Hoofdsponsor

Billing boats Friese Tjalk.

ERVARING
40 jaar
BOUWWIJZE
Out of the box, met mogelijk toevoeging van een aantal scratch details.
BOUWBUDGET
€ 200
BOUWSTATUS
Work in progress.
COMMENTAREN
Alle commentaar en advies is meer dan welkom.

Leysend

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jul 2011
Berichten
1.059
Goede avond beste kijkers.

Het is lang geleden dat ik op het forum nog een onderwerp ben gestart en dat vooral wegens professionele drukte.

Recent heb ik een ingreep ondergaan aan de rug waardoor ik nu enkele weken werk onbekwaam ben, en de modelbouw microbe kruipt waar ze niet gaan kan.

Dus op zoek gegaan naar een bouwdoos die niet teveel tijd in beslag zou nemen zodat ik er van kan genieten tijdens de periode dat ik moet herstellen. Ik heb gekozen voor een houtbouw kit, nl een Friese Tjalk kit van Billing Boats, nr 398. Hierbij de foto's van de start van dit projectje.

















 
Laatst bewerkt:
Leuk bootje, heb die al zien varen op de Friese meren, veel plezier met de bouw en spoedig herstel met de rug.
 
Welkom terug Leysend, die typische bootjes hebben wel "iets", ik zal dus zeker volgen, al associeer ik de woorden "Dus op zoek gegaan naar een bouwdoos die niet teveel tijd in beslag zou nemen" niet direct met houtbouw :)
 
Welkom terug Leysend, die typische bootjes hebben wel "iets", ik zal dus zeker volgen, al associeer ik de woorden "Dus op zoek gegaan naar een bouwdoos die niet teveel tijd in beslag zou nemen" niet direct met houtbouw :)
Dat staat uiteraard in relatie tot het model in kwestie :-)
voor een houtbouw model valt deze echt wel mee en is zeker aan te raden voor een beginner die eens houtbouw wil proberen.
Ik heb al andere schepen gebouwd waar de project tijd vaak een jaar of langer is.
Maar zols gezegd, denk ik dat we dit model toch binnen de maand klaar kunnen krijgen.
 
Leuk bootje, heb die al zien varen op de Friese meren, veel plezier met de bouw en spoedig herstel met de rug.
Ik vind het ook leuke boten. Ik woon in Brugge en we steken met de fiets vaak de grens over, of we nemen de ferry van Breskens naar Vlissingen en fietsen dan naar Veere of Middelburg. Altijd leuk om in de havens de Tjalk boten te zien liggen.
 
Ik vind het ook leuke boten. Ik woon in Brugge en we steken met de fiets vaak de grens over, of we nemen de ferry van Breskens naar Vlissingen en fietsen dan naar Veere of Middelburg. Altijd leuk om in de havens de Tjalk boten te zien liggen.
Ik ben ook Bruggeling, al woon er al 7 jaar niet meer, maar af en toe, wanneer er één of ander nautisch event is passeert er wel zoiets in de ringvaart ook.
 
Dat is een mooie om te volgen, mijn ding. Fijne bouw en hopelijk snel weer een comfortabele rug.
 
Goed herstel en veel plezier met de bouw.
Mooi scheepje.
 
Mooi bescheiden project voor vermeerderd bouwplezier! Het begin is alvast leuk en op zichzelf al interessant om naar te kijken.
 
Goede middag beste kijkers,

Hier de vorderingen van deze Friese Tjalk. Intussen is de ruwbouw van de romp klaar zoals getuige deze fotos.

1) Beplanking van de romp met kleine spijkertjes:







2) De uiteinden van de romp worden opgevuld met blokken balsa hout, die later in vorm worden gesneden / geschuurd.









3) Eenmaal de blokken in vorm geschuurd, wordt de ganse romp voorzien van een laag vulmiddel. Dit om kleine oneffenheden en kieren te dichten. Eenmaal deze laag droog is wordt deze opnieuw geschuurd om een egaal oppervlak te bekomen. Ik gebruik hiervoor gewoon houtvulmiddel uit de doe-het-zelf zaak.





4) Terwijl de laag vulmiddel droogt (24h), de bouw van de kajuit aangevat.









Zo dat was het voorlopig alweer. De werken gaan vlot, en ik geniet er van om nog eens tijd vrij te hebben om te bouwen.
Groeten,
Dirk
 
Een beetje vreemde manier om een romp te bouwen in mijn opinie, met die blokken voor en achter, maar het ziet er wel een leuke kit uit.
 
Een beetje vreemde manier om een romp te bouwen in mijn opinie, met die blokken voor en achter, maar het ziet er wel een leuke kit uit.
Inderdaad, maar is volledig volgens de kit instructies. De voor en achterzijde is een redelijk scherpe kromming & de romp latjes zijn in verhouding redelijk dik. Dus buigen van deze latjes (wat bij de meeste houtbouw model schepen het geval is) lijkt me erg moeilijk in deze; waardoor men de methode met de houtblokken heeft voorzien.

Het hangt af van het model en het merk van de kit. Ik heb ook een aantal kits in de stash waar men hetzelfde principe toepast. Hier bvb een stukje uit de handleiding van de "Endeavour" van Occre:
 
Laatst bewerkt:
Dat kan hier weer tellen , knap andere woorden heb ik er niet voor prachtig al tot nu toe
En uwe rug verzorg hem maar goed , mijn vrouwke kan er van meeklappen hoor
Beterschap gewenst
Marc
 
Goede middag beste kijkers,

Ik wist op voorhand dat "Billing Boats" kits voor een uitdaging zorgen, en dat is bij deze boot geen uitzondering.
De plannen en instructies zijn sumier en men moet veel zelf uitzoeken, testen, uitmeten, vergelijken enz.
De wil ook zeggen dat mijn voornemen om deze boot OOB te bouwen is verdwenen als sneew voor de zon.
Deze kit OOB bouwen zou enkel een halve boot opleveren vrees ik.

De werken aan de romp zijn intussen zo goed als afgerond, hier het relaas:

- Na het opvullen met wood-filler, de romp geschuurd en vervolgens een laag vernis gegeven.



- Vervolgens de kiel geplaatst:




- Eenmaal de romp klaar dient de verschansing te worden geplaatst. In de kit zijn 2 stukken hout voorzien die in de juiste vorm uitgesneden zouden moeten zijn...
Daarenboven is er in de instructies geen duidelijkheid hoe de verschansing op een juiste, doch stevige manier aan de romp kan worden bevestigd. Dit is het enige plaatje in de handleiding:


- Aangezien de romp geen enkele plek heeft waar de gebogen verschansing stevig kan worden bevestigd, heb ik na enig denkwerk besloten om het dek te beplanken met 2mm dikke latjes, en vervolgens het bovneste Berghout te plaatsen op dezelfde hoogte, waardoor er een sleuf ontstaat rondom het dek van 2mm. De verschansing past daar perfect in en kan dus stevig worden verlijmd.






- Eenmaal we hier mee klaar waren dook de volgende uitdaging op. De vorm van de verschansing past niet met de ronding van de romp. Er zit zeker een speling op van 5mm waardoor de verschansing in het midden van de romp, de romp niet raakt.


- De oplossing werd als volgt uitgevoerd:
  • De gebogen uiteinden van de verschansing (onderdeel uit de kit) werden afgezaad en gebruikt om de uiteinden van de verschansing te plaatsen.


  • Vervolgens werd er een nieuw middenstuk gemaakt uit een stuk duplex. Als basis gebruikte ik het onderdeel uit de kit, om vervolgens de kromming op correcte wijze af te tekenen en uit te snijden uit de Duplex. Rechts op de foto onderdeel van de kit, links het nieuwe aangepaste onderdeel.


  • Alles past nu netjes in elkaar.
- De romp na uitvoering van bovenstaande werken:
 
Laatst bewerkt:
Mooie puzzel dat je hier presenteert :winking:
Basis ziet er wel strak uit..
 
Mooi werk. Ik heb ook ervaring met Billing Boats en het komt allemaal terug nu :D

Goed opgelost allemaal. Ben benieuwd naar de kleuren.
 
Mooi werk lezend dat het veel aanpassingen nodig heeft.
 
Mooi werk lezend dat het veel aanpassingen nodig heeft.
Inderdaad Pascal. Maar op een of andere manier vind ik dat ook erg uitdagend en leuk.
Op zulke momenten lig ik ‘s avonds in bed na te denken hoe ik een bepaald probleem kan/ga oplossen.
Steeds een uitdaging en het dwingt om ‘out of the box’ te denken.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan