Hoofdsponsor

Anders / onbekend bouw Calypso

Status
Niet open voor verdere reacties.
Knap :) , dit geheel voorlopig monteren en van je zijplaten malletjes in karton maken ? want is wel een ingewikkelde vorm

Dank u René, zoals u zegt maak ik malletjes van karton, en snij dan de vorm uit de koperen plaat.
Met de observatiekoepel ben ik ook vertrokken uit een mal. Eerst de omtrek berekend van de cirkel van de observatiekoepel op het plan, en dan uitgetekend op een stukje karton. Zoals Dany mij de opmerking maakte, (en waarin hij gelijk heeft omdat het taps naar achteren loopt) ben ik dan vertrokken van een trapeziumvorm op karton . Dit terug rond geplooid en gesoldeerd.

groeten

Rudy
 
Ik ben ondrtussen overgeschakeld van "lood-tin" solduur naar " tin-zilver" solduur. Laat zich beter bewerken en is sterker.
Maak wel nog foto's van het verloop van de valse boeg.

Rudy
 
Ik ben vandaag begonnen met de opbservatiekoepel vooraan, het uitplanneren van de plaat tot een bolvormig werkstuk.

1_SL702488.jpg


1_SL702490.jpg

Zal een foto maken wanneer het afgewerkt is.

Rudy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben begonnenmet het bolvormig voorstuk te maken van de observatiekoepel.

1_SL702488.jpg


Het uitplanneren van de plaat.

1_SL702490.jpg


Rudy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
knap werk hoor .
als ik nog eens een loodgieter nodig heb .... dan hoor je het nog wel :)
 
Dank u mannen, maar ik heb een technische opleiding gehad. Dit eind de jaren 60 begin 70. Ik ben afgestudeerd als garagehersteller, daarna nog 3 jaar carrosserie en lassen gevolgd.
In de carrosserie school had ik een zeer goede praktijkleraar. Ik herinner mij nog de eerste les. We kwamen de werkplaats binnen, en de leraar gaf ons elk een plaatje metaal van 10 cm op10, gekapt met de machine,en perfekt vlak.
Een voor een moesten we dit plaatje op het aambeeld leggen, en gaf hij er een zware mep op met een hamer. Ik moet u niet vertellen dat dit plaatje gans vervormd was (plastiche vervorming).
Onze eerste opdracht bestond eruit dit plaatje terug vlak te maken. Hopeloos voor iedereen. Dat was onze eerste les. Ik zeg jullie maar na 3 jaar was het mij wel gelukt, dank zij de leraar praktijk die mij en de andere leerlingen leerde wat een metalen plaat ondergaat wanneer men ze planeerd(behamerd).
Zo moesten we ook zelf onze hoeken maken, bijvoorbeeld een ronde hoek van een vrachtwagenlaadbak, een spatbord maken. alles te beginnen om een malt te vervaardigen uit hard houd.
Dus, dit komt mij goed te pas in het uitoefenen van mijn hobby.

Groeten

Rudy
 
Beste medebouwers, ik ben tot de conclusie gekomen om de bouw van de valse boeg met observatiekoepel in rood koper te stoppen.
De rede hiervoor is, dat de onderdelen te kort tegen elkaar liggen om te solderen. Wanneer ik een ander onderdeel bij soldeer,komt er een ander reeds gesoldeert onderdeel weer los. Mijn gasbrander is namelijk nogal groot, ik bedoel de vlam. Met een kleine vlam op zo'n kleine onderdelen kan het wel lukken denk ik.
Ik ga nu eens proberen om de onderdelen te maken in pvc, en lijmen met secondelijm of pvc-lijm.

Graag uw oordeel aub.

groeten

Rudy
 
Een vochtige dot watte op de gesoldeerde onderdelen leggen kan soms helpen :unsure:, als ik zelf iets soldeer dat de kans heeft terug los te komen maak ik een malletje in hout om alle onderdelen te steunen, alle losse onderdelen eerst vertinnen, alle stukken in de mal plaatsen en tegelijk opwarmen en solderen :)
 
Dat is een optie René, ik vind het spijtig dat ik de reeds voorbewerkte onderdelen moet links liggen. Ik dacht ook dat het totale gewicht van de contstruktie misschien wat te zwaar zou uitvallen wanneer het geplaatst is op het schip. Ik vrees dat het schip met zijn boeg te diep in het water zou komen te liggen ten opzichte van de achtersteven.
Maar René, ik ga het nogmaals proberen met uwe raad.

Groeten

Rudy
 
Ik heb toch nogmaals geprobeerd om de observatiekoepel in koper samen te stellen. Dank zij René zijn tips, heb ik mij een mal gemaakt en de onderdelen allen tezamen gsoldeerd.
Het is gelukt, en nu kan ik verder.
Heb ook kletsnat keukenpapier rond de delen gedraaid die niet mochten loskomen bij het solderen.
Dank u René.

Groeten

Rudy :8

1_SL702491.jpg

1_SL702492.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dag rule,
zie je wel ,de aanhouwder wint,laat u niet afschrikken als
er een onderdeel niet direct lukt,solderen is nu eenmaal valen en opstaan.
de verschansing van mijn sleper,de boegschroeftunnels boegschroef,alles ge soldeerd
ook ik kom soms voor verassingen te staan,dat het niet direct lukt.
maar ge zijt goe bezig,volhouwden
groetjes,ronny
 
dag rule,
zie je wel ,de aanhouwder wint,laat u niet afschrikken als
er een onderdeel niet direct lukt,solderen is nu eenmaal valen en opstaan.
de verschansing van mijn sleper,de boegschroeftunnels boegschroef,alles ge soldeerd
ook ik kom soms voor verassingen te staan,dat het niet direct lukt.
maar ge zijt goe bezig,volhouwden
groetjes,ronny


Bedankt Ronny.
Van aard ben ik niemand die niet gauw opgeef. Natuurlijk zijn er technieken die ik ook nog niet onder de knie heb. Maar goed, men is nooit te oud om te leren.
Gelukkig is het modelbouwforum hier nog die onze beginnersproblemen helpt opt e lossen.

Groeten

Rudy
 
Ik heb vandaag de G4 ontvangen. Alsook de epoxy plamuur.
Ben dan ook onmiddellijk begonnen met het uitsnijden van de glasvezeldoek, en heb de romp tot tweemaal toe ingewreven met G4. De tweede maal heb ik dan het glasverzedoek geplaatst, en met een rolletje tegen de romp aangedrukt. Daarna heb ik nogmaals een laag G4 over de glasvezeldoek gewreven.
Morgen, n
 
bouw calypso

Hallo modelbouwers.
Ik ben aan de opbouw begonnen,patrijspoortjes en deuren aan het maken. Ik zou graag de deuren kunnen open laten draaien.



Een vraagje aub; heeft iemand een idee hierover en hoe kan ik best de scharnieren maken die zichtbaar zijn aan de buitenkkant van de deur. Rudy
 
Van messing plaat een werkend scharniertje maken

scharnier.jpg
 
bouw calypso

Dank u René, u bent een geweldige hulp. U bent ook een goede tekenaar.

Bedankt René.

Groeten

Rudy ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan