Hoofdsponsor

1/35 Belorus UMZ M6 1:35 [wip]

Foto 1, Rechterkant, slangen en slang koppelingen in kleur. De bovenleiding en hulptankje, bij de sproeiers in kleur.
Het lucht gedeelte, zoals bij het origineel, de kleur geel gegeven.

foto 2 en 3, Werkbonnenrekje, schuif en grendels en hoe de binnenkant van de wielen zijn.

Foto 4 Het cabine instrumenten paneel. Alle wijzer randen hebben nu een zwarte, hier komen nog de decals in met de juiste instrumenten.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Beste Aris het is heel mooi geworden maar 1 ding , neem me het niet kwalijk dat ik he zeg het is om u en andere leden te helpen verbeteren , ik zie dat je geen al te vaste hand hebt om mooi fijn te schilderen , daarmee bedoel ik de raamrubbers neem de volgende X eens een deftige van goede kwaliteit een permanent marker die niet uitwist zo een speciale zwarte stift en trek daar uw rubbers eens mee nu doet dit een afbraak aan het geheel en dat vind ik nu echt zonde
Denk eraan beste man het is een tip hoor niet negatief hoor ( misschien kan je het nog verhelpen )
De rest ziet er gewoon knap uit
grt
Marc
 
Ik zou nu zeker proberen om die rubbers opnieuw strak te krijgen, daarbij kan je inderdaad gebruik maken van hulpmiddelen. Welke verf heb je hiervoor gebruikt? Hecht dit sterk op het wit eronder of kan je de rand bijschrapen met een mes? Als dit kwasten moeilijk lukt kan je de volgende keer het raam met tape afplakken op de rechte stukken en daarover kwasten.
 
Zelfde opmerking hier Aris, want als je daar niet meer aandacht aan zal besteden dan verdwijnt de hele bouw in het niets enkel en alleen omwille van die rubbers.
 
Toen ik vannacht de update zag, dacht ik precies hetzelfde als wat Marc, Steven en Erwin hebben verwoord. Ik besloot echter om er niets van te zeggen want ik wist niet hoe het vriendelijk te brengen.

Ik zal alsnog een poging doen, want uiteindelijk heb je daar wellicht het meest aan.

Qua techniek heb je van de anderen al gehoord wat je zou kunnen doen om de randen te verbeteren. Ik wil alleen ingaan op het waarom.

Een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel en zo is dat in de modelbouw ook. Je kunt nog zo'n mooi werk verrichten aan photo etch, resin en filigrane koperdraadjes, als de afwerking laat afweten valt dat op. En als dat opvalt, haalt dat de aandacht weg van het mooie detailwerk. Hoe meer werk je in het detailleren stopt, des te zorgvuldiger zou ik zijn met de afwerking, immers hoe meer je te verliezen hebt.

Jij hebt geweldig werk verricht in de voorfase, maar loopt nu het risico het te laten lopen op een detail en dat zou zonde zijn.

De raamrubbers, heb ik er niet strak op gekregen, maar ik denk, hij is zo oud, en het wit is zoveel kleur/wit bijgeverfd, schoongemaakt. Het model van de fabrikant is ook niet strak.

Dit overtuigt mij niet. En natuurlijk hoeft het model alleen jezelf te overtuigen, maar wellicht dat je toch iets aan mijn feedback hebt.

De reden dat het mij niet overtuigt is, dat de rubbers er niet uitzien alsof ze op schaal zijn overgeschilderd. Met andere woorden, het ziet eruit alsof JIJ een fout hebt gemaakt in plaats van dat er op het echte model slordig is gewerkt. Nog met andere woorden, de slordigheidjes zijn niet op schaal. Waren ze op schaal geweest, dan hadden ze er niet zo grof uit gezien.

Iets wat ik al een paar keer heb gezegd in mijn topics (maar ik weet niet of je de andere topics op dit forum volgt, laat staan die van mij, dus ik schrijf het nog maar een keer) is dat je in de modelbouw vaak het beste atypische details kunt vermijden, tenzij je héél héél goed bent. Anders ziet het er al vrij snel uit als een fout.

Voorbeelden die je als niet-professioneel modelbouwer beter kunt vermijden:

- Blootliggende rode primer waartussen roest zit die bijna dezelfde kleur heeft (veel toeschouwers zullen denken dat je niet netjes de primer hebt aangebracht).
- Een figuurtje dat zijn arm uit de kom heeft en het niet tegelijkertijd uitkermt van de pijn (je wilt bijvoorbeeld een stoere kerel uitbeelden... maar waarschijnlijk zal 80% van de kijkers denken dat je de arm gewoon verkeerd hebt geplaatst).
- Een beetje vogelpoep op een verder 100% glanzende auto (je zegt "het kan toch best dat er net een vogel is langs geweest, een minuut na het polijst- en waxwerk" maar in werkelijkheid denkt het publiek dat je hebt geknoeid met wat verf. Overigens kun je het beeld geloofwaardig maken door de eigenaar van de auto ernaast te plaatsen, kijkend naar de witte vlek en zijn handen in ergernis omhoog houdend.
- Raamrubbers die op wel heel grove wijze overgeschilderd zijn.

Als je een professioneel modelbouwer bent, kun je met dit soort dingen wegkomen en gaan ze vaak tot de charme van een model horen zelfs. Maar professionele modelbouwers weten dan ook haast fotorealistische modellen te bouwen waardoor een zeer geloofwaardige illusie wordt gecreëerd. En dan nog zullen ook zij vaak proberen hun bouwgerelateerde idiosyncrasie te verklaren. Bijvoorbeeld door dat mannetje te plaatsen bij de auto-ontsierende vogelpoep, of de roestige plek bij de rode primer met een witte krijtstreep te accentueren (om aan te tonen 'dit moet gerepareerd worden'), of door het figuurtje dat de arm uit de kom heeft een pijnlijke gezichtsuitdrukking mee te geven. Of, zoals bij die raamrubbers, bijvoorbeeld een mannetje met een roller met een bak verf erbij te plaatsen. Liefst met een krat Jupiler en ernaast en wat lege flesjes op de grond, zodat een verklaring wordt gegeven voor de slordige manier waarop de overschildering heeft plaatsgevonden.

Met professionele modelbouwers bedoel ik mannen als Mig Jimenez, Adam Wilder of Michael Rinaldi. Voel jezelf dus zeker niet afgekraakt. Wat betreft je model, zou ik je sterk in overweging willen geven om de schilderwerkzaamheden van de cabine volledig opnieuw te doen en daarbij netjes af te plakken. Ik denk dat je daar misschien wel drie uur voor nodig hebt om het helemaal goed te doen, maar het resultaat zal er naar zijn. En wat is drie uur (weliswaar vervelend werk, dat geef ik toe) op een bouw die je al zo veel tijd heeft gekost?

Ten slotte over je opmerking dat het voorbeeldmodel ook niet binnen de lijntjes is gekleurd... dan is het dus wellicht de uitdaging om het beter te doen dan het voorbeeldmodel. Zie het als een eer om dat te mogen proberen. En stel jezelf in het vooruitzicht om, na afronding van de bouw, eindfoto's van de tractor aan de fabrikant te sturen met daarbij de suggestie dat ze die op hun website of verkoopbrochures mogen plaatsen als ze willen (met vermelding van jouw naam). Als jouw model beter wordt dan dat van henzelf, zou dat best kunnen.

Overigens ziet het model op de box art (in je eerste bericht) er qua rubbers beduidend beter uit dan dat van jou. Sorry dat ik wat hard over kom, maar ik kan er niets anders van maken.

Te eindigen zoals ik begon: het is jouw model, jouw moeite die je er tot nu toe in gestoken hebt, jouw keuzes. Ik zie een discrepantie in niveau enerzijds wat voorbereidingen betreft (dat is op orde) en anderzijds wat schilderwerkzaamheden betreft (dat ligt onder het niveau van de voorbereidingen). Dat geeft de indruk dat je niet alles onder de knie hebt, terwijl dat volgens mij niet zo hoeft te zijn. Ik ben benieuwd of je open staat voor de door anderen en mijzelf gegeven kritiek.
 
Eerst even zeggen dank voor de antwoorden. Ik ben nu uren bezig om een antwoord te verzinnen. Ook heel diplomatiek, want zelf vind ik die rubbers lelijk
 
Dank voor het meedenken, nu zelf een antwoord te schrijven. Ik weet dat het lastig is om te zeggen dat iets niet mooi is. Zelf heb ik nu graag commentaar en veel beter, dan dat iedereen klakkeloos mooi roept en het eind resultaat tegen valt. In de verf is het anders.

Ik heb het stukje over de raamrubbers aangehaald, juist omdat ik ze zelf gewoon lelijk vind. Zodat ernaar gekeken wordt.

Als excuus..moet ik zeggen de foto toont het anders dan op tafel, maar ook daar twijfelde ik of het zo verder moest.
Ik ben heel blij met het commentaar, en de tips. Dat is ook de reden, van een verslag denk ik. Wat ik zelf wel of niet mooi vind, er zijn nog veel meer plekjes die ik wel zie, Die bij een ander wel goed overkomen. Als iemand gezegd had, nu zie ik de leidingen niet meer.

Ik weet dat de rubbers nog te herstellen zijn, de verf, het is beide Vallejo uit game color serie. Waarbij het wit, redelijk dik is en het zwart zo dun als oostindische inkt, loopt gewoon door onder de tamiya tape.

Een wijze les ik wil hem tentoonstellen, ga ik iets als een diorama erbij maken, dan veroorzaak ik ook afbreuk.

Dus nu het stappen plan
1. Raamrubbers verbeteren
2. Zwart van de rubbers vervangen door het grijs van het stoeltje. Met een krat jupiler, na 30 jaar is zwart allang geen zwart meer.
3. Wat betreft roest en verouderen ik heb ook een set waarbij ik alles in de rode primer moet zetten. Die stap sla ik over.

4. Niemand zei dat de rode kleur verkeerd is.
 
Sportief antwoord, leuk om te lezen. Soms wil je ook zelf bevestigd worden in iets wat je denkt te zien maar waarvan je hoopt dat het wel meevalt. En als anderen dat dan genuanceerd proberen te weerleggen, kan het roer om en kun je er met goede moed zelf ook iets aan gaan doen.

Wat betreft het zwart van de rubbers... ik ga niet nog een keer zo'n lang verhaal houden als hierboven (zie mijn Dornier 17-topic als je er benieuwd naar bent) maar in het kort komt het erop neer dat:

- Een groot voorwerp meer licht vangt dan een klein voorwerp, en een groot voorwerp dus lichter overkomt.
- Een klein voorwerp, als het op een groot voorwerp moet gelijken (=een model), dus het beste iets lichter kan worden geschilderd. Bij schaal 1/35 bijvoorbeeld 20% of zo.
- Rubber is sowieso niet zwart. Kijk je naar rubber, dan zie je dat het donkergrijs is.
- Voor het rubber kun je dus inderdaad het beste een donkergrijze kleur gebruiken. Zelf gebruik ik op schaal 1/24, uit mijn hoofd, 20 druppels zwart met 1 druppel wit. Anderen zeggen dat je beter een druppel blauw erbij kunt doen. Weer anderen zeggen dat je het beste gewoon Dark Sea Gray van Vallejo Model Air kunt gebruiken, of iets soortgelijks.

Wat betreft de rode kleur, daar zie ik inderdaad niets mis aan (maar ik heb natuurlijk geen verstand van het model of de daarin gebruikte kleuren). Wel zie ik, als ik de foto's nog eens bekijk, dat er misschien een heel klein beetje rood op een van de banden zit. Foto's zijn helaas niet zo scherp..

Maar voor de rest vind ik het een ernstig knappe bouw. Het had een torenhoog niveau en dat heeft het nog steeds, op een paar details na. En die details maken het hem net. Hoge bomen vangen veel wind, dus hoe beter je bezig bent in modelbouw des te muggenzifteriger zal de kritiek zijn als je die dan überhaupt nog krijgt :D
 
O en trouwens bijzonder grote complimenten voor het plan daadwerkelijk te gaan corrigeren. Ik zie vaak "doen we bij de volgende bouw wel, dank voor de tip, weer iets geleerd"; waarbij je je dan kunt afvragen of die modelbouwer is vergeten dat hij de afgelopen 3 weken 60 uur in de bouw heeft zitten en het misschien logischer zou zijn om dan even dat uurtje extra te werken om die 60 uur eer aan te doen. En een veel mooier model af te leveren natuurlijk.

Dat jij gewoon rustig nadenkt en besluit om het opnieuw te doen, geeft blijk van karakter, doorzettingsvermogen en geduld, en zegt mij dat je ver zult komen in deze hobby.
 
Voor het zwart van de rubbers is donkergrijs de betere vervanging. Zelf gebruik ik meestal German Grey of Pantsergrijs.
De witte verf van Vallejo is inderdaad a pain in the a** want verdund is ze bijna niet dekkend en gewoon is ze te dik. Moet de oliefilter van de GMC ook opnieuw schilderen door het gebruik van die verf.

Van mij ook eveneens een compliment omdat je wil herstarten en herstellen, het vraagt moed want het is o zo gemakkelijk om iets gewoon opzij te schuiven.
 
Deze wijze raad heb ik ooit ook eens gekregen en sindsdien doe ik dat dus ook ik gebruik nog zelden zwart of het moest zijn voor iets heel klein wat bijna niet opvalt of om een kleur te verdonkeren
Aris als je het nog moest kunnen zou ik de deuren op nieuw doen (Als het nog kan ) verder prima bouw , mooie details echt waar
Marc
 
German grey heb ik in voorraad en die gaat in mijn ogen meer naar groen, maar de rubbers van mijn auto's die waren ook meer richting groen. En die witte verf, het lijkt of je zand spuit of opeens water. Marc de deuren, je bedoelt of de raamrubbers, of minimale lijmresten, die ik zelf door de lak zie komen.

Dan de update van vandaag, het frontpaneel, dus de hele tractor, de motorkap, het dak en de deuren.
Hier een beetje schuren, daar iets veranderen, de verflaag wordt dikker, ik begin vanaf nul, met een naked model


attachment.jpg attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
jammer dat je van nul moet beginnen, maar het zal het model wel ten goede komen. Voor het schilderen van rubber maak ik steeds een mengeling van black glaze (antracietachtig) en en zwart van vallejo tot een gewenste tint. Wit blijft een pokkekleur om op je model te zetten, en misschien kan je de basis zetten met een spuitbus van Motip op zo hiervoor
 
als ik een lichte kleur moet zetten zet ik eerst primer ( natuurlijk ) maar voeg er al de gewenste kleur bij zodanig dat je klur gemakkelijker dekt ( heb ik geleerd in de carrosserieafdeling van waar ik vroeger werkte ( heeeeeel lang gelden ) het voordeel is als je een stofje moet wegschuren of een lopertje en je schuurt door de lak dat het niet erg opvalt en je gemakkelijk kan retoucheren
Marc
 
Hey,

Aris, respect om te herbeginnen man.
Het is indd een zeer mooi gebouwd model, het zou zonde zijn om deze niet opnieuw onder de handen te nemen...:);)
 
Dank voor de steun wensen en raad.
Ik kan vertellen, een aantal keer heb ik spijt gehad, van mijn beslissing.
Maar genoeg gezeurd. Een compleet verslag, en foto's.
 
De tractor is in bad geweest. Op een gegeven moment gestopt met reinigen.
Ook al toont het op de foto, iets anders, of hij is kaal, of het rood is zo dun, dat de aansluiting hierop goed plaats vind. De reden om te stoppen is, dat de etc onderdelen, ook werden aangetast, of oplosten.
Ook de maat van de onderdelen zorgde ervoor, dat ik of gewoon onderdelen liet verdwijnen, ondanks filteren met een koffie filter.

Alles verzameld en in een vakkendoos ondergebracht. Deze langzaam weer terug geplaatst.

De tractor ziet er nu iets anders uit, zoals veel messing leidingen, die heb ik niet herplaatst, maar simpelweg opnieuw gebogen.
Wel iets bij geleerd, wat koper is, rood., dat is bestendig tegen de ovenreiniger. Wat messing is geel, dat gaat oxideren.

Voordeel is, wel zijn er een aantal secondelijm spetters verdwenen. Als ik nu ga spuiten, de snelkoppelingen die nog aan de leidingen zitten plak ik af. De andere, voor zover niet opgelost, plaats ik na het spuiten. Voor de verdwenen koppelingen, zijn nog genoeg reserve delen.
Sommige resin delen en etch delen heb ik nagemaakt. Welke vertel ik niet. Ook niet wat herplaatst is of blijven zitten. Er moet iets te raden overblijven
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Wow ik had niet in de gaten dat je de hele tractor opnieuw wilde doen. Waarom eigenlijk, dat zag er zo op het oog toch prima uit... voor de goede orde, mijn opmerking ging alleen maar over de rubbers van de deuren he.

In mijn procedurelijst wordt het product ovenreiniger onmiddellijk geschrapt als mogelijk middel om verf te verwijderen, vooral bij resin en messing dus. Ik gebruikte tot nu toe steeds Dettol, en zal Dettol gewoon blijven gebruiken nu ik jouw relaas heb gelezen.

Wat een dramaverhaal zeg, ik schrik ervan.

Maar wat een wilskracht om gewoon alles weer te vervangen! Je toonde al wilskracht door correcties te willen doorvoeren en je stijgt bij dezen nog verder in mijn achting. Niet dat je er iets aan hebt, maar dan weet je dat.
 
Voor het eerst dat ik hoor dat PE oplost in de ovenreiniger van alluminium is het wel bekend dat het slecht tegen ovenreiniger kan :) Maar als het ik goed heb onthouden dan werk je net Vallejo dus waarom niet in de Dasty voordeel is dat de PE blijft zitten en in 99% als je het even in de gaten houd dat de kleur gaat oplossen (Even met een kwastje kijken of de verf al eraf wil) blijf de primerlaag in takt lijkt mij een win win situatie :)
 
Die Dasty-tip ga ik dan weer opschrijven. Leerzame posts.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan