Hoofdsponsor

1/66 Allereerste houtbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey Rik,

Aangezien dit schip als "leer-project" dient, vind ik het helemaal niet erg dat ik eens wat extra werk moet verrichten, het maakt dat ik veel bijleer, en ik denk dat die kleine details die ik er aan heb toegevoegd het schip er wat mooier gaan laten uitzien.
Enne, er is héél wat meer nodig om mijn doorzettingsvermogen en enthousiasme een deuk te geven :k

Het zal nog flink wat gepriegel worden om de latjes netjes en recht over dat nieuwe blokje te monteren, zodat het er als één geheel uitziet. Maar het komt wel in orde.

Groeten, Pascal
 
Pascal hoe dik is de dekbeplanking?

Ik weet geen 5 mm maar moet je hier ook geen rekening mee houden.
Ga je later volledig rond de stuurhut ed werken of wordt ze gewoon op de dekbeplanking gezet.?
 
Enne, er is héél wat meer nodig om mijn doorzettingsvermogen en enthousiasme een deuk te geven :k

Het zal nog flink wat gepriegel worden om de latjes netjes en recht over dat nieuwe blokje te monteren, zodat het er als één geheel uitziet. Maar het komt wel in orde.

Groeten, Pascal
That's the spirit, Pascal. B:


Droop
 
@ Droop : :k

Newbie schreef :
Pascal hoe dik is de dekbeplanking?

Ik weet geen 5 mm maar moet je hier ook geen rekening mee houden.
Ga je later volledig rond de stuurhut ed werken of wordt ze gewoon op de dekbeplanking gezet.?

Hey Luc, de dekbeplanking is 1 mm, omdat het dekhuisje aan de stuurhut vast wordt gemaakt en dan bovenop het dek wordt gezet, komt alles dus met 1 mm hoger te staan, maar daar heb ik rekening meegehouden : de onderkant van de stuurhut zit 4 mm onder de dekbeplanking. Ik ga dus volledig rond de stuurhut moeten beplanken, lijkt me best moeilijk, maar ik ga het proberen en dan zien we wel wat het wordt. Bedankt voor het meedenken cute

Groeten, Pascal
 
Ondanks het mooie weer toch enkel uren kunnen bouwen. Het dekhuisje heeft de eerste latjes gekregen, is aan het drogen. Ik plaats hiervan foto's als het klaar is.
Ben begonnen met de grote mast. Deze is 8 mm diameter en moest aan de bovenkant naar 5 mm versmald worden. Voorzichtig schuren met de Dremel en met de hand, en het was gelukt B: Op de grote mast zitten enkele wit-metalen onderdelen die de mast verbinding met het bovenste stuk (geen idee hoe dat ding heet). Die wit-metalen onderdelen zien er echt slecht uit, ik heb ze aan alle kanten moeten bijwerken, slechte vorm, gietnaden, gaten te smal, enz.

Na enkele uren "prullen" is het dan toch gelukt. Heb de mast maar eens op het dek gezet (dryfit) en het schip begint er nu als een zeilschip uit te zien :



Een detail-foto van de wit-metalen onderdelen :



Dat was het weer, hopelijk morgen een update van de tweede mast cute

Groeten, Pascal
 
Die masten zijn goed gelukt hoor. Ik zou zelf de metalen delen voor hout gaan vervangen. Dat is echt veel mooier. De orginele zijn ook van hout. Daarbij weet ik zeker nu je de maten hebt. Je dit ook echt goed kan namaken, je hebt het gevoel ervoor. Kost alleen wel weer meer tijd, daar ben ik mij dan ook wel van bewust.
 
Mooi geschuurd. Het lijkt me een heel moeilijk klusje om dit zo mooi te krijgen.
Ik vind het vreemd dat je dit zelf moet doen want bij mijn beide schepen van Billing Boats zitten de masten reeds afgeschuind in de doos.
Ik heb wel geen ervaring met andere merken van kits dus misschien is BB daar een uitzondering in ofzo....
 
mijn masten (ook van Mamoli) moeten ook eerst nog afgeschuind worden. misschien willen sommige merken hun bouwers gewoon tijd besparen :D

Pascal, ik volg Rik in zijn mening en scratch dat ding gewoon. die gaat er veel beter uitzien, als dat met hetzelfde niveau gebeurt als bij je vorige scratch avontuurtjes
 
Ik denk dat je aan die wit metalen delen wel je werk zal gehad hebben want nu zien ze er toch perfekt uit, Pascal.
Zoals je wel al zal gemerkt hebben zijn die dingetjes niet al té stevig. Die breken nogal gemakkelijk.
Maar ik vind ze nu toch in ieder geval mooi staan hoor.

Nice job! Applaus



Droop
 
Bedankt allemaal voor de leuk reacties cute
Het versmallen van de masten was een hele klus : eerst aftekenen tot waar de versmalling komt, dan met een buizensnijder voorzichtig een gleufje in de mast maken. Dan met een schuurtol (zo'n cylinder van Dremel met schuurpapier rond) de mast vierkant schuren, dan 8-hoekig, daarna 16-hoekig en uiteindelijk rond. Regelmatig kijken of de maat goed is, en het rond schuren heb ik gedaan op een schuurmachine met 600 papier door de mast goed rond te draaien, en dan nog eens op een blokje op dezelfde manier. Als laatste een polijst-padje gebruikt zodat de masten nu heel glad zijn.

Die ezelshoofden zal ik proberen uit hout te maken, denk dat het wel zal lukken. Maar die ronde ringen met de oogjes, die zijn bij een echt schip toch wel in metaal niet ?

Groeten, Pascal
 
Idd, pascal die ringen waren meestal gesmeed. Zoals je bij jou ook hebt, zitten daar ringen of ogen aan. Afhankelijk van het schip. Dus het metaal dat metaal hoort te zijn gewoon laten, maar de rest hout natuurlijk van hout maken.

Het enige is dat die ringen misschien wat dik zijn, maar dat kun je zelf het beste beoordelen. Dat is lastig te zien op de foto. Het orgineel is als het ware een band dat er omheen zit.
 
Hey Rik,

De ringen heb ik aan de binnenkant gefreesd en gevijld zodat ze wat dunner zijn geworden, want ze waren wel wat dik.
Er zitten 2 verbindings-stukken op de grote mast, zijn dat allebei ezelshoofden ?

Ik kan eventueel de ringen uitmessing strip maken, en de ringen uit koperdraad. Maar dan moet ik een soldeerbout gaan halen, nu is dat op zich geen probleem, je hebt er al voor € 10, maar ik heb nog nooit gesoldeerd :s
Doe je dat het best met soldeerpoeder of met soldeertin ?

Misschien toch eens proberen, want die ringen met oogjes die bij de kit zitten zijn niet zo mooi.

Groeten, Pascal
 
Je zou het natuurlijk altijd kunnen proberen, en een soldeerbout is nooit weg in de modelbouw. Zoals je al wel gezien hebt, soldeer ik best wel eens wat. Al is het alleen maar voor de verlichting die je ergens in aanbrengt. Ik zelf gebruik nooit soldeerpoeder, maar electra soldeertin. Dit is een vrij dunne kern die een 40 60 verhouding heeft. En dus geschikt is voor messing. Die soldeer tip ik dan eerst aan op de punt waardoor ik met vloeimiddel het tin kan laten vloeien op het messing. Dat vloeimiddel is een belangrijk gegeven om het solderen goed en netjes te laten gaan.

Binnenkort zal ik daar eens een paar stapjes van laten zien.

Lukt het bijvoorbeeld niet, kun je altijd de oude mastringen nog blijven gebruiken, die hoef je er immers niet voor stuk te maken.
 
Lijkt me leuk om eens te proberen cute
Misschien dat het ook nog eens van pas komt bij de bouw van de F-40.

Ik ga morgenvroeg naar de winkel, waar moet ik op letten bij de aankoop van een soldeerbout ? Soldeertin ken ik, maar dat vloeimiddel moet ik dat ook meebrengen ?

Groeten, Pascal
 
Ja vroeger noemde wij dat nog s39 maar dat mag niet meer. Ik heb deze nog wel. En heeft nu dus een andere naam. Maar het licht er vaak bij.

Ikzelf gebruik voor messing enzo een 35 watt soldeerbout. Dan heb je aan het meeste werk wel genoeg. Handig is het wel als je de stift kunt vervangen/verwisselen voor een die puntig toe loopt. Eventueel een puntje zoals een stift bijvijlen voor de modelbouw doeleinden. Dan kun je iets precieser werken.
 
Nog even wat foto's van het houten ezelshoofd, het is iets smaller dan het metalen (is nauwelijks te zien), iets hoger (wordt nog bijgeschuurd), en 1 gat moet nog groter worden :





Toch leuk om wat zelfgemaakte delen aan een kit toe te voegen cute

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Netjes hoor.

De volgende keer de houtnerf in de lengte nemen. Dan heb je een steviger geheel. :k
 
Bedankt voor de tip Rik cute,

Ik had het eerst uit latjes willen maken, maar toen vond ik nog een balkje van 2 x 4 cm en 2 meter lang, en heb ik het daar uit gemaakt. Er komt nog een 2de , die heeft een vierkant en een rond gat. Volgens de BB van Mamoli moeten de ezelshoofden wit geschilderd worden, en de metalen ringen ook. Voor de ezelshoofden vind ik het mooi, maar misschien dat de ringen ook mooi zijn in een zwarte "oudijzer" kleur ?

Groeten, Pascal
 
Pascal, voor de kleuren zou je toch meer naar een 1 op 1 model moeten gaan kijken. Je hebt destijds een model uitgezocht die de leidraad ging vormen van jou model. Die heeft bepaalde kleuren. En mijn advies is dan ook om deze gewoon aan te houden.

Of andere keuze, gewoon eigen kleurschema aanhouden en je laten leiden door het gevoel. Dus wat jij als bouwer mooi vind. Het is immers een replica en dan kun je altijd wat afwijken van het orgineel, de vrije interpretatie zeg maar. Ofwel dichterlijke vrijheid. :k

Het hout zou ik als je met kleur gaat werken niet gronden. Maar direct met de verf op het hout gaan werken. En dan de verf ook nog eens verdunnen. Dan krijg je een soort van beits. Let is geen beits he. Maar deze trekt in het hout. Dan nog een keerjte netjes glad schuren en nog een keer met verdunde beits egaliseren van de kleur. Bijvoorbeeld zwart. Dan een laklaag er overheen. En nog een keer netjes schuren, dan weer een laklaat er over heen. Ook aan de binnenkant van de gaten zwart maken als voorbeeld. Anders blijf je dit zien als de masten er in zitten, door het verschil van houtsoort. Als je het zo gedaan hebt. Blijf je de houtstructuur nog goed zien, en dat is juist waar het om ging toch. :k
 
Hey Rik,

Ik heb nog eens zitten zoeken in de foto's die ik heb gevonden. Beide replica's hebben de bodem van de masten, ezelshoofden, stengen en ringen in het wit.
Heb van BlueJacket shipmodels een mail gekregen over de geschiedenis van de originele America : ze heeft zelfs een tijdje Camilla in 1858 en Memphis in 1861 geheten. Het is gezonken in ondiep water, hersteld en kreeg in 1861 opnieuw de naam America (deze versie is de Modelshipways kit). Het schip had bij haar tewaterlating in 1851 een grijze kleur en het onderwaterschip was bedekt met koperplaat. Voor de overtocht van de Atlantische oceaan kreeg het bovenwaterschip een "jet-black" glanzende zwarte laag, en werden de versieringen met 24 karaat goud bekleed. (deze versie is de Mamoli en de BlueJacket kit). In 1884 is het bovenwaterschip wit geschilderd, en heeft ze aan diverse races deelgenomen. Keuze genoeg dus cute

De gieken en de gaffels ga ik in dezelfde kleur houden als de masten, dus enkel beitsen. Dat geeft een mooier contrast met de zeilen. Het valt overigens op hoe kaal het schip eruit ziet zonder zeilen.

Groeten, Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan