Hoofdsponsor

1/35 Belorus UMZ M6 1:35 [wip]

Ik wilde de hele tractor ook niet opnieuw doen, mijn idee was, de verf verwijderen. bij de raamrubbers
De Zapp a Gapp groen, met resin van deze kit, werd ook vloeibaar...
en de PE in deze kit had buiglijnen en daar vreet het, het eerst in. De primer van Vallejo, met de lak van Vallejo, kijk maar bij de uitzetpoten achter
Op het moment dat ik de foto postte, van die blauwe zak, was het a; 2 uur te laat.
Dat heeft me ook doen besluiten, gewoon in een hoek gooien of verder gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoel ook dat ik niet het idee had dat je de verf van de tractor helemaal opnieuw wilde doen. De verflaag zag er zo op de foto's prima uit (op de rubbers na), maar je zult het niet voor niets hebben gedaan lijkt me dan.

De etsvloeistof vreet tegelijkertijd van twee kanten (afhankelijk van de te etsen tekening), bij de buiglijnen wordt het metaal zeer dun inderdaad.
 
Ik wist dat ovenreiniger aluminium aantast, ooit eens een proefje mee gedaan en aluminiumfolie bruiste er wel in op. Een tegenslag zks deze hoort bij zo'n moeilijke kits, succes met de reparatiewerken.
 
Ik had al opgevangen dat ovenreiniger niet zo goed was voor PE stukken, deze worden aangevreten, komen zwart en bros, en de soldeer of lijmverbindingen durven wel eens los te laten... (Famo heeft dacht ik eens zo'n model kunnen weggooien na een badje...) wel interessante tips in verband met de andere producten. Vijgen na pasen, ik weet het, maar toen er sprake van was was het toch te laat vrees ik...
 
Beste mensen het is om die reden dat ik bij remvloeistof blijf , tast geen plastic tast geen aluminium aan ook geen ijzer alleen lost het verf op en het is gratis te verkrijgen in een garage ( gebruikte weliswaar ) ik heb nooit voor die chemische reinigingsmiddelen geweest , detol is ontzettend duur stinkt enorm maar ontsmet dan wel goed die ovenreinigers heb ik nooit goed succes mee gehad
Tuurlijk ieder zijn ding maar waarom duur maken als goedkoop ook kan he
Ik heb bij mij een oude ijskreemdoos daar kan gemakkelijk 1 liter remvloeistof in deksel erop en er kan niks gebeuren , heb ik het nodig gooi ik het model erin en na een paar uurtjes of soms minuten afspoelen en klaar is het , er ligt ook een oude tandenborstel in om hardnekkige stukjes los te wrijven
Grt
Marc
 
nooit voor die chemische reinigingsmiddelen geweest

Gelukkig is remvloeistof een puur natuur en milleu vriendelijk product :) (kan zeker sommigen plastic soorten aantasten)
 
De reden dat ik de hele tractor in het bad heb gezet, is dat het cabine front, juist een onderdeel is, met 3 ramen, die ik verkeerd had gedaan. En dit deel niet verwijderd kan worden zonder te beschadigen, want het is een groot deel, waaromheen ook veel opgebouwd is. De motorkap wilde ik reinigen, omdat de zwarte streep niet naar mijn zin was en de grille, zwart is bij de echte en niet rood zoals de kit voorschreef. Dus daar moest ook de verf weg. Dit stuk PE is er goed doorheen gekomen. Het daken de zijraamrubbers, daar zat een groot stuk PE aan. Dit heb ik uit de reiniger gehouden nadat het loskwam.

Toen ik de foto's plaatste van die zak was het al foute boel. Het was direct te zien, op het moment dat ik hem inspoot, dus ook het corroderen van de PE delen. Ook de resin delen, die uit het zelfde (soort) framepje kwamen. Ik heb dus bewust risico gelopen. Wetend dat ik delen moest namaken.

En hij staat nu zover in elkaar, dat hij weer gespoten kan worden, ik heb niet geklaagd, zelf vindt ik hem nu nog iets strakker geworden. Kleine dingetjes die niet op foto's zichtbaar waren, zijn nu anders gemaakt. Ik heb totaal geen spijt. De werking van de ovenreiniger, heb ik heel lang teniet gedaan, door hem steeds opnieuw in een bak met lauw water te parkeren.

Dan de remvloeistof, waarom heb ik nog steeds niet gekozen, de reden is heb bij een Tram bedrijf gewerkt, waar 2 soorten olie gebruikt werden. De ene soort die ook geschikt was voor auto's, vloog ook Lustig in het rond als er gewerkt of ontlucht werd. Dan praat ik wel dat we met kannen met 10 liter rondliepen. Iets wat heel anders is als bij auto's. Wat dus ook als nadeel had, dat er veel week werd. Dan bedoel ik ook bij een lek slangetje spoot er direct, 20 liter weg. Vandaar dat ovenreiniger mij veiliger leek als remvloeistof.

Update van vandaag, waar geen primer of verf bij mag, heb ik deels ingetaped.
 
Aris als ge remolie gebruikt dan is het beste " DOT 4 " rempompen in een auto zijn van aluminium de remcilinders aan de wielen zijn van gietijzer de leidingen gewapend rubber en staal ik heb die nog nooit weten oplossen of week worden wel barsten van de ouderdom dat wel
Ik gebruik dat nu al 4 jaar hetzelfde flesje of bakje en als die vervuild dan zakt alles naar beneden en dan giet ik voorzichtig de remolie ergens anders in en kuis dat bakje uit en doe die remolie er terug in voor opnieuw te gebruiken
Maar Aris doe maar wat jij denkt dat het beste is dit is maar een raadgeving he
Marc

Beste Ron dat beweer ik ook niet maar de chemische spullen dat pikt op uw vel pakt op de adem en is toch ook giftig de remolie gebruik al 4 jaar dezelfde pot telkens ie vuil is giet ik het over en heb nog altijd dat zelfde terwijl zo van die ovenreiniger iedere keer in de zak weggegooid word ik heb dat niet en als het echt niet meer werkt geef ik het ter recyclage en ik vervuil het milieu er niet mee want remolie word herwonnen , want in de garages zijn ze er zeer streng op dat ze terug inleveren
Ron het zijn allemaal gevaarlijke spullen anders zou de verf er niet van oplossen en beste man ieder doet het wat het beste is voor hem he ik geef alleen maar raad en wat ik ondervind
Grt
Marc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De tractor stond op de vorige foto's weer in elkaar. Hij is nu opnieuw in de primer gezet.

De cabine heb ik eerst in de witte primer, wat rood wordt heb ik de rode kleur aan de primer toegevoegd.

De volgende stap, ga ik de raamrubbers eerst grijs maken, intapen. De cabine wit spuiten en net als bij een voorgaand project, blijft de tape nu zitten.
Doordat ik nu verschillende primers gebruikt heb, weet ik wat ik verder afplak of wegstop. Dan kan ik de rubbers uit het proces houden tot alles in de blanke lak gaat.

Schreef ik nog dat er iets te bibberig was, nu moet ik bekennen. In mijn ogen met de roodachtige primer en de kleur van het resin, lijkt hij op de foto meer op het origineel.

Zo laten gaat niet, ik krijg wel een idee om te verouderen. Eerst helemaal afspuiten, en weer naar deze kleuren toe brengen.

N.B. De witte primer zijn 2 lagen, de roodachtige is op de meeste plaatsen 1 laag. (motorkap en wielschilden 2)
Benieuwd wat jullie ervan vinden. Graag op of aanmerkingen
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
De kleuren vind ik lang niet slecht, vooral het rood ziet er prima uit. Als je hem wilt verweren, des te beter want rood verbleekt nogal eens in de zon. Maar zelfs het wit vind ik ook niet slecht hoor, zeker niet nu er nog verweerd gaat worden.

Ik weet niet in hoeverre het model in dryfit staat, maar op de tweede foto lijkt de cabine niet helemaal recht te zitten ten opzichte van de motorkap-lijn.

Al met al ziet het er goed uit. Ik ben benieuwd hoe je de rubbers gaat doen.
 
En toch een foto met het muntje.

Al met al ben ik niet ontevreden, de leidingen zijn nog strakker, de scharnieren in mijn ogen net iets anders. En zoals je ziet, veel is er nog niet gekleefd.

En om te eindigen de foto met een muntje...

attachment.jpg
 
Ik weet niet in hoeverre het model in dryfit staat, maar op de tweede foto lijkt de cabine niet helemaal recht te zitten ten opzichte van de motorkap-lijn.


Dank, De motorkap past net weer niet. Op de foto zie ik nu ook de openingen. De PE was los rechtgemaakt en opnieuw gebogen. En zoals het hoort, klemt de grille met de dieseltank. Moet ik opnieuw een deuk in meppen. De cabine is nog een losse passing, de voorruit, klopt ook niet met de stand van de cabine, dit komt goed bij het kleven. De motorkap, is de bedoeling dat deze ook vast gekleefd wordt, maar deze wil ik ook los houden. De deuk hoort er ook echt in, bij alles wat op de foto's is, is er een deuk in de grille.

Het openmaken van de motorkap, hoort ook niet te gebeuren zoals het nu er uit ziet. Bij de echte kan de bovenkant open in 2 helften. Om de grille gedeelte te verwijderen, komt de radiator mee met het motordeksel. Of ik dus de motorkap kleef of afneembaar houd, ben ik nog niet over uit.
 
Laatst bewerkt:
Mooi, jammer dat je het afgewassen en zongedroogde rood niet zou kunnen behouden, een laklaag erover, beetje spelen met olieverf en ... je rood gaat dan iets verdonkeren iets, maar niet teveel... Een kameraad van mij spuit eerst zijn teststukjes, waarop ie al zijn verweringsstappen op uitprobeert, deels om te zien hoe donker het uiteindelijk wordt, maar ook om alles een beetje in de vingers te krijgen...
 
Test stukjes heb ik geprobeerd, want ervaring met verouderen heb ik heel weinig of niets. Ik ging ook ervan uit, eerst alles naar het nieuwe rood brengen en dan weer lichter maken. Zelf met het idee om er dan verdunde witte primer voor te gebruiken. Nu door het verwijderen van de verf en achtergebleven is hij richting idee wat ik wil.
Op de foto komt niet over, de donkere plekken, zijn gewoon het resin met licht rode primer.

Kijk maar de foto, voor het gemak zal ik deze even opnieuw plaatsen. Hier zie je/ik gewoon de kale of lichte plekken, is een minimaal laagje primer op. Op het moment van kijken en niet op een foto, is het resin te zien. Zo zie ik ook op het cabinedak, het grijs van het resin

Dan ga ik het stappenplan veranderen en nog een laag gekleurde primer erop zetten en deze met een laklaag behandelen.

Echte test stukjes heb ik ook, dan zou ik nu die ook in de ovenreiniger moeten doen en zien of uit te vogelen wat er met de volgende stap gebeurt.

De raamrubbers, heb ik vandaag grijs gemaakt, morgen gaan ze in de tape


attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
De resultaten, voor de duidelijkheid,

zoek het muntje....effe iets anders al zoek pikatcoe


attachment.jpg
attachment.jpg
 
Ik kan amper de tractor vinden laat staan het muntje :)
 
Silenoz en Ron, dank voor het antwoord, ik schiet niet in de verdediging, en ben heel blij met het commentaar. Ik heb het ergens anders ook geprobeerd uit te leggen. Door een bepaalde oogafwijking, ben ik met iedere site tekst en foto altijd bezig met van houding te veranderen of scherm te kantelen. Zie het maar als een schermblindheid afgeleide van kleurenblind. Ik kantel zo dat ik zelfs nog de muismat, de muis en de lens van de camera zie (en nog een aantal objecten) Dat is ook de reden, dat ik de tractor in deze kleur anders zie.
Leert mij dat ik foto's anders moet maken en zelf beoordelen. Voor wie mij volgt op een andere site, tussen vrijwel hetzelfde commentaar daar en deze, heb ik om de reacties te lezen, diverse malen, met mijn beeldscherm gekanteld. Ook de reden dat ik niet begreep, dat velen tevreden zijn met de kleur zoals hij nu is.
 
Ik kijk w.s heel anders naar foto's, of beeldschermen. Heeft toch te maken met een oogafwijking die ik heb.
Er heeft nu iemand meegekeken, of er wel iets te zien is. Ik heb nu de ondergrond aangepast en een foto met mijn foto toestel gemaakt.

De raam rubbers zijn nu grijs en in de tamiya tape/vloeibare tape.
Ik hoop dat nu de plaatsen waar de primer niet dekt goed in beeld is. Maar ook de manier van foto's maken. Vandaar dat ik maar 2 foto's plaats en geen grotere serie.

Zie graag commentaar tegemoet. Zelf vind ik het ook heel vervelend, als de foto's slecht zichtbaar zijn.

attachment.jpg attachment.jpg
 
De kleur is nu erg verbleekt, behalve in de diepere delen van de motor. Dat kan ook komen door met flash te fotograferen, maar voor een verouderd exemplaar ziet dit er wel geloofwaardig uit.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan