Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Bouwverslag H.M.S. Victory 1765 van Artesania Latina [!]

Goed te zien dat je veel zorg aan de romp hebt besteed Jan.
De donkere kleur van de plankjes staat erg goed.
 
Dank je Wim. Vandaag is er in een ander Victory topic toevallig een discussie geweest over wanneer te schuren. Ik doe dat nu eenmaal meteen al na het aanbrengen van de plankjes. De romp is nog niet af.
Die kleur is gewoon de naturel kleur van het geleverde hout. En ik ga er later koperen platen overheen zetten ...... denk ik nu. Maar deze romp is wel een mooi oefenobject om het beplanken goed onder de knie (of in de vingers) te krijgen.
 
je beplanking ziet er erg goeg op jan nog een paar weken door bijten en ze is dicht ;)
 
Hoi Jan,

Ziet er goed uit, kan bij jou mooi afkijken van de beplanking onder, komt mooi uit als ik zover ben.
 
Ik schuur zo snel en zo vaak als mogelijk. door het schuren, met natte houtlijm, krijg je ook een sterke verlijming/binding. Kromtrekken is dan ook nauwelijks mogelijk. Vult ook de wachttijd want nieuw verlijmde planken kunnen mooi drogen terwijl je een ander stuk bijschuurt.
Heb toch al vele leuke klemtechnieken gezien op dit forum. Blijkbaar hou jij het bij klemmen. Mooi gezicht.
 
Ik ben een aanhanger van het KIS-principe: keep it simple. Voor dit schip met deze rompvorm, dit formaat en deze houtkwaliteit kan ik volstaan met klemmen en punaises. Alleen is er bij de laatste rijen planken geen ruimte meer voor klemmen. Dan gebruik ik de handigste uitvinding van de 20e eeuw: paperclips.
Ieder romp is weer anders, bij de Bounty zijn er "echte" spanten. Deze zijn te kwetsbaar voor punaises maar daar kun weer wel klemmetjes op zetten. Daar heb ik ook paperclips gebruikt.
Mijn eerste drie rompen waren een stuk kleiner, dan is er weinig ruimte voor klemmen. Daar heb ik dan ook spantouwen en spietjes gebruikt wat ik erg omslachtig vind. Heeft dan ook niet mijn voorkeur.
Voor de rest probeer ik ook zo snel mogelijk de latjes voor 95% goed aansluitend op de vorige te krijgen. Daarbij geef ik de voorkeur aan schrapen en probeer zo weinig mogelijk te schuren.

Het allebelangrijkste blijft: kies de methode die je zelf het prettigst vindt!
 
Ha Pilatus,
Niet wijsgerig bedoelt maar het is KISS!
Keep it simple stupid :laugh:
Yep. Ben het met je eens. Ik heb tot nu toe spanbanden gezien, gordijnrails, klemmen, punaises etc. Ik gebruik, al eerder gemeld, post elastieken en Mah Jongg blokjes :nowink:
Deze zet ik onder de elastieken om meer druk te krijgen op buigingen, dus voor tegen de spanten. Om de spanten tegen elkaar aan te drukken gebruik ik die blauwe klemmen die in mijn Yamato verslag te zien zijn.
De paperclips ken ik niet. Hoe? Foto?
 
Heb ik geprobeerd. Leverde te weinig druk op om de sterk gebogen, stugge notenhouten latjes van 2 mm dik op hun plaats te houden. En het opschuiven van die paperclips is minder werk dan punaises prikken.
Die klemmen op je bovenste foto heb ik ook (veel ...) maar kon ik hier niet gebruiken omdat een kant open is en dan heb je uiteraard geen houvast.
 
Voor ergere krommingen gebruik ik die Mah Jongg blokjes. Lego kan natuurlijk ook. De Yamato heeft niet echt erg gebogen krommingen en de planken zijn geen notenhout maar meer waaibomenhout, denk ik. Die zwarte klemmen zijn soms ideaal alleen die stomme oranje dingen floepen wel eens weg. Te zacht materiaal. Loodrecht gaat prima maar even schuin niet. Deze zijn handiger.

attachment.jpg
 
Het gat dat op de vorige foto's nog te zien was is nu voor de helft gedicht. Tenminste op deze foto's, in werkelijkheid ben ik al weer wat verder. Hier zijn er aan weerszijden nog 6 rijen plankjes te gaan.
Na betere bestudering van de plannen blijkt dat de berghouten bij voor- en achtersteven toch verder gekromd omhoog lopen dan ik eerst dacht. Daarom heb ik het verjongingschema wat aangepast. Ook de eerste 4 gangen onder het laagste kanondek ga ik nu iets verjongen. Komt bij de boeg goed uit want daar had ik nog maar weinig ruimte over. Zo ziet het er nu uit:

attachment.jpg

Het verloop van de spanten heb ik ook al afgetekend. Later heb ik dat nodig voor het aftekenen van de geschutspoorten en nu kan ik de spanten nog zien ......

attachment.jpg

attachment.jpg

De kromming van de planken bij de achtersteven loopt ook lekker:

attachment.jpg

Bij de boeg zie je dat daar de 2e band al vol zit terwijl er nog 2 planken in zouden moeten. Dat komt door het aangepaste verjongingschema. Ook bij de achtersteven is dat het geval.

attachment.jpg

Tot slot iets wat me opviel: die speciale vorm onder aan de boeg (in de rode ellips). Waar doet die aan denken?

attachment.jpg

Kan aan mij liggen maar ik zie overeenkomsten met de cockpit / neus van een boeing 747, ruim 200 jaar eerder. Toeval?

Al met al lig ik wel op schema om de romp op de ledendag volledig gesloten te kunnen laten zien.

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De beplanking zit er toch strak op Jan en jou kennende is die romp as zaterdag gewoon dicht en afgewerkt.

Zou het toeval zijn (als toeval bestaat :) ): Een Jumbo moet met zo min mogelijk luchtweerstand kunnen vliegen en een schip moet ook met zo min mogelijk weerstand kunnen varen....
 
Pilatus/Jan,
Ik heb zo lopen denken. Kunnen we niet de ideale klem ontwerpen al dan niet in combinatie van een werf/bouwplank. We, bouwers in het algemeen, hebben veel truukjes in huis om bestaande klemmen te gebruiken of te misbruiken. We moeten toch in staat zijn de verschillende klemvormen en hulpmiddelen die we gebruiken om te vormen tot de ideale klemmer. Scheelt veel werk. Nu rotzooien we aan en meestal werkt het of net niet.
Zo gebruik ik die elastieken omdat die de complete rondingen van de romp volgen wat "stijve" klemmen niet doen. Dat dit niet helemaal perfect is, is mijn gebruik van Mah Jongg blokjes voor extra druk op speciale plekken. De stiekjes houden de ingelijmde planken mooi tegen de spanten gedrukt maar dan moeten de planken via een ander systeem tegen elkaar geduwd worden met punaises, klemmen of paperclips. Zullen we daar eens over stoeien in de vrije tijd?
Thinking...........:dry:
 
Dank je voor de uitnodiging. Maar mijn antwoord is nee, liever niet :(, werktuigbouwkunde is absoluut mijn ding niet .... daar word ik alleen maar zenuwachtig van. En ik werk al in een omgeving waar ingenieurs dik gezaaid zijn. Dat is leuk maar je komt soms zo moe thuis dat ik denk: nu effe niet!
 
Okay. Was maar een idee. Maar dit is geen werktuigbouwkunde maar hobbybouwkunde.
Ga toch eens zelf nadenken. Heb wel wat ideetjes.
No problemo.
 
Hoi Jan,

De beplanking ziet er goed uit, ik hoop dat ik het er ook zo af breng.
 
Voor degenen die het gisteren niet gezien hebben ....... en ook voor allen die het wel gezien hebben :).
De romp zit dicht! De bovenste 12 gangen notenhout moeten nog wel wat afgevlakt worden. Daar zitten nog wat bobbels in. Ook zit er bij de derde spant bij de boeg nog een iets te uitgesproken knik, hoewel je dat alleen bij een bepaalde lichtinval ziet .....
Dat halen we er nog wel uit. Verder gaat deze dame even de ijskast in, het wordt echt tijd om de Bounty te voltooien.
Misschien af en toe nauwkeurig een geschutspoort aftekenen en uitsnijden.
Ik moet er niet aan denken dat je een gat op de verkeerde plek maakt :@.

Het resultaat tot nu toe:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Naar vorig fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Had het gezien Jan :yup: en het zag er goed uit.
Wat die bobbels en knikje betreft....dat zijn maar details ;) komt wel goed.
 
Mooie basis om mee verder te werken, ik heb eerlijk gezegd de bobbels niet gezien.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan