Hoofdsponsor

Bouwverslag EV05 'Princess Olayinka' (ex HD21) [DONE]

  • Onderwerp starter Droopy'ke
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Schitterende foto's Droop!
Voor de maidenvaart ligt ze al heel netjes in het water. Zoals je zelf al zei mag ze nog iets dieper en rechter en dan is het helemaal top!

Het filmpje is ook geweldig.
Het lijkt er wel op dat de aspect ratio van het filmpje niet helemaal klopt, het beeld lijkt iets verticaal opgerekt?

groeten, Rinie
Bedankt Rinie,
Er moet nog heel wat gebeuren eer ze écht perfect in het water zal liggen, maar daarom is dit dan ook maar een testvaart, hé. :D
Het echte uitbalanceren kan ik maar doen eens de bomen en de netten zijn bevestigd.

De aspect ratio van het filmpje klopt volgens mij wel maar ik kan me goed inbeelden waarom je dit vraagt: naar aanleiding van de beelden als het model naar de camera toevaart?
Je krijgt inderdaad deze indruk omdat de boeg van de EV05 nogal slank én hoog is. De close-up en het lage camerastandpunt (nét boven de waterspiegel) zal dit gevoel nog extra in de verf hebben gezet. ;)

Ik moet wel toegeven dat ik niet teveel tijd en werk in de montage heb gestoken. Alles is rap-rap in elkaar gestoken.

Bij de officiële tewaterlating word er een andere (lees: 'grotere') film gemaakt. ;)


Droop
 
@ Ronny:

Ik was het bovenstaande aan het typen toen je hier reageerde.
Ik denk dat de antwoorden die ik Rinie heb gegeven tevens jou ook hebben beantwoord. :D


Droop
 
das zeker dade.
vertaald,dat is zeer zeker waar.
ronny
 
De stabiliteit is echt alles voor een varend scheepsmodel, Michel.
Ik mag er niet aan denken wat er zou gebeurd zijn moest ik op het vaarwater over een golf zijn gevaren en daardoor een batterij een ietsie zou zijn verschoven... ... .:unsure:

Nee, dit was het me ook niet waard. Daarvoor heb ik al teveel mijn hart en ziel in dit project gestoken.


De winch ga ik nu opzij leggen want waarschijnlijk komt er ooit nog een vissersschuit (als ik ooit terug plaats heb om m'n modellen te stallen :8 ).




Droop

Ja,dat is inderdaad echt balen.Eigenlijk wel zonde dat je nu de lier niet kunt gebruiken.Maar veiligheid(ook op schaal)gaat voor.En er is nog een voordeel,nu lopen de kansen weer op dat er nog een vervolg project komt...

Zonde om dit systeem te laten liggen,he Luc:laugh:...

Geeft wel een mooie impressie zo in de tobbe,beetje romantisch nu op de badkamer samen met moeder de vrouw:P

Ron.
 
wat een schatje droop zeer mooi. 8)
gelukkig was het vandaag idiaal vaar weer en heb je geen halsbrekende toren moeten uithangen om het ijs stuk te kloppen.

ik ben sprakeloos :8:8:8:8
 
Je hebt een prachtige dag uitgekozen voor de trip droop, goed nieuws dat alles goed gegaan is, ziet er al prachtig uit
 
Lijkt mij een zeer geslaagde dag vandaag voor Luc en zijn meter8) Maar Loop je niet het gevaar als je de boot achter dieper legt dat het stuurhuis schuin naar achter gaat hellen?
 
Wat een prachtig prinsesje op het water ApplausApplausApplausApplausApplaus

Op de foto's en het filmpje ziet ze er net uit alsof het een 1/1 schip is.

Ik vind het heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel heel knap dat ge zoiets moois kunt maken :)

Groeten, Pascal
 
Droop, ik zit steeds maar te denken aan de winch die je niet kunt inbouwen. Dat vind ik zonde.

Maar ik weet misschien wel wat je kunt doen om dit er toch in te kunnen bouwen. Dat is idd laten zakken in het winch huisje. Dan hoef je alleen daar de bodem er uit te halen zodat je daar een bakje in kan zetten. Dan is het in het geheel te plaatsen maar dan een verdieping lager.

Verder een rigoureuse aanpak maar dat is de masten ligter van gewicht maken. Dan geen messing gebruiken maar kunststof. Dat zal denk ik een stuk lichter zijn in gewicht.

Denk er eens over na. De eerste optie is denk ik toch het overwegen waard denk ik.
 
Hey hey Luc,

je Princes ziet er schitterend uit. Mooie foto's en een filmke waar ne mens rustig van wordt...

Ik ben vandaag na een lange winterstop voor de eerste keer dit jaar weest vliegen. 'k Kan je verzekeren dat ik stond te bibberen van onzekerheid. Ga ik het nog wel kunnen vraag je je constant af. Nu het is gelijk met fietsen... je verleert het nooit, maar de eerste keren na een lange stop is het letterlijk zwalpen. Ma, het vlieggevoel kwam al snel terug in mijn vingers.

Maak je boot maar goed stabiel hé, zodat hij tegen wat wind kan als ik er met de Alouette boven kom hoveren ter inspectie van de visvangstquota :wub:

Heligroeten,

Nick
 
Prinses ziet er pragtig uit , foto's zijn goed gelukt het filmtje krijgt ge mooilijkscherp is waarschijnlijk met foto camera gefilmd, heb dat zelf ook al ondervonden dat automatisch scherpstellen voor die toestellen niet altijd gaat. Was gisteren op een muziek avondje waar iemand met proffessionele apperatuur aan het filmen was, dacht dat is de moment om vragen te stellen. Aut scherpstellen gebeurt op het contrast in het beeld , aangezien het water erg stil was en de afstand steeds varieerd verliest die aut scherpstelling af en toe zijn houvast :unsure::unsure: met resultaat onscherpte , Voor de rest niets dan lof ApplausApplausApplaus
 
Laatst bewerkt:
Back in business

Iedereen dank voor de lovende woorden.
De schipper en z'n bemanning voelen zich ten zeerste vereerd. :D


Update

Ik heb naar aanleiding van de posting van Rik en een pb'tje van Ronny de winchsituatie eens opnieuw bekeken en dit heeft me dan doen besluiten om toch eens een poging te wagen om de lier helemaal onderdeks te gaan inbouwen.
Na enig meetwerk zag ik dat ik de winch maar liefst 6 cm (!) lager kon plaatsen.
Ik heb dan eerst de deksteunen waar nu alles op bevestigd was uitgefreesd zodat ik een grotere opening verkreeg waardoor ik de lier naar beneden kon plaatsen.

1_DSCN9189.jpg
Hier zien we het uitgefreesde gat en de winch steunt nu op het motorframe en een ballestblok.
Onderaan het platform waarop de winch was geplaatst bevonden er zich ook nog enkele houten steunen.
Die heb ik dan ook verwijderd zodat ik terug een goeie 5 mm diepte kreeg.


1_DSCN9191.jpg
De winch zal met Tec 4 op z'n plaats gehouden worden.
Daar de kabeltrommels nu lager zitten ben ik verplicht om een systeem met geleidewielen te maken langswaar de kabels terug op één lijn met de uitgangen in het winchhuis komen te zitten.
Ik kan weer met m'n draaibankje gaan spelen: Joepie! :D

De badtest met de nieuwe plaats van de wich gaf gelukkig een positief resultaat: de EV05 ligt terug als een rots in het water.



Dit kunnen we nu kort samenvatten: Droop is back in business!



Wordt vervolgd,



Droop
 
droop,
dat is het,zes centimeter zakken waw je zal eens zien wat voor een verschil dat geeft op het slingeren van het vaartuig.
als ge een rol sisteem ontwikeld voor de kabels,zorg er dan voor dat er een opstaande rant aan de rol is of het zou wel eens kunnen dat ge in de knoei geraakt door dat de kabels van de rol lopen,ge weet wel wat ik bedoel
ronny
 
Zo, net terug van de werf en ik kan zeggen dat de operatie geslaagd is.


Een kijkje:


1_DSCN9192.jpg
Ik had nog enkele plastieken velgen liggen en die zouden perfekt dienst gaan doen als kabelgeleiders.
Per as (één per twee kabeltrommels) heb ik dan twee velgen gemonteerd.
Op de foto zien we de bovenste as met velgen voor de grote trommels en daaronder de as voor de kleine trommels.
Daar de afstand tussen de kabeltrommels en de uitgangen nu enorm vergroot is, moest ik zorgen dat tijdens het af- en oprollen van deze trommels, de velgen tevens als geleiders konden dienst doen.
Dit wil zeggen dat de velgen de baan van de kabels ten alle tijde moesten kunnen volgen.

Als we nu terug kijken naar de foto dan zien we dat de rode pijlen de baan voorstelt van de kabels die op de grote trommels zitten en zien we tevens dat het geleidewiel dat zich daarover bevindt, nu dezelfde baan neemt als deze kabels.

Hetzelfde zien nu met de gele pijlen van de kleine trommels.

De borgmoertjes die aan weerskanten van de geleiders zijn bevestigd, dienen uiteraard als geleiderstoppers.

Het klinkt misschien allemaal een beetje ingewikkeld maar het systeempje is eigenlijk poepsimpel.





1_DSCN9193.jpg
De halfronde dwarsverbindingen over de geleiders moeten er voor zorgen dat de kabels niet van de geleidewielen kunnen aflopen.



En nu gaan we eens kijken om alles elektronisch te schakelen.

Ik denk dat ik de winch op 6 volt ga laten werken en dat de motoren via elec. snelheidsregelaars zullen gecommandeerd worden.
Greko (de bouwer van de winch) heeft me ook verzekerd dat de motoren tevens een spanning van 12 volt aankunnen.
Dus, daar ga ik nog eens een kleine studie van maken. :D

Maar da's een verhaal voor later.


Wordt vervolgd,




Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Droop,

D'as heel goed nieuws ^^ Ik vind het geweldig dat ge een oplossing voor de winch hebt gevonden.

Groeten, Pascal
 
Amai ik heb een heel deel moeten bijlezen.

Gelukkig is er een goede oplossing eruit gekomen.

Dacht eigenlijk direct aan het verwijderen van het lood in de romp en er een ballastbom van te maken.Maar dit is gemakkelijker.
 
hoi,droop
dat is nu wat ik bedoelde,
simpel maar het werkt naar behoren.
bouw ze droop
groetjes,ronny
 
Ha, zo kennen we Droop weer! Schitterend, zo is je Princess weer 'volledig', en krijgen we de kans ze ooit eens echt werkend te zien!
 
De badtest met de nieuwe plaats van de wich gaf gelukkig een positief resultaat: de EV05 ligt terug als een rots in het water.

Wij zijn heel blij voor je Droop. Nu zal ze toch nog in volle glorie gaan varen en vissen.

Ik zag vorig jaar imand op het strand bij bergen met een heus schaalmodel vissen op garnalen. Hij had in een mum van tijd een gehele emmer vol. Dat zou jij ook moeten kunnen met deze. Die ik toen zag was zeker kleiner.

Is dit schip en verf dan ook zoutwater getest. Is leuk om zo op het strand in van die volgelopen waterbanken te vissen. :laugh:
 
Mooie oplossing Droop. Nu moet je wel een nieuwe winch bestellen voor je volgende schuit :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan