Hoofdsponsor

1/35 Berlin 1945 [wip]

ik ga geen compliment geven, maar ik ooit iemand zoek om nepmarmer te schilderen dan weet ik u te vinden...
 
Yep dit wordt onze toekomstige leverancier voor modelbouw marmer. Ziet er goed uit.
 
puik werk rik met de aders
 
Wat vinden jullie ervan ?

Omdat je tot de beste modelbouwers van dit forum behoort, geef ik je daarop een eerlijk antwoord vanuit mijn visie. Zoals altijd wanneer ik een kritische noot plaats, wil ik ook nu duidelijk maken dat ik dat alleen maar doe als het bouwniveau dat toelaat. Als een gevorderd bouwer dit marmer zou hebben gepresteerd, had ik in bewondering toegekeken en had ik geen commentaar gegeven behalve wellicht "mooi hoor".

Maar ik zie jou niet meer als 'gevorderd bouwer' doch als iemand die de modelbouw bijna tot in de perfectie doorheeft, op diverse gebieden binnen het spectrum. Hopelijk zie je mijn naderende muggenzifterige, mierencopulatoire kritiek dan ook niet als afbreuk maar veeleer als compliment, omdat hij van heel ver moet komen.

Persoonlijk, heel persoonlijk, vind ik het marmereffect niet geslaagd. Dat komt doordat het is geairbrushed op een te grote afstand van de zuil. Daardoor krijg je een eigenschap die typisch is aan een airbrushtekening: uitgewaaierde lijnen. Als je goed kijkt naar je voorbeeld, zul je zien dat daar geen enkele uitgewaaierde lijn op zit.

Het komt misschien heel beledigend over, waarbij het mijn bedoeling is dat het confronterend overkomt: ik zie in de marmeren zuil zoals jij die hebt geprobeerd vorm te geven, meer een stalen zuil in een lunapark op de kermis bijvoorbeeld, eentje die ook helemaal is geairbrushed. Helaas kan ik online niet zo 1, 2, 3 een voorbeeld vinden. Hoe dan ook, kijk nog eens naar je foto's en probeer in die marmeren zuilen ook zo'n kermispaal te zien. Kijk dan vervolgens naar het voorbeeldmarmer en probeer daar die kermispaal in te zien. Dat zal je niet lukken, want dat ziet er echt uit als marmer. De oplossing is, om veel preciezer te gaan airbrushen en de airbrush continue dichtbij het model te houden. De naald zou ik maximaal een centimeter, hooguit twee, van de zuil afhouden. Probeer alle kleuren te zien, duiden en vlakje voor vlakje aan te brengen. Zou ik het werk inschatten als ik het zelf zou doen, dan zou ik per zuil ongeveer 5 uur bezig zijn. Gaat je dat te ver, dan kun je ook een mooie afdruk maken (bijv. laserprinter), die oprollen en op de zuil plakken, en dat vervolgens mooi glossy lakken / vernissen.

Traditiegetrouw merk ik op dat het natuurlijk jouw bouwwerk is waar jij tevreden over moet zijn. Troost je bij de reacties boven mij, iedereen behalve ik is behoorlijk onder de indruk. Vraag jezelf af of je het eens bent met wat ik zeg, zo ja of het de moeite is om het te herstellen (is het een project waar je een jaar mee bezig gaat zijn, dan zou ik zeggen van wel, want zoals bekend doet de zwakste schakel de ketting breken en zo zal ook het zwakste onderdeel aan het door jouw weg te zetten beeld de illusie van schaalwerking en realiteit verbreken) en zo ja hoe je dat dan gaat doen. Zo nee, dan zal niemand het je kwalijk nemen en staat er nog steeds een mooi model.

Hier ter illustratie van wat ik bedoel met 'uitgewaaierd':

Hood_-_Angel_of_Death1.jpg

Let vooral op de vijf diagonaal gebogen strepen rechtsonderaan de tekening (onderzijde van de rok). Dat zijn typische voorbeelden van uitwaaiers en talloze van dergelijke uitwaaiers bevinden zich ook op de geairbrushte zuilen. Het eerste wat ik dacht toen ik ze zag was "Dat is overduidelijk met de airbrush gedaan" en dat vind ik zonde. Mijn oog wordt constant naar die zuilen getrokken om te bekijken wat er niet aan klopt, terwijl het marmer in werkelijkheid niet bovenmatig zou mogen opvallen in het geheel.
 
Laatst bewerkt:
Moet helaas Roy gelijk geven :) dit heeft niet veel met marmer te maken. Ten eerste zeker niet airbrushen want marmer bestaat hoofdzakelijk uit dunne scherpe lijnen en afwisselend met vage lijnen. Mis ook de wat licht groene lijnen lijnen in je zuilen die het karakter geven aan dit soort marmer. Hoe ik het zal doen is een lijn opzetten even wachten en dan met een zeer langharige platte kwast lichtjes over de lijn(en) gaan om de randen wat te verzachten, enkele lijnen met harde rand zijn ook aanwezig. Beetje moeilijk uitleggen helaas maar zo heb ik het ooit in een grijs verleden geleerd. Dus kort samen gevat iets teveel harde witte lijnen en te weinig groene lijnen. Maar belangrijkste is dat jij er tevreden over ben.

Oh misschien een idee om olieverf te gebruiken deze is wat vriendelijker met het oog op het verzachten van de randen.
 
Olieverf zou ook mijn keuze zijn, eventueel afgerond met airbrushwerk voor de aders (heel dichtbij om uitwaaieren te voorkomen). Die zou ik overigens niet fel wit maken maar laten neigen naar ecru.

Overigens maak je het jezelf misschien wat moeilijk door hier marmer toe te passen. Ik heb dat boek nog eens doorgebladerd en zie nergens marmer in het exterieur gebruikt. Het werd wel gebruikt maar dan in het interieur, de allerchicste delen. Dan gaat het nog om rechte vlakken dus geen ronde zuilen.

Exterieur zie ik de zuilen verreweg in de meeste gevallen rechthoekig (= typisch nazi-architectuur) en soms ronde zuilen. Die zijn echter altijd uit natuursteen of gepleisterd... Overigens wil dit niet zeggen dat marmeren ronde zuilen niet bestaan hebben, dat weet je nooit. Het is wel misschien wat minder herkenbaar als nazi-architectuur en zou je eerder aantreffen in Venetië of zo. Als je fotomateriaal van binnenzijde of buitenzijde van gebouwen nodig hebt, laat maar weten.
 
net eens gezocht op youtube, en daar leggen ze een plastiekzak over de verf en drukken die erin, daarna brengen ze de details aan

 
Bedankt mannen voor jullie commentaar. Ik apprecieer de eerlijke kritiek. Als het niet goed is moet het ook gezegd. Ik sta daar open voor, alleen zo evolueer je in positieve zin.

Het is trouwens niet de eerste "afbrekende" kritiek, een collega in de club heeft me er ook al op gewezen. Ik overweeg dan ook sterk om het geheel af te schuren en opnieuw te starten.

Groeten Rik
 
Rik , ik weet niet of het een oplossing is , maar zou het niet een beetje makkelijker zijn als je eerst een vlak vel marmert en dit dan achteraf in repen snijd en op de zuilen kleeft?
het ziet er anders wel indrukwekkend uit ,ook al is het niet helemaal perfect volgens enkelen.
 
Respect voor je beslissing om opnieuw te willen starten.
Mocht je een kortere weg willen nemen, ik weet dat Verlinden (vroeger toch) een zelfklevende marmer imitatie in zijn cataloog had staan:
attachment.jpg
 
Hey,

Rik, ik volg je al een tijdje hier en moet zeggen dat het marmer me ook een eigenaardige reactie gaf. Pas op, ik doe het je niet na. Ook al heb ik het niet geprobeerd natuurlijk. Nu, indd, Verlinden heeft zo'n vel maar ik dacht dat unicorn-models ook dit uitgeeft in verschillende kleuren. Mocht je dan toch denken van, ik ga dit op deze manier afwerken, misschien eens nakijken.
Uiteraard, respect voor je keuze van herbeginnen, maar alleen zo groei je, alhoewel je eigenlijk al aan de top staat hoor....;) :) Je bent zeker een van onze betere 1/35 bouwers....;)
 
@Swaken : mijn kin plakt,... van al die stroop die ge er aan smeert. :D;)

Bedankt aan iedereen om zo hardop mee te denken.

Je beste kritiek is deze die zegt dat er iets schort met het marmer. Zelf had ik het ook moeilijk met de fijne adering.

Roy heeft echter argumenten boven gehaald die me overhaald hebben om het over een andere boeg te gooien.

De halfronde (marmeren) zuilen zijn inmiddels verwijderd. Ik schakel over naar een betonnen exemplaar, vierkant met langsgroeven.
Marmeren zuilen werden niet gebruikt aan de buitenzijde, maar het experiment is hiermee niet aan zijn einde. Misschien leg ik aan de binnenzijde een stuk gebroken marmeren zuil.... ?

Groeten Rik
 
Rik alhoewel ik het prachtig vind is jouw keuze nu om opnieuw te beginnen zwaar maar geeft wel aan dat je een goede scratcher bent. Kun je je mijn U82 project herinneren?. Ik heb daar toen ook op een moment zwaar wegend kritiek gekregen op een onderdeel in het proces. Ik heb toen net als jij ook besloten om opnieuw te beginnen. Later denk je dan als het eenmaal wel goed is....ja toch goed dat ik overnieuw ben begonnen. Dus je bent goed bezig.
 
Ik ben blij dat je hebt besloten opnieuw te beginnen. Het komt de kwaliteit van het geheel alleen maar ten goede; ik heb net nog eens wat van je oude diorama's bekeken en zelfs in 2011 / 2012 had je al een torenhoog niveau (zie hier. Wat je nu in gedachten hebt gaat denk ik spectaculair worden...
 
Je kan misschien ook dit eens proberen.

 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan