzaken snel lelijke knikjes en ze zijn absoluut niet op de juiste schaal.
Dit is dan het resultaat na een dag uitharden:
Na ieder gang werk ik meteen de verse naad bij met een schraapmes en schuurpapier. Dan hoef ik later me niet uit te sloven in het in een keer schuren van de romp. Op deze manier hou je ook het overzicht en loop je minder risico om gaten in de romp te schuren. Ook laat ik het hout een paar keer opzwellen door het goed nat te maken, als het weer droog is herhaal ik de schraap- en schuurbewerking.
Na verloop van tijd (in dit geval 11 gangen) smeer ik het oppervlak met een kwastje goed in met flink verdund kneedbaar hout, op waterbasis natuurlijk. Kies daarbij een kleur die goed past bij het gebruikte hout. Als dit goed uitgehard is (24 uur minstens) voelt het oppervlak aan als schuurpapier ....... Ik schuur het dan weer vlak met achtereenvolgens schuurpapier korrel 80, 120 en 240. En als laatste met schuurwol (een simpele huishoud pannenspons). Op deze manier worden alle gaatjes en kiertjes netjes opgevuld en krijg je weer een glad oppervlak. En dat zonder dat je weer een flinke laag van het hout afhaalt. Gebruik hier wel mondbescherming ...... is erg stoffig!
In dit voorbeeld heb ik die laatste bewerking uitgevoerd net voor het aanbrengen van deze planken.
Naar vorig fotoverslag
Naar volgend fotoverslag