Hoofdsponsor

1/90 Artesania Latina : San Francisco II [!]

Mahonie vraag problemen, zeker weten, en als je niet mee kan werken zal het nooit lukken.
mahonie is zwakt van nerf en onregelmatig, en bij buiging scheurt het zelfs. Het hout struktuur is ideaal voor 1/1 schaal meubeltje;
wat het probleem is, is dat het houtsoort niet ideaal is voor het werk.
Oké, ik zou ermee weg kunnen in Mahonie, alhoewel begin zelf te twijffelen, maar eerst kijken en sorteren van de goede langsnaad stukken, en daarna stukje per stukje buigen, en herbeginnen met buigen tot de de gewenste vorm is gekregen.

Op een van de posting hier, maar weet nu niet meer waar,
heb ik het volgende.
Zelf een buigmal maken,
daarna de latjes goed laten weken,( soms 2uur) in koud water of warm water.
Ook heb ik betere resultaat met amoniak.
Alleen de stukken die moeten geplooit worden.
Voorzichtig in die mal laten drogen.
De ronding speelt geen belang, je kan altijd de plooi recht trekken zonder schade. Verder trekken is Breuk maken.

En ja een romp beplanken is dagen, weken werk.
Ik werk normaal 2-3 maanden aan een romp.


DSC04115_zps4c65dd1d.jpg

Het ideale hout voor beplanking, is beuk, linden, perenhout, marupa.
De afmetingen 2mm dik op 5-8mm breed.

verder werken, eerst een paar gangen naar boven, dit voor de sterkte van het geraamte.
Daarna in de kiel een sponnig maken, de zandstrook plaatsen en een gang.
daarna de gangen verdelen op iedere spant met potlood, en verjongen of verloren gangen plaatsen.
Maar dat volgt zichzelf op tijden de werkzaamheden.
Zal nu niet verder gaan met mijn uitleg, 't zal nu al moeilijk zijn.
Tip, Bekijk mijn werk van het begin op "La Renommée".
verder vragen op het moment kun je steeds.
groetjes
Ward
 
Laatst bewerkt:
Zelf een buigmal maken,
daarna de latjes goed laten weken,( soms 2uur) in koud water of warm water.
Ook heb ik betere resultaat met amoniak.
Alleen de stukken die moeten geplooit worden.
Voorzichtig in die mal laten drogen.
...
groetjes
Ward

Kan U me ook vertellen hoeveel ammoniak voor hoeveel water ?

Dan zal ik deze nog eens proberen. Anders ga ik andere materiaal nemen.

Alvast dank,
 
zuiver ammoniak gebruiken en in het buitenlucht, dampen niet inademen. ik gebruik de fles als reservoir.
De latjes een half uur laten weken, daarna uitnemen en met een vod afkuisen, in de plooimal en laten drogen. Uitnemen en visueel nazicht op het model, zonder te forseren. Indien je moet forseren, is dat een verjonging of een verloren gang maken.
Heb je spliners of oneffenheden bij het buigen, dan is deze waardeloos en jammer voor je werk. Daarin moet je kieskeurig en streng zijn op de kwaliteit.
Anders heb je later zware problemen met schuren en afwerken.
Het moeilijkste is in mijn ogen wel de romp.
groetjes
Ward
 
Ok met Ammoniak wordt het niets. nauwelijks bochtje van 15 a 20 graden. Krak . Paar latjes geprobeerd.

Dus zal moeten overgaan tot ander hout. Anders zit er echt niet op om met hitte tool lang mee te werken.

Helaas,

Groetjes,
 
Ok met Ammoniak wordt het niets. nauwelijks bochtje van 15 a 20 graden. Krak . Paar latjes geprobeerd.

Dus zal moeten overgaan tot ander hout. Anders zit er echt niet op om met hitte tool lang mee te werken.

Helaas,

Groetjes,
Jumper.......laat gewoon het mahony voor wat het is ,gaat gewoon andere beplanking halen dunner en dan dubbel beplanking he;) Ward heeft het ook al gezegt deze houtsoort is heel moeielijk te bewerken..en zeker voor modelbouw ;););)
 
Ja denk ik ook. Was nu even aan het vergelijken, smaller mahonie kan ik. Maar ga hem echt mijden, jammer van het 'geld'

Nu vroeg ik me af welke beste keus zou zijn aangezien ik het wss online zal bestellen. Linden of Beuk.

Mss vraag voor Ward, Welk hout en in twee lagen (dus 1x5) of toch 2x5 zoals originele planken)

groetjes,
 
Het laatste wat ik eventueel kan helpen met je probleem,
Kun je op je dremmermachine een zaagje monteren?
In dat geval, koop je zonder af te vragen het goede houtsoort. Uit ervaring heb ik resultaat met beuk, en marupa.
marupa vind je in doe het zelf zakens, bij de kastjes waar ze alle soorten houten profielen verkopen.
alleen opletten dat er op de etiketten MR staat. Ook kies je zorgvuldig de kwaliteit, ze zouden stukken durven verkopen met tandverbindingen.
Die zaag je op maat met de dremerzaag.
ook marupa moet in het water om te plooien.

Een andere methode voor rondingen is, gewoon de ronding zagen. en eens voorbij het moeilijkste de gewone gangen laten aansluiten. Daarna alles in een vlak schuren.
De sentgangen van een engels fregat werden op die manier gemaakt, en aangesloten op de gangen.
Ik sta ergens verwonderd dat de ronding van de gangen bij jouw werk niet kan gehaald worden, soms is het degelijk moeilijk, maar toch :wacko:.
Als je andere modellen ziet op verschillende forums,.....?
Wat ook mogelijk is, is de dikte van de lattjes met grof schuurpapier verminderen naar 1,5mm.
Maar ja Mahonie,????

groetjes
Ward
 
berichten hebben elkaar gekruist.
Een laag moet kunnen met het goede houtsoort en met je zelfgemaakte dremertoolbankje.
Daar zal je alles moeten uithalen wat je kan. En dat zie ik wel zitten in jou plaats hoor.
Dus beuk is oké, maar kun je niet nagelen, en daarvoor zie hoe ik mijn spanten heb voorbewerkt bij "La Renommée", het midden uitgezaagd voor lijmklemmen te kunnen plaatsen. Wat jij kunt is die zij spelden gebruiken. Maar vrees dat de triplexspant na een tijdje bij de vorderingen kan open splijten.
Marupa heeft een heel fijn nerf, en is een plezier om te bewerken, plooien, zagen, sculptuurwerk, zie La Renommée, die is gemaakt uit 90% Marupa.
En om de hoek bij Gamma, Hubo,enz kun je dagelijks het nodige MR kopen

groetjes
Ward
 
Heb ondertussen toch nog iets geprobeerd. Latjes in ammoniak voor een uur. Dan een uur laten drogen na met een vod over geweest te zijn. Raar maar waar het heeft geholpen. Eigenlijk maar 2 latjes gebroken van de 12. En die 2 waren de eerste als proef.

Dus dat is een mooie meevallen, bedankt Ward voor de informatie.

groetjes,
 
Lees dit nu pas.
Weken in amoniak is goed te doen, maar let erop dat Notenhout kan verkleuren, donkerder tot zwart.
Zelf week ik mijn planken altijd gedurende de nacht, dus ongeveer 10 uur, daarna zet ik vooral bij moeilijke bochten de planken met spelden op de romp om te drogen, als ze droog zijn, dan lijmen.
Vaak willen we te snel de bochten in de plank hebben, en weken gewoon niet lang genoeg.
Een romp beplanken is een langdurige bezigheid.
Heeft bij mijn WvH 2,5 maand geduurd (écht waar!!)
 
goed dat je het hebt geprobeerd, zo leer je bij.:)
Een romp maken is zen,zen en nog eens zen.
doe zo voort en niet twijffelen
groetjes
ward
 
Heb uiteindelijk toch al een deel latjes kunnen buigen door 1 uur ammoniak en daarna te laten drogen.
attachment.jpgattachment.jpgattachment.jpg

Moet natuurlijk nog geschuts poortjes uit zagen ook, maar tot nu toe ben ik tevreden. Het is toch moeilijk door die 'dubbele bochtjes , vooraan aan de boeg en die daar van links naar rechts toe.

Maar we doen zowel links als rechts tegelijk opbouwend :)

groetjes,
 
het resultaat mag gezien zijn.

groetjes
ward
 
Zover al een groot beplanking bovenaan gedaan. Ben er trots op.
attachment.jpg
Nu vraag ik me af of deze plank moet verwijderen. Speling te groot denk ik.

Of bij het schuren nog op te lossen ?
attachment.jpg

Alvast dank.
 
Een raad voor jou, Jumper.
Eerst van het hout een hoeveelheid stof afschuren en verzamelen.
Daarna
Houtlijm in de naad, met vinger effen strijken, en dan direct schuren. Eerst niet hard duwen op het schuurpapier, eventjes wachten tot het stof is ingeplakt in de lijm, .......maar niet te lang.
Daarna het verzamelde stof op de plaats induwen en wat laten drogen
Daarna wat harder schuren, grotere korreldikte= nr.80, en laten drogen. Er mag een bultje op zitten.
als het geheel is gedroogd, terug wat lijm en schuren met nr 40 korrel, en zo beetje per beetje naar nr.150
zo blijft die opstopwerk uiteindelijk in de kleur van de gangen die je hebt geplaatst.
groetjes
ward
 
dank je wel voor de tip , ben blij dat me vordering goed bevalt.

Groetjes
 
Jumper....je mag zeker trots zijn met je vorderingen...wat eerst een nachtmerry zou worden is nu tot een resultaat gekomen dat je er met plezier aan werkt:8:8:8...en wil hier toch ook eventjes benadrukken..dat we toch een prachtig forum hebben ...waar nog degelijk en met plezier hulp wordt aangeboden ;););)....Ward vind prachtig van u ,dat je onze Jumper met raad en daad bijstaat...top maatje...en nu Jumper op naar de volgende stap...suk6 maatje :D:D:D
 
Jumper,
Als je straks aan de gangen zult beginnen, wees aandachtig dat dit een monnikenwerk zal zijn met grote zorgvuldigheid in afwerking.
Je zal de gangen moeten verjongen en klaar maken voor je ze waterd.
desnoods verloren gangen plaatsen, waar moet.
Dus om verdere blijschap te hebben raad ik je aan op tijd te vragen.
Het word een moeilijk onderdeel, en zeker als je geen ervaring hebt.
Niet Paniekeren, héé

groetjes
Ward
 
Nu beginnen we aan het moeilijkste, opmeten van de spanten
attachment.jpg
2,66 - 3,71 - 4,47 - 4,85 - 5 - 5 - 4,76 - 4,57 - 4,47
De grootste spant meet dan 105 mm en de planken hebben een breedte van 5 mm
dus daar voor is het aantal plankjes 21 aan elke zijde
Dus van voor aan te beginnen:

Al snap ik nog echt niet goed hoe ik de voorkant 'eindig' met zo'n extreme bolle boeg. Misschien wat tips ...

Alvast dank
 
zal het een beetje uitleggen

attachment.jpg

in het midden blijven je latjes 5 mm
aan de achterkant 4,7 mm
en aan de spant vooraan die van 94 mm worden de latjes ook 4.7 mm

al wat voor het spant van 94 mm zit moet je niet naar kijken je schrijft het latje gewoon af van af de 4 vaste punten die je hebt het voorste spant van 94 mm de twee midelste spanten van 105 mm en het achterste spant van 94 mm.
helemaal vooraan word het latje automatis smaller dan 4,7 mm omdat je het lijntje nog verder doortrekt.
schaaf of schuur altijt het latje met de zijde die naar boven wijst , dus de verjonging zit altijt naar boven gericht

hopelijk is het een beetje duidelijk
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan