Hoofdsponsor

1/35 Panzer I Ausf. A, sdkfz. 101, late type. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Amaai, probeer die foto maar eens na te scratchen. Want mijn inziens is een vernield voertuig het moeilijkste om na te maken. Om goed te zijn moet je hem dan ook al in een dio-tje steken en dat is niet aan mij besteed.

Daar zit een prachtig idee voor jou aan te komen Famo !
 
Ja dat is knap referentie materiaal. Wat je er wel uit kan op maken is dat de tegenstander geen scherpschutter was want hij heeft het balkenkruis gemist :D:D
Je haarlak techniek zag er anders nie verkeerd uit.

Jup de loser heeft het mikpunt gemist, hoewel, de grootste losers waren waarschijnlijk gefrituurd bij dit gebeuren.
 
Die foto had ik ook al gevonden Gunit en dacht gelijk hetzelfde Famo, leuk diorama idee :)

Ik denk dat hij gewoon een schot in zijn hol heb gehad gezien de stand van de turret, als hij op een mijn was gereden had de koepel waarschijnlijk nooit naar achteren gericht gestaan.
En hij is in ieder geval van de weg geschoven gezien de positie waar hij nu in staat.

Nu loop ik denken dat het kruis ook weleens geel kan zijn, als je onder en naast het luikje kijk is het iets anders van kleur dan de cijfers maar dat kan nog aan de foto liggen dus houden we het maar op wit voor de zekerheid.

Ron

Ik hou het op wit, omdat dit zo in Tristar's manual staat, en er is een tweede mogelijk inzake decals (ander nummer, gele kruisjes) in de kit. Volgende keer een geeltje maken ?
 
Gunit

heb eens zitten zoeken in mijn documentatie van LIFE tijdens de jaren 40 vorige eeuw
en heb deze teruggevonden.



daarop kan je zien dat het witte balken kruisen zijn

mvg
Dikkie dik
 
En iedereen heeft gelijk ! Die duitse jongens werkten met witte en gele kruisen en wit gele kruisen. Heden ten dage rijden de verpleegkundigen van het wit geel kruis hier ook in de ronde ,maar dan niet met een tank ;)
En ja, hier in dit tekstje staat het ook over dat met slijk besmeuren van kruisen



Bron : panzer colours II, markings of the german panzer forces 1939-45
 
Gunit

heb eens zitten zoeken in mijn documentatie van LIFE tijdens de jaren 40 vorige eeuw
en heb deze teruggevonden.

Foto verwijderd omdat quoten met foto overbodig is in de meeste gevallen ;)

daarop kan je zien dat het witte balken kruisen zijn

mvg
Dikkie dik

Dat klopt maar zie je dat rare mannetje op de achtergrong wat staat te zwaaien?
Dus is dit een foto uit een film tijdens een parade om te showen wat ze wel niet aan tankjes hadden :) dus een propaganda foto/film en dan is alles meestal schoon en conform de regels, in het veld was het meestal wel anders.

Ron
 
Wat is hier allemaal gebeurd tijdens mijn afwezigheid !? Bedankt jongens, dit is zeer waardevol allemaal, ook voor mensen die later 'ns een Panzertje I A willen bouwen. Ik heb ondertussen de witte kruizen aangebracht.

Dikkie dik : zeer mooie foto's ! Ook voor het bestoffen van mijn project zal deze foto mij goed helpen !
 
Hallo jongens, ik heb zonet weer wat gewerkt aan het Panzer-"koetswerk".

Om verder komaf proberen te maken met de saaiheid van het pantsergrijs heb ik naast de vijf verschillende grijstonen die ik had gemengd en opgebracht, nu een volgende stap ondernomen.

Met wit en ultramarijn blauw (olieverf) heb ik paneel per paneel bevochtigd met white spirit en voorzien van kleine puntjes van deze verf, het ene daarbij meer wit, het andere meer blauw, nadien met een vochtig penseel bewerkt, allemaal om nog meer kleurdifferentiatie te betrachten.

Hiervan heb ik twee plaatjes geschoten, ben zeer tevreden van het resultaat (de witte kruizen werden gecorrigeerd naar de echte toestand en er moet gezegd dat het blauw op de fenders net iets te is in vergelijking met de realiteit hier op de werktafel) :

21-7.jpg

22-7.jpg

Morgen ga ik een volgende stap doen, namelijk de kleine details zoals haken, hengsels lampen en andere uitstekende zaken nog meer 3D maken.

Ik ben alvast blij met het ultramarijn dat veel leven heeft bijgedragen.

En natuurlijk hoop ik zeer dat jullie het wat vinden, dit is immers allemaal experimenteel werk.

GUnit.
 
Je technieken brengen wel wat meer kleur in het grijs ;)

Mooi hoor, ziet er zeer overtuigend uit.
 
Dit is helemaal niet mis zeg, ik mag zeggen dat het wel een geslaagd experiment is en met de achterliggende gedachte dat panzergrijs een blauwe tint had (ik weet even niet hoe ik anders moet zeggen).

Ron
 
meer dan knap Famo !!!


wat is dat met die blauwe tint ? slecht fototoestel ?
lol grapje ;-)
 
Mooi Guy het brengt echt leven in het saaie grijs.
 
@ Ratticus : dank u , dank u jongen !!! K'zal het zeggen tegen Guy ;)
 
Bedankt awleer voor de mooie complimenten !

Ik probeer volgende week weer wat te doen.
 
Amai heb ik scheel gezien :-) sorry bedoelde Guy :-)
 
Hallo heren,

Na de vijf grijstonen werd het tijd voor de washes. Er zat al glansvernis in de mengsels dus die hoefde ik niet meer op te brengen.

Eerst heb ik lang zitten zoeken naar een wash die me wel aanstond. Normaal gebruik ik gebrande omber en ultramarijn blauw, maar ditmaal heb ik er tevens een klein tipje gebrande sienna in gedaan. Dit sluit mooi aan bij het blauwig grijze van het voertuig denk ik.

Ik heb hiermee een transparante vuile wash gemaakt, om geen bruuske effecten te verkrijgen. Het ging me vooral om de vlakken op zichzelf, zonder onmiddellijk in accenten te denken. Dus bracht ik de wash aan en temperde ik die op plaatsen zodat ik zachte overgangen verkreeg. Eerst deed ik de turret, nadien de upper hull waarbij ik van boven naar beneden werkte, om te eindigen bij de bogiestellen.

Na een nacht indrogen ben ik dan verder gegaan met een iets zwaarder washke, om iets opvallender vuilafzettingen bij luiken, bouten etc. te maken. Ook aflopertjes heb ik ineens opgebracht.

Ik ben nog lang niet klaar met deze handelingen, ook hier wil ik overwogen proberen te werken.

De uitlaatpotten werden eerst in een aantal acryllaagjes geschilderd, heel dun en met het penseeltje. Begonnen met een donker bruin, daarna een helbruin op de meer belichte bovenkant (ingeblend met opgebracht water om overgangen te maken). De olieverfjes moeten nu de roestkleur gaan bepalen. Daarmee heb ik reeds een aanvang genomen, met de kleuren omber gebrand, gele oker, gebrande sienna en ik dacht vleesoker (mooie brokkelachtige verouderde roesttint).
als de laag zoals die er nu bijstaat droog is, kan ik de potten/pijpen afwerken.

Foto voor het aanbrengen van de washes, let op de blauwige tonen :

22-7.jpg

Foto's tijdens de wash behandelingen, de panelen blijven zich onderscheiden in lichtintensiteit (en daarmee ben ik best heel tevreden oOoOps !) :

24-3.jpg

25-6.jpg

Tot later !
 
En toen werd het stil !!!!
Zeer stil zelfs !!!!!
Ooverdovend stil !!!!!!

Maar toch een vraagje , ge zegt dat je de potten verder gaat afwerken, is dat met pigmenten om een roestkorreleffect te bekomen ? of bedoeld ge iets anders ?
 
En toen werd het stil !!!!
Zeer stil zelfs !!!!!
Ooverdovend stil !!!!!!

Maar toch een vraagje , ge zegt dat je de potten verder gaat afwerken, is dat met pigmenten om een roestkorreleffect te bekomen ? of bedoeld ge iets anders ?

Hallo Famo, momenteel zie je een olieverfbasis in diverse tonen die ik nu verder wil gaan vermatten. Met zeer dunne olieverflaagjes meerbepaald. Als dit niet geheel naar mijn zin verloopt, zal ik mijn toevlucht nemen tot het opbrengen van vochtige pigmenten, dan is succes verzekerd denk ik. Ik ga ervan uit dat de combinatie van beide afwerkstages nog extra variatie teweeg kan brengen in het uiteindelijke uitzicht van de potten. Nadien komen er nog de beschermkappen overheen, maar ik vind het leuk om toch te proberen een goed roesteffect te bekomen voor als ik eens een 'blote' uitlaat moet afwerken.

Op een Amerikaans forum werd mij medegedeeld dat er in Polen tijdens Fall Wei§ géén uniforme Panzergrau uitvoeringen van het Duitse leger rondreden, enkel met camo in de verhouding 1/3 (1/3 bruine vlekken). Voor mij geen domper op het feest, mijn volgende wordt ongetwijfeld een camouflage uitvoering, maar wedden dat er minstens ene heeft rondgebaggerd in uniform Duits grijs, LOL ?!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan