Hoofdsponsor

1/8 1927 Delage Grand Prix [wip]

Ik denk dat je die moer, in de tijd van 1925 moet zoeken, of het bestemd is om ooit los te maken, weet ik niet. Wel doet mij het denken aan een seegering of Circlips, die in verschillende uitvoering zijn geweest sinds 1890 ofzo. Zelf zoeken op die begrippen, dan is het meest logische.. Als je de buitenste helft eraf draait is de ring inmiddels zover in de as gevreten, dat de tweede moer nooit meer loskomt. Gewoon gemonteerd als definitieve verbinding.
Moet het echt los dan zal je iets als een slijptol gebruiken, of vijlen, weet ik veel of een nieuwe stuk rond plaatsen.

Als uitvoering kan je gewoon googelen
 
Ik heb lang naar de beelden zitten kijken en de enige verklaring die ik voor dit systeem van moeren heb , dat is hetzelfde als de kopserie van een fiets net onder de stuurpen heb je heden ten dage nog altijd hetzelfde systeem het zijn 2 dunne moeren de ene dient om de speling te regelen maar zodanig dat het stuur nog zonder zwaar punt mooi kan draaien en de tweede moer dient gewoon om de boel te blokkeren
Toevallig heb ik gisteren mijn overbuur ermee zien sukkelen die wilde het stuur van zijn kleindochter hoger zetten en had dingen losgezet die niet hoorde en vermits we vroeger veel mountain bikte heb ik zo een koffer met het juiste gereedschap in en daar zitten zo twee dunne steeksleutels in en daarom ben ik op dit idee hier gekomen
 
Da's hetzelfde idee dat ik een deel posts geleden gepost heb. Maar die moet je maar eens zo mooi uitlijnen... Maar lijkt mij het meest logische
 
299. Ik kreeg nog de vraag, of het stalen ding niet uit drie onderdelen zou kunnen bestaan: twee moeren met één klemringetje ertussen. Ik kan dat niet goed nagaan, maar ik zag aan de linkerkant de volgende foto; het zou wel toevallig zijn dat aan beide kanten de moerkantelen precies op één lijn liggen.

Zou die uit 2 delen bestaan dan is het niet erg waarschijnlijk dat aan beide zijden beide moeren precies tegenover elkaar liggen tenzij men, weer vanuit esthetisch oogpunt, net zo lang heeft zitten googelen totdat het wel zo was.
Maar aan de andere kant, ga je hem ook zo uitvoeren als blijkt dat het uit 2 of 3 delen bestaat? (ik denk dat ik het antwoord al weet:D




Sorry Aris maar seegerring of Circlips zijn toch echt heel anders kwa uitvoering (zijn trouwens beide hetzelfde ding, 1 is de nederlandse benaming, 2 is de engelse benaming) maar hoe dan ook een seegerring komt niet in de verste verte bij deze uitvoering in de buurt.

Dit is een seegerring.
seegerring-tomos-kickstart-as_1.jpg



 
Dank voor jullie meningen. Mark, misschien verbaast het je maar ik ga deze moer op de voor mij makkelijkst mogelijke wijze maken; zolang het er maar zo uitziet zoals ik het op de foto's zie vind ik het best; het hoeft voor mij niet te functioneren.



300. Een stuk van de schommel is gereed. Het tekenen was niet moeilijk, het vaststellen van de maten des te meer.

40410649614_05d417c024_b.jpg


301. Het programma maakt het makkelijk om dit onderdeel om de as te laten draaien. Zo kan ik straks eenvoudiger de geschikte hoek kiezen. Plus, het is leuk om mee te spelen.

 
Even of topic, ik heb het over de moer en segerring volgens dit model. Welke veel gebruik word in draaistellen van tram en metro. Bedoelt om eenmalig te plaatsen. Dan zal je zien dat welke ik in gedachten had precies in de groef valt.
attachment.jpg
 
@Aris: ik kan niet nagaan of zo'n ring is gebruikt. Het zou kunnen maar het zou ook kunnen dat het één solide moer is gebruikt. Vanwege de perfecte uitlijning van de moeren aan beide zijden, denk ik dat dat het geval is. Maar persoonlijk vind ik het voor mijn bouw niet zo heel erg van belang, want het is noch voor het virtuele model noch voor de 1/8-model al te relevant omdat beide niet hoeven te functioneren.


302. Ik heb vandaag de connector tussen de achterste pijp en de chassisbalk gemaakt. Dit was het eerste complexe driedimensionale onderdeel van het tekenproject.

Het onderdeel komt in de chassisbalk geschoven te zitten, vandaar de hieronder te tonen vorm.


40430962574_9628734f3f_b.jpg


303. De pijltjes wijzen naar de lijnen die afhankelijk zijn van de vorm van het chassis (=nog niet 100% vastgesteld). Als ik straks de chassisvorm aanpas, corrigeert het programma automatisch deze lijnen.

Een technische beschrijving heb ik hier geschreven. Heb je daarover vragen of opmerkingen, wees welkom.


27269318538_7f511f06f4_b.jpg




304.


40247264525_e619e68cd8_b.jpg


305.


41142456401_d9709696e5_b.jpg


306.


27268981538_b95918afb7_b.jpg




307.


41142456301_d9709696e5_b.jpg


308.


27268981408_a9156c0d75_b.jpg


309.


41142456211_f0c6da5340_b.jpg


310.


27268981238_a633e774a4_b.jpg


311.


41142456091_3633398621_b.jpg


312. Gereed!


27268980918_a3e13e9cda_b.jpg
 
Ik vind het geweldig knap hoe je die tekeningen maakt. Petje af Roy.
 
Dit begint te leven, de delage komt digitaal langzaam tot leven.
 
Dank jullie wel Mark en Pascal.

Pascal, de tekening ziet er ingewikkelder uit dan hij in werkelijkheid is. bijvoorbeeld dit...

41142456091_3633398621_b.jpg

.... lijkt op het eerste gezicht extreem lastig en een wonder van wiskunde. Echt waar, het is lang niet zo spectaculair als het eruit ziet. De computer doet het rekenwerk, ik hoef de computer alleen maar aan te sturen. Om het anders te formuleren: je kunt de meest complexe vormen maken door tien getallen in te voeren en op wat knoppen te drukken. Een van de doelen die ik bij dit hele topic voor ogen heb, is het mysterie bij een aantal onderwerpen zoals draaibank en electroplating, weg te halen, en te tonen dat het gewoon te doen is als je je tevoren een beetje inleest. Zo ook met CAD-tekenen, waarbij ik in dit geval ook mezelf verbaas dat ik zo snel zo ver kom, omdat ik nogal opkeek (en nog steeds wel doe overigens) tegen de mensen die dit soort software optimaal kunnen inzetten. Voor mij was het allemaal abracadabra, maar Fusion 360 heeft me ontzettend aangenaam verrast.




313. Stukje modelbouwplanning, voor de verandering! Op het andere forum kreeg ik van bouwer 'Propeller' de opmerking dat sommige van deze delen niet makkelijk of zelfs zeer moeilijk te maken zouden zijn. Ik beschouw hem als een van mijn leermeesters, dus als hij dat zegt word ik een beetje nerveus.

Ik heb de volgende eerste gedachte geschetst:

Eerst zou de solide 'D'-vorm kunnen worden gefreesd, gebruik makend van de verdeelschijf voor de curve), zie de tekening hieronder bij '1'.

Daarna zouden er stripjes messing langs de rand kunnen worden gesoldeerd, zie '2'.

De glijbaanachtige afronding kan waarschijnlijk worden verkregen door middel van solderen, zie '3'.

Vervolgens kan de pin worden toegevoegd. Het deel van de connector dat in het chassis zal worden geschoven, zal een subassembly worden van drie stukjes messing plaat, aan elkaar gesoldeerd. De twee verkregen onderdeelhelften zullen dan aan elkaar worden gesoldeerd.

Ik sta open voor betere / handigere suggesties.




39349303990_6b8cfdf319_b.jpg


314. In werkelijkheid is dat onderdeel zelfs nog complexer / uitgebreider, er zit namelijk een taps lopende cilinder aan vast. In die cilinder zitten gaatjes die ik parallel wil laten lopen aan de lengte van de body. Ook in Fusion 360 is dat niet per se makkelijk te maken. Voor een toelichting bij de volgende afbeeldingen, zie men hier.




41116000022_2348f0d5e7_b.jpg


315.


40264111135_99f5865bf7_b.jpg


316.


41115999782_8a6b875cd8_b.jpg


317.


41115999442_314db05ef9_b.jpg


318.


41115999332_9e19022ffb_b.jpg


319. De sluitmoer van de ophanging heeft een bijzondere vorm.


41115998932_dcc773c26d_b.jpg


320.


41115998772_029a5c48da_b.jpg


321.


39349704970_9e55a2f85a_b.jpg


322. Testen of het chassis past op de connector.


40448265764_1bf69087f0_b.jpg


41160718181_1ee17f7dde_b.jpg


39349704670_dbe14e7450_b.jpg
 
Je bouw volgorde lijkt me plausible en werkbaar, alleen de vorm is naar mijn idee geen D vorm, aan de onderzijde loopt die onder een hoek weg. Zie fig 315/316.

De aflopende zijde, je omschrijft het als glijbaan zou ik maken middels messingplaat 0,1 of 0,2 mm dik er in te solderen. Aan de bovenzijde kun je rekening houden met de dikte van de opstaande rand, die te verminderen met de dikte vd plaat, op de ronding soldeer je hem plat erop en kun je hem afwerken met vijlen, raspen etc.

Vol laten lopen met soldeer zou ik niet doen, soldeer heeft eigenlijk altijd de eigenschap bol of hol te gaan staan, dat vlak vijlen wordt een crime.
 
Ohja en jj kunt ook gebruik maken van industrielijm voor metaal, zoek maar eens op weicon 306. De lijm is zo vloeibaar als water en droogt als het van lucht wordt afgesloten. En is daarna alleen nog door verhitten weer te breken. Het is ook spleetvullend. Het lijmt praktisch alle metalen en ook onderling b.v messing op metaal. Of staal op alu. Niet in de verste verte te vergelijken met seconde lijm.
 
Je hebt goed gezien dat het inderdaad geen exacte D-vorm is, dat was een versimpeling. Het freesproces blijft overigens hetzelfde. Over de vormen: op het moment dat ik kan gaan bouwen kan ik met één druk op de knop de tekening perspectiefloos tweedimensionaal maken. Zie bijvoorbeeld afbeelding 319. Ik zal deze (op details na) echter nooit in dit topic tonen, omdat daar de maten van af kunnen worden geleid.

Messingplaat insolderen is een goed idee, dat ga ik overnemen.

De industrielijm zal ik opzoeken, zoals je weet ben ik zelf fan van Gator Glue. Ik weet ook dat jij er geen fan van bent, maar je staat hoog in mijn achting als de enige andere die het heeft toch geprobeerd.
 
Gater werkt goed met plastiek en hout, nadeel voor de modelbouw vind ik dat het bruist, het minste of geringste teveel aan lijm wordt altijd afgestraft door vreemde uitstulpsels op plekken waar je het net niet wilt.
 
Nog minder gebruiken en dat probleem verdwijnt.
 
Wel ik vind dit nu eens fantastisch hoe dit groeit op de computer tot iets heel knap ,dit is voor mij nu wel knap om te volgen
Suc6 voor het vervolg
Marc
 
We blijven volgen en ik vind de vooruitgang der tekeningen subliem.
 
Dank jullie wel heren.

Inmiddels heb ik de laatste twee afmetingen (betreffende de wielen) vanuit Revs Institute ontvangen, dus als het goed is heb ik nu alles om een goede tekening te maken. Helaas wordt het in mijn beroepspraktijk steeds drukker, met vandaag weer een zaak die erbij gekomen is en die de nodige tijd in beslag neemt. Ik moet het tekenwerk dus even laten liggen, maar kom er vanzelfsprekend zo snel mogelijk weer op terug.

Ik heb nagedacht over hoe ik het onderwerp begrijpelijker en leuker kan maken voor de volgers en ook daar kom ik binnenkort op terug.
 
Werk gaat spijtig genoeg voor , maar we zullen ten alle tijd ons scherm hier weer vol krijgen met zelf ontworpen techniek , waarvan de beelden enorm leerrijk zijn
We wachten wel af
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan