Hoofdsponsor

1/8 1927 Delage Grand Prix [wip]

Knap hoe je dit programma zo snel onder de knie hebt.
Zelf ooit in autocad 14 getekend, dik 25 jaar geleden tijdens mijn studie, dus ik volg wel (hoewel het toen geen 3D was).
 
Ah, dat begint vorm te krijgen mooi mooi.
Heb je er ook aan gedacht om al de foto's naar flickr te zetten? Of heb je een gratis account?
Altijd beter een extra kopie te hebben.
 
@Marc: excuses aanvaard hoor ;)

@Erik: de tijden blijken veranderd, deze software laat zich goed begrijpen en heeft duidelijke en logische werkmethoden.

@Mark: nee ik heb wel een betaald Flickr account, maar ik backup de foto's gewoon op mijn externe harde schijven.


286. Het verbinden van de punten doe ik met de 'spline'-functie. Het programma maakt er een zo vloeiend mogelijke lijn van. Je klikt gewoon van punt naar punt. Als er ineens een onverwachte curve aankomt, past Fusion 360 het vorige gedeelte aan. Linksonder is de groene lijn die er tot nu toe stond, de stippellijn erboven komt daarvoor in de plaats als ik op het punt rechtsonder klik.

attachment.jpg

Door middel van de lichtgroene streepjes, is de spline-curve nog aan te passen.


287. Op het volgende screenshot zijn de coördinaten met elkaar verbonden.

Je ziet ook een foto ingevoegd: een erg handige referentie om onderdelen als bouten en klinknagels toe te voegen.

attachment.jpg
 
Ik wide het nog vragen of je ook foto's als underlayer kunt gebruiken maar ik had het raar gevonden als het niet kon.

even of topic.
Als ik jou was zou ik ook de boel op Flickr zetten, ik heb al jaar en dag een NAS en daarvan gingen in een week tijd 3 van de 4 schijven hemelen.
1 Schijf stuk, niks aan het handje, de boel staat in raid 0 dus no worry's, twee stuk? ook nog geen paniek maar als er 3 knappen dan ben je zuur vriend.
En je koopt dat ding nieuw en na 7 jaar 24/7 te hebben gedraaid overkwam het mij, in een week tijd Pats, Pats en nog eens Pats, en weg data althans.......
Nu beschik ik gelukkig over wat bijzondere software waarmee je bit voor bit schijven weer kunt recoveren maar dit kost heel veel tijd en kunst en vliegwerk.
Meestal heb je geluk dat als de schijven heel koud zijn, hoe kouder de schijven hoe beter dus eerst de kapotte schijven een nacht in de vriezer, pc naar de keuken + nieuwe en oude nas, na een nacht in de vriezer de hele bups in de koelkast en dan de software maar laten krabben en hopen dat je alles terug krijgt.
Heeft me weken gekost om 6 gig aan foto's e.d. weer bitje voor bitje terug te krijgen, en niet alle data kwam er ongeschonden uit, not funny....
Sindsdien gaan alle foto's ook naar Flickr, ik wil dat zenuwslopende ge-ouwhoer niet nog een keer.
 
De foto's en video's staan op 2 externe harde schijven plus de SSD van mijn computer en daarnaast in een veilig online backupsysteem dat ik ook voor kantoorbackup gebruik. Ten slotte zijn ze in bezit van Revs Institute in Florida, op twee verschillende computers en in een backup. Tenzij de wereld vergaat, hoef ik me dus geen zorgen te maken. Maar ik snap je opmerkingen en waardeer het meedenken.


288. Een foto genomen van de zijkant toont beter wat ik aan het tekenen ben.

27144017438_c7672e4dd6_b.jpg

289. Ter visualisering, dit gaat er straks (na tweaking) gebeuren. Eerst maken we de curve van het bovenaanzicht tot een 'zaagblad'. De blauwe streep onderaan in de vorige afbeelding, wordt 'omhoog getrokken'. Er staat een grijs vlak: het zaagblad.

40306074284_eee0b39d9d_b.jpg

290. Het chassis-zijaanzicht wordt vervolgens geselecteerd. Er staat al een pijltje klaar om ook dit onderdeel uit te rekken.

40121943935_6657e6197d_b.jpg

291. Dat uitrekken is op de volgende afbeelding gebeurd: het zijaanzicht gaat 'door het zaagblad heen'.

27144153328_7cc8cd371f_b.jpg

292. Het kruisvlak tussen beide wordt vervolgens geselecteerd. Zo ontstaat de buitenzijde van het chassis in 3D. Iets ander aanzicht:

41015686161_37d6a6f2d9_b.jpg
 
Laatst bewerkt:
293. Het eenvoudigst laat het bovenstaande zich weergeven door middel van een video'tje.

 
294. Op de een of andere manier blijkt (of lijkt) het logisch om de 3D-constructie te beginnen met de dwarspijp achteraan, vanaf de buitenzijde. Daar zitten twee messing kroonmoeren. Op deze foto is het grootste deel daarvan te zien.

26176274217_0a604871a2_b.jpg

295. Hoe de dwarspijp te maken: twee concentrische cirkels tekenen aan het uiteinde van het chassis (zij-aanzicht) en de ruimte tussen beide cirkels naar 3D uitrekken. Zo maak je een buis. Nabij het uiteinde van die buis worden dan de kroonmoeren getekend, laag op laag. Elke laag wordt uitgerekt tot 3D, zoals ik in het filmpje onder 293. deed met het chassis-zijaanzicht.

Voor het maken van de kroon maak ik eerst de verdiepingen. Dat doe ik door één streepje te zetten op de straal van de cirkel, en dat zestien keer te kopiëren. Het programma doet dit automatisch en verdeelt de lijnen evenredig, zie tekening hieronder.

Vervolgens is het een kwestie van selecteren wat je wilt uitrekken. De selectie wordt blauw. Hier heb ik bijna alle uit te rekken vakjes al geselecteerd:

26176472217_310d93e905_b.jpg

296. Heb ik een vlak uitgerekt, dan borduur ik voort op dat gemaakte vlak: ik teken daarop bijvoorbeeld een cirkel en rek die weer uit. Langzaam maar zeker ontstaat dan het gewenste resultaat. Een aantal scherpe randjes wordt nog afgevlakt. Ook daar volstaat een simpel commando, fillet genaamd.

26176471987_9cc02afacf_b.jpg
 
Man,man..boeiend ,zeer leerzaam.dit gaat niet mijn petje maar helm te boven..!!
Fraai met al die technische weergaves..!

Grtz yves,
 
Yves dank voor je reactie. Anderhalve week geleden had ik deze software nog niet eens geïnstalleerd. Toen dacht ik net als jij dat dit mijn petje ver te boven ging, maar de software steekt zo logisch en dienstbaar in elkaar dat het goed te doen is. Het wijst zich nog net niet vanzelf. Een paar tutorials voor absolute beginners volgen en iedereen met een beetje gevoel voor computers kan aan de slag.


297. Fusion 360 heeft ook een render-weergave. Op de servers van Autodesk wordt daarmee een prachtige afbeelding gegenereerd van wat je hebt gemaakt. Je mag dit maar een beperkt aantal keren doen op een dag, maar ik wilde het eens uitproberen. Straks als de auto helemaal uitgetekend is, kan op deze manier een mooie poster worden gemaakt!

40154474265_eeea7759b6_b.jpg

Het behoeft denk ik geen toelichting dat ik dit programma geweldig vind. Natuurlijk moet ik tekeningen maken voor mijn uiteindelijke model om het te kunnen bouwen, maar ik moet zeggen dat dit programma best verslavend is. Alsof je een puzzel aan het oplossen bent en steeds verder komt. Ik vermaak mij dus kostelijk!
 
Voor het maken van de kroon maak ik eerst de verdiepingen. Dat doe ik door één streepje te zetten op de straal van de cirkel, en dat zestien keer te kopiëren. Het programma doet dit automatisch en verdeelt de lijnen evenredig, zie tekening hieronder.

Roy, kijk eens naar het gebruik van een circular pattern.
https://knowledge.autodesk.com/supp...C782E899-3202-426A-9B98-7DD7CCF80CF8-htm.html
[video]https://help.autodesk.com/videos/tvcTE2eTriDSC7dRzP2XBuYGktRf3cUw/video.webm[/video]
 
Dat is precies het commando dat ik gebruikt heb Dominiek.

Ik had overigens ook één kanteel kunnen tekenen en dat acht keer kunnen tekenen, wat per saldo ongeveer evenveel werk was geweest.
 
Dat is precies het commando dat ik gebruikt heb Dominiek.

Ik had overigens ook één kanteel kunnen tekenen en dat acht keer kunnen tekenen, wat per saldo ongeveer evenveel werk was geweest.

Dan had ik het niet goed begrepen uit je beschrijving..... want je schreef "kopiëren".
I rest my case.
 
Ik schreef ook 'het programma doet dit automatisch en verdeelt de lijnen evenredig'. Daarmee probeer ik de werkwijze van de circular pattern te beschrijven.

Gezien meerdere opmerkingen die ik heb gekregen, probeer ik de beschrijving van het tekenproces zo begrijpelijk mogelijk te houden, anders verlies ik volgens mij die paar lezers die dit topic nog volgen.
 
Ik volg... interessant programma eigenlijk, moet ik ook eens overwegen. ik denk niet dat het echte kroonmoeren zijn, maar eerder moeren voor een speciale sleutel (borgsleutel genaamd)

borgring.jpg

Veel gebruikt bij fietsenmakers, en die oude vliegeniers en autofabrikanten stonden daar lange tijd toch heel dicht bij...
 
Aha, daar ga ik eens achteraan zoeken; ik weet inderdaad niet zeker of het kroonmoeren zijn. Noemen ze dat dan borgmoeren? En heb je enig idee hoe ze werken?

Merci voor de tip in elk geval.
 
Je zet de sleutel in de nokken en spant zo aan. Neemt minder plaats in dan twee moeren die je tegen elkaar draait om ze zo te borgen tegen beweging, terwijl je door de nokken evenveel of meer kracht kan zetten. Met de binnenste moer regel je de speling op je as, met een eerste sleutel hou je die moer dan op zijn plaats en de tweede moer span je daartegen. Zo kan het systeem niet meer loskomen, maar toch bijgeregeld worden op een compacte plaats.
 
Volg nog steeds dit topic ook al gaat het voor mij wat te ver (en te technisch ) maar ondanks dat blijf ik toch wel volgen.
 
Roy, ik volg ook nog steeds.

Overbodig misschien, Een kroonmoer, als je die online zou kopen. Is in principe een moer met 6 sleufjes waar je een splitpen door de sleuven van de moer en een gaatje in de bout steekt. Op het moment, dat de moer voorbij het gaatje gaat. Is het noodzakelijk een dikkere vulring erachter te plaatsen. In mijn oude branche veelvuldig gebruikt in remwerken waar een veer gebruikt word.
 
Aha, daar ga ik eens achteraan zoeken; ik weet inderdaad niet zeker of het kroonmoeren zijn. Noemen ze dat dan borgmoeren? En heb je enig idee hoe ze werken?

Merci voor de tip in elk geval.

Simpel gezegd, de buitenste moer heeft binnendraad, de binnenste moer heeft buitendraad.
De binnen moer is meestal van binnen conisch of over dwars doorgesneden.
Er kan ook draad inzitten die dan ook op de as hoort.
Door het indraaien knijp je dan als het ware de binnenste moer waardoor het geheel vast op de as komt te zitten.

Beetje te vergelijken met een klemkoppeling met knelring voor b.v. waterleiding.

Maar heel eerlijk ik denk dat het voor die tijd gewoon 2 ultra dunne moeren waren, met fijne draad, die je tegenovergesteld tegen elkaar aandraait en zo het zaakje borgt. Het is gewoon heel slecht te zien hoe het nou precies werkt.

heb je nog een macro foto?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan