Hoofdsponsor

Anders / onbekend bouw Calypso

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste modelbouwers,

Ik heb mij het tafelzaagmachintje van PROXXON aangeschaft. Ik wil mijn dekbeplanking zelf maken.
Ik zoek nu het internet af op zoek naar een handelaar rond Aalst die fineerhout verkoopt,te vergeefs!
Kan er iemand mij helpen, zelfs al is het verder dan Aalst.

Dank

gr

Rudy :D
 
Heb een 3d tekening gemaakt van boeg calypso, rode gedeelte kan je uit buis maken zo moet je alleen plaat uitsnijden en plooien voor het groene deel en 2 platen die de aansluiting maken tussen de vertikale buizen en de boeg van het origineel schip

BOEGCALYPSO.jpg

.
 
Heb een 3d tekening gemaakt van boeg calypso, rode gedeelte kan je uit buis maken zo moet je alleen plaat uitsnijden en plooien voor het groene deel en 2 platen die de aansluiting maken tussen de vertikale buizen en de boeg van het origineel schip

BOEGCALYPSO.jpg

.


Fantastich René! Hartelijke dank, dit is een zeer grote hulp. Ook bedank voor het adres van de houthandelaars in fineer.

Nogmaals dank.

groeten

Rudy :nowink:
 
Heb nog even de aansluitplaten in het blauw bijgetekend.
Mischien weet je dit wel, deze opservatie ruimte onder water was via de vertikale pijp aan dek bereikbaar :)

boegcalypso2.jpg
 
Neen René, dat wist ik niet. Ik dacht dat de observatieruimte bereikbaar was via het voorruim. Allé, heb weer iets bijgeleerd.
Ik zou in de observatieruimte een led-lampje willen plaatsen. De bedoeling is dat ik patrijspoortjes maak in de observatieruimte. Ik heb dit gezien op het modelforum.nl.
Enig idee?
Ondertussen heb ik een koperen waterleidingbuis aangeschaft van diameter 12 mm. Dit ga ik dan volgens plan zagen,en samenstellen (solderen), ik maak wel een foto.

Rudy
 
Ik zou in de observatieruimte een led-lampje willen plaatsen. De bedoeling is dat ik patrijspoortjes maak in de observatieruimte. Ik heb dit gezien op het modelforum.nl.
Enig idee?
Ondertussen heb ik een koperen waterleidingbuis aangeschaft van diameter 12 mm. Dit ga ik dan volgens plan zagen,en samenstellen (solderen), ik maak wel een foto.

Rudy

Ledjes zijn er tegenwoordig in alle kleuren en formaten, met de juiste weerstand in serie kun je deze op elke gelijkspanning aansluiten.
Wanneer je ledjes koopt in een winkel en je geeft de spanning van je batterij op gaan ze je gelijk vertellen welke weerstand er voor moet.
Die waterleidings buis is een goed idee, zal in de bouwmaarkt minder kosten dan messing van de modelbouw winkel :)
 
bouw calypso

Ben onterussen eens gaan testen of ik de stukjes rood kopern buis kon solderen.
Ik heb de buisjes onder de juiste hoek afgezaagd, een kleine soeverein aangebracht en proberen met de vlam te solderen (tin-lood solduur). Gaat niet zal mij zilversolduur moeten aanschaffen.
Nochtans heb ik het goed opgekuist, en daarna vloeibaar tin gezet.

Rudy
 
Hallo Rudy, misschien heb je iets aan deze foto. Je kan duidelijk zien hoe die valse boeg op het 1/1 schip gemonteerd is.

CalypsoBoeg.jpg

En helaas tevens de erbarmelijke staat van deze pionier :(
 
Ben onterussen eens gaan testen of ik de stukjes rood kopern buis kon solderen.
Ik heb de buisjes onder de juiste hoek afgezaagd, een kleine soeverein aangebracht en proberen met de vlam te solderen (tin-lood solduur). Gaat niet zal mij zilversolduur moeten aanschaffen.
Nochtans heb ik het goed opgekuist, en daarna vloeibaar tin gezet.

Rudy

Ik gebruik altijd soldeervet om messing en koper met de vlam te solderen, opschuren met schuurpapier vet er op stuk verwarmen en dan tin/lood soldeersel toevoegen als je het stuk te warm laat worden verbrand het en lukt het ook niet meer, zilversoldeer heeft een veel hoger smeltpunt maar is wel veel sterker
 
Hallo Rudy, misschien heb je iets aan deze foto. Je kan duidelijk zien hoe die valse boeg op het 1/1 schip gemonteerd is.

En helaas tevens de erbarmelijke staat van deze pionier :(

Dat is echt een schande, er lopen al jaren processen over dit schip :angryfire:
 
bouw calypso

Bedankt Dany voor deze mooie foto, allé mooi. Het is zoals René het zegt "Een echte schande!".

Dat schip verdient beter hé na wat het allemaal heeft meegemaakt.
 
Ik heb nog eens geprobeerd om de twee koperen buisjes aan elkaar te solderen met tin-loodsolduur, en nu is het gelukt.
Ik geef ook nog niet vlug op hoor!

1_SL702483.jpg


Nu ga ik verder de valse boeg afwerken.

Rudy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat ziet er goed uit rudy je hebt zo te zien soldeer talent :)
 
Ik heb uit een vlakke koperplaat de observatiepost uitgezaagd, en rond geplooid.
Daarna gesoldeerd.


1_SL702485.jpg

Moet nog opgekuist worden, en dan de kop er nog op plaatsen met de patrijspoortjes.
Zoals ik al gezegd heb, wil ik in de observatiepost een blauw led-lichtje plaatsen.

groeten

Rudy

:nowink:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er goed uit Rudy, je hebt talent als pijpfitter :)
 
Ziet er goed uit Rudy, maar vergelijk wel eventjes mijn foto met je plan, je zal zien dat het plan niet helemaal overeen komt met de werkelijkheid. De observatiekoepel loop aan de bovenkant immers konisch en aan de onderkant recht, terwijl dit op de tekening niet het geval is. Zelf zou ik echter niet weten hoe dit na te maken in koperplaat, aangezien ik niet de minste ervaring heb met smeden, mijn vader daarentegen zou dit wellicht wel weten, aangezien hij lang, lang geleden opgeleid werd als smid, en ik in mijn prille jeugd nog prachtige bloemstukken gezien heb dat ie volledig in koper had gesmeed.
 
bouw calypso

U heeft gelijk Dany, ik ga mijn werkstuk aanpassen.

Rudy

:nowink:
 
Dany, ik heb de observatiekoepel aangepast.
U heeft gelijk, op de foto van u is goed te zien dat de koepel konisch is.
Ik dank u alvast voor uw opmerking.
Ben geen snelle bouwer, maar ik ben fan van detailering en streef er ook naar dit zo getrouw mogelijk naar het origineel na te bouwen.
Wanneer jullie fouten zien, aarzel niet om mij dit te laten weten aub.

1_SL702487.jpg

Rudy

:D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Knap :) , dit geheel voorlopig monteren en van je zijplaten malletjes in karton maken ? want is wel een ingewikkelde vorm
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan