Hoofdsponsor

Billing boats Friese Tjalk.

ERVARING
40 jaar
BOUWWIJZE
Out of the box, met mogelijk toevoeging van een aantal scratch details.
BOUWBUDGET
€ 200
BOUWSTATUS
Work in progress.
COMMENTAREN
Alle commentaar en advies is meer dan welkom.
Goede middag beste kijkers,

De kabine werd verder afgewerkt en ook hier moesten we vaststellen dat de kit heel rudimentair is.
Aangezien we het OOB principe toch overboord hebben gegooid, hebben we dit onderdeel van de boot verbeterd.

De ruwbouw was reeds in elkaar gezet (zie vorige post) en het gaat verder als volgt:

1) Volgens de kit instructies worden de ramen met luiken als volgt gebouwd:


Voor verbetering vantbaar dus:
- We hebben een raamkozijn toegevoegd om de ramen er realistischer te laten uitzien.
- De luiken hebben we op de rails gelijmd en voorzien van een handvat.
- De ramen werden voorzien van een ruitje met daarachter een gordijn.







Ook de deur werd voorzien van scharnieren en deurknoppen.


Vervolgens werden de dakluiken geplaatst en voorzien van metalen beugels.







Vervolgens werden er op het dak een afrastering voorzien met touw.



Alsook een schouw en steunbeugel voor de zeilmast.



En na een aantal laagjes verf is dit het eindresultaat van de kabine.



Hier een vergelijking tussen de versie volgens de Billing kit en mijn versie:

 
door een kitje te upgraden met zelf vervaardigde onderdelen til je het niveau meteen een stuk de hoogte in.
Ze ziet er alvast netjes uit.
 
Goede middag beste kijkers,

Afgelopen week hebben we verder gewerkt aan een aantal onderdelen waaronder de zwaarden die aan de zijkant van de Tjalk hangen alsook het roer. In de kit bestaan deze onderdelen uit een stuk multiplex via laser uitgesneden. Een beetje kaal dus.

Volgens de instructies van Billing volstaat het om een aantal diagonale lijnen op het onderdeel te tekenen en klaar.




Uiteraard is dit beperkt en voor verbetering vatbaar. Ik heb dus de zwaarden met fineerhout beplakt in een bepaald motief met 2 kleuren fineer. Het felle kleurverschil wordt later gemilderd door er een 'mahonie' beits op te zetten.










Eenzelfde behandeling werd uitgevoerd met het roer. Ook dit is een stuk multiplex, dat eerst werd verdund naar het einde toe.










Zo, dat was het weer. Langzaam maar zeker vorderen we en proberen we de kwaliteit van de kit te upgraden naar een hoger niveau.

Prettige zaterdag gewenst aan allen,

Dirk
 
  • Leuk
Waarderingen: Ron
Het upgraden gaat wel lukken zo te zien, mooi werk (y)
 
Mooie opwaardering en patroon dat je aangebracht hebt.
 
Dit is weer een juweeltje in de wording, straks staan deze foto's nog op de FB van Billing Boats ;)
 
Wederom mooi werken die indruk maken.
 
Je eigen inbreng is steeds een verbetering voor zulke standaard kits.
ziet er weer verzorgd uit
 
Interessant om te zien hoe je bijna bij elke stap een upgrade doet. Fijn om te volgen.
 
Goede avond beste kijkers,

Het is alweer even geleden dat we nog een update hebben geplaatst, dus bij deze. Er is redelijk wat gebouwd aan de Tjalk en de voltooing nadert.

Het verven van de romp.
De eerste tint rood die werd gespoten was the fel (en het is uiteraard geen Ferrari).
Dus deze werd nadien overspoten met een meer donkere rode kleur.

[/url
[url=https://flic.kr/p/2p4qYSK]





Laadruimte.
Vervolgens werd de laadruimte gebouwd.
Volgens de handleiding gaat dit als volgt in zijn werk en het eindresultaat is zoals de rest van de kit vrij beperkt:









Een erg rudimentair resultaat, dat we dus wat extra detailleren door het aanbrengen van individuele luiken.
Uit de reserve-onderdelen-box een aantal hengsels gemaakt als handvat voor de luiken.







En vervolgens een laagje beits en de hengsels in metalic grey geverfd.



De Boeg.
Volgende stap was de installatie van de boegspriet.









Dek met kajuit & laadruimte.
Volgende stap was de installatie ven de kajuit en de laadruimte op het dek.







Afwerking roer.
Gevolgd door de installatie van het roer.
Ook hier een aantal extra details aangebracht zoals de kettingen en de dwarsliggende metalen versterking onderaan het roer.





Zo dat was het voorlopig al weer. Nu nog de mast & zeilen en deze boot is klaar.

Vriendelijke bouwgroeten,

Dirk
 
Je gaat snel en het ziet er goed uit Dirk. Mooi om te zien dat de vorm van de boeg en het steven van het schip hetzelfde is als 17e eeuwse fluitschepen en daarmee veel lading mee kan nemen in het ruim. Mooi project!
 
Mooie vorderingen en hout brengt toch meer leven in zo een schuit als die benaming mag.
 
Mooi werk Dirk maar ik vraag me af hoe het roer kan draaien met die kettingen eraan.

Ze hangen toch niet erg lost dus dan is de uitslag toch wel erg beperkt lijkt me.
 
Mooi werk Dirk maar ik vraag me af hoe het roer kan draaien met die kettingen eraan.

Ze hangen toch niet erg lost dus dan is de uitslag toch wel erg beperkt lijkt me.
Zat met dezelfde vraag maar dacht dat het kwam omdat het roer handmatig bediend werd.
 
De kettingen zijn gebaseerd op referentie foto's die ik had opgezocht, alsook fotos van een aantal museum modellen.
Het is inderdaad een manuele sturing via de bovenliggende balk van het roer. Ik vermoed dat de kettingen een beveiliging zijn om een te grote oveslag van het roer te voorkomen en de kapitein overboord te duwen.
1695716240557.png
1695716208929.png

1695715828922.png
 
Ah ok. Lijkt me inderdaad een aannemelijke verklaring.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan