Hoofdsponsor

Anders / onbekend Orc Hero Tabletop figuur Avatars of War [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Grijze Wolf

Well-known member
Registered
Lid geworden
28 dec 2012
Berichten
2.443
Ik ben begonnen met een nieuwe Tabletop figuur, en zal proberen er een stap voor stap bericht over te maken.
De figuur is een Ork van Avatars of War en is ongeveer 40mm groot in whitemetal

attachment.jpg

als eerste wil ik verklaren wat ik gebruik
1. mijn hoekje
2. een zelfgemaakte wetbox (een doos waarin mijn acrylverf bijna niet opdroogt)
3. verschillende penselen, van dure W&N tot spot goedkope
4. water voor de wetbox en acryltinner voor het eigenlijke verdunnen van de verf, water gaat ook maar ik heb de beste ervaring tot nu toe met de verdunner
5. Acrylverf, het grootste deel AV reeks Model color
6. enkele vellen papier om de overtollige verf van je penseel af te strijken.
7. gezien mijn leeftijd een draagbare loep.

attachment.jpg

Als verlichting gebruik ik drie beweegbare lampen van een Zweeds meubelhuis
de lampen zelf zijn spaarlampen van de firma MEGAMAN 23 watt voor de buitenste en 32 watt voor de centrale
deze lampen zijn daylight lampen met een kwaarde van 6500 (gelijkaardig aan daglicht op een zonnige dag) het voordeel hiervan is dat men na een avondje schilderen geen toevallige kleurverschillen krijgt op een andere locatie.

attachment.jpg

Voor het fotograferen gebruik ik een zelfgebouwde lightbox, kostprijs +/- 5 euro
Is een grote stabiele kartonnen doos waar enkel de randen verstevigd zijn en waar nadien kalkpapier op gekleefd werd.
ook hier voor worden de lampen gebruikt, al mijn foto's worden enkel uitgesneden en voor het web kleiner gemaakt.
ik moet zelden of nooit een kleur of andere correctie software matig aanpassen.

attachment.jpg

De figuur zelf monteer ik altijd op een klein houten blokje om het vast te houden, acryl verf is robuust maar vette vingers op een figuur schildert slecht en ziet er op de duur niet uit.
als grondverf gebruik ik voor dit type figuren MR Surfacer 500 met de borstel, andere grondverf uit spuitbussen is ook goed maar ik ben te lui om 15minuten met een doos te schudden en met dit weer in de garage te moeten gaan spuiten.

Hieronder het volledig gemonteerde figuurtje voorzien van een grondlaag.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

wordt vervolgd.

Grtx Jan
 
Netjes uitgelegd.
Ik volg met veel enthousiasme.
 
Hmmm mooi idee ivm die studio die je in elkaar hebt gezet, ook met die lampen!!
 
Dit is echt interessant, zeer praktisch uitgelegd ;)
Vraagje, wat gebruik je in je wet box als ondergrond om je verf op te doen?
 
Daar zit heel wat werk in zo te zien. succes met deze!
Heb inderdaad ook nog en rol kalkpapier staan en zie hier een zeer goed idee, bedankt daarvoor!

Fred
 
Mooi figuur om te gaan schilderen.
En mooie praktische tips worden hier gegeven !!
 
Wetbox

mijn wetbox

benodigdheden
1. een afsluitbare plastiek doos, niet te hoog.
de grote is afhankelijk van hoeveel kleuren je tegelijk wilt gebruiken.
2. keuken of industrieel papier, ik gebruik industrieel papier om dat dit vlakker is wat de overdracht tussen de laatste laag en de laag waarop
de verf komt bevoordeeld.
3. bakpapier, een soort die als het nat wordt geen vezel afgeeft.
4. water, uit de kraan tenzij er veel kalk in zit.

opbouw
1. 4 lagen papier, meer kan maar heeft niet meer effect
2. 1 laag bakpapier
3. persoonlijk niet ik de kanten vast om een homogeen geheel te krijgen.

voorbereiding

persoonlijk snijd ik het bakpapier op voorrand op de juiste maat en steek deze tussen een boek, dit verhindert dat het krult als men het nodig heeft.

de eerste foto toont mijn wedbox na twee weken niet gebruikt te zijn door omstandigheden, de verf is nog bruikbaar.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Grtx Jan
 
Dit is een mooi figuur.
Hoe groot is dit figuur?
 
Jan bedankt voor de mooie en intressante uiteenzetting van je wetbox...:8 ga dat toch ook eens proberen ...prachtig figuurtje en ben echt benieuwt wat je zo iets van 4 cm gaat omtoveren tot iets mooi ;););) top man ......;)
 
Eerste laag(en) verf

Ik schilder volgens de volgende principes.

Een figuur moet deftig zijn wanneer men het op 30cm van je houd, de meeste mensen lopen niet met een vergrootglas over een beurs.
De moderne techniek maakt het mogelijk extreme close-ups te maken, anderzijds moet het ook nog mogelijk zijn het te schilderen.
Ik schilder een figuur van binnen naar buiten, dit wil zeggen de diepst liggende delen eerst.
Een figuur of model is nooit af, maar ergens moet men een lijn trekken.

De Ork is een geschenk van mijn petekind, maar aangezien ik geen ork verf heb worden voor zijn groene huidskleur de hieronder vermelde verven gebruikt.

attachment.jpg

De basiskleur is Green Tail light, de andere kleuren worden gebruikt om de basis kleur op te lichten.
De schaduw kleur is Black Grey, deze kleur gebruik ik om de donkere plaatsen extra te accentueren.
De wedbox bied de mogelijkheid te mengen en aan te passen zoals men wil, het vervangt zo ongeveer een beetje het oliepalet bij het schilderen met olieverf. Men kan dus ook andere kleuren gebruiken.

attachment.jpg

zoals men kan zien op de eerste foto verdun ik mijn verf zeer sterk en wordt nog een deel verf afgestreken op een blad papier dat altijd klaar ligt.
ik kies altijd een donkere kleur om te beginnen en licht deze dan op met lichtere kleuren, dit duurt langer als omgekeerd maar is veel beter te controleren met acryl, met olieverf werk ik omgekeerd.
ik heb als voorbeeld de rechterarm en gezicht in de basiskleur gelaten, deze bestaat uit vijf dunne lagen.
De linker arm is gedeeltelijk opgelicht en geaccentueerd, indien men een fout maakt of te ver gaat met oplichten gewoon terug een dun laagje van de iets donkere kleur aanbrengen. Oefening baart kunst, niemand is perfect vanaf de eerste keer ik nog steeds niet.

attachment.jpg attachment.jpg

zo nu ga ik de andere huiddelen schilderen, wordt vervolgt.

Grtx Jan
 
Mooi Jan......;);) en vind een heeeele goeie tip op gebied van schilderen met acril ...het tegenover gestelde dan met olieverf...ga dat zeker proberen ....top man ;)
 
Het groen is af

de rest van de avond doorgebracht met onze ork zijn groene huidskleur te geven en zijn muil te schilderen.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

gezien ik van binnen naar buiten schilder, was ik verplicht onze vriend zijn muil te schilder aangezien het nadien een te groot prutswerk zou worden. hiervoor heb ik drie kleuren rood gebruik + black grey en een klein beetje blauw
AV 947 vermilion, AV 957 Flat Red, AV 926 Red
de donkerste achteraan en de lichtste vooraan en op de tong.
De tanden zijn geschilderd met AV Gamecolor light flesh, gezien tanden bij dergelijke beestjes nooit stralend wit zijn.
Naar het vlees toe werd een lichte schaduw aangebracht met AV 70819 Iraqi sand.
De aders op zijn armen zijn in drie keer geschilderd. licht rood, daarna lichtrood + weinig blauw en als laatste nogmaals met sterk verdund geel een streepje erover getrokken.

Wordt vervolgd, reacties en kritiek mag ben niet te oud om bij te leren.

Grtx Jan
 
Kritiek vraag je?
Ik durf niet...
Ik wou enkel dat ik het even goed kon.
SCHITTEREND!
En vooral bedankt voor de fantastische uitleg.
 
volgens mij ben je zeker geen beginneling!:nowink:
de uitleg en het materiaalkennis zegt men dat je dit al vrij lang doet.
is gewoon schitterend, zal ook zeker volgen vermits ik altijd olieverf gebruik en acryl soms voor ondergrond is dit misschien interresant om in de toekomst te switchen.
 
Ik volg ook, knap schilderwerk en al even knap uitgelegd.8)
 
ik ga deze ook zeker volgen dat start mag al op zijn minst gezegt fantastish genoemd worden
 
De metalen borstbescherming

Deze avond heb ik doorgebracht met het schilderen van de borstbescherming (buik ^^)
persoonlijk schilder ik de metalen delen in een dubbele techniek, gedeeltelijk gebruik ik metaalhoudend de verf en anderzijds gebruik ik de techniek MNM (metaal weergeven zonder metaalhoudende verf te gebruiken). Dit vind ik persoonlijk de effectievere manier van schilderen met het snelste resultaat.

De wapens die ik deze avond gebruikt heb.

attachment.jpg

hierbij komen AV Panzer Aces 303 Yellowwish rust, AV Panzer Aces 301 Light Rust
De serie AV Panzer Aces heb ik gekocht in een pakket omdat er veel bruintonen in zaten, achteraf bleek het voor mij een goede investering.

attachment.jpg attachment.jpg

ik schilder bij dit soort van figuren nooit alle metaal delen in 1 keer, tenzij het zo gewenst is.
Meestal dragen deze Orks een samenraapsel van verschillende uitrustingen en een schilderen van alle metalen delen in een keer geeft een homogeen beeld van een uitrusting indien men niet oppast. Het achterpoortje is gewoon niet alle delen 1 een keer schilderen.
Als basis voor het metaal dat ik vandaag geschilderd heb, gebruik ik Gunmetal Blue; Black Grey en Grey white verhouding 1-1-9
op de foto's hierboven is de buikbescherming in deze grondverf geschilderd. Was bijna vergeten foto's maken van deze stap :$ de helm is op dit moment al bijna klaar.

Als volgende stap voeg ik het silver en white toe in de wedbox, dan volgen de volgende stappen
1 voor donkere en schaduwplaatsen wordt meer dark grey toegevoegd
2 voor de delen die worden opgelicht voegt men white grey toe
3 op regelmatige basis brengt men een lichte wash met silver aan sterk verdunt
4 de echt hoge lichten schildert men met sterk verdunt white, daarna licht met de silver wash overschilderen.
5 daarna wordt een blackline getrokken om een duidelijke aflijning te krijgen, verschillende keren met sterk verdunt Black is beter als het in een keer te proberen.

attachment.jpg attachment.jpg

de linkse foto is zonder blackline en roest sporen, de rechtse foto is met blackline en de eerste sporen van roest.
Aan het roest moet in nog een beetje experimenteren, en aan de ketting moet ik nog enkele foutjes corrigeren.

wordt vervolgd.
Grtx Jan
 
Je doet dat erg goed hoor.
Ik heb deze figuur ook staan (in een bijna geschilderde toestand), maar niet zo mooi als deze.
Avatars maakt erg mooie figuren die een plezier zijn om te schilderen.
Ik blijf nog ff volgen...
 
we blijven volgen jan!
is wel een goed idee om op zulke manier metaalkleur te bekrijgen.
ik gebruik daarvoor ( mijn fig.zijn ietsje groter) metaalpoeder voor, maar voor kleinere figuurtjes zoals die van u lukt dit niet omdat de korrel te dik is.
 
Joeps, eindelijk kan ik ook eens iets posten. Prachtige schildering en fantastische uitleg van je werkmethode.
Fijne tips voor fabricage van nuttige gebruiksvoorwerpen, wat kan een modelbouwer / figuurschilder nog meer willen ?
Ik blijf deze zeker volgen. Ben reuze benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan