Hoofdsponsor

1/350 Bismarck restauratieproject (Tamiya 1/350) [DONE]

Ik heb hier nog even moeten bijlezen.
Ongelooflijk wat men allemaal zelf kan maken met wat ijzerdraad, (lood)folie en wat inventiviteit.
Modelbouw ten top...
Respect voor modelbouwers die zelf zo aan de slag gaan ;)
 
Knappe restauratiewerken in ieder geval, mooi scratchwerk van jou...ik kijk al uit naar het vervolg.
 
Heb even dit topic bij gelezen en inderdaad zeer mooie vorderingen ook het scratchen ligt jou goed ik blijf zeker dit topic volgen...
 
Bedankt voor de aanmoedigingen. Ik heb het dek nu in Deck Tan gezet. De lelijke kleur- en materiaalverschillen zijn daardoor verdwenen. Je ziet alleen nog de lichte niveauverschillen waar twee dekdelen samenkomen. Eerst een overzicht van hoe de primer er uitzag met de opbouw gedryfit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En dan wordt de kleur iets lichter na het aanbrengen van de verflaag.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hierna volgt een deklaag van p+ en een bruine wash.
 
Tsjongejonge man Steven :wacko: ik kom hier weer'es kijken sinds november 2013.....
Wat een schitterende arbeid compliment_zpsqied1o4y.gif
Petje af voor je volharding, keep it up en nog veel plezier bravo_zps71206f4b.gif
 
Dit gaat weeral de goede kant op Steven je h er bot weeral wat arbeid verricht en het resultaat mag hier gezien worden...
 
Bedankt, ik heb het dek nu in de p+ gezet en ga er met een wash over gaan.
 
Dat is ook weer gebeurd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik zal spoedig kunnen gaan afplakken en de bovenbouw bevestigen.
 
Dit geeft een mooi resultaat Steven,wat moet ik me voorstellen met p+ word dit enkel in de scheepsbouw gebruikt...
 
Dit is een tijd het wondermiddel van de modelbouw geweest om zaken in de glanzende lak te zetten, tot men besloten heeft dat het teveel naar geel neigt. Maar voor een bruin dek is het natuurlijk prima. Tegenwoordig is het niet meer dezelfde formule als toen ik de fles kocht. In dit geval is de functie om de wash goed te laten vloeien en om achteraf de verflaag te beschermen tegen de nieuwe spuitbeurten. De vorige keer dat ik Tamiya's over elkaar spoot gaf dit blaren op de verf, de p+ voorkomt dat.
 
Het is een monnikenwerkje geweest maar het dek zit nu bijna helemaal onder een masker van papier en Tamiya-tape.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu de vooropbouw nog. Een deel van het dek daarvan moet nog in een donkere houtkleur gespoten worden. Als dat droog is, wordt het mee gemaskeerd. Dan zullen enkele kleinere details terug vastgemaakt worden om mee grijs gespoten te worden.
 
Ik heb ook de brug al geschilderd.

attachment.jpg

Hiervoor gebruikte ik een mengsel van Tamiya NAVO bruin en wat zwart.
 
Ik kan me voorstellen dat het een van de mooiste maanden van je leven is geweest, dat eindeloze afplakwerk :D
 
Het is hierna mogelijk nog niet gedaan. Tamiya heeft op de voorplecht in laagreliëf de swastika gegoten. Dat betekent dat ergens op de opbouw en de romp de bekende contourlijnen van na de doortocht langs Scandinavië moeten geschilderd worden. Die werden weer overschilderd en het is dat effect dat ik van plan ben te maken. Daarvoor moet de opbouw na het grijs weer afgeplakt worden. Maar het eerste titanenwerk dat me nu wacht is de schoorsteen afmaken. Daar moeten onderhoudsrails op komen en die heb ik niet gekregen van Eduard. Ik twijfel ook of ik ze kan namaken, want ze lopen in een bocht om de schoorsteen.
 
Hier nog een klus waar ik tegenop zag, de rails rond de schoorsteen.

attachment.jpg

Tamiya had hier alleen een lijntje gezet, terwijl er een opstaande structuur zich zevenmaal rond de schoorsteen moet slingeren. Ik had daar geen Eduard voor, het moest allemaal gebeuren met een sliertje vliegenraam dat ik nog over had van het project "Operation Torch".

attachment.jpg

Hier zit ik al voorbij de helft. Soms moet er een spijltje terug in het gelid gelijmd worden. De groene Zap droogt iets trager dan soms gewenst, maar hij houdt wel goed.

attachment.jpg

Met een koperdraad is de lijm goed te doseren op de stukjes van het hor.

attachment.jpg

attachment.jpg

Een uurtje later is het stuk al gedryfit achter de brug. Er moeten nog wel wat kleinigheden opgekleefd worden maar deze Sisyphusarbeid is toch al van de baan.
 
Mooie update in het afplakken zullen heel wat uurtjes werk zijn gekropen maar het zal zeker zijn vruchten afwerpen...
 
Goed gevonden dat gebruik van die hor, je moet er maar opkomen. De vindingrijkheid van de modelbouwer is toch enorm hé.
 
Bedankt, ik heb opnieuw vindingrijk moeten zijn want er was iets zoek geraakt.

attachment.jpg

Een van deze twee stukjes is een imitatie die ik zelf geboord heb uit iets dunner metaal.

attachment.jpg

attachment.jpg

Al deze stukken zijn nu gelijmd zodat er nog kleinere stukjes op gelijmd kunnen gaan worden. Dan pas kan ik gaan schilderen.
 
Hey,

Mooie vorderingen, en indd, die scratch-stukken zijn toch echt wel plezant om te doen, nietwaar... :)
Je hebt dit weeral mooi opgelost, zowel rond de schouw als die, ja wat zijn het, soort van vangnetten aan de zijkant. Knap, ik volg je.. ;) :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan