Hoofdsponsor

1/48 Belgische Seaking

ERVARING
gevorderd
BOUWWIJZE
Bouw met aftermarket-sets en eigen toevoegingen.
BOUWBUDGET
Geen budgetlimiet.
BOUWSTATUS
Work in progress.
COMMENTAREN
Welgemeende opmerkingen steeds welkom.

airbus56

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 mrt 2017
Berichten
986
Belgische Seaking MK 48 Schaal 1/48 (Revell).

Beste vrienden,
Door omstandigheden is het hier bij mij afgelopen twee jaar vrij rustig geweest op vlak van modelbouw. Ik heb onlangs wel een Boeing 737 van Sabena kunnen afwerken (zie hiervoor bouw Boeing 737-300 Sabena zonder verslag). Tijd dus om ons vanaf nu terug iets intensiever te verdiepen in onze hobby.

Om er een beetje in te komen heb ik afgelopen week de bouw van een Seaking helikopter heropgenomen. Ik had dit model vele jaren geleden opgestart en het lag sindsdien onafgewerkt stof te vergaren in een of andere kast in mijn werkruimte.
Bij deze nemen wij het project terug op, daar waar het toen is blijven liggen en vervolgen wij de bouw van de Seaking helikopter van de Belgische luchtmacht, de alom gekende “Search and Rescue” helikopter van het 40e te KOKSIJDE (die ondertussen werd vervangen door de NH90).

De bouwdoos zelf betreft een uitvoering van de Amerikaanse Navy SH-3H op schaal 1/48. Deze bouwdoos werd initieel uitgebracht door Hasegawa en werd in 2001 opgenomen in het gamma van Revell (bouwdoos Nr 04466).
Aangezien het de bedoeling was om er de Belgische uitvoering (Westland Seaking MK 48 van te maken had ik toendertijd dus ook enkele update sets aangeschaft. Naast de bouwdoos werd een update set van Flightpath aangekocht (RAF Westland Sea King HAR.3/3a Conversion Set) aangezien deze versie (SH-3) vrij grote gelijkenissen heeft met de MK48.
De radarkoepel en de wielkasten (drijvers met opblaasbare gallon, de zogenaamde floating gear) komen uit de set NBR 4814 van PWMP (Plastic World Modeling Products). Voor de decals gebruiken we het decal vel van Daco Products (Nr DCD 4872).
Op foto Nr 1 zie je de gebruikte bouwdoos en toebehoren.
Foto’s Nr 2, 3 en 4 tonen de bouw zoals die jaren geleden werd aan de kant gelegd.
Op foto Nr 2 zie je enkele van de toen uitgevoerde aanpassingen. Venster Nr 1 werd dicht gemaakt en er werd een nieuw venster uitgesneden voor de navigator (huidig venster Nr 2). Het venster achteraan werd vervangen door een panoramavenster.

De Belgische versie van de Seaking heeft een hoofdrotor met 5 bladen. Deze versie maakt deel uit van de bouwdoos. De staartrotor in de bouwdoos heeft eveneens vijf bladen. Voor de Belgische uitvoering (6 bladen) zal dus de update set van Flightpath worden gebruikt (deze set bevat zes white metal bladen). De stabilisatievin komt uit de set van PWMP.
Op foto Nr 3 zie je de nieuwe radarkoepel (laatste Belgische versie) en een nieuwe goot gemaakt met Evergreen profiel.
Foto Nr 4 toont de gedeeltelijk afgewerkte cockpit. Op de buitenkant merk je tevens enkele aanpassingen in PE afkomstig uit de set van Flightpath.

1. Foto Nr 1 .jpg
Foto Nr 1
Bouwdoos Revell Seaking Nr 04466 met update sets en decals.

2. Foto Nr 2.jpg
Foto Nr 2
Enkele aanpassingen aan het model. Venster Nr 1 werd dicht gemaakt en vervangen door een nieuw venster (bestemd voor navigator). Achterste vensters werden vervangen door een panoramavenster (bol venster).
Voor de Belgische versie van de Seaking wordt gebruik gemaakt van de rotor met 5 bladen. De stabilisatievin werd vervangen door een nieuw exemplaar uit de set van PWMP.

3. Foto Nr 3.jpg
Foto Nr 3
Nieuwe radarkoepel (Belgische versie) en nieuwe goot uit Evergreen.

4. Foto Nr 4.jpg
Foto Nr 4
Gedeeltelijk afgewerkte cockpit en enkele aanpassingen aan de buitenzijde afkomstig uit de update set van Flightpath.

Tot de volgende voor de heropstart van de bouw van onze Seaking.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lex
Deze volg ik heel zeker, ik woon in één van de aanvliegroutes van de vroegere basis, en heb deze heel erg vaak gezien Natuurlijk moest deze ooit wel eens vervangen worden door een moderner exemplaar, maar mijns insziens hadden ze de camo toch wel mogen overnemen, al was het maar om sentimentele redenen.
Dat het vernieuwde exemplaar er helemaal anders en niet zo aantrekkelijk meer uit ziet is natuurlijk pure smaak, en zoals iedereen weet ; over smaak argumenteerd men niet.
 
De opvolger van de Seaking kan niet anders dan fundamenteel verschillen van zijn voorganger. De Seaking zelf heeft 45 jaar dienst gedaan en het concept was dus hoe dan ook hopeloos verouderd. Ik ben het met je eens dat het een pracht van een helikopter was maar de techniek heeft in die 45 jaar zo'n wijzigingen ondergaan dat de Seaking niet langer geschikt was om te opereren in een moderne organisatie. De NH 90 zal anderzijds nog moeten bewijzen of hij de resultaten inzake reddingsopdrachten van de Seaking zal kunnen evenaren. Wat het uitzicht van de NH 90 betreft, deze helikopter werd deels gekozen omdat andere Navo partners (Nederland, Duitsland) ook met dit toestel vliegen. De NH90 is sneller en krachtiger dan de Seaking en zal een aantal taken kunnen uitvoeren die de Seaking niet kon (o.a. opsporing van duikboten).
Hoe dan ook, ook ik kijk met nostalgie terug op het tijdperk van de Seaking.
 
Dat is natuurlijk volkomen juist airbus56, maar het overnemen van het camouflage schema verandert toch niets aan de qualificaties van het nieuwe toestel ? Mischien een ideetje voor mezelf om zo'n nieuwerwetse NH 90 te bouwen in de Belgische Seaking-kleuren.

Neen, echt niet vergeet wat je net hebt gelezen, da's mijn idee waarop ik nu op dit ogenblik een copyright neem :)
 
Deze ga ik ook met aandacht volgen.
Heb deze ooit op schaal 1/72 gemaakt, en heb diezelfde nog eens in de stash liggen...

Tjah, als jonge knaap vaak bij familie op bezoek geweest in Koksijde, en dus vaak de Seaking daar zien vliegen. Sinds toen heb ik het altijd een mooie heli gevonden. Ik heb een neef (waar ik jammer genoeg geen direct contact meer mee heb), die nu als medic mee vliegt met de NH 90 en voorheen dus met de Seaking.

Veel suk6
 
Dat is natuurlijk volkomen juist airbus56, maar het overnemen van het camouflage schema verandert toch niets aan de qualificaties van het nieuwe toestel ? Mischien een ideetje voor mezelf om zo'n nieuwerwetse NH 90 te bouwen in de Belgische Seaking-kleuren.

Neen, echt niet vergeet wat je net hebt gelezen, da's mijn idee waarop ik nu op dit ogenblik een copyright neem :)
Zou wel een mooie en originele versie van de NH90 worden.
Let wel dat de kleuren van militaire vliegtuigen en helikopters gekozen worden in functie van de zichtbaarheid tijdens opdrachten. Dit is ook de reden waarom de vier NH90's van de landmacht een groen kaki kleedje hebben gekregen. De grijze kleur van de NH 90 die boven zee opereert is dus een zuiver militair operationele keuze en het Vietnam schema is in deze dus ook volledig voorbijgestreefd (maar als fantasie versie zeker een mooie optie :winking: ).
 
ik heb me ooit laten vertellen dat die Seakings oorspronkelijk gebouwd waren voor Egypte, dus met woestijncamouflage, en omdat die niet betaald werden, heeft België die dan gekocht. En als dat niet waar is, is het goed gevonden. 😁
 
Ik heb ook ooit ergens gelezen dat de Seakings oorspronkelijk bedoeld waren voor Egypte. Ik weet niet of dit verhaal op waarheid berust of dat het een fake verhaaltje is dat op de duur een eigen leven is gaan leiden.
Wat de Vietnam camouflage betreft, deze was zowat standaard voor alle naoorlogse Belgische militaire toestellen. Starfighter, Mirage, Alpha Jet, C-130, Marchetti.... en ik vergeet er waarschijnlijk nog wel enkele, hebben allemaal in dit typische kleurschema gevlogen.
 
Tijd dat ik eens reageer.
Projectje dat ik zeker ga volgen want heb hier nog 2 Seakings liggen doch geen Belgische, die staat al in het museum.
Heb nog een SH-3H (US Navy) en een Mk.41 (Duitse SAR), beiden Fujimi kits op 1/72.

Wel gezien dat in die Mk.41 kit een optie steekt om de Belgische versie te bouwen, inclusief zesbladige rotor achteraan. De Belgische decals zijn echter niet bruikbaar.
 
de vierkleuren camo van de Belgen van de periode 1970 1990 bestond uit fs30219 34102 34064 en 36622 kleuren. is eerst gebruikt op thunderstreak en thunderflash, en dan ook de andere en 1 fouga.(mt35)
de usaf vietnam camo bestond uit fs 30219 tan, fs34079 dark green, fs34102 medium green, en onderaan grijs 36622 . Dus met een ander donker groen dan de Belgen.
de seakings hadden britse kleuren bs381C :220 en :361.
o.a. Hataka heeft setjes met die verschillende kleuren.
En de Seaking had in zijn leven twee verschillende radar deksels, eerst met een ronde kop, darna een grotere afgeplatte.
 
Interessante info over de verschillende camo kleuren. De grote radarkoepel staat reeds op de heli (foto Nr 3). Voor de kleuren gebruik ik zijdematte Revell verven en voor het oranje Vallejo verf.
 
@airbus56 , Ik heb contact opgenomen met mijn neef, die als SAR MEDIC werkzaam is, en hij zal eens kijken of hij nog foto's heeft die eventueel kunnen dienen als referentie voor deze bouw. Het kan wel nog enkele weken duren, hij gaat binnenkort eerst op vakantie...
 
Mooi dat er nog eens een heli gebouwd wordt, ik heb er ook eentje die in de schuif beland is. Maar een Sea King heb ik wel gebouwd. Als tip kan ik meegeven om het frame van de sponsons zeker niet in te korten. Je krijgt de indruk dat dat te lang is maar dat is de bedoeling, zodat de sponsons niet tegen de romp aan zitten. Vier van de vijf modellen die ik zie langskomen, hebben dat euvel, en dan raken de binnenste landingswielen de grond niet.
 
@Beyond
Bedankt. Ik heb reeds heel wat foto's en informatie over de Seaking maar een modelbouwer kan altijd nog bijkomende documentatie gebruiken :winking: .
@StevenVD
Voor de radarkoepel en de wielkasten (sponsons) gebruik ik de conversieset van Plastic World Modeling Products (PWMP). Het gaat hier om de Belgische uitvoering van deze onderdelen. De wielkasten heb ik reeds even uitgeprobeerd (dry fit met de frames uit de kit) en in principe worden hier geen aanpassingen op uitgevoerd (de onderdelen passen perfect).
 
Herneming bouw. Zomer 2023.

Bij de initiële bouw van onze Seaking had ik de beige kleur van de romp met het penseel geschilderd (met een weinig bevredigend resultaat tot gevolg). Nu werd de oorspronkelijke verflaag opgekuist en gepolierd met fijne staalwol. Op deze basislaag zette ik een tweetal dunne laagjes enamel Revell beige zijdemat Nr 314 met de airbrush. Het resultaat van deze nieuwe verflaag zie je op foto Nr 5.

5. Foto Nr 5.jpg
Foto Nr 5
Twee dunne laagjes enamel Revell beige zijdemat Nr 314 nadat de basislaag werd gepolierd.

Na het verwijderen van de tape ziet het resultaat van deze nieuwe verflaag er vrij behoorlijk uit (foto Nr 6).
Het detail aan de deur (dayglo) is wel licht beschadigd en zal moeten worden hersteld. Gelukkig hou ik van elke bouw een fiche bij waarin informatie staat over allerlei details van de bouw (gebruikte verven, mengverhoudingen enz…). De oranje/rode kleur zal dus vrij vlot kunnen worden hersteld zonder dat ik opnieuw naar de samenstelling van de verf moet gaan zoeken. Naast de herstelling van de deur zullen ook de opliggende verflijnen moeten worden opgeschuurd. Hiervoor zal fijne staalwol worden gebruikt. Op foto Nr 7 zie je de opgeschuurde zones.

6. Foto Nr 6 - kopie.jpg
Foto Nr 6
Resultaat eerste verflaag. Het oranje (dayglo) aan de deur zal een beetje moeten worden hersteld. Tevens moeten de opliggende verflijnen worden opgeschuurd.

7. Foto Nr 7 - kopie.jpg
Foto Nr 7
Opgeschuurde opliggende verflijnen. Hiervoor werd fijne staalwol gebruikt.

Nu kan de groene verflaag in het camouflageschema worden aangebracht. De Belgische Seaking helikopters werden indertijd in het klassieke “Vietnam camouflagepatroon” gezet en hebben hun volledige loopbaan in dit kleurenschema gevlogen (met uitzondering van de RS05 die bij het jubileumjaar “25” een zwart kleedje kreeg en sindsdien in dit schema verder vloog).
Voor het groen gebruiken we de kleur Revell enamel zijdemat olijfgroen Nr 361.
De contouren van de groene zones worden eerst licht aangeduid met potlood waarna zij worden afgeplakt met TAMIYA Masking tape for curves 2 of 3 mm (foto Nr 8). Daarop wordt het volledige model afgeplakt met gewone Tamiya tape en worden de te verven zones afgeboord met blu tack zodat bij het verven een fijne overvloeiing wordt bekomen (foto Nr 9). Hierop volgen drie dunne laagjes Revell enamel zijdemat olijfgroen Nr 361 (foto Nr 10).
Voor de eerste sessie beperk ik mij tot de bodem en de staart van het toestel. De zijkanten volgen later.

8. Foto Nr 8 .jpg
Foto Nr 8
Aanduiden contouren met potlood en Tamiya Masking tape for curves.

9. Foto Nr 9.jpg
Foto Nr 9
Afplakken volledige model met Tamiya tape en de te verven zones afboorden met Blu tack.

10. Foto Nr 10.jpg
Foto Nr 10
Aanbrengen van 3 dunne laagjes Revell enamel zijdemat olijfgroen Nr 361.

Tot de volgende...
 
Laatst bewerkt:
Duidelijke uitleg over de manier van werken.
 
Hierbij het vervolg aan de bouw van onze Seaking.

Alvorens de zijkanten kunnen worden geverfd volgen eerst de aanpassingen en dryfits van de steunen en wielkasten (foto Nr 11 en foto Nr 12). Niet direct mijn favoriete bezigheid wegens de aard van het materiaal (resin). Maar soms is er geen alternatief dan het gebruik van resin onderdelen. De nieuwe wielkasten (afkomstig uit de set van PWMP) zijn mooi gedetailleerd en volledig in overeenstemming met deze die op een Belgische Seaking terug te vinden zijn.

11. Foto Nr 11.jpg
Foto Nr 11

12. Foto Nr 12.jpg
Foto Nr 12
Dry fit steunen en aanbrengen nieuwe wielkasten in resin.

Vervolgens gaan we over tot het afplakken van de zijkanten van de helikopter waarna de groene vlakken kunnen worden geverfd.
Op foto Nr 13 zie je het resultaat van dit werkje.

13. Foto Nr 13.jpg
Foto Nr 13
De zijkanten van de helikopter en de wielkasten staan nu in hun definitieve kleur.

Verven van een overvloeiing op een model is niet direct een domein waar ik ervaring in heb maar de techniek met de blu tack kan er mee door en voor een eerste keer vind ik het resultaat vrij behoorlijk. Op foto’s Nr 14, 15 en 16 zie je het resultaat van mijn eerste experiment met blu tack. Op foto Nr 15 zie je de herstelling van de oranjerode verf onderaan de deur. De onderkant van de neussectie (Doppler radarunit in PE) – foto Nr 16 zal met de airbrush worden bijgewerkt. Op deze foto zie je duidelijk de verschillende details aan de onderkant van de helikopter. Al deze toevoegingen zijn afkomstig uit de set van Flightpath.

Een ervaring om mee te nemen voor toekomstige projecten ; vallejo verf (en ook andere verf) rechtstreeks op PE geeft niet zo’n denderend resultaat. De verf komt blijkbaar makkelijk los bij het verwijderen van de tape. In het vervolg zal ik de PE eerst even opschuren met fijn schuurpapier of staalwol en daarop een grondverf vallejo of een laagje revell enamel zetten als basis.

Na de herstelling van de oranjerode verf op de onderkant van de helikopter kan het model in de glansvernis worden gezet als voorbereiding voor het plaatsen van de decals en de verdere afwerking. De licht onregelmatige randen van de deur zullen achteraf worden gecorrigeerd met een donkere pinwash.

14. Foto Nr 14.jpg
Foto Nr 14
Verven van een overvloeiing op een model is niet direct een domein waar ik ervaring mee heb maar de techniek met de blu tack kan er mee door en voor een eerste keer vind ik het resultaat vrij behoorlijk .

15. Foto Nr 15.jpg
Foto Nr 15
Onderaan de deur werd de oranjerode verflaag hersteld. De licht onregelmatige randen van de deur zullen achteraf worden gecorrigeerd met een donkere pinwash.

16. Foto Nr 16.jpg
Foto Nr 16
De onderkant van de neussectie (Doppler radarunit in PE) zal met de airbrush worden bijgewerkt. Op deze foto zie je de verschillende details afkomstig uit de set van Flightpath.

Tot de volgende…
 
Mooi bezig. Waar is de tijd dat we die hier aan de kust zagen. Wel nooit echt begrepen wat ze dachten te bereiken met dit camouflageschema.
 
Was een militaire helikopter. Ik veronderstel dat deze daarom in het algemene kleurenschema van de andere militaire toestellen uit die tijd werd gestoken.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan