Hoofdsponsor

1/35 Napoleonic cafe 1/35. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

marnic

V.I.P.
Registered
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
934
Hallo iedereen,

Ik ga even stoppen met werken aan mijn dio van Waterloo 1815 en ik ga voor de afwisseling een dio maken van een cafe(ten tijde Napoleon natuurlijk) :Dop schaal 1/35.
Ik wacht nu al drie weken op mijn aankopen :@:@ voor de aankleding van het dio(de kaartspelers en de dronken soldaten) maar ik ben toch al begonnen met een schets van hoe het er ongeveer zou moeten uitzien en zoals jullie zien is tekenen niet mijn beste ding.:(:huh:

attachment.jpg

Links naast de deur en rechts tegen de blinde muur komen meubelen te staan van 3dVerlinden(ze zijn besteld).
Vooraan het cafe komt aan het dio nog een laag muurtje te staan met in het midden een deuropening.
In het midden van het dio komen dan deze figuren te staan,die zoals ik eerder zei hopelijk binnenkort aankomen.:@

attachment.jpg attachment.jpg
Kaartspelers...en .....dronken soldaten...+ nog een kelnerin en een mannelijke figuur(boer) van 3dVerlinden.

Ik ben ook al begonnen met wat testen te doen hoe ik mijn muren het beste afwerk.
Dit is voor de binnenmuren.:unsure:
attachment.jpg

Nummers 1 en 2 zijn testen voor de vloer en nummer 3 is voor de lage buitenmuur :worried:vooraan het dio(blinken=verf nog niet droog).
attachment.jpg

Graag jullie mening hierover.;);)
 
Ik kan me wel vinden in de opzet al zou ik aan de andere kant van de deur ook nog een raam zetten, betreft de vloer: zou een plankenvloer hier niet meer aangewezen zijn? Ik heb zo het idee dat tegelvloeren in die tijd meer iets was voor de (heren)-huizen van de begoede burgers.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ola Marnic, je testen vallen bijzonder goed mee makker ,echt knap.
Zal ik met de nodige aandacht volgen,hier zullen we weer bijleren ivm muren schilderen!
De kleur zit in ieder geval goed bij nr.2 en de voegen zijn donker ,maar kan evengoed licht van kleur zijn,dit is natuurlijk jou vrije keuze,je bent goed op weg ,toppie ;)
 
Ik kan niet wachten op die rondborstige dame/deerne ......... :)
 
@Walesha - Is zeker over na te denken om de vloer met hout te doen(ik hou het in overweging),je kan wel eens gelijk hebben wat betreft die herenhuizen.:unsure:
@ Peiper J - Bedankt voor de complimenten.:$Ik denk om de geelachtige muur te maken.:unsure:
@ Verbeek - Je zal nog versteld staan van die rondborstige deerne....:8 :D :D
 
Hoi Marnic, kan je hier iets mee doen?
Een café-inrichting zoals die er in die tijd ongeveer uitzag van Plusmodel, voor de Napoleontijd zijn wel een paar kleine aanpassingen nodig, o.a. de tapkranen, het spoelbakje en de lamp weglaten, ik die tijd dronken ze overwegend wijn en soms een soort rum (brandewijn), maar de toog en het buffet lijkt me wel heel bruikbaar:
(Mss ook een idee om zoiets te scratschen?)


attachment.jpg
 
Walesha,
bedankt voor de goede tip ^^ ;)
We slaan het op bij de andere tips en zien later wel wat er allemaal uit de bus komt. ;)
 
Mooi opzet !

Wat je vloer betreft : een aarden vloer kwam ook zeer vaak voor. Misschien eens inspiratie opdoen in Bokrijk ?

Groeten Rik
 
Mooi opzet !

Wat je vloer betreft : een aarden vloer kwam ook zeer vaak voor. Misschien eens inspiratie opdoen in Bokrijk ?

Groeten Rik
Ja Rik, in die tijd waren er ook soms vloeren in baksteen, ruw gebakken bakstenen tegels en lemen vloeren.... keuze genoeg dus! :D
 
@InFlandersFields

Bedankt voor de tip Rik,ik probeer het wel even uit wat mij het beste lukt voor de vloer. :wub: :unsure:
 
Hallo iedereen,

Heb deze morgen alle muren uitgetekend op foamboard en uitgesneden.
Voor de foto's even in elkaar gezet om te zien hoe het dio er zal uitzien.:dry:

Eerst een vooraanzicht:unsure:
attachment.jpg

De zijkant
attachment.jpg

En een detail foto met de bigboss himself.:D
attachment.jpg

Deze figuren komen er niet bij te staan hoor.;)
 
mooi hoor marnic.

mischien nog een grote openhaard en een plafon met eike balken en een mooie steun balk ergens in het midden van de kamer. kan je weer lekker veel spulletjes aan hangen of een dode fazant of gans .
je kan veel richtingen uit met deze herberg 8)
 
@amazone,
Aan de linker kant van het dio komt er volgens plan een open haard.
Dit plafond is wel een goed idee,misschien doe ik het achterste gedeelte wel dicht met plafond.
Het hele dio zou misschien wat te veel zijn??Ik weet het niet...:unsure:
Dan zie je binnenin niet veel meer van het dio.:worried:

Alles staat alvast genoteerd,bedankt.:D
 
je kan enkel de balken leggen zonder plafont hoor dan kan je alles nog zien dit word wel meer gedaan. een klein stukje dicht maken is meer dan genoeg ( paar latjes van het plafont)
 
Al eens aan gedacht om eens in de eerste stripverhalen van Bakelandt te gaan snuisteren ?

Ik ben al benieuwd.
 
Laatst bewerkt:
@ dancooper - goed idee en ik heb gelijk een paar albums gekocht op E-bay van Bakelandt.:D

@Grijze Wolf - Heb deze week al wat gekocht bij 3dVerlinden maar heb nu ook bij zinnfigur nog enkele "prulletjes" gekocht.^^

Het komt wel in orde(denk ik):worried::unsure:

Bedankt voor de tips....:)
 
Even ter toelichting: in die tijd waren er een paar soorten drank- en eetgelegenheden...

- Afspanning: hier kon een koerier of een koetsier de paarden verversen en verzorgen bij een tussenstop, de passagiers van de koets konden er ook eten en desnoods overnachten.
- Herberg: hier konden reizigers zich ontspannen, eten, drinken en overnachten (herbergen dus, vergelijkbaar met een huidig motel)
- Taveerne: hier kon gedronken en gegeten worden, meestal ging het er in dit soort etablissementen minder rustig aan toe (vandaag "taverne" of "eetcafé" genoemd)
- Cabaret (het huidige café) toch nog anders dan een hedendaags volkscafé, de Fransen noemden dit soort etablissementen een "cabaret" waar je dus vertier zocht dan wel onderdak of een maaltijd... dit soort plaatsen waren voor de Fransen "plaatsen van licht allooi"... de diensters gingen meestal ook wel "iets" verder dan bedienen en flirten alleen.

Om het kort samen te vatten was een "cabaret" dus eigenlijk een verkapte vorm van een bordeel, een leuke anecdote in A'pen is deze... oudere Antwerpenaars hebben het soms over een "kabardoezeke", daar bedoelen ze dan een, om het crue te zeggen; een "hoerenkot" mee of een café waar de meisjes die er werken niet vies zijn om met goedbetalende klanten zich even terug te trekken... dit woord is een verbastering van het Franse "Cabaret douze". De Fransen gaven elke drankgelegenheid een nummer en deze van het laagste allooi kregen het nummer "12" (douze) van daar; "cabaret douze" werd in het antwerps: "kaberdoes"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Walesha - Bedankt voor je deskundige uitleg ;) over cafe's,taverne's en kabardoeskes .......:D:D.
We weten weer wat bij.:8
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan