Hoofdsponsor

1/72 Airfix - Willys British Airborne Jeep [WIP]

Er zijn zelfs meerdere mogelijkheden en geen enkele is absoluut de beste. Zoals Beyond al zegt, kun je in het ene geval voor de ene oplossing gaan en voor het andere geval de andere:

1) Eerst de onderdelen verlijmen en dan het geheel schilderen.
2) Eerst de onderdelen afplakken waar de lijm gaat komen (bijv. stukje tape), dan schilderen en dan lijmen.
3) Eerst de onderdelen schilderen, dan op de lijmpunten de verf weghalen met een mesje.
4) Eerst de onderdelen schilderen en ze dan vastlijmen met een ander type lijm (bijv. houtlijm, secondenlijm of Gator Glue).

Het minst gebruik ik 2), helaas toegegeven omdat ik te lui ben. Maar elke methode zul je misschien nog wel een keer tegenkomen. Bijv. bij de bouw van mijn Krupp heb ik alle vier de methoden gebruikt. Zelfs nummer 2, maar dat had achteraf geen zin omdat ik de onderdeeltjes nog dusdanig veel heb vastgepakt dat de stukjes tape er inmiddels bijna alle vanaf zijn gesleten.

De meest gangbare methoden zijn 1) en 3), waarbij 1) vooral zal worden gebruikt als de kleur van de te lijmen onderdelen hetzelfde moet worden óf je na het lijmen nog makkelijk bij kan met het penseel zodat alle details nog kunnen worden geschilderd. Methode 3) ligt voor de hand in gevallen waarin je onderdelen van twee verschillende kleuren aan elkaar lijmt en je vreest dat je na het lijmen niet zo goed meer de details kunt schilderen. Of als je beide onderdelen elk afzonderlijk in hun eigen kleur wilt airbrushen bijvoorbeeld, en je hebt geen zin in een uitgebreide afplaksessie.
 
Top! Bedankt voor de reacties!

Heb nu met een mesje de verf afgeschraapt en gelijmd. Het is ook een kleine schaal (eindresultaat zal slechts 5cm groot zijn ongeveer) en ik merk dat de stukjes ook wel iets beter passen nu, ook al was de verf verdund.

Binnenkort post ik wat fotos met de vooruitgang! :-)
 
Je zult meteen het verschil merken. Het zit als het goed is nu al een beetje vast.
 
Schaal 1/72...nu zie je waarom ik maar zelden in die schaal bouw. Meestal is het 1/35 of 1/24. Maar mits geduld (ontbreekt hier een beetje :wacko: ) kan je mooie resultaten bereiken in die kleine schaal. Niet opgeven dus.
 
Daar sluit ik me wel bij aan. Het is een moeilijke schaal, en al helemaal als je geen airbrush hebt. Zoals al gezegd, moet je erg voorzichtig en zuinig met de verf omgaan en heel dunne laagjes aanbrengen. Beetje verdunner op het penseel, beetje dopen in de verf en een paar penseelstreken maken, dan weer opnieuw thinner etc. Oefening baart kunst, maar als je een schaal hoger gaat is het makkelijker om tot die 'kunst' te komen ;)
 
Inderdaad! Het plakt na een paar minuten sowieso al, ik ga het een nachtje laten rusten en morgen verder doen :-)

Het wordt een erg stevige verbinding ook... moeilijk voor te stellen misschien als je zo'n teleurstellend resultaat achter de rug hebt (0% lijmkracht) maar het is echt scheikunde aan het werk hier. Geen greintje verstand van, maar ik geniet er wel lekker van :D
 
Leuk om te horen dat het nu al beter gaat, ik ben benieuwd naar de foto's ;)
Het is inderdaad een kleine schaal, maar voor mij is het mijn favoriet :8
 
Hey,

Indd, dit is de schaal om te bouwen, zoals Beyond al zei, zijn favoriete schaal, maar dat is die van mij ook.
Bij 1/72 moet je echt geduld oefenen en goed plannen, dan zal je er geraken. Schilderen vanop het gietraam doe ik nooit, je hebt niet zo'n controle over wat je doet. Beter maak je sub samenstellingen om die dan te schilderen en later samen te voegen tot 1 geheel.
Succes met de bouw ;)
 
Hoi Washi,leuke kit en zeer gedetailleerd ook? Op deze schaal tellen eigenlijk de normen als op eender welke schaal.
Ga bedachtzaam te werk en met veel geduld,dus niet te overhaast,daarmee wil ik bedoelen dat datgene je wil veranderen,naar welke waarden ook,persoonlijk,historisch correct... dat dit in je mogelijkheden ligt als modelbouwer.
Probeer in mate van het mogelijk dus niet te ver te gaan in het begin en enkel het resultaat na te streven waarvan jijzelf tevreden van bent,als dit combineert met de raad van voorgaande leden in dit topic ga je versteld staan van wat je in je mars hebt...bijdeze wens ik je veel succes toe in de verdere vorderingen van je build!!!
Heb deze kit trouwens ook nog liggen maar heb al een exemplaar van Hasegawa gebouwd...!

Grtz yves,
 
Ondertussen wat verder gewerkt.
Links en rechts ga ik nog wat proberen bijwerken, maar het geeft al een beeld van waar het naartoe moet:

IMG_20150501_223508.jpg

IMG_20150501_223546.jpg

IMG_20150501_223608.jpg

IMG_20150501_223710.jpg

IMG_20150501_223721.jpg


Het is wel vrij confronterend hoeveel detail er te zien is van zodra je een close up neemt met flash :laugh:

De pasvorm is echt schitterend vind ik, en wanneer dat het dat iets minder was lag dat vooral aan mezelf. Zoals eerder aangehaald iets teveel geverfd in het begin en pas achteraf beginnen lijmen soms. Het model heeft ook redelijk detail voor de kleine schaal (1/144), o.a. dashboard met reliëf.

Vandaag toevallig zo een Willy gezien in het echt, heb op de details gelet en de details van het model zijn echt herkenbaar.
Qua kleuren is het een beetje m'n eigen invullig geworden, afhankelijk van welke kleuren ik zoal liggen had (zijn er nog niet zoveel).
 
Heel confronterend die close-up foto's, heb ik zelf ook altijd moeite mee. Je ziet echt elk detail en elk foutje op die foto's maar aan de andere kant zijn ze wel goed om je werk te beoordelen en te verbeteren.

Hier zie ik echter op het eerste zicht niets om te verbeteren, ziet er goed uit.
 
Ik zie dat je de tips ter harte hebt genomen. Misschien nog iets geduldiger afplakken de volgende keer en je bent al een paar niveaus hoger dan hoe je hier kwam een paar weken geleden.
 
Ik zie dat je de tips ter harte hebt genomen. Misschien nog iets geduldiger afplakken de volgende keer en je bent al een paar niveaus hoger dan hoe je hier kwam een paar weken geleden.

Niks afgeplakt, alles is met de losse pols en penseel :laugh:
 
Dit modelletje ziet er goed uit hoor, je bent goed op dreef ;)

Detail foto's kunnen een vloek en een zegen zijn ;)
Gebruik deze vooral om er uit te leren. Kritisch zijn voor jezelf, en proberen om (het volgende model) beter te maken.

Als je nu nog een filter en een wash over je model zal aanbrengen ga je zien dat je model er nog beter zal uitkomen.
En wat betreft je kleuren, mettertijd zal je nu en dan wel een nieuw kleurtje aanschaffen, dus geen zorgen maken dat je nu de "juiste" kleuren niet hebt.
Het belangrijkste is dat je nu vooral plezier beleeft in je hobby, en dat je zin krijgt om jezelf te verbeteren, de rest komt allemaal vanzelf ;)
 
Dit modelletje ziet er goed uit hoor, je bent goed op dreef ;)

Detail foto's kunnen een vloek en een zegen zijn ;)
Gebruik deze vooral om er uit te leren. Kritisch zijn voor jezelf, en proberen om (het volgende model) beter te maken.

Als je nu nog een filter en een wash over je model zal aanbrengen ga je zien dat je model er nog beter zal uitkomen.
En wat betreft je kleuren, mettertijd zal je nu en dan wel een nieuw kleurtje aanschaffen, dus geen zorgen maken dat je nu de "juiste" kleuren niet hebt.
Het belangrijkste is dat je nu vooral plezier beleeft in je hobby, en dat je zin krijgt om jezelf te verbeteren, de rest komt allemaal vanzelf ;)

Ik hoorde het al donderen in Keulen, ben even gaan opzoeken wat "filter" en "wash" (geen verband met mijn nickname 8) ).
Het zou inderdaad leuk zijn, kan ik hier ergens meer info over vinden? How to?
 
Vandaag verder gewerkt en decals erbij opgezet. Het toevoegen van de decals geeft echt een gigantisch verschil vind ik, model ziet er plots beter uit.

Even de schaal duiden:
IMG_20150503_170437.jpg



IMG_20150503_170520.jpg

IMG_20150503_170550.jpg

IMG_20150503_170619.jpg

IMG_20150503_170634.jpg

IMG_20150503_170750.jpg

De grille vooraan kon properder opgelost worden :$
IMG_20150503_170833.jpg


Deze eindfoto's heb ik bewust zonder flash genomen :wub:

Wat ik mij nog afvroeg was: soms zijn de ondergronden waar de decals op moeten komen wat "ruwer". Ik heb wat schrik dat binnen dit en een paar dagen ze gaan "barsten" als ze droog zijn. Kan ik hier nu nog vernis overdoen? Kwestie dat ze "ingebakken" zijn..
Indien ja, wat voor vernis moet dat dan zijn?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan