Hoofdsponsor

Bouwverslag EV05 'Princess Olayinka' (ex HD21) [DONE]

  • Onderwerp starter Droopy'ke
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Zoals je op de foto in m'n onderschrift kan zien Ward, zijn de kleuren die ik gebruik gebaseerd op een 1:1 schip.
Kotters kunnen verschillende kleuren hebben: rood, groen, geel enz. enz.
De metalen dekken hebben dan veeleer een grijze, rood-bruine of groene kleur.
Het oker zal men terugvinden op de masten, bomen...




Droop
Nu je het zegt, inderdaad.
Nu mag ik ook eens:-$

Groetjes
Ward
 
Wat ziet het er weer allemaal prachtig uit Droop :)

Ik kan al beginnen uitkijken naar een afgedankte kinderbuggy om daar een transportkarretje voor m'n kottertje van te maken.

Gezien het gewicht en de omvang van het schip denk ik dat je toch wel een duo-zit nodig hebt :laugh: :laugh:

Groeten, Pascal
 
Gezien het gewicht en de omvang van het schip denk ik dat je toch wel een duo-zit nodig hebt :laugh: :laugh:

Groeten, Pascal
Ik hoop van niet, Pascal. :D


Ventilatieschachten

Ik heb me net een beetje bezig gehouden met het fabriceren van de ventilatieschachten.

1_HD21_007.jpg
Op de foto is het niet goed te zien maar dat zijn die dingetjes op het achterdek (zie rode pijltjes).


1_DSCN8920.jpg
Eerst heb ik de huisjes gedraaid en daar dan een 2,5mm gaatje in geboord.
Dit moet dienen om straks dan de schachtjes in te steken zodat alles goed vast komt te zitten.


1_DSCN8922.jpg
Aan de schachtjes heb ik onder- en bovenaan een pinnetje gemaakt met dezelfde diameter als de gaatjes in de ventilatiehuisjes.
Het pinnetje aan de onderkant wordt dan door het achterdek gestoken en zal zo enige houvast aan de schachten geven.


1_DSCN8923.jpg
Een likje verf. Daar ik weer zonder flits heb gewerkt heeft het beige weer een gele schijn gekregen. :@




Ik ga ze nu een nachtje laten drogen en morgen krijgen ze dan hun plaatsje aan boord van de EV05.





Wordt vervolgd,




Droop
 
Het ziet er heel solide uit Luc. Het zal niet snel afbreken zo cute
 
Alles is terug uit messing gemaakt, dus gemakkelijk breken zit er hier niet in., Michel. :)


Droop
 
alléé ,t'is goedgekeurd.

kan niet altijd ooh en aaah zeggen.:P
 
Luc...dat ik het knap vind ,dat weet je wel.....maar je draaiwerkjes.....knap...man...dat heb je precies aardig onder de knie,ja kan niet anders.....met dat mooi geriefje(draaibank)........mooi hoor...:nowink::nowink::nowink::nowink:
 
De achterste beugels waarin de steunkabels voor de bomen worden bevestigd, zijn nu ook een feit:



1_DSCN8925.jpg
De beugels heb ik uit messing plaat gesneden.
In de gaten worden dan later de harpsluitingen geplaatst waaraan de steunkabels voor de bomen worden geplaatst. We zien dat ik de gaten niet op één lijn heb geboord. Dit met het oog op de verschillende maten van harpsluitingen die ik kan gebruiken.


1_DSCN8927.jpg
Daar de kabels koperen bomen moeten ondersteunen kon ik me i.v.m. de stevigheid niet permitteren om de beugels op de romp te kleven. Die moest ik inwendig verankeren. Daarom dat ik aan bak-en stuurboord een gleuf heb gezaagd waarin de beugels dan worden bevestigd.


1_DSCN8929.jpg
Nadat alles met SloZap was verankerd heb ik aan de binnenkant de beugels met plamuur versterkt.
De buitenkant van de romp heb ik dan gewoon dicht geplamuurd.


1_DSCN8931.jpg
Na het nodige schuur- en schilderwerk is dit dan het resultaat geworden: beugels die in de romp zijn verankerd en die wel wat gewicht kunnen dragen.

Op het achterdek zien we de twee bakboord ventilatieschachten. ;)






Dit wordt nogmaals vervolgd.





Droop
 
Wéééééér prachtig en zo vindingrijk opgelost Luc.........maar wat is in "godsnaam"....(leken vraagje) SloZap....????:O:O:O:O
 
Hoi Swa,

SloZap is gewoon een dikke ca lijm. Het voordeel daarvan is dat hij de stukken niet onmiddelijk vastlijmd.
Binnen de minuut kan je het verlijmde deel nog wat verplaatsen enz. Wat met een dunne ca onmogelijk zal zijn.

Neem anders hier maar eens een kijkje.;)



Droop
 
Op een zaterdag ,weer wat slimmer geworden.............................:P:P:P
Bedankt Luc..........dit staat weer in mijn archieven..........;););)
 
even offtopic: Die Slozap van het merk PACER, gebruik ik ook om PE of resin te lijmen. Handig spul om iets toch nog juist te positioneren waar je moeilijk bij kunt.
Ik heb ergens een artikeltje liggen over het gebruik van verschillende soorten lijmen in de modelbouw. Mensen die interesse hebben: pb me en stuur me je mailadres. Ik zal het mailen naar je, want publiceren is niet toegestaan wegens de copyrights.

Droop:
Mooi opgelost met die beugels. Hoe groot zijn die trouwens, want ik kan het moeilijk inschatten.
 
Dominiek'ske, de beugels hebben een lengte van 23 mm.

1_DSCN8936.jpg







Hier nog een foto'tje van de beugels op de 1:1 kotter:
1_HD21_050.jpg



Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Droop ik zie dat er in de zijkant ook nog een opening zit. Dat is waarschijnlijk voor de afwatering van het dekwater. Ga je die er ook nog in maken? Lijkt mij ook best wel nodig met het oppervlakte van het dek.
 
Hoi Droop,

je heb weer eens een mooi stukje van je kunstwerk!!!Applaus
Ik ben benieuwd naar wat je in de planning hebt zetten.

PS: ik heb straks te horen gekregen dat we op de stadparkfeesten zon. 30/5 en 1/6 aanwezig zullen zijn. Bij deze Droop bent je uitgenodigd om bij ons (vaargroep Turnhout) op een van deze te komen varen .
En hopelijk kun je deze prachte boot laten zien en varen!cute
 
@ Rik: ik denk dat ik voor de afwatering van het dek gewoon enkele gaatjes in de verschansing zal boren.
Daar ben ik eerlijk gezegd nog niet helemaal uit.:huh:



@ John: ik ga graag op je uitnodiging in. Dank!!!!
De 'Olayinka' zal uiteraard van de partij zijn.
Ik betwijfel of ze dan al zal klaar zijn maar ze kan in ieder geval al varen. ;)
Mijn rots in de branding, de Christel II zou ik dan ook meenemen. :wub:



Droop
 
Hoi droop,

Ik heb mij even van data's vergist om even recht te zetten het is zondag 31 mei en 1 juni
dat we aanwezig zullen zijn.
En nu maar hopen op mooi weer!!
 
vraagje tussendoor :

HD21007.png

de robbe power 1000 werkt op 12V
Maar de regelaar kan maar 5-10v aan.
Geeft dit geen problemen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan