Hoofdsponsor

1/48 Belgische Seaking

ERVARING
gevorderd
BOUWWIJZE
Bouw met aftermarket-sets en eigen toevoegingen.
BOUWBUDGET
Geen budgetlimiet.
BOUWSTATUS
Work in progress.
COMMENTAREN
Welgemeende opmerkingen steeds welkom.
bij het bekijken van de beelden dacht ik " wat is hij hier van plan trekt op niks " maar de volgende foto's betoverde mij helemaal hoe knap ge dat opgelost hebt
Ik vind het mooi hoor
Tof
Marc
 
Goed bezig zou ik zo zeggen, ziet er goed uit ...
 
Moeilijke kleuren combinatie.
Vooral rood is een gevaarlijke maar vind dat het resultaat er mag zijn.
 
Hierbij nog een klein vervolg aan de bouw van onze Seaking.

Tijdens het aanbrengen van de groene verf word ik wel geconfronteerd met een klassiek probleempje. Ondanks het feit dat ik zo voorzichtig mogelijk te werk ging bij het manipuleren van de wielbasis brak toch een van de steunen af. Dit had ik ook al eens voorgehad tijdens een vroegere fase van de bouw. Hier dringt zich een kleine herstelling op met een stukje staaldraad zodat de bevestiging van de steun iets sterker wordt. Eerst wordt een gaatje geboord in de afgebroken steun en op de ligplaats van de steun. Hierna wordt een stukje staaldraad in de gaatjes gelijmd met CA. Hopelijk is de verbinding nu sterk genoeg om de rest van de bouw te doorstaan. Foto’s Nr 17 t.e.m. Nr 19 tonen de herstelling van de wielbasis.

17. Foto Nr 17.jpg
Foto Nr 17
Afgebroken steun van de wielbasis.

18. Foto Nr 18.jpg
Foto Nr 18
Plaatsing stukje staaldraad

19. Foto Nr 19.jpg
Foto Nr 19
Bevestiging verstevigde steun

Na de herstelling van de steun aan de wielbasis kan het model in de glansvernis worden gezet (2 laagjes Revell enamel Nr 01) en wordt het tijd voor het aanbrengen van de decals. Hiervoor gebruiken we het decal vel van “Daco products”, sinds vele jaren ontwerper en uitgever van decals voor Belgische toestellen en alom gekend om zijn superieure kwaliteit zowel voor wat de correctheid als de kwaliteit van de decals zelf betreft.

De decals van de Belgische Seaking werden enkele jaren geleden herdrukt en verbeterd. Voor dit model gebruik ik decals met de laatste updates (foto Nr 20).

Foto Nr 21 en foto Nr 22 tonen de Seaking, voorzien van een laag glansvernis. Klaar om de decals te plaatsen.

20. Foto Nr 20.jpg
Foto Nr 20
Voor de decals maak ik gebruik van de laatste versie van het decal vel van “Daco Products”.
Deze decals zijn van een superieure kwaliteit, zowel voor wat de correctheid van de decals als wat de kwaliteit van de outprint betreft.

21. Foto Nr 21.jpg
Foto Nr 21

22. Foto Nr 22.jpg
Foto Nr 22
Foto Nr 21 en Nr 22 : Model met een laagje glansvernis, gereed om de decals te plaatsen.

Tot de volgende voor het plaatsen van de decals ...
 
Mooi opgelost en kleuren zijn top.
 
Wat het ook is, het was een prachtig toestel dat direct opviel zowel door zijn kleur als door zijn geluid.

Kleine anekdote: enkele jaren geleden in Normandië, Arromanches, besloten we om een nieuw aangelegd pad te volgen dat ons tot boven op de kliffen aan de linkerzijde van het stadje zou brengen. Van daar boven heb je een heel mooi zicht op de open bovenkant van de caissons.
Horen we opeens een geluid dat we niet direct in Frankrijk kunnen thuisbrengen maar wel aan onze kust. Mijn zoon en ik bekijken elkaar met een blik van "WTF ?". En ja hoor, nog geen minuut later vliegt deze jongen over de kustlijn richting België. Waar hij vandaan kwam weten we niet maar het was een uniek iets om te zien aan de Normandische kust.
 
@strop 96

Ik veronderstel dat beide UK websites wel correcte informatie verspreiden en hun bronnen hebben gecheckt. Mooie reportages met prachtige foto's. Bedankt.
 
Beste vrienden, alvorens de decals op mijn model te plaatsen doe ik een oproep om volgend probleem op te lossen.

Zoals ik in het begin van dit topic heb gezegd ben ik ettelijke jaren geleden met de bouw van deze Seaking begonnen. Het uitvoeren van dryfits behoorde toen nog niet tot mijn routine waardoor ik bij het in mekaar zetten onvoldoende aandacht had voor een juiste passing van de verschillende onderdelen. Zo is de aansluiting van de clear parts voor de cockpit een probleem. Op de drie bijgevoegde foto’s (foto Nr 23 t.e.m. 25) zal je merken dat deze niet perfect passen. De onderkant zit nog vrij goed maar de bovenkant is een beetje uit balans.

Voor de verdere bouw van de helikopter en de afwerking in het algemeen denk ik dat ik alles wel in orde zal krijgen. Alleen voor de cockpit vrees ik een beetje. Dit onderdeel zal waarschijnlijk voor het voornaamste stressmomentje van dit project zorgen :oops:.

Voor het aanbrengen en vastzetten van de clear parts voor de cockpit zal het gebruik van de juiste lijm bepalend zijn. Wat ik nodig heb is een lijm die een stevige verbinding geeft (er zal wel wat spanning op de clear parts en de contactoppervlakken van de cockpit komen te zitten - terwijl de te lijmen oppervlakken niet zo groot zijn). Bijkomend moet het een lijm zijn die snel droogt (genre CA) en bovendien mag de lijm geen vlekken (witte waas of andere sporen) achterlaten op de clear parts of op de geverfde oppervlakken. De lijm moet dus een goede en snelle verbinding geven maar mag anderzijds niet te agressief zijn zodat de geverfde delen niet worden beschadigd. Ik weet het, ik ben dus op zoek naar een soort van wonderlijm :unsuree: . Het probleem is dat ik de bevestiging van de glaspartijen van de cockpit niet kan realiseren zonder een zekere druk op de randen en op de clear parts uit te oefenen (dient dus ter plaatse gefixeerd). Op het ogenblik dat deze druk wegvalt dient het onderdeel dus goed (en definitief) vast te zitten.

Ik heb zelf wel wat ervaring met allerlei soorten lijm maar voor de combinatie van de verschillende eigenschappen waaraan deze lijm moet voldoen (sterk, sneldrogend, geen sporen achterlaten…) had ik toch graag jullie advies.

Laat maar weten hoe jullie bovenstaand probleem zouden oplossen.

Hieronder vinden jullie de foto’s die een en ander verduidelijken.

Foto’s Nr 23, 24 en 25.

23. Foto Nr 23 - kopie.jpg
Foto Nr 23
De onderkant van de clear parts sluit nog mooi aan.

24. Foto Nr 24 - kopie.jpg
Foto Nr 24

25. Foto Nr 25 - kopie.jpg
Foto Nr 25
De bovenkant van de clear parts valt links binnen en rechts buiten de omtrek van de cockpit.

Met dank voor alle bruikbare info,
Tot de volgende ...
 
Dit lijkt mij een moeilijk geval :unsuree:
Is het soms een optie om de randen met behulp van warmte wat te verbuigen om zo passend te maken zodat je kan lijmen zonder spanning?
 
Dat is om te vloeken zo een probleem.
Inderdaad warmte en wat geluk om het juist te forceren.
 
@ Beyond
@ Pascal

Ik vrees dat de glaspartij van de cockpit verwarmen (of de constructie van de helikopter zelf ter hoogte van de cockpit) en dan proberen te verbuigen tot gevolg gaat hebben dat bepaalde delen gaan barsten. Dit risico wil ik niet lopen omdat ik reeds te veel werk in dit project heb gestoken en ik het resultaat niet om zeep wil helpen (de decals zijn ondertussen ook reeds geplaatst).

Zoals ik in de inleiding heb aangegeven lag dit project, voor ik het terug had opgestart, reeds meer dan tien jaar onafgewerkt in een kast. Toen ik aan deze heli begon had ik nog niet de ervaring die ik nu heb (waarschijnlijk ook de reden waarom ik er toen niet mee ben doorgegaan). Ik heb bij het begin van de bouw verkeerde zones gelijmd en te weinig dry fits uitgevoerd (iets waar ik nu veel meer aandacht voor heb) waardoor ik nu met vermeld probleem zit. De oplossing zal hoe dan ook moeten komen van het (snel en stevig) verlijmen van de glaspartij van de cockpit.

Ik ben momenteel reeds druk op zoek naar CA lijmsoorten die geen “blooming” veroorzaken (= achterlaten van een witte waas op doorzichtige delen). Bijkomend ben ik een tweede kit (oorspronkelijk bestemd voor reserve onderdelen) aan het prepareren (= gebruik zelfde verfsoorten en vernis als origineel) zodat ik met de gekozen lijmsoorten een test kan uitvoeren alvorens het origineel te lijmen.

Dit project wordt zeker vervolgd, alleen zal het een beetje vertraging oplopen.
Bedankt voor het meedenken, ik weet dat het oplossen van het probleem geen evidentie is (en bijkomende suggesties zijn nog steeds welkom).

Tot de volgende…
 
Ter info maar blijft dan ook nog een heel moeilijke.
 
Laatst bewerkt:
Sorry, ben die even uit het oog verloren.
Je clear parts aan de onderzijde (foto 23) passen wel maar de rest niet. Waarom de delen aan de onderzijde die wel passen dan niet afzagen en afzonderlijk plaatsen?

Rest dan de bovenzijde die je dan mooi kan aanpassen aan de binnen- buitenzijde van de romp. Volgens ik zo zie zou dit moeten lukken.

Welke lijm? Voor clear parts gebruik ik normaal gezien Clearfix van Humbrol, die droogt klaar uit en exces kan je wegsnijden.
Anders misschien Gator's Grip Thin Blend (witte flacon), soort superlijm ook geschikt voor PE maar zachter en geeft geen witte waas.

De las tussen de afgesneden stukken en de rest kan misschien met echte, zeer fijn aangebrachte, CA lijm gebeuren, je moet hem tenslotte toch nog (meermaals) overschilderen. Interior color als primer en dan de exacte buitenkleur.
 
@ Erwin,
Ik ga de clear parts even van naderbij bekijken om te zien of doorzagen effectief doenbaar is. Het vervolg aan de heli zal hoe dan ook even op zich laten wachten omdat ik de volgende weken heel weinig tijd heb (typisch probleem van de gepensioneerde :-) ) en dan is er nog Waregem het weekend van 16-17 sep...
Ik hou jullie op de hoogte van de gekozen oplossing :unsuree: .
 
Kan je anders niet de romp aanpassen om het clear part te laten passen: clear part er op, met zwarte stift de plastic aanduiden die moet weggeschuurd worden en aan de andere kant een dun stripje plasticcard?
 
Een icoon uit onze Belgische militaire geschiedenis. Deze staat ook mijn verlanglijstje, weliswaar in de vorm dan van de nieuwe 1/48 Airfix Sea King.

Succes met dit projectje.

MVG

Danny
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan