Hoofdsponsor

Bouwverslag EV05 'Princess Olayinka' (ex HD21) [DONE]

  • Onderwerp starter Droopy'ke
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hahaha, ik was op zoek naar die foto maar Rinie was me te vlug af.
Maar zoals jullie reeds gezien hebben, komen de 1:1 ladders ook niet helemaal tot bovenaan, hé? :nowink:

Je zou me veel geld mogen bieden, maar ik denk niet dat ik midden zee, op zo'n deinend schip op die achtermast zou gaan klauteren. :nowink: :laugh:


Rinie zei:
Heb je al een nieuwe datum geprikt voor de maiden trip?
Als alles naar wens gaat, dan zou volgende zaterdag hét grote moment moeten zijn, Rinie. ;)



Michel zei:
Ja wadde, ik denk dat jij onder invloed van xtc bouwt Luc! Wat een tempo zeg, ik snap niet hoe je dit voor elkaar krijgt.
Het tempo ligt nu inderdaad wat hoger omdat straks het tuinseizoen er terug aankomt én omdat we nu eindelijk onze woning binnenin gaan verfraaien.
Dus, binnen enkele weken zal de bouw van de EV05 een beetje op z'n g*t gaan liggen. :P



Droop
 
... ...Dan vind ik het ook, maar dat is persoonlijk, mooier om de railingen wit te houden. Zoals het orgineel.
Daar zat ik ook een beetje mee in de knoop, Rik.
maar ik heb toen heel bewust gekozen om de railingen ook dezelfde kleur als de mast te geven en wel om die reden:

1_DSCN9140.jpg

Als je naar het schip kijkt dan zie je nu dat de hoger gelegen railingen van zowel de portaal als de achtermast dezelfde kleur hebben als de mast waarop ze geplaatst zijn.
Alle lager gelegen railingen (achterdek, stuurhuis) hebben een witte kleur.
Deze uniformiteit vind ik nu zeer mooi.
Moesten nu de railingen op de achtermast een witte kleur hebben gekregen, dan was de eenheid gebroken.

Maar uiteraard is dit een persoonlijke smaak. ;)^^



Droop
 
Ik snap je afweging heel goed Droop. En natuurlijk is dit een persoonlijke keuze.
 
Ik heb dit bouwverslag in stilte gevolgd, maar het is echt de moeite hoor, proficiat!
 
Mmmm....omdat je dan langzamer gaat werken eraan,krijgen we wel meer tussenstapjes te zien he:P?.

Das weer een voordeel.

Ron.
 
vlaggen.

Hahaha zo had ik het nog niet bekeken, Ron. :laugh::laugh:


Ik ben ondertussen begonnen met het maken van de vlaggen:

belgie-k.png
Als eerste komt de driekleur.



oostvlaa.png
Dan komt de vlag van Oost Vlaanderen.


Voor de rugzijden heb ik deze 2 vlaggen ook in spiegelbeeld gemaakt.


En als 3de vlag die aan de mast mag wapperen...

lgoggoed.png
... heb ik gekozen voor ons aller forumlogo. De rugzijde kan ik door de tekst uiteraard niet spiegelen. :8
Een beetje (sluik)reclame maken voor het forum moet kunnen, niet? :D:D



De vlaggen zijn natuurlijk niet zo groot als ze hier staan afgebeeld. ;)



Droop
 
En als 3de vlag die aan de mast mag wapperen...

lgoggoed.png
... heb ik gekozen voor ons aller forumlogo. De rugzijde kan ik door de tekst uiteraard niet spiegelen. :8
Een beetje (sluik)reclame maken voor het forum moet kunnen, niet? :D:D



De vlaggen zijn natuurlijk niet zo groot als ze hier staan afgebeeld. ;)

Ga je ons dat plezier gunnen en deze nog groter maken? Man, jij bent een echte vriend van het forum..

;):laugh::P^^
 
Ik ben het helemaal met Exserco eens.

Een echte vriend van het forum. :D

Kijk eens Gespiegeld. :P:P

1_lgoggoed.jpg
 
Vlaggen

Ik zie dat gespiegeld logo nog niet direkt in de mast hangen, jongens. :laugh::laugh::laugh:



Update

Her en der heb ik al eens mogen lezen hoe men vlaggetjes maakt om aan zijn (of haar!) scheepsmodel te hangen.
Er zijn enorm veel manieren om dit te doen maar ik zal jullie hier laten zien hoe ik het gemakkelijk én goedkoop heb aangepakt:


1_DSCN9143.jpg
Eerst drukken we onze vlaggen af. We letten er hier ook op om telkens een spiegelbeeld van het originele ook af te drukken. Tussen het origineel model en het spiegelbeeld laten we een spatie tussen.
Bij onze driekleur moeten we er tevens ook op letten om het zwarte gedeelte naar binnen toe af te drukken.
Onze Nederlandse vrienden hebben het op dat punt wel wat makkelijker. :P

Eens we onze vlaggen op de gewenste grootte hebben afgedrukt dan gaan we er een laag hoogglans vernis overheen spuiten. Deze beschermlaag zal er voor zorgen dat onze vlaggetjes waterbestendig zijn.
Ik neem heel bewust hoogglans lak omdat deze meer waterafstotend werkt dan de matte en de satijnlak.
Dit laten we nu een 12-tal uurtjes goed uitdrogen.



1_DSCN9146.jpg
Eens de lak droog, dan gaan we onze vlaggen uitknippen en zorgen we er voor dat we wat draad, een schaartje en papierlijm bij de hand hebben.
Ik gebruik steeds van die lijmstiften omdat die al bewezen hebben dat vlaggetjes die al jaren oud zijn, nog steeds goed gelijmd blijven.



1_DSCN9147.jpg
Nu gaan we onze vlaggen lijmen en in het midden plaatsen we een stukje touw.
Zorg dat dit touwtje lang genoeg is!



1_DSCN9151.jpg
Nu hoeven we enkel nog onze vlaggetjes aan de mast te bevestigen.
Let er wel op om steeds de 2 touwtjes te gebruiken. Een fout die veel gemaakt wordt is dat men steeds een enkel touwtje gebruikt. Dit klopt dus niet.
Als laatste plooien we onze vlaggen zodat men de indruk krijgt dat de wind er vat op heeft.
Dit is ook een veel gemaakte fout: men hangt meestal stijve vlaggen aan een modelschip.
Als je dus niet wilt hebben dat je vlag de indruk heeft dat ze 14 dagen aan de noordpool heeft doorgebracht of dat moeder de vrouw er enige kilo's stijfsel heeft overgekiepert, dan laat je haar 'natuurlijk' overkomen door haar wat te plooien.
Door de laklaag zal je vlag steeds de geplooide vorm blijven behouden.




1_DSCN9153.jpg

1_DSCN9154.jpg
En dit is dan het eindresultaat.


Ik weet het, dit is een simpel iets maar ik vond het wel de moeite om jullie dit toch eens te tonen.^^



Droop
 
bedankt voor de mooie uitleg droop
zal ik zeker onthouwden voor ons zeehondje.
ronny
 
zeker een handige uitleg Luc :D misschien nog iets voor een how-to. ge weet nooit wie het nodig zou kunnen hebben (ikke hoogstwaarschijnlijk, moest ik daar ooit geraken :P :P )

als ons vlagske van hier er niet op zou hangen, zou het de echte zijn :P maar dan in het klein

Luc, ik blijf in stilte genieten....
 
Mooie how to Luc. Misschien hang ik ook wel een duits vlaggetje aan de krabbenkotter...
 
Schitterende howto Droop, chapeau!
Deze ga ik zeker in mijn oren (en bookmarks) knopen!

groeten, Rinie
 
Dit zal ook als een how to hier op het forum te bekijken zijn.

Dit voor het geval er iemand later nog eens wil naar kijken. ;)


Hier nog een foto'tje van de vlaggen aan de mast van m'n Christel II:

Img0414.png





Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan