Hoofdsponsor

1/35 Berlin 1945 [wip]

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 nov 2009
Berichten
1.952
Goedenavond Beste Kijkers !

De groupsbuild van onze club RMV betreft dit jaar 'Russisch materieel'. Een keuze was vlug gemaakt. Toen ik vorig jaar het Legermuseum in Bastogne (Bastogne Barracks, de legerkazerne) bezocht, was ik geïmponeerd door de ISU152. En toen wist ik reeds : die bouw ik ooit eens...

... dit jaar dus !

En om niet zomaar een voertuig op een sokkeltje af te leveren, komt hij in een setting. De ISU komt het best tot zijn recht in een Late War diorama. Daarom wordt het iets in de finale stadia van de oorlog : de verovering van Berlijn.

Een diorama over Berlijn vereist dus een gebouw, of althans de ruïnes ervan. Na veel zoekwerk op het internet, duizenden foto's bekeken over de ruïnes van Berlijn, is er iets ontsproten in mijn gedachten. Het zal een imposant gebouw worden dat de pracht en praal van het Derde Rijk moet uitstralen, of toch wat er nog van overschoot.

attachment.jpg

De houten onderbouw. Een eerste idee was om hiermee een modehuis uit te beelden, maar latere foto's deden mij beslissen om te gaan voor een overheidsgebouw. Vandaar de halfronde kolommen aan de gevel.

attachment.jpg

De ronding, ipv van een rechte hoek, is bekomen dmv een stuk PVC rioolbuis. Er is nog veel werk aan : kieren dienen nog geplamuurd, bakstenen uit kurk opgekleefd, I-profielen worden nog geplaatst,...

attachment.jpg

Close-up van de beschadigde etage. Hiervoor heb ik met alu profiel een mal gemaakt. Doordat de profielen 1 cm dik waren, had ik de juiste dikte voor mijn vloerdeel. Volgens de grootte van de mal is een net gesoldeerd die in de verse plaaster werd geduwd, hierdoor is het gips gewapend, net als echt beton. Na ruim een week uitharden is met een scherp voorwerp een deel van het gips weggekrasd waardoor de schade, hier te zien, werd bekomen. Die ene draad wordt nog doorgeknipt waarna de uiteinden opgekruld zullen worden.

Foto's van Russische soldaten die naast een gesneuvelde bronzen Rijksadelaar stonden hebben mij doen besluiten om te kiezen voor een overheidsgebouw.

Dit zal ik benadrukken door er een adelaar aan te hangen. Opzoekwerk bezorgde mij een tekening waarop ik mij baseerde om een adelaar te scratchen.

attachment.jpg

De adelaar is gemaakt op de rest van het stuk PVC buis dat diende voor het gebouw, alzo bekom ik de juiste ronding om de adelaar nadien aan de gevel te kunnen hangen. Eerst is de contour van de adelaar uitgesneden uit 0.5 mm dik Evergreen plaat. Nadien zijn de vleugels gemaakt met strip. Het corpus is gemaakt met Magic Sculpt. De lauwerkrans is gemaakt door twee koperdraden te twisten en in een perfect ronde vorm te plooien, de soldering zit links. Het hakenkruis is eveneens in plasticard gesneden.

attachment.jpg

Op de lauwerkrans zijn eikenblaadjes gekleefd afkomstig van een set van Fredericus Rex. Dat de tippen van de vleugels neerhangen komt door de ronding van het stuk buis, maar eigenlijk loopt de lijn rechtdoor.

attachment.jpg

Na een laag zwarte primer (Humbrol 33) is de adelaar geDB'sd met Van Dijck bruine olieverf waar stelselmatig wat Humbrol goud is aan toegevoegd. Zo bekom je een bronskleur.

Voor de critici : ik wil enkel een overheidsgebouw nabouwen. Dit is geen politieke overtuiging !
Trouwens, het volgende heb ik geleerd tijdens mijn opzoekwerk : deze adelaar is de Reichsadler ! De Partei-adler kijkt de andere richting uit.
Uiteraard werd dit gebouw opgericht ten tijde van de Nazi-dictatuur, vandaar de swastika in de voet.

Hierbij nog een kleine vraag naar jullie toe : patine of niet ?
Ik bedoel hierbij : laat ik de adelaar in zijn bronskleur of zet ik er wat groene patine strepen op ? Na hoeveel tijd begint het brons te oxideren wanneer het wordt blootgesteld aan alle invloeden van een grootstad ? Tenslotte kan deze adelaar maximum 12 jaar oud zijn in 1945.

Groeten Rik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wauw....................een project om zeker te volgen , veel plezier Rik !
 
Mooi project Rik ..veel succes.!!!

grtz yves
 
Succes met dit project. Ik geloof dat ik ooit eens een review gelezen heb waarbij de gun mantlet van het model van Trumpeter niet helemaal correct was, voor het geval je nog een kit moet kiezen (wat ik betwijfel). Ik vind dat je het stuk puin niet helemaal mag weghalen, verklein het misschien wat maar het hangende beton ziet er goed geruïneerd uit. De adelaar mag voor mij groen.
 
Prachtig project Rik, zeker eentje om te volgen en bij te leren.
Wat je adelaar betreft zou ik die niet te veel patineren maar een lichte groene schijn zal denk ik niet misstaan.
Vermits je gebouw echter een ruïne betreft zal je niet mogen vergeten om steenstof en vuil op te stapelen in en rond de adelaar.
Veel succes.
 
mooi begin, ook een interessant idee om de structuur in MDF te bouwen. heb je dat dan met een dremel bewerkt?
 
Goede start en leuk om te zien hoe de bouwers hun manier van bouwen hebben qua materialen.
 
Indien tips of (kleuren)foto's gewenst over/van de nazi-architectuur in Berlijn, laat maar weten. Mooie plannen en prachtige uitvoering tot nu toe.
 
Blijkbaar veel belangstelling hier, leuk !

@Peiper, Yves,Steven : thanks.

@Erwin : een lichte groene patine had ik ook in gedachten, maar twijfel nog. Wat steenpuin en -stof betreft, dat wordt niet vergeten.

@Burglar : de onderbouw is gemaakt mbv een bovenfrees. Zo is de diepte overal dezelfde, zoals ingesteld op het toestel. De ronding in het raam is geboord met een klokzaag, het zaagwerk is verder gebeurd met tafel- en lintzaag.

@Ron : ik heb al een paar constructies gemaakt op basis van een houten structuur en beplakt met kurken bakstenen en hoewel zeer arbeidsintensief, het bevalt mij best.

@Roy : bedankt voor je voorstel. Beschik je over foto's van bronzen beelden ten tijde van de Nazi dictatuur ? Misschien dat ik daar meer duidelijkheid krijg over mijn vraagstuk betreffende de patine.

Groeten Rik
 
Weet ff niet waar mee te beginnen, heb eens op een spaans forum een indrukwekkende diorama gezien met als titel... jawel ... "Berlin 1945". Bij dat diorama blijf hij maar aanbouwen. Straks zie ik dat met dit diorama ook nog gebeuren :)

Ten tweede Waaw man, doe zo verder. Je hebt het geduld voor om zo'n mini bouw van de adelaar te verwezenlijken. Doe zo verder ! Ik blijf zo andere bouw projecten zeker volgen!
 
Rik, ik zou ook een lichte patina nemen want weer en wind kunnen in 12 jaar tijd veel schade berokkenen .
Machtig gemaakt !

grt Nicolas
 
@Jumper : ik denk niet dat dit een groeiproces wordt, het zal sowieso al deftige afmetingen hebben...

@Maerlandt : eens experimenteren hoe ik het best een lichte patine aanbreng...

@Coachke : thanks.

Grtz Rik
 
Net na de bombardementen op en de inval in Berlijn zijn er bijzonder veel kleurenfoto's gemaakt van het nazispul dat daar werd aangetroffen. Ik heb daar een boek van, kan me niet anders voorstellen dan dat daar ook bronzen beelden in staan. Ik ben vanavond thuis en zal er dan eens naar kijken.
 
Is er nog plaats in de zaal om deze mee te volgen, zie hier al geweldig leuke dingen staan en zaken waar ik zelf nooit zou zijn opgekomen om te doen.
Vermoed dat hier nog wel menig handige tip gaat komen voor de diorama bouwers.
je adelaar vind ik alvast zeer knap gemaakt en de rest zal waarschijnlijk niet moeten onderdoen binnenkort. ook zeer benieuwd naar de patina die gaat komen.

Tim
 
Welkom, Baenske !

@Roy : bedankt alvast. Toen ik vandaag mijn zoon naar het station voerde, passeerde ik een bronzen beeld dat er hoogstens 15 jaar staat. Er zat geen glans meer op, het was mat, maar van een groene patine was er niet echt sprake, hooguit een 'wash'. Je foto's zijn nog altijd welkom.
Ik zal maar eens een proefstuk klaarmaken om er wat proeven op te doen.

Groeten Rik
 
De opbrengst van het boek valt een beetje tegen, wat koperen beelden in de buitenlucht betreft.

Een beschrijving van de foto's die ik heb gevonden die enigszins in de buurt komen:

1. Een (weliswaar prachtige) kleurenfoto zijnde een kijkje vanuit de mozaïekzaal in het Ehrenhof naar de werkkamer van Hitler. Boven de deur is een bronzen adelaar. Helaas bevond die zich binnen dus er zal nauwelijks verwering hebben kunnen plaatsvinden.

2. Een enorme vierhoekige zuil met een bronzen adelaar erop. Helaas onduidelijk wanneer deze foto is genomen en de foto is ingekleurd in plaats van origineel in kleur.

3. Idem als onder 2, maar dan met een bronzen paard op een zuil.

4. Een bronzen buste van Hitler na het bombardement; onduidelijk of de foto binnen of buiten is genomen, verder is de foto zwartwit. Waarom ik hem toch noem is, omdat de buste behoorlijk blinkt en dus naar alle waarschijnlijkheid nog geen of weinig patina had.

Laat maar weten of je geïnteresseerd bent in een van deze vier foto's. Jammer genoeg niets beters... ik zou als ik jou was inderdaad gewoon het 12 jaar oude patina zoals je dat in de buurt hebt aangetroffen, goed bestuderen, fotograferen en proberen op het koper van toen toe te passen. Koper zal destijds niet heel anders zijn gecorrodeerd dan tegenwoordig lijkt me.

Je kunt overigens ook jezelf op het standpunt stellen dat het geen koper was maar (blad)goud - zeker als jouw gebouw deel uitmaakte van de Rijkskanselarij of soortgelijke gebouwen waarbij kosten noch moeite gespaard werden. Goud oxideert niet en zal dus altijd mooi blijven. Denk aan de koepel van het Hotel des Invalides in Parijs. Het is haast een buitenkans om met de goudkleurige Alclad te gaan werken.
 
Bedankt voor de info Roy. Zoals je zegt, ik zal eens een test doen om een lichte groene patine te maken.

@Silenoz : Tamiya, loop van RB, Eduard PE en Friultjes.

Groeten Rik
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Vert de Mer

Om het gebouw wat meer pracht en praal, en de 'grootsheid' van het Derde Rijk te doen uitstralen, heb ik een poging gedaan om de zuilen als marmer te imiteren. De gekozen marmersoort heet Vert de Mer.

attachment.jpg

Dit werk, van Lut Gielen, diende als referentie voor mijn imitatie marmer.

attachment.jpg

De borstelstelen, die als basis dienden, kregen eerst een laag universele primer van Levis. Na dit glad geschuurd te hebben, kreeg het nog een laag primer, ditmaal Humbrol 33 zwart. Daarna volgde het gemakkelijkste camo-patroon dat ik in mijn modelbouwcarrière spoot. Eerst donkere vlekken met XF27, gevolgd door XF26 en als laatste de lichte strepen met XF71

attachment.jpg

Daarna volgde een uitgebreide sessie met het schrijfpenseel, dit is een zeer fijn penseel met slechts enkele lange haren, aangeschaft bij Lukas. Hiermee werden de diverse lijnen opgebracht terwijl met dezelfde kleur met een sponsje wat vlekken zijn opgebracht. De gebruikte kleuren zijn Humbrol 149 gemengd met wat wit H34, daarna wat feller groen H131 en als laatste de lichtste strepen met H28.

attachment.jpg

Als laatste volgde een rijkelijke laag Alclad Gloss vernis.

Wat vinden jullie ervan ? Ik ben alvast tevreden met het resultaat.

Groeten Rik
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan